همه چیز در مورد سلطان کاکتوس‌ها آریوکارپوس

همه چیز در مورد سلطان کاکتوس‌ها آریوکارپوس

از دید نویسنده: آریوکارپوس نامی آشنا برای دوست داران کاکتوس و به عقیده بسیاری از بزرگان کاکتوس دنیا این گونه سلطان کاکتوس‌ها می‌باشد. آریو کارپوس ها به دلیل کمیاب بودن و رشد کم یکی از واریته های زیبا و محبوب در دنیا هستند. اکثر اریوکارپوس های بزرگ دنیا زمانی که جمع آوری آن در طبیعت قانونی بود به دست آمده است. ولی در حال حاضر جمع آوری این گیاه از طبیعت غیرقانونی می‌باشد. و به همین دلیل سایزهای بزرگ این گیاه دارای ارزش و قیمت بسیار زیادی هستند. در بعضی واریته های اریوکارپوس ها حداقل ۲۰ تا ۴۰ سال باید صبر کرد تا گیاه به اندازه یک پرتقال برسد. البته نه گیاهانی که بر روی کاکتوس‌های دیگر پیوند می‌شوند بلکه گیاهانی که سیر طبیعی خود را روی خاک ادامه می‌دهند.

آریوکارپوس ها در گذشته به نام‌های Roseocactus و Neogomsia و حتی در بعضی کشورها به عنوان مامیلاریا نیز نامیده می‌شدند. از زمانی که جمع آوری آنها از طبیعت به علت کاهش تعداد آنها در طبیعت ممنوع شد کلکسیونرها و تولیدکنندگان به فکر کاشت آن در گلخانه‌ها افتادند. زادگاه اصلی آریوکارپوس ها شمال مکزیک و جنوب تگزاس می‌باشد. این کاکتوس به‌طور گسترده و علمی در گلخانه میهن کاکتوس پرورش داده می‌شود. و امیدواریم بتوانیم در آینده اکثر واریته های این گیاه را برای دوستداران ارائه دهیم.

آریوکارپوس ها به دلیل داشتن ریشه غده‌ای زمانی که پیوند می‌شوند ریشه دار کردن دوباره آنها در خاک کار بسیار سختی است و در موارد بسیار نادر ریشه دار می‌شوند و حتی در صورت ریشه دار شدن نیز دیگر ریشه‌های غده‌ای و قوی نخواهد داشت. و این یکی از دلایل با ارزش بودن و کمیاب بودن این گیاه می‌باشد.

آریوکارپوسها گیاهان بسیار مقاومی هستند و به راحتی گرما و سرمایی که سایر گیاهان قادر به تحمل آن نیستند تحمل می‌کنند. این گونه بسیار کند رشد است و سعی نکنید با دادن کود و تعویض زود به زود خاک آنها سعی در رشد بیشتر انها داشته باشند،این کار ممکن است باعث نابودی و مرگ گیاه شود. همچنین  در فصل خواب گیاه که معمولاً زمستان می‌باشد حتماً در محلی خشک و به دور از رطوبت نگهداری شود.

اکثر آریو کارپوس ها در فصل پاییز گل می‌دهند هرچند در بعضی مواقع در بهار و اواخر زمستان نیز گل مشاهده میشود. گلهای زیبایی دارند به رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید و گاهی دورنگ. معمولاً در اوایل تابستان کپسول‌های بذر مشاهده می‌شود. مدت زمان گلدهی آریوکارپوس ها از زمان کاشت تا گلدهی حدود ده سال می‌باشد. پرورش و نگهداری از این گیاه صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و این صبر و حوصله برای بزرگ کردن این گیاه ارزش و زیبایی ان را دو چندان می‌کند.

آبیاری آریوکارپوس ها بسیار مهم می‌باشد و حتماً باید در فاصله بین دو آبیاری خاک به طور کامل خشک شود. آریوکارپوس ها به نور زیادی احتیاج دارند ولی نباید آنها را در معرض تابش شدید آفتاب قرار دهید.

در زیر چند واریته معروف از آریوکارپوس ها را معرفی می‌کنیم:

Ariocarpus agavoides 
این گونه در سال ۱۹۴۱ کشف شد، دارای پره‌های باریکی می‌باشد. این واریته از ادغام Ariocarpus و Roseocactus به دست آمده است و جز واریته های کم رشد و کمیاب می‌باشد. گیاهی است کوچک که معمولاً به ۵ سانتی متر می‌رسد. دارای ریشه غده‌ای بزرگی می‌باشد که ریشه آن از خود گیاه بزرگ‌تر است. دارای گل‌های صورتی در مرکز گیاه می‌باشد. و به علت شباهت به گونه‌های آگاو به این نام معروف شده است.

 

Ariocarpus agavoides
Ariocarpus agavoides

Ariocarpus fissuratus
یکی از واریته های بسیار زیبا با گستردگی زیاد می‌باشد. شکل ظاهری چروکیده‌ای دارد که قطر آن به حدود ۱۲ سانتی متر می‌رسد. به رنگ‌های خاکستری مایل به سبز و سبز رنگ دیده می‌شود. بر روی تنه این واریته پشم‌های سفید و زرد رنگی مشاهده می‌شود. این‌گونه دارای گل‌های صورتی روشنی است.

 

Ariocarpus fissuratus
Ariocarpus fissuratus

 

Ariocarpus kotschoubeyanus
این گونه همانند Ariocarpus agavoides جزء واریته های مینیاتوری و کوچک محسوب می‌شود. معمولاً قطر آن به ۵ سانتی متر می‌رسد. این گونه در سال ۱۸۳۰ توسط بارون فون کاروینسکی کشف شد و در آن سال یک عدد از این گیاه به کلکسیونر ثروتمند فرانسوی به قیمت ۱۰۰۰ فرانک که در آن زمان ارزش چندین کیلو طلا را داشت فروخته شد. این گونه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به Ariocarpus fissuratus دارد البته بسیار کوچک‌تر از آن واریته است. دارای گل‌های صورتی کوچکی می‌باشد.

همراه با A. agavoides این گونه یکی از مینیاتورهای این جنس است. معمولاً بیش از قطر آن حدود ۵ سانتیمتر ظاهر کلی A. fissuratus کوچک است اما توبولها نسبتاً کوچک‌تر و بیشتر هستند. آنها دارای یک حفره مرکزی پلاستیکی هستند، اما نرم و مرتب و چروک خورده‌اند. این گیاه معمولاً از یک سبز تیره و نه یک رنگ خاکستری است. گل‌های صورتی از کوتوله پشمالو مرکزی تولید می‌شود. این گونه یکی از مواردی است که احتمالاً در مجموعه‌ها دیده می‌شود.

 

Ariocarpus kotschoubeyanus
Ariocarpus kotschoubeyanus

Ariocarpus retusus
یکی از بیشترین تنوع و گستردگی را در میان آریو کارپوس ها دارد. قطر آن به ۲۰ سانتی متر می رسد. دارای گلهای سفید رنگی می‌باشد ولی در بعضی واریته ها گلهای صورتی کمرنگی نیز دیده می‌شود.

 

Ariocarpus retusus
Ariocarpus retusus

Ariocarpus scapharostrus
جز واریته های بسیار کمیاب می‌باشد. دارای رنگ سبز پررنگ و تیره‌ای است. دارای گلهای بنفش زیبایی هست. رشد این گونه بسیار کند است. معمولاً در این واریته ریشه‌ها از خود گیاه بزرگ‌تر هستند. شاید ظاهر زیبایی نداشته باشد ولی یکی از زیباترین و گرانترین گونه‌های گیاهی در دنیا محسوب می‌شود.

Ariocarpus scapharostrus
Ariocarpus scapharostrus

Ariocarpus trigonus
این گونه یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های آریوکارپوس ها محسوب می‌شود. قطر آن به حدود ۲۵ سانتی متر می‌رسد. دارای گلهای درشت و زیبایی به رنگ سفید مایل به زرد است.

Ariocarpus trigonus
Ariocarpus trigonus

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

17 دیدگاه برای “همه چیز در مورد سلطان کاکتوس‌ها آریوکارپوس

  1. Assa گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید جسارت نباشه یه سوال شما از آریو کارپوس های گلخونتون بذر نمیگیرید و برای فروش نمیزارید
    چون اگه تولید خودتون باشه هم قیمتش مناسب تر در میاد هم کیفیتش میره بالاتر هم اینکه ما خرید راحت تری داریم
    نمیخوام جسارت کنم ولی اگه خودتون تولید کنید بنظر من بهتره
    و یه سوال دیگه
    رشد آریو کارپوس بیشتر هست یا رشد اوبرگونیا؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از پیشنهادتون، بعضی از بذرها از گلخانه خود میهن کاکتوس هستند نمونش بذر اریو کارپوس میکس یک سری از بذرهایی که روی فروشگاه سایت هستند بذرهای خود گلخانه میهن کاکتوس هست مثل بذر استروفیتوم ها وبذرهای میکس و… ابرگونیا رشدش نسبت به اریو کارپورس بیشتر هست.

  2. میلاد گفته:

    سلام روز بخیر
    گفتین نباید آفتاب مستقیم بخوره، اگه بخوره چی میشه؟
    نمیشه آروم آروم عادتش داد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر بیکباره به نور مستقیم انتقال بدید افتاب سوخته میشه، میتونید بمرور زمان این کار رو انجام بدید وکم کم به نور مستقیم عادت بدید از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید.

  3. pooya.s$ گفته:

    سلام
    اسم کمیاب ترین واریته،آریو کارپوس کاتسچادیانوس هست؟
    واینکه آیا در کل دنیای آریو کارپوس ها ، همین که اسمشو گفتم کمیاب ترینه؟
    ممنون

دیدگاه‌ها بسته شده است.