۵ نکته برای گلدهی بیشتر گل رز

5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز

بدون شک گل رز یکی از زیباترین گل‌ها در دنیا می‌باشد. گل رز به دلیل زیبایی، مقاومت بالا، فصل گلدهی زیاد و سازگاری با انواع آب و هوا در اکثر نقاط جهان پرورش داده می‌شود. با رعایت چند نکته ساده می‌توان این گیاه را تشویق کرد تا در تمام طول فصل بهار و تابستان گل بدهد. در این مقاله ۵ نکته برای گلدهی بیشتر گل رز توضیح داده می‌شود.

چیدن گل‌های پلاسیده:
برای گلدهی گل رز به طور منظم گل‌های پلاسیده و کهنه را بچینید. در غیر این صورت گیاه بیشتر دانه تولید می‌کند و گل‌های بیشتری نمی‌دهد. در ساقه‌های سالم، فقط باید قسمت گل آنها چیده شود، ولی ساقه‌های باریک و ضعیف باید از پایین‌تر قطع شوند تا رشدشان بهتر شود. ساقه‌ها را از جایی که قطرشان به اندازه مداد بود هرس کنید، حتی اگر مجبور شدید کل جوانه را بچینید این کار را بکنید.

همیشه بالاتر از برگ‌های سالم و کامل را ببرید. این قسمت‌ها جاهایی هستند که هورمون‌ها متراکم شده‌اند، بنابراین گیاه می‌تواند از این قسمت سریع‌تر جوانه و گل بدهد.

تغذیه و خاک مناسب:
در فصل بهار  و تابستان می‌توانید از کودها استفاده کنید. همچنین خاک گل رز باید سبک و دارای عناصر مغذی باشد تا بتواند به خوبی رشد کرده و گل بدهد.

کنترل و مهار بیماری:
گونه‌های مقاوم به بیماری رزها را انتخاب کنید تا از بیماری‌هایی همچون خال سیاه، سفیدک و پوسیدگی در تابستان‌های گرم و مرطوب پیشگیری شود، حتی گونه‌های مقاوم به بیماری هم ممکن است بیمار شوند. برگ‌های افتاده رزها را جمع کنید و از گیاه دور کنید تا ریسک عفونت مجدد کاهش یابد و در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید.

گیاه رز درست را انتخاب کنید:
رزها دارای گونه‌های بسیار مختلفی هستند. بسیاری از آنها اصلاح شده هستند و گل‌های زیبا با ماندگاری بالایی دارند. پس باید گیاه با گونه خوبی را انتخاب کنید.

محل نگهداری گل رز:
گل رز به نور آفتاب زیادی احتیاج دارد، آنها را می‌توان در باغچه و یا گلدان‌های مناسب کاشت کرد. آنها را در بهترین محل کاشت کنید تا بتوانند به خوبی رشد کنند. همچنین می‌توانید در فصل خواب آنها را هرس کنید. حتما در فصل زمستان باید محل نگهداری رز خنک باشد.

 

5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز

5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “۵ نکته برای گلدهی بیشتر گل رز

  1. مینا گفته:

    سلام خسته نباشید گل ساناز دارم متاسفانه همه ی برگاش داره زرد میشه زیر نور آفتاب هست. گل هم نمیده علت چیه راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. ترکیب خاک، میزان ابیاری، کوددهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با ریزش گلها یا برگها ویا زرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، ساناز گیاه بیرونی هست داخل منزل از بین میره اگر فضای باز یا بالکن دارید به اون قسمت انتقال بدید اگر دما زیاد پایین بود کاور کنید. تمام گلهای خشک شده رو جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

  2. مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید من یه گل رز. یا همون ساناز خریدم اول پر گل وغنچه بود به تازگی گلها وغنچه ها در عین تازگی خود به خود می افتند نمیدونم علت چیه لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. مرضیه گفته:

    سلام من امسال اسفند ماه دو گلدان رز رونده گرفتم و در گلدان بزرگ مستطیل شکل کاشتم برگهاش دارن زیاد میشه ولی اصلا غنجه نمیده خواستم ببینم چند سال طول میکشه تا به گلدهی برسه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، با کودهای گلدهی تقویت کنید ودر محیط پرنوری قرار بدید امسال به گل میشینند.

  4. ارش گفته:

    سلام
    مشکل بنده اینه که در یک شاخه بیتر از ١۵ تا ٢٠ غنچه به وجود میاد و وقتی باز میشه گلهای رز به هم چسبیده و خیلی زشت ایجاد میشه چن بار هرس کردم اما هر دفعه بدتر از قبل میشه و دقیقا مثه خوشه یاقوتی به هم چسبیدست

  5. حیدرباقری گفته:

    سلام من رز رونده ای دارم که امسال در چند هفته همزمان حدود۵۰تا گل زیبا داشت ولی خیلی سریع گل برگها به حالت سوخته شدن افتادن وبعدش تقریبا بیشتر گل برگها ریخت الان نزدیک دوهفته هست که دیگه غنچه نداده چکار باید انجام دهم ممنون میشم راهنماییم کنین میزان نور بسیار عالی فضاایی که کاشتم گل رو بالای پشت بام هست اب هم تقریبا هرشب به میزان یک یا نیم لیتر میریزم پاض

  6. هادی گفته:

    سلام من یک گل رز رونده معطر خریدم تو بالکن توی گلدان نسبتا بزرگ گزاشتم روش نگهداری چطور با‌شه ایا باید کود گلدهی بهش بدم؟ تا چند سال میشه تو گلدان نگهداریش کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تا زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون نزدند میتونید داخل گلدانش نگهداری کنید،بعد از اینکه ریشه ها از زهکش بیرون زدند میتونید گلدانش رو بزرگتر کنید یا ریشه ها روهرس کنید ومجدد داخل همان گلدان نگهداری کنید، رزهای رونده به نور زیادی نیاز دارند وباید نور مستقیم دریافت کنند تاهم گل وهم رشد خوبی داشته باشند کود رو میتونید به دو صورت استفاده کنید یا از کودهای دامی کاملا پوسیده شده حدود ده درصد داخل خاکش ترکیب کنید ویا از کودهای شیمیایی مخصوص گلدهی ماهی یک بار براش استفاده کنید.

  7. محی الدین گفته:

    متاسفانه در جنوب و در شهرهای گرمسیری ماندگاری نداره و قابل کاشت نیست .
    آقای الهامی سوالم اینه که مثل اکثر گیاهان که در ساختار ژنتیکیش دستکاری می کنن و مقاومت و یا محصولشو رو زیادتر و با کیفیتر می کنن می شه روی رز کار کنن که مقاومتش به گرما رو زیادتر کنند.؟
    معمولا این کار از عهده کشورهای پیشرفته در این امر باید میسر باشه

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام آقای بغلانی عزیز تا جایی که من اطلاع دارم بله میشه گونه های مقاوم به مناطق گرمسیری را تولید کرد. چون با دستکاری توانسته اند رنگهای جدید با ماندگاری بیشتر تولید کنند. همچنین میشه داخل همین رزهای موجود آنهایی که نسبت به بقیه ماندگاری بیشتری دارند را شناسایی و تکثیر کرد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.