دلیل مرگ کاکتوس‌ های رنگی وارداتی

دلیل مرگ کاکتوس‌های رنگی وارداتی

دلیل مرگ کاکتوس‌های رنگی وارداتی چیست؟ کاکتوس‌های رنگی زیبا و فریبنده که این روزها در همه گلخانه‌ها و مغازه‌ها یافت می‌شود. قیمت‌ها از پنج هزار تا صدها هزار تومان خرید و فروش می‌شود. کاری به نحوه ورود این محصولات به کشور نداریم ولی هر چه که هست نگهداری از آنها مشکلی شده است که هر خریداری با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این کاکتوس‌های رنگی زیبا معمولاً ژیمنو پیوندی و سانسوریا رنگی هستند. رنگی که در نوک سانسوریاها مشاهده می‌شود مصنوعی است و با دستگاه‌های مخصوصی رنگ می‌شود. سانسوریا رنگی‌ها معمولاً به رنگ‌های سفید، سیاه، آبی، زرد، قرمز، صورتی و سایر رنگ‌ها مشاهده می‌شود. ژیمنو پیوندی‌ها نیز معمولاً به رنگ‌های زرد صورتی و قرمز در بازار مشاهده می‌شود.

 

دلیل مرگ کاکتوس‌های رنگی وارداتی

دلیل مرگ سریع این کاکتوس‌ها چیست:
این کاکتوس‌ها معمولاً در کشورهایی مانند هلند و ترکیه تولید می‌شوند و  در شرایط گلخانه خاص پرورش داده می‌شوند، پس یکی از عوامل خراب شدن این کاکتوس‌ها تغییرات آب و هوایی است ولی مهم‌ترین دلیل مرگ کاکتوس‌های وارداتی رنگی خاک گلدان این کاکتوس‌ها می‌باشد.
برای صادرات انواع گیاهان از خاک کوکوپیت استفاده می‌شود. دلیل استفاده از خاک کوکوپیت سبک بودن، عدم ریختن خاک در اثر جابه جایی، ارزان بودن و ممنوع بودن صادرات با خاک می‌باشد.

کوکوپیت رطوبت بالایی در خود نگه می‌دارد و به دلیل حساس بودن ریشه کاکتوس‌ها به رطوبت بالا بعد از مدتی مشاهده می‌شود که گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده و از بین می‌رود. پس نتیجه میگیریم بهتر است بعد از خرید این نوع گیاهان خاک آنها را تعویض کنید. می‌توانید از خاک کاکتوس برای آنها استفاده کنید. خاک با ترکیب  ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و بقیه ورمی کمپوست یا کوکوپیت ترکیبی مناسبی برای این گیاهان می‌باشد. توجه داشته باشید بعد از تعویض خاک به مدت چند روز گیاه را آبیاری نکنید تا ریشه قسمتهای اسیب دیده را ترمیم کند و ریشه جدید بزند.

این گیاهان به نور آفتاب نیاز دارند البته نه آفتاب مستقیم و شدید بلکه نور فیلتر شده یا نور پشت پنجره برای این گیاهان کافی می‌باشد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود.

پیشنهاد می شود این مقالات را نیز مطالعه کنید.
آموزش نگهداری و معرفی گل سانسوریا
آموزش نگهداری کاکتوس پیوندی رنگی

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “دلیل مرگ کاکتوس‌ های رنگی وارداتی

  1. کاکتوس گفته:

    سلام ببخشید من کاکتوسم از نوع تیغ دار اما شل شده و داخلش انگار اب انداخته چه کار کنم تا بازم مثل قبل بشه

  2. farzin گفته:

    نور پشت پنجره یعنی پشت پرده یا مستقیم پشت پنجره جنوبی؟مستقیم بزاریم میسوزن که .. یه دستمال کاغذی بچسبونیم به پنجره نور مناسبه؟ (نه فقط برای پیوندی …در کل برای کاکتوسها میگم) یا پشت پرده یا درکل نور فیلتر شده تو خونه بهتره چجوری فراهم کنیم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله نور باید فیلتر باشه،نور مستقیم باعث افتاب سوختگی در گیاهان میشه مگر اینکه بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید.

  3. Afra گفته:

    سلام
    ژمینو های رنگ زرد و نارنجی و قرمز (بدون کلروفیل)پس از مدتی به گل میرن…
    ۱-آیا این گلها به بذر تبدیل میشوند ؟
    ۲-درصورت تشکیل بذر ، آیا جوانه میزنند؟
    ۳- امکان پیوند جوانه های حاصل از بذور ژمینو فاقذ کلروفیل هست؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. شرایط رشد ایدال باشه بله گل هم میدن. گرد افشانی صورت بگیره وبذرها تشکیل بشن و در زمان مناسب کشت بشن رشد هم میکنن.پیوند هم میشه زد. ولی در مورد کلروفیل داشتن یعنی سبز یا
      رنگی شدن صد در صد نمیشه گفت. چون بعضی وقتها حتی تلقیح دو گل گیاه کاملاابلق بذری که بوجود میاد ورشد میکنه کاملا سبز میشه.واین موضوع کاملا شانسی هست وبه ژن گیاه ربط داره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.