افزایش رشد کاکتوس با نور مصنوعی شایعه یا واقعیت

لامپ رشد گیاه

آیا با لامپ های رشد میتوان کاکتوس نگهداری کرد؟

بله اگر از لامپ های استاندارد استفاده شود میتوان با نور مصنوعی کاکتوس و ساکولنت را در مکان های کم نور مانند اتق خواب، دفتر، مغازه، آپارتمان و هر جای دیگری پرورش داد. اکثر کاکتوس ها در مناطق خشک و نیمه بیابانی مرکز و جنوب قاره آمریکا زیست میکنند، مناطقی که دارای تابش آفتاب نسبتا شدیدی است، کاکتوس ها برای رشد و گلدهی به نور زیادی احتیاج دارند و اگر نور کافی برای انها فراهم نشود باریک شده و تیغ های ضعفی تولید خواهد کرد.

کدام نوع از لامپ رشد گیاه برای کاکتوس مناسب است؟

بیش از ۹۸ درصد لامپ های رشد گیاهان موجود در بازار غیر استاندارد هستند، میزان استفاده از رنگ ها و طیف های نوری دارای فرمول هایی پیچیده برای گیاهان است که باید محاسبه شود در خیلی از این لامپها رنگ آبی و قرمز بصورت مساوی استفاده شده که برای گیاه فاجعه است! برای مشاوره خرید میتوانید بصورت رایگان با مشاوران میهن کاکتوس تماس بگیرید.

نور خورشید بهتر است یا لامپ رشد گیاه؟

مطمئنا نور خورشید بهترین منبع برای تمامی گیاهان می باشد ولی به لطف این لامپ ها امروزه میتوان در همه جا گیاهان را پرورش داد.

چه نوری برای فتوسنتز مناسب است؟

بهترین طول موج نور مرئی برای فتوسنتز در محدوده آبی (۴۰۰-۵۰۰ نانومتر) و محدوده قرمز (۶۰۰-۷۰۰ نانومتر) قرار دارد. بنابراین، بهترین منابع نور برای فتوسنتز باید نورهایی را در محدوده آبی و قرمز ساطع کنند. این دو نور باید در کنار هم و متناسب استفاده شوند که خروجی آنها به رنگ بنفش دیده می شود.

نور آبی رشد رویشی (شاخ و برگ و ریشه) را تحریک می کند در حالی که نور قرمز گیاهان را برای تولید گل و میوه تحریک می کند. این نورها توسط کلروفیل (سبزینه) در برگ ها و تنه جذب گیاه می شود. این به آن معنی نیست که سایر نورها یعنی سبز، سفید و زرد برای گیاهان هیچ تاثیری ندارند بلکه تاثیر این رنگ ها در مقابل تاثیر رنگ آبی و قرمز ناچیز است.

شاید این سوال پیش بیاد که مگه از طریق تنه هم فتوسنتز انجام میگیرد؟ در بعضی گیاهان مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها و افوربیا برگ حقیقی از بین رفته و عمل فتوسنتز از طریق پوست گیاه انجام می شود.

منظور از لامپ های فول اسپکتروم پیست؟

به نوری که تمام طول موج هایی که برای گیاهان یا حیات حیوانات مفید هستند را در بر دارد نور با طیف کامل گفته می شود. نور خورشید دارای طیف کامل از نورها می باشد و هر نوری که به نور خورشید شبیه باشد و کارایی نور خورشید را داشته و تمام طیف های آن را در بر بگیرد به آن نور با طیف کامل یا فول اسپکتروم گفته می شود.

آیا میتوان از لامپ رشد در خانه استفاده کرد؟

بله همانطور که گفته شد در تمانی مکان ها میتوان از این لامپ ها استفاده کرد، مانند حال، پزیرایی، اتاق خواب، دستشویی، اتاق مطالعه، راه پله و …

آیا نور ساطع شده از این لامپ ها برای انسان مضر است؟

خیر از آنجایی که طیف نور این لامپ ها ما بین ۴۰۰ و ۸۰۰ نانومتر است برای پوست و سلامتی انسان مضر نمی باشد. ولی خیره شدن مستقیم به هر منبع نوری از جمله همین لامپ ها یا هر لامپ دیگری میتواند برای چشم مضر باشد.

چند ساعت در روز لامپ رشد را باید برای کاکتوس روشن کرد؟

کاکتوس ها جز دسته گیاهان با نیاز نوری بالا هستند و روزانه باید حدود ۱۰ تا ۱۶ ساعت نور مصنوعی دریافت کنند.

شایعه افزایش رشد کاکتوس‌ها با نور مصنوعی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

33 دیدگاه برای “افزایش رشد کاکتوس با نور مصنوعی شایعه یا واقعیت

  1. علی گفته:

    سلام بخشید نور مصنوعی صورتی یا بنفش میشه برای سانسوریا استفاده کرد

  2. امیررضا گفته:

    سلام ببخشید اگه جوانه بذرها در خزانه علفی شدن علتش نور کمه؟
    با لامپ رشد میشه جبران کرد؟
    و لامپ رشد مناسبشون چند ولتیه؟

  3. Ali گفته:

    سلام علارقم اینکه کاکتوس ها رو پشت پنجره نگهداری میکنم ولی رشدشون علفی هست و ساقه ها بلند شده در صورتی که فاصله ی بین برگ ها کمه
    تو این فصل از لامپ استفاده کنم مشکلی نداره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ساعات دریافت نور کم هست بله میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید.

  4. سارا گفته:

    سلام من یه کاکتوس بزرگ دارم. به تازگی اسباب کشی کردیم یه پنجره جنوبی داریم که یکم پرده اش ضخیمه دو لایه توری سفیده نمیدونم در مقایسه با خونه قبلی که نور زیادی داشت این مقدار نور کافیه یا نه. ممنون میشم راهنمایی کنید. چون دلم نمیاد خراب شه از ترس فعلا جابجاش نکردم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید پشت پنجره نگهداری کنید اگر شدت نور از پشت پنجره زیاد باشه روی پنجره شیشه مات کن بچسبونید،پرده اگر زخیم هست حتما کنار بزنید.

  5. عارف گفته:

    سلام و عرض ادب
    خونه ما از نور طبیعی محرومه و میخوام از نور مصنوعی استفاده کنم
    یه پرژکتور فول اسپکتروم بنفش ۵۰ وات دارم میخواستم بدونم ایا میشه ازش استفاده کرد؟
    اگه میشه برای چه مساحت و چه تعداد گیاهی مناسبه؟

  6. Sajad گفته:

    با سلام و تشکر از زحمات شما
    برای فیلتر کردن نور پنجره جنوبی استفاده از شیشه مات‌کن مناسب و کافیه؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بله میتونید از شیشه مات کن ویا پرده توری برای فیلتر کردن نور استفاده کنید.

  7. قاسمی حمید گفته:

    با سلام
    آیا ممکنه از تجربیاتتون در زمینه استفاده از نور مصنوعی جهت پرورش بذر استفاده کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهترین نور برای پرورش انواع گیاهان نور طبیعی افتاب هست ولی اگر نور ندارید میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید،برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله پرورش کاکتوسها با نور مصنوعی رو مطالعه بفرمایید،برای مطالعه روی قسمت ابی کلیک کنید.

  8. .... گفته:

    سلام ای ای دی ۳ وات رشت گیاه ۳ عدد کنار هم چقدر فاصله نیاز هست؟
    و یه وات رشت گیاه چقدر فاصله از زمین تا ال ای دی باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، فاصله لامپها تا بستر کشت بین ۳۰الی ۵۰ سانتیمتر. اوایل رشد فاصله رو بهتر هست بیشتر کنید تا هم نور کمتری داشته باشند وهم زیاد دما بالا نباشه کم کم که بزرگتر شدند نور رو نزدیکتر کنید تا نور بیشتری دریافت کنند.

  9. علی گفته:

    سلام ودرود
    جسارتن محل نگهداری گلهای من در بالکن هست و مسیر نور بدلیل شمالی بودن خونه از نور مسقیم محروم هستنو بعضی از کاکتوسهام علفی رشد کردن و نور بصورت خیلی غیر مستقیم دریافت میکنه حالا من بدنبال نور مصنوعی بودم که امکانش نیستبا این شرایط که فرمودید ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای نگهداری پایین باشه نیازی به نور زیاد نیست، چون کاکتوسها وسایر گیاهان در این فصل رشدشون رکود پیدا میکنه، ولی اگر دما از ۲۵ درجه زیاد باشه میتونید از لامپهای مخصوص رشد یا لامپهایledیاsmdبرای تامین نور استفاده کنید از طیف نوری ابی، قرمز وسفید یا زردمیتونید استفاده کنید.

    • علی گفته:

      سلام روزتون بخیر
      جسارتن در مورد لامپ که فرمودید از کجا لامپ خوبی رو تهیه کنم که تمامی طیف رنگ رو داشته باشه و اینکه با چه مقدار از فاصله به کاکتوسها تابش داشته باشه
      ممنون از راهنمایتون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، لامپها رو میتونید از فروشگاه لوازم برقی والکترونیکی تهیه کنید، فاصله نور تا گیاه ۵۰_۳۰ سانت باشه.

  10. سعید گفته:

    سلام بر شما
    خسته نباشید
    بدلیل کمی مدت زمان نورآفتاب در منزل ، ترکیبی از آفتاب و نور مصنوعی استفاده میکنم مقالات سایت شما در این مورد مطالعه کردم نکته ای که در مقالات اشاره نشده بود میزان نور مورد نیاز کاکتوسها در واحد لوکس نور بود که با توجه به بیشتر در دردست بودن لوکس مترها بخصوص نرم افزارهای موبایلی ( هر چند که کاملا دقیق نیست ) اما برای مصارف خانگی مفیده . میخواستم در صورت امکان لطف کنید و در مورد میزان نور مناسب کاکتوسها و ساکولنتها در مقیاس واحد لوکس نور راهنمایی بفرمایید که بتوان از رشد نا مناسب و علفی شدن جلوگیری کرده و رشد صحیح بوجود بیاد
    ببخشید طولانی شد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به نوع وسایز کاکتوس داره کاکتوسها برای رشد ایدال به ۵۰۰۰الی ۱۵۰۰۰لوکس نوری نیاز دارند. میتونید از رشد کاکتوسهاتون متوجه بشید که نور کافی دریافت میکنند یا خیر، اگر تیغهای کاکتوسهاتون بلند وزیبا هستند نور خوبی دریافت میکنند ،میتونید عکس از گیاهانتون بفرستید تا راهنماییتون کنیم.

  11. محمود ابراهیمیان گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر از زحمات شما برای این همه اطلاعات که به رایگان در اختیار علاقمندان به کاکتوس گزاشتین
    بستر بذرهای من درون ظروف پلاستیکی که مخصوص نگهداری سبزیجات است قرار داره!
    سوالی داشتم که باتوجه به ضخامت این ظرفها و اینکه من برای نور طبیعی چون داخل خانه نورگیر نیست بسترها را برای دو ای سه ساعت در روز به حیاط میبرم زیر موزه خورشیدی و سریع داخل ظرف عرق می‌کنه است نیازی هست که نور را فیلتر کنم با یک کاغذ؟ یا بخاطر ضخامت ظرف و عرق کردن داخل ظرف احتیاج به کاغذ گزاشتین روی ظرف نداره؟
    البته ظهر اینکار را انجام میدهم که هوا گرمه و بقیه ساعات تا شب داخل اشپز خانه نور مخفی بین کابینتی که از نوع شلنگی هست و افتابیه استفاده میشود
    بذرهای ده روزشونه که سبز شده
    تشکر مجدد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،عرق کردن بستر زمانی اتفاق می افته که دمای بیرون بستر از دمای داخل بستر خنکتر باشه وداخل بستر عرق میکنه. بهتر هست بستر کشت رو زیاد جابجا نکنید ،جوانه ها هنوز خیلی کوچک وضعیف هستند واحتمال داره موقع جابجایی ریشه ها اسیب ببینند. حتما نور رو فیلتر کنید، مستقیم زیر نور افتاب بگذارید جوانه ها پخته خواهند شد واز بین میرند. اگر پنجره دارید پشت پنجره نگهداری کنید وحتما نور رو فیلتر کنید.

  12. علیرضا کریمی گفته:

    سلام .واقعا مقاله خوبی بود .من نزدیک ده نمونه بذر کاکتوس به صورت جداگانه در یک باکس با نور مصنوعی کشت کردم حقبقتا جوانه های کاکتوس ضعیف و کم رشد بودند .به محض انتقال به مکان پر نور تر (نور طبیعی )شاهد رشد چند برابری اونا بودم .واقعا هیج چیز جای نور طبیعی رو نمی گیره

  13. عباس شریفی گفته:

    سلام. ممنون از اطلاع رسانی خوبتون.. یکساله ازنورمصنوعی برای کاشت بذر وپرورش کاکتوس استفاده می کنم تجربه ای که به دست آوردم این بودکه بذرها به نور ترکیبی آبی وقرمز واکنش خوبی نشان می دهند ولی کاکتوس های بالغ واکنش نشان نمی دهند ورشدبسیارکمی می کنند. نور خورشید اونم از سمت پنجره های جنوبی بهترین نوربرای پرورش کاکتوس های بالغ برای کسانی که درخانه است،

دیدگاه‌ها بسته شده است.