آشنایی و نگهداری از گلهای آپارتمانی

آشنایی و نگهداری از گلهای آپارتمانی

آشنایی و نگهداری از گلهای آپارتمانی : با گسترش زندگی ماشینی و صنعتی شدن شهرها، امروزه بیشتر از هر زمانی انسان‌ها به  دوستی با طبیعت نیاز دارد. بسیاری از گل‌های آپارتمانی موجود در بازار متعلق به مناطق استوایی و یا سایر نقاط دنیا هستند که باید شرایط لازم برای زندگی و رشد آنها را در منزل فراهم کرد. با شناخت نیازهای گیاهانی که نگهداری می‌کنیم خیلی بهتر می‌توانیم از آنها نگهداری کنیم. پرورش انواع گیاهان مانند کاکتوس‌ها بسیار آسان است.

بعضی از این گل‌های آپارتمانی به دمای پایین حساسیت شدید دارند، تعدادی به رطوبت کم، تعدادی به نور شدید خورشید چراکه در جنگل‌های استوایی درختان بلند چتری را بر فراز آنها ایجاد کرده‌اند و از تابش مستقیم آفتاب درامان‌اند. و تعدادی از گیاهان آپارتمانی به‌تمامی شرایط فوق حساسیت نشان می‌دهند. گیاهان زینتی گیاهانی هستند که قابلیت رشد در مکان‌های سرپوشیده مانند داخل منازل، ادارات و غیره را داشته باشد و معمولاً برای اهداف تزئینی، اثرات مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی ازجمله به‌عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده می‌شوند.

گیاهان زینتی اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند. عوامل اصلی که در هنگام مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از: آبیاری، نور، ترکیب خاک، دما، رطوبت، کود و مبارزه با آفات.

 

نکات مهم در خرید گیاهان و گل‌های آپارتمانی:
۱- درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان زینتی مختلف ارزیابی کنید، شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید، فضای آپارتمان خود را مد نظر داشته باشید و با مطالعه مطالب فهرست شده زیر و خرید گلدان مناسب شادابی و خرمی آن زینت‌بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

۲- کلیه شرایط محیطی اعم از نور و حرارت و رطوبت محیط خود را به کارشناس گوشزد نمایید تا گلدان مناسب را به شما معرفی نماید، نام گیاه زینتی را سؤال کنید و در صورت امکان نام علمی آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات جامع‌تری درباره پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی در منابع و مأخذ کسب نمایید.

۳- درصورتی‌که مبتدی هستید بهتر است گیاهان زینتی کم توقع، ارزان، سریع الرشد و قابل تکثیر را انتخاب نمایید.

۴- برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و خاک گیاه را به دقت بازدید نمایید تا به وجود آثار و بقایای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این گونه گیاهان آپارتمانی خودداری نمایید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می‌نماید.

۵- هماهنگی گلدان با وضعیت، فرم و فضای اتاق را در ذهن خود مجسم نمایید، بعضی از گیاهان زینتی با شکل خاص و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اتاق کوچک شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

۶- از فروشنده، گیاه “ریشه پر” تقاضا نمایید این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل‌شده است و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی به وجود نمی‌آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد.

۷- اگر گیاهان زینتی گل‌دار مانند آزالیا مورد نظر شماست گیاهانی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آنها شکفته شده باشند.

۸- دستورالعمل نگهداری گیاهان زینتی خریداری شده را از فروشنده طلب نمایید.

۹- در هنگام خرید گیاه مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری نموده و نحوه استفاده از آن را خواستار شوید.

۱۰- گل و گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنید که برگ‌های آن فاقد لکه‌های زرد و سوختگی باشد.

۱۱- حمل‌ونقل گلدان مخصوصاً در زمستان که هوای سرد باعث پژمردگی برگ‌ها می‌گردد اهمیت فراوانی دارد، به فروشنده سفارش کنید که گلدان را در دو لفافه کاغذی پیچانده تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به گیاه لطمه‌ای نزند، حتی‌الامکان گلدان را در اتاق رو باز و بدون کابین اتومبیل قرار ندهید.

۱۲- درصورتی‌که مایل به خریداری گلدان‌های با کاشت گروهی هستید دقت نمایید که گیاهان زینتی مجموعه ازنظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.

 

در ادامه به نگهداری چند مورد از گیاهان آپارتمانی اشاره می‌شود:

۱٫ آرمریا: گیاهی پوششی و همیشه‌سبز است. این گیاه زینتی دارای گل‌های زیبا و معطر می‌باشد و مناسب برای کاشت در باغ‌ها، باغ‌های ساحلی و مناطق مرز بندی و ساحلی می‌باشد. نام‌های دیگر این گیاه در کشور ما عبارت‌اند از: عود قرمز و چمن هلندی.

۲٫ آرالیای ژاپنی: گیاه آپارتمانی با برگ‌های لوب دار، براق و سبز تیره به قطر ۴۰-۲۰ سانتی متر است. برای مکان‌های سایه و خنک نیز مناسب است. برگ‌های آن، پنجه‌ای شکل خیلی طویل، سبز روشن و شفاف که از ۵ یا ۷ یا ۹ لب تشکیل‌شده‌اند. گل‌های آرالیای ژاپنی کوچک و به رنگ سبز و به شکل چتر و معمولاً زیاد قابل‌توجه نیست. آرالیای ژاپنی به‌عنوان گیاه خانگی یا در بعضی جاها (مناطق با پناهگاه‌های بدون آفتاب و باد) می‌توان آنها را در حیاط پاسیو یا باغ‌ها کشت کرد.

۳٫ آرالیای برگ‌پهن: فاتسیا درختچه‌ای همیشه‌سبز از ۳ تا ۶ متر ارتفاع دارد. از خانواده آرالیاسه (پیچک) می‌باشد. ساقه‌ی این گیاه منشعب است. برگ‌ها بزرگ هستند و به ۲۵ الی ۳۰ سانتی‌متر می‌رسند. گاهی دم برگ‌ها به طولی حدود ۵۰ سانتی‌متر می‌رسند. برای نگهداری از این گیاه بهتر است دور از نور مستقیم آفتاب باشد. اما درصورتی‌که مکان نگهداری سرد باشد وجود نور ضروری است.

۴٫ آزالیا: ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می‌رسد، برگچه‌های این گونه سبز تیره، نیزه‌ای یا و تخم مرغی باریک می‌باشد. گل‌های آزاله معمولاً اواسط بهار باز می‌شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل‌ها به صورت خوشه‌ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می‌شوند. نامهای دیگر این گل: خرزهره هندی، گل صد تومانی.

۵٫ آگلونما ماریا: گیاهی همیشه سبز و پایا با برگ‌های زینتی می‌باشد برگ‌های آن (مستطیلی نیزه‌ای)می‌باشد اندازه برگ‌ها بر حسب گونه به طول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر نیز می‌باشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند دارای نقاط و یا لکه‌های سبز تیره می‌باشد. گل‌های این گیاه سفید و در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ می‌باشد.

از دیگر گیاهان زینتی می‌توان به آرالیای دروغی، آگاو آمریکانا، آقطی، آگلونما نیتیدوم، آگلونما پیکتوم و آگلونما پاتایا اشاره کرد. در مقالات بعدی سایت میهن کاکتوس مقالات نگهداری سایر گیاهان آپارتمانی نیز اضافه خواهد شد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

121 دیدگاه برای “آشنایی و نگهداری از گلهای آپارتمانی

  1. علی گفته:

    سلام سانسوریا پا کوتاه دارم جند روز پیش متوجه شدم که داخل خاک هزار پا هست داخل اب گزاشتمش و روش سنگ ریختم
    الان جه شکلی باید بفهم گیاه سالم بدون این که از گلدان در بیارمش

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، حدود ۱۵الی ۲۰ دقیقه باید داخل اب نگه دارید تا هزارپاهای داخل خاک از بین برند ویا از زهکش گلدان خارج میشند.

  2. علی گفته:

    بخشید ممکن افت گرفته باشد
    جون یک حسن یوسف دگه دارم اون قرمز و سبز
    اون بعزیی از قسمت ها سفید شده
    و در ۱ دو برگ نوخت های سوارخ برگ است

    • کارشناس 1 گفته:

      از قسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

  3. علی گفته:

    https://s4.uupload.ir/files/1639388109150-1527148085_b97z.jpg
    بخشید این حسن یوسف حالش بده داره خراب میشه
    زهر کش گلدان باز
    اول کنار پنجره بود شمالی گفتم شاید بخاطر سرما باشد از بالی پنجره گزاشتمش پاین که سرما نخورید ولی هیج اتفاقی نیوفت همون شکلی
    اب هفته ۱ بار
    بنزرت ادی نیست که هوا سرد شود باش این شکلی شوده

  4. مهدی گفته:

    سلام
    سانسوریا مطبق ابلغ دارم که دوتا برگ کوچک وسطش نرم و چروکیده شده و
    کلا رشد چندانی نداره چکار کنم که نجاتش بدم از خراب شدن .
    قبلا چون خاک تو هسته رفت بود با اب شستم و خشکش کردم که قبل از شستن هم یک برگ وسطش خراب بود.
    پشت پنجره شرقی با دمای ۲۵~۲۶ و ابیاری بعد از خشکی کامل.خاکش پیت ماس و پرلیته به نسبت ۲ به ۱
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر قسمت رویش گیاه از بین رفته کاری نمیشه کرد به همون صورت نگهداری کنید ریشه سالم باشه پاجوش میزنه واز طریق پاجوش رشد میکنه ولی گیاه اصلی رشدی نخواهد داشت.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، ابیاری رو در این فصل کاهش بدید وحتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه گیاه رو از لوازم گرمایشی هم دور نگهداری کنید.

      • علی گفته:

        ریش گیاه متمعنم سالم چون چند وقت پیش بخاتر شپشک خاک را اوز کردم
        زهر کش گلندان هم باز وقتی اب میدم از زیر گلدان خالی میشه
        ولی کنار شوفاژ هدود نیم متر کم تر فک کنم دلیلش همین

        • کارشناس 2 گفته:

          میتونید با فاصله از شوفاژ نگهداری کنید بقیه شرایط ایدال باشه بهبود پیدا میکنه.

          • علی گفته:

            بخشید برای روشت میتونم از کود۱۰ .۱۰٫۵۲‌‍ برای روشت پاچوش ها و پاچوش جدید بزن

          • علی گفته:

            بخشید من سانسوریا داخل خاک کاشتم
            الان جند دونه ریش ریز زده برای روشت سری میتونم از کود ۱۰٫۵۲٫۱۰استفاده کنم

            • کارشناس 2 گفته:

              سلام، بهتر هست عجله نکنید کمی صبر کنید ریشه بیشتر بشه بعد کودهی رو شروع کنید ریشه ضعیف باشه کودهی باعث سوختگیش میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.