آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا : گل دیفن باخیا گیاه محبوب ایرانی‌ها که در اکثر خانه‌ها مشاهده می‌شود. نگهداری آسان و زیبایی برگ‌های این گیاه باعث شده به‌طور گسترده پرورش داده شود. شما هم می‌توانید به‌راحتی در منزل گیاه دیفن باخیا رو پرورش بدهید.

دیفن باخیا به آسانی از طریق ساقه که حداقل یک جوانه داشته باشد قابل تکثیر است. تقریباً در هر فصلی می‌توان دیفن باخیا را قلمه زد ولی شانس ریشه‌زایی در بهار و تابستان بسیار بیشتر است.

قلمه‌ها را می‌توان از قسمت انتهایی ساقه و همچنین از طول ساقه استفاده کرد که قلمه‌های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می‌دهند. طول قلمه حداقل هشت تا ده سانتیمتر باید باشد و هر قلمه حتماً باید حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشند. به بیان دیگر اگر به ساقه دیفن باخیا دقت کنید حلقه‌های سفید ، کرم‌رنگی را بر روی ساقه خواهید دید.

در کنار این حلقه‌ها جوانه‌های کوچکی وجود دارد. همچنین توجه کنید زمانی که از ساقه گیاه مادری قلمه تهیه می‌کنیم بهتر است که در نهایت حدود پانزده سانتیمتر ارتفاع برای گیاه مادری باقی بماند تا بتواند به رشد و نموی خود ادامه دهد. البته قبل از کاشتن قلمه‌ها باید شیره آنان خشک شود که این کار حدود یک الی دو روز طول می‌کشد. در طی این مدت قلمه‌ها را در مکانی خشک، با دمای ملایم (نه سرد و نه گرم) و به‌دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای کاشت قلمه‌ها بهتر است از مخلوط یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت شن یا یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت پرلیت استفاده کرد.

قلمه‌هایی که در بستر کاشت آنان از پیت ماس استفاده شود نیز سریع‌تر ریشه‌دار می‌شوند. البته از هر ترکیب سبک دیگری که رطوبت را نیز در خود دارد می‌توان برای ریشه‌زایی قلمه‌ها استفاده کرد.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه‌ها را می‌توان علاوه بر حالت معمول و عمودی که می‌بایست  حدود دو تا سه سانتیمتر آن در داخل بستر کاشت فرو رود، به شکل افقی نیز در بستر کاشت قرار داد اما توجه کنید که در این وضعیت باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. ظرف محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب با دمای ۱۸ تا ۲۵  درجه قرار دهید. حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه‌زایی بسیار مهم است و می‌توان با قرار دادن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کرد. در شرایط مناسب ریشه‌زایی قلمه‌های دیفن باخیا ۳۰-۲۱ روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به‌تازگی رشد کرده است حدود ۵ سانتیمتر شد می‌توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد. خوابانیدن هوایی و همچنین جداسازی پاجوش‌ها از گیاه مادری از جمله دیگر  روش‌های تکثیر این گیاه است.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
قلمه اماده کشت

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
نحوه ریشه زدن قلمه

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    108 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

    1. زهرا گفته:

      سلام خسته نباشید ،من یک دیفن باخیای خیلی بزرگ داشتم که می خواستم اونو قلمه بزنم ،قسمت پایینی که ریشه داره رو به اندازه ۲۰یا۳۰سانتی برش دادم و داخل خاک خودش قرار دادم ،قسمت بالایی هم که برگ داره رو هم برش دادم و داخل خاک قرار دادم و ساقه ای اونو نمی دونم باید چجوری قلمه بزنم و من قبل از این اینکه بزارم شیره دیفن باخیا خشک بشه اونو در خاک قرار دادم ،مشکلی پیش نمیاد
      ممنون میشم راهنماییم کنید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، بهتر هست چند برگ پایینی قلمه رو هم جدا کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زای بشه ،ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید وتا زمان ریشه زنی وجوانه زنی مجددهردو گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به محیط اصلی انتقال بدید.

    2. محمد قاسمی گفته:

      سلام ببخشید میشه بگید که حتما باید شیره داخل ساقه خشک شود و بعد کاشته شود؟ چون من باشیره خشک نشده ساقه را کاشتم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بهتر هست بعد از قلمه گرفتن چند روزی به قلمه استراحت بدید تا قسمتهای بریده شده پینه ببنده تا قلمه دچار پوسیدگی یا بیماری قارچی نشه.

    3. علی گفته:

      سلام خسته نباشید. بهترین زمان برا تکثیر و قلمه زدن دیفن باخبر کی هست!؟ الان میتونم انجام بدم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، کلا فصل بهار برای انجام این کارها، برای انواع گیاهان مناسب هست، بله میتونید انجام بدید.

      • علی گفته:

        سلام بر کارشناسان خوب میهن کاکتوس
        گیاه دیفن باخیامو قلمه هاشو آماده کردم چند تا سوال داشتم
        ۱- اون قسمت گیاه که ریشه داره رو بذارم تو خاک معمولی کافیه؟ کار دیگه ای لازم نیست بکنم ؟ تو نور خورشید باشه؟
        ۲- اون قسمت های میانی که هر کدوم چند چشمه روش داره رو چیکار کنم؟ الان بذار تو خاک و اگر نه کجا و تو چه شرایطی نگه داری کنم؟
        ۳- قسمت بالایی که برگ داره رو بذارم تو آب یا اونو بذارم تو خاک کمپوست؟
        ممنون میشم راهنماییم کنید. یکسری عکس هم پیوست کردم
        http://uupload.ir/files/o31f_20200403_185801.jpg
        http://uupload.ir/files/3rhi_20200403_185739.jpg
        http://uupload.ir/files/21aq_20200403_185652.jpg
        http://uupload.ir/files/l3fd_20200403_185606.jpg
        http://uupload.ir/files/3a7z_20200403_185558.jpg

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما،قسمتی که داخل خاک هست رو در محیط نیمه سایه نگهداری کنید بعد از اینکه شروع به جوانه زنی کرد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،قلمه هایی رو که بصورت افقی کشت کردید ابتدا با محلول قارچ کش خوب شستشو بدید بعد داخل همون کوکوپیت بکارید طبق عکس روی مقاله مقداری باید داخل خاک دفن کنید، قسمتی بالایی که برگ داره سه برگ بزرگ پایینی رو هم به ارامی جدا کنید، هم میتونید داخل اب ریشه دار کنید هم داخل کوکوپیت اگر داخل اب میخواهید ریشه دار کنید فقط یک سانت از ساقه داخل اب باشه کافی هست چند روز یک بار اب رو بررسی کنید ،اگر بخار شده بود مجدد اب بریزید تا قلمه خشک نشه.

      • علی گفته:

        با سلام و خسته نباشید
        قطعه های قلمه دیفن باخیا که حدود ۱۵ روز پیش قلمه گرفته بودم عکساش در زیر موند هست. فکر کن خراب شده چون ابتدا و انتهای آن از درون خورده شده و ابتدا و انتها نرم و زرد و سیاه شده. چکار کنم؟ خراب شده؟
        http://uupload.ir/files/p8e0_20200416_182301.jpg
        http://uupload.ir/files/xwl_20200416_182257.jpg
        http://uupload.ir/files/k3kk_20200416_182251.jpg

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون، اگر نرم وابکی شدن متاسفانه کاری نمیشه کرد وقارچی شدن، خاک حتما باید ضدعفونی بشه قلمه ها هم باید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا بشن.

    4. kaveh2536 گفته:

      با سلام خدمت کارشناس محترم
      من یه دیفن باخیا دارم که چند وقتی میشه که برگهاش دیگه رشد نمیکنن، طوریکه اندازه برگها در حد بسیار کوچیک باقی میمونن و بعد از یه مدت برگ قدیمی زرد شده و جوانه جدید هم که میزنه باز همونطور رشد بسیار بسیار کمی داره دوبار هم کود تقویتی (کود پودری) دادم اما تا الان تاثیری نداشته، برای نوردهی هم لامپ مهتابی LED بالاش قرار دادم.
      متشکرم اگه راهنمایی کنید چه کار کنم که دوباره به شکل سابق و مثل بقیه دیفن باخیا های دیگه بشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • kaveh2536 گفته:

        با سلام منظور از شرایط نگهداری رو ممکنه واضح تر بگید که من بتئنم دقیق برای شما شرح بدم.
        متشکرم

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، منظور از شرایط نگهداری، دمای نگهداری گیاه، میزان ابیاری، میزان دریافت نور در روز،میزان رطوبت محیط،ترکیب خاک،واگر کوددهی داشته،مقدار مصرف کود،بتازگی تغییری در محیط نگهداری بوجود امده؟یا گلدان یا خاک گیاه تعویض شده؟

      • kaveh2536 گفته:

        با سلام منظور از شرایط نگهداری رو ممکنه واضح تر بگید که من بتونم دقیق برای شما شرح بدم.لطفاً توضیح بدید چگونه عکس برای شما ارسال کنم
        متشکرم

      • kaveh2536 گفته:

        خاک مورد استفاده همان خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی هست که فکر کنم ترکیب خاک برگ و کوکوپیت باشه(البته مطمئن نیستم که همین ترکیب باشه)
        دمای محیط : دمای آپارتمان هست که حداکثر ۲۶ و حداقل ۲۰ درجه هست (البته حدودی گفته شد)
        تقریباً هفته ای دو بار تمام برگها رو اسپری آب میکنم
        آب دهی هفته ای یک بار تقریباً ۲۰۰ سی سی
        تغییری در محیط نگهداری ایجاد نشده
        یک سال پیش خاک رو تعویض کردم
        همونطور که در پیام اولی اشاره کردم با کود پوردی که با خاک خود گلدان ترکیب کردم استفاده شد
        http://uupload.ir/files/77t_img-20191020-wa0002.jpeg

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از توضیحات کامل، مشکل اصلی گیاهتون بزرگی گلدان هست، زمانی که گلدان گیاه بزرگ باشه نیروی گیاه صرف ریشه زنی میشه ونیروی کافی برای رشد شاخه وبرگها نخواهد داشت، گلدان گیاه باید یک الی دو سایز از حجم ریشه گیاه بزرگتر باشه،مشکل دوم کمبود نور هست زمانی که گیاه کمبود نور داشته باشه برگها کوچک میمونند ویا کامل باز نمیشن مورد سوم کمبود مواد غذایی داخل خاک هست که فرمودید کوددهی میکنید، میتونید اوایل بهار گلدان گیاه رو کوچک کنید وبمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

      • kaveh2536 گفته:

        در پیام اول خدمت شما عرض کردم که از لامپ مهتابی LED برای تامین نور استفاده کردم
        در مورد گیاه دیفن باخیا مطالبی که من مطالعه کردم نوشته شده که نیاز به نور زیاد نداره

        • کارشناس 1 گفته:

          به هر حال باید نور به اندازه ای باشه که گیاه رشد ایدالی داشته باشه، هیچ گیاهی بدون نور رشد نمیکنه میتونید تعداد لامپها رو افزایش بدید ویا فاصله نور با گیاه رو کمتر کنید تا نور کافی دریافت کنه که رشد ایدالی داشته باشه.

    5. وحید گفته:

      با سلام و خسته نباشید.من قلمه های دیفن باخیا را به صورت اففی داخل خاک برگ مخصوص کاشتم تا ریشه بزند و کاملا روی آنها خاک ریختم .آیا احتمال دارد که ریشه نزند؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، قسمتی از قلمه که جوانه خفته ویا چشمه داره باید بیرون از خاک بمونه تا رشد کنه.

    6. مهسا گفته:

      ممنون ازتون من اشتباه نوشتم شمعدونی معطرولی حسن یوسف معطریاپیچک سوئدیه گلدونم ،داخل اینترنت خوندم چمن عروس وپیچک سوئدی نمیتونن دمای بالا وتابش مستقیم آفتابوتحمل کنن پس ازنظرشما مشکلی نداره؟خراب نمیشن؟

      • کارشناس 1 گفته:

        پیچک سوئدی رو ننوشته بودید، این گیاه به نور ملایم نیاز داره ودر نور مستقیم از بین میره، چمن عروس رو هم میتونید بمرور زمان به نور مستقیم عادت بدید ولی در ساعاتی که شدت نور زیاد هست بهتر هست نور فیلتر بشه،شمعدانی وحسن یوسف هم افتاب مستقیم رو تحمل میکنند بشرطی که بمرور زمان به نور مستقیم عادت داده بشن. میتونید از اوایل صبح به نور مستقیم عادت بدید ودر ساعاتی که شدت نور زیاد هست نور رو فیلتر کنید.

    7. مهسا گفته:

      سلام وقت بخیرچند گیاه خوب وزیبا ومقاوم دربرابرآفتاب میشه بهم معرفی کنید؟واسه داخل تراس میخوام روی نرده بذارم دائم زیرآفتاب باشه وخراب نشه الان گل نازیخی گذاشتم وچمن عروس بنفش وشمعدونی معطرنمیدونم دربرابرآفتاب گرم تراس ما مقاومت میکنن یاخیر،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید آیاگیاه های مناسبی انتخاب کردم یاخیر؟نحوه آبیاری هم بگیدممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گیاهانی که انتخاب کردید مناسب هستند ولی باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید تا افتاب سوخته نشن ودر ساعات گرم که شدت نور زیاد هست نور رو با شید یا پرده توری فیلتر کنید تا اسیب نبینند، میتونید از سانسوریا ابلغ، سنسینو مرواریدی، کراسولاکمپ فایر، وانواع سدوم هم استفاده کنید.ابیاری رو بستگی به نوع نیاز گیاه باید انجام بدید،معمولا زمانی که سطح خاک به اندازه یک بند انگشت خشک شد ابیاری انجام میشه. ابیاری رو عصر ویا اوایل صبح انجام بدید.

    8. مهسا گفته:

      سلام وقتتون بخیرمن گلدون دیفن باخیامو قلمه زدم قسمتی که برگ داره داخل آب گذاشتم واسه ریشه دهی الان دوهفته س داخل اب جوشیده سردشده گذاشتم مقداری هورمون ریشه زای مایع هم داخل آبش ریختم ولی اصلا ریشه نداده تازه بیشتربرگهاشم زردشده وبقیشم داره زرد میشه خیلی ناراحتم میترسم خراب بشه میشه بگیدچه کارکنم؟بقیه ساقه هاهم تکه کردم داخل خاک کاشتم ولی اوناهم هنوزریشه ندادن

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست قلمه رو داخل کوکوپیت کشت کنید داخل اب بسختی ریشه میزنه واحتمال گندیدگی قلمه وجود داره ریشه زنی معمولا یک ماه طول میکشه. از اب خارج کنید وقسمت انتهایی اگر حالت گندیدگی ویا لزج داره با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوند سالم برسید، بعد داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید.میتونید ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

    9. سعید گفته:

      سلام
      با تشکر از پاسخ‌گویی شما
      قلمه های دیفن باخیا رو در بستر خاک گذاشتم و یک سلفون روی آن کشیدم و در بالکن و در سایه گذاشتم ‌ و روی پلاستیک رو چندین سوراخ کردم . فقط برای آبیاری خواستم ببینم باید پلاستیک رو بردارم یا از روی همون روزنه ها آب بریزم و اینکه هر چند روز یکبار و به چه مقدار آبباری کنم . چند روز طول می‌کشه تا جوانه زدن . با تشکر

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از شما هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید،بهتر هست برای ابیاری پلاستیک رو بردارید،شرایط ایدال باشه تقریبا سه الی چهار هفته زمان میبره تا قلمه ها ریشه دار بشن.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، چه نوع بنسایی هست؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    10. سعید گفته:

      سلام
      من قلمه های دیفن باخیا رو بلافاصله توی بستر خاک گذاشتم و اجازه ندادم که شیره قلمه ها خشک بشه . لطفا راهنمایی بفرمایید

    11. سعید گفته:

      سلام
      من قلمه های رو بلافاصله توی بستر خاک گذاشتم و اجازه ندادم که شیره قلمه ها خشک بشه . لطفا راهنمایی بفرمایید

    12. علی گفته:

      سلام
      وقتی می خواهیم قسمت بالایی دیفن باخیا رو به عنوان قلمه استفاده کنم لازمه برگهاشو ببرم یا بذارم بمونه

    13. رویا گفته:

      کوکوپیت چی هست؟ ومن یاقه را که افقی در گلدان گذاستم روش کیسه فریز کشیدم و کمی آب ریختم اما بعد دو روز خاک کپک میزنه اشکالی داره؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، کوکوپیت از الیاف میوه نارگیل تهیه میشه وبیشتر برای قلمه زنی انواع گیاهان استفاده میشه،چه نوع گیاهی رو قلمه میزنید؟

    14. زهرا گفته:

      سلام ایا پس از قلمه زدن قسمت بالایى دیفن باخیا که داراى برگ هست میشود آن را درون آب قرار داد تا ریشه دار شود بعد بکاریم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بله ریشه دار میشه ولی بهتر هست داخل کوکوپیت بکارید که ریشه دار بشه داخل اب احتمال پوسیدگی ساقه وجود داره.

    15. Shima گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر این گیاه رو از وسط ساقه قطع کنیم قسمت بالایی ک برگ داره رو اول باید ریشه دار کنیم بعد توی خاک بزاریم ؟
      اگر اینطوره چ مدتی طول می کشه تا ریشه دار بشه ؟
      ممنونم

    16. رضا گفته:

      سلام به کارشناس محترم میخواهیم بدون
      که آگه دیفن رو از وسط ساقه قطع کنیم
      بعد دوباره بکاریم خشک نمیتوان.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. ریشه دار میشه. بهتره بعد از جدا کردن انتهای گیاه رو به محلول قارچ کش آغشته کنید ودر خاک سبک یا کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید. مجدد ریشه میزنه قسمتی هم که داخل خاک مونده مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه. حتما همه ی این کارها رو با دست کش ولوازم استریل شده انجام بدید چون این گیاه سمی هست.

    17. امید گفته:

      سلام و درود به کارشناس محترم
      خواستم بپرسم آیا از طریق برگ دیفن هم میشه قلمه زد و اگر میشه چطور.
      ممن ن از راهنمایی تون

    دیدگاه‌ها بسته شده است.