آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا : گل دیفن باخیا گیاه محبوب ایرانی‌ها که در اکثر خانه‌ها مشاهده می‌شود. نگهداری آسان و زیبایی برگ‌های این گیاه باعث شده به‌طور گسترده پرورش داده شود. شما هم می‌توانید به‌راحتی در منزل گیاه دیفن باخیا رو پرورش بدهید.

دیفن باخیا به آسانی از طریق ساقه که حداقل یک جوانه داشته باشد قابل تکثیر است. تقریباً در هر فصلی می‌توان دیفن باخیا را قلمه زد ولی شانس ریشه‌زایی در بهار و تابستان بسیار بیشتر است.

قلمه‌ها را می‌توان از قسمت انتهایی ساقه و همچنین از طول ساقه استفاده کرد که قلمه‌های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می‌دهند. طول قلمه حداقل هشت تا ده سانتیمتر باید باشد و هر قلمه حتماً باید حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشند. به بیان دیگر اگر به ساقه دیفن باخیا دقت کنید حلقه‌های سفید ، کرم‌رنگی را بر روی ساقه خواهید دید.

در کنار این حلقه‌ها جوانه‌های کوچکی وجود دارد. همچنین توجه کنید زمانی که از ساقه گیاه مادری قلمه تهیه می‌کنیم بهتر است که در نهایت حدود پانزده سانتیمتر ارتفاع برای گیاه مادری باقی بماند تا بتواند به رشد و نموی خود ادامه دهد. البته قبل از کاشتن قلمه‌ها باید شیره آنان خشک شود که این کار حدود یک الی دو روز طول می‌کشد. در طی این مدت قلمه‌ها را در مکانی خشک، با دمای ملایم (نه سرد و نه گرم) و به‌دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای کاشت قلمه‌ها بهتر است از مخلوط یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت شن یا یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت پرلیت استفاده کرد.

قلمه‌هایی که در بستر کاشت آنان از پیت ماس استفاده شود نیز سریع‌تر ریشه‌دار می‌شوند. البته از هر ترکیب سبک دیگری که رطوبت را نیز در خود دارد می‌توان برای ریشه‌زایی قلمه‌ها استفاده کرد.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه‌ها را می‌توان علاوه بر حالت معمول و عمودی که می‌بایست  حدود دو تا سه سانتیمتر آن در داخل بستر کاشت فرو رود، به شکل افقی نیز در بستر کاشت قرار داد اما توجه کنید که در این وضعیت باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. ظرف محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب با دمای ۱۸ تا ۲۵  درجه قرار دهید. حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه‌زایی بسیار مهم است و می‌توان با قرار دادن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کرد. در شرایط مناسب ریشه‌زایی قلمه‌های دیفن باخیا ۳۰-۲۱ روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به‌تازگی رشد کرده است حدود ۵ سانتیمتر شد می‌توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد. خوابانیدن هوایی و همچنین جداسازی پاجوش‌ها از گیاه مادری از جمله دیگر  روش‌های تکثیر این گیاه است.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
قلمه اماده کشت

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
نحوه ریشه زدن قلمه

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    108 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

    1. Zoleikha23 گفته:

      سلام دوماهی میشه که دیفن باخیا برگ بالاش زرد شده و از بین میره رشدش هم خیلی کم شده خیلی بلند شده ولی برگ نمیزنه عکسش رو ببینید.
      پشت پنجره گذاشتمش و نور افتاب مستقیم بهش میخوره ،هر ۱۰روزی یک بار اب میدم بهش،چجوری باید قلمش بزنم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، نور رو حتما فیلتر کنید نور مستقیم باعث سوختگی برگهای این نوع گیاه میشه خاکش مناسب نیست برای خاک از خاک سبکی که متخلخل باشه استفاده کنید وابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید وماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید برای اموزش قلمه زدن مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر برگ داره عمودی اگر فقط ساقه هست وبرگ نداره افقی بکارید.

    2. سمیه گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      من یه هفته اس دیفن باخیارو قلمه زدم گذاشتم توی سینی موند ۴۸ ساعت (قلمه های به غیر از گیاه مادر) بعد کاشتم تو خاک سلفون کشیدم امروز دیدم سراشون کپک زده علتش از چیه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا قارچی شدن کاور رو بردارید وبا محلول قارچ کش سمپاشی کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید وکاور نکنید. اگر قسمت کپک زدگی زیاد هست قسمتهای الوده رو با چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید.

    3. جعفرشیرازی گفته:

      سلام وقت بخیر مدت دوهفته است ساقه دیفن درآب گذاشتم وضعین نور هم خوب است ولی ریشه نکرده

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، دو هفته زمان کمی هست عجله نکنید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ریشه میزنه.

    4. محمود شهبازی گفته:

      سلام من این گل را قلم کردم الان یک هفته است هر روز برگهاش یکی یکی دا رن زرد میشن طبیعی هست یا داره خراب میشه ممنون از راهنمایتون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، وقتی گیاهی قلمه زده میشه باید برگهای اضافی از قلمه جدا بشه دو الی سه برگ روی گیاه بمونه کافی هست برگ زیاد باشه انرژی گیاه برای ریشه زایی کمتر میشه وگیاه مجبور میشه برگهای زیاد رو زرد کنه تا انرژی کافی برای ریشه زایی داشته باشه.

    5. امیرعباس گفته:

      سلام ببخشید قسمتی که برگ داره باید دو روز صبر کنم تا شیره خشک بشه بعد تو خاک کوکو پیت بکارم یا بعداز بریدن بکارم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، با دو انگشت تنه گیاه رو لمس کنید ببینید سفت هست یا نرم؟ بررسی کنید ببینید چشمی روی ساقه وجود داره اگر چشم یا گره نباشه جوانه نمیزنه.

    6. محمد گفته:

      با سلام
      قلمه دیفن رو بصورت عمودی توی خاک گذاشتم و شرایطش نگهداریش هم نسبتا رعایت شده.
      الان حدود دو ماه شده که در خاک بوده و مطابق عکسها ریشه داده. میخواستم بدونم الان چکار کنم
      دوباره در خاک مناسب کاشته بشه یا در آب باشه؟ چقدر طول میکشه جوانه بزنه و شروع به رشد کنه
      لطفا توضیحات کامل بفرمایید ممنون میشم
      https://uupload.ir/files/v59u_20210129_165616.jpg
      https://uupload.ir/files/rjyq_20210129_165622.jpg
      https://uupload.ir/files/x7op_20210129_165632.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر بود از خاک خارج نمیکردید ومیگذاشتید داخل خاک بمونه وریشه بزرگتر بشه از روی عکسها چشمه ای دیده نمیشه اگر چشمه داره جوانه میزنه ورشد میکنه بهتر هست مجدد داخل همون خاک قبلی انتقال بدید وخاک رو مرطوب نگهدارید.در محیطی که دما بین ۲۰الی ۳۰ درجه باشه نگهداری کنید وهر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری کنید، سه الی چهار ماه زمان میبره تا جوانه بزنه.

    7. parisa گفته:

      سلام، برای تکثیر از طریق آب، بعد از جدا کردن از گیاه ، باید بزارم پینه ببنده بعد بزارم توی آب یا مستقیم بعد از بریدن ساقه گیاه بزارم داخل آب؟

    8. رویا گفته:

      سلام، من یه گلدون دیفن باخیا رو حدود ۳ سال هست که دارم . تو این مدت حالش خیلی خوب بود و کلی برگ های بزرگ و خوب میداد. نزدیک پنجره هستش (ولی فقط نور داره آفتاب نداره) و چون پیش گلدون های دیگه هست از چراغ گیاه هم استفاده میکنم.
      حالش خیلی خوب بود ولی طی ۲ هفته گذشته یک مقدار از ساقه کج شد و بعد شکست. فکر میکنم به خاطر قد بلندی که داره هستش. من اون قسمتی که شکسته (کلی برگ های بزرگ و خوب داره) گذاشتم تو ظرف آب. حالا نمیدنم چجوری بهش برسم که از بین نره.

    9. صادق گفته:

      سلام ببخشید من از نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه استفاده میکنم آیا باز هم گیاه من تغییر فصل رو تشخیص میدهد ؟

    10. احمدی گفته:

      سلام، من یه دیفن دارم که پارسال هدیه گرفتم. از همون اول مریض بود و برگای ریز داشت. کلی بهش کود دادم و خاک و گلدونش عوض کردم. ولی فقط ساقه اش باریک و بلند شد و دوتا برگ ریز داره، جنوب هستم، یه مدت تو حیاط بود که داشت خشک میشد اوردمش داخل، که داخل خونه هم نور کمه. چطور میتونم بهش رسیدگی کنم که رشدش درست بشه. قلمه بگیرم ممکنه بهتر بشه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، کوچک بودن برگهای دیفن دلیلش خاک نامناسب وکمبود نور هست این دومورد رو بررسی کنید، برای راهنمایی بهتر از گیاه وبرگها وخاکش عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهترراهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

    11. رضا گفته:

      اقای کارشناس من ازیک ساقه ی بلند یک قلمه که عکسشو فرستادمه گرفتم فقط شماعکسشونگاه کنید ببینید چشم داره بدردکاشت میخوره

      • کارشناس 2 گفته:

        هر بند یا گره برگی که داره از همون قسمتها جوانه میزنه به عکسهایی که روی مقاله هست توجه کنید، بله میتونید کشت کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        زمان مناسبی رو برای قلمه زنی انتخاب نکردید ،بهار بهترین زمان برای قلمه گیری هست که قلمه زودتر هم ریشه میزنه اگر قلمه برگ داره داخل اب بگذارید احتمالش هست که چند ماه زمان ببره تا ریشه بزنه، یک الی دو سانت از ساقه باید داخل اب باشه ،اب رو هم هر چند روز یک بار بررسی کنید اگر تموم شده باشه مجدد اب بریزید.

    12. رضا گفته:

      سلام اقای کارشناس من یه قلمه دیفن باخیااز کسی گرفتم الان بخوام ساقشوتیکه تیکه کنم روی ساقش چشم نداره بنظرت من الان اینو بذارم تواب بهتره یاتیکه تیکه کنم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بهتر هست ابتدا ریشه دار کنید کمی بزرگتر بشه بعد، چون اگر بند یا چشمه نداشته باشه جوانه نمیزنه واز بین میره.

    13. زویا گفته:

      سلام
      میشه یه گیاه بهم معرفی کنید که بشه وسط هال گذاشت که زیاد نور نخواد و بزرگ هم بشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، همه ی گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند اینطوری نیست که در محیط تاریک هم رشد کنند، حداقل باید از یک سمت نزدیک پنجره باشند که نور دریافت کنند، گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند مثل اسپاتی فیلوم،پتوس، زاموفیلیا، دیفن باخیا،فیکوس…

      • saeid.behbahani2015 گفته:

        من زاموفیلیا رو جایی گذاشتم که تاریک هست و همچنان شاداب هست. فراموش نشود که شاداب است ولی پاجوش دیر به دیر میزند.

        • کارشناس 2 گفته:

          کلا رشد زاموفیلیا کند هست. بهتر هست در تاریکی مطلق نباشه وبه محیطی که نور وتهویه مناسبی داره انتقال بدید در غیر این صورت بمرور زمان از بین میره.

    14. علیرضا گفته:

      سلام به کارشناس عزیز….من از دیفن ۶ تا قلم ۱۰ سانتی جدا کردم و زیر خاک گذاشتم،امروز بعد از ۲۰ روز خواستم ببینم ریشه زده ، ولی متاسفانه خبری از قلمه ها نبود فقط ۲ تا باقی بود و وضع خوبی هم نداشت….چرا آخه؟؟؟ من همه موارد و رعایت کردم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، قلمه ها نباید بصورت کامل دفن بشه در این صورت داخل خاک پوسیده وتجزیه میشن، طبق عکسهای مقاله باید انجام میدادید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.