علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاه کاج مطبق زرد شدن و ریزش برگهای آن است. برگهای زرد شده به تدریج تیره‌تر شده و در نهایت زمانی که خشک شدند قهوه‌ای رنگ می‌شوند. چهار دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ در کاج مطبق عبارتند از: کمبود رطوبت، نور شدید آفتاب، آبیاری بیش از حد و بیماری‌ها. از دیگر عوامل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود مواد غذایی یا فقر خاک و کمبود نور اشاره کرد.

کاج مطبق گیاه نسبتاً حساسی است که در نگهداری آن باید به مواردی مانند میزان نور، دما و رطوبت توجه کنید.

 

اگر کاج من به زردی یا ریزش برگ دچار شد چه اقداماتی باید انجام داد؟

سرعت عمل در جلوگیری از گسترش این مشکل در کاج مطبق بسیار مهم است باید به محض مشاهده تغییر رنگ در برگها و شل شدن شاخه‌ها نسبت به یافتن علت مشکل اقدام کنید. و پس از یافتن دلیل ایجاد مشکل گیاه را درمان کنید. برای یافتن علت به وجود آمدن این مشکلات تا آخر مقاله را به دقت مطالعه کنید در بخش نظرات هم می‌توانید جواب خیلی از سؤالات را پیدا کنید.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کرد مشکلات اصلی در نگهداری از کاج مطبق به رطوبت، نور و بیماری‌ها مربوط می‌شود.

رطوبت:
شاید اولین موردی که پس از زرد شدن برگهای کاج مطبق باید مورد بررسی قرار داد، رطوبت است. کاج مطبق به مکانی با رطوبت حدود ۵۰ درصد و بیشتر نیاز دارد. خشکی هوا می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه شود. ابتدا زرد شدن در نوک برگها و برگهای جوان‌تر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محل نگهداری گیاه را بالا ببرید و یا مرتب بر روی برگهای آن آب اسپری کنید. از آب‌های بدون املاح برای اسپری آب استفاده کنید. یا می‌توانید با قرار دادن ظرف‌های آب در اطراف گیاه رطوبت هوا را بالا ببرید. تصویر زیر کمبود رطوبت در کاج مطبق را نشان می دهد.

کمبود رطوبت در کاج مطبق

 

نور:
تابش آفتاب شدید نیز از دگیر دلایل زردی برگ‌ها می‌تواند باشد. کاج مطبق را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان بر روی گیاه جلوگیری کنید. زرد شدن برگها در اثر آفتاب سوختگی معمولاً ابتدا در برگهای بالایی و از سمت تابش نور مشاهده می‌شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شود. در تصویر زیر آفتاب سوختگی کاج مطبق را در اثر قرار دادن در زیر آفتاب مسقیم و شدید را نشان می‌دهد.

سوختگی برگ کاج مطبق

کمبود مواد غذایی خاک:
در صورتی که مواد غذایی برای گیاه تأمین نشود برگهای جوان و در حال رشد شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. برای درمان و پیشگیری و رشد بهتر گیاه در فصل رشد می‌توانید از کودهای مخصوص استفاده کنید. برای خرید کود هلندی مخصوص اینجا کلیک کنید.

دمای مناسب نگهداری کاج مطبق:
دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن برگهای کاج مطبق شود.

جریان هوا:
هرگز کاج مطبق را در معرض باد کولر یا کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. کاج مطبق به جریان هوای تازه احتیاج دارد.

 

آبیاری کاج مطبق:
اگر آبیاری به درستی انجام نشود ممکن است به گیاه آسیب برسد. زمانی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری کنید. از آب‌های با املاح زیاد نباید برای آبیاری کاج مطبق استفاده کرد. در زمستان و با خنک شدن هوا آبیاری کمتر شود.

برای آموزش کامل نگهداری از کاج مطبق یا کاج طبقاتی اینجا کلیک کنید.

 

تغییرات ناگهانی محیط نگهداری کاج مطبق:
تغییرات ناگهانی محل نگهداری و تغییر نور، دما یا تعویض گلدان نیز میتواند باعث شوکه شدن گیاه شود. تغییرات باید به تدریج انجام شود.

 

بیماری‌ها و آفت‌های کاج مطبق

 

بیماری‌های قارچی:
بیماری‌های قارچی اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل در کاج مطبق هستند. پس از مشاهده اولین علائم وجود بیماری‌های قارچی که معمولاً به شکل زردی یا شل شدگی شاخه‌ها و برگها مشاهده می‌شود از سم قارچکش که در ادامه نحوه مصرف آن توضیح داده خواهد شد استفاده کنید تا در صورت وجود بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا بیماری‌های قارچی در مراحل حاد و شدید قابل درمان نیستند. بیماری‌های قارچی معمولاً از ریشه گیاه شروع شده و به تدریج اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می‌کند. ابتدا شاخه‌های پایینی شل شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند و در نهایت برگها شروع به تغییر رنگ و در نهایت خشک شدن می‌کنند. البته ممکن است افتادگی شاخه نیز مشاهده نشود و در ابتدا برگها شروع به تغییر رنگ کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه گیاه را آلوده کند. پوسیدگی ریشه ممکن است در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب یا عدم وجود سوراخ در کف گلدان اتفاق بی افتد. تصویر زیر کاج مطبق مبتلا به بیماری شدید قارچی را نشان می دهد.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

 

راه درمان بیماری‌های قارچی چیست؟
استفاده از سموم قارچکش مخصوص گیاهان بهترین را درمان است. سم قارچکش را طبق دستورالعمل استفاده با آب مخلوط کرده و بر روی کل شاخ و برگ گیاه اسپری کنید و به‌صورت آبیاری به خاک بریزید طوری که تمامی ریشه و خاک خیس شود. این کار را یک مرتبه دیگر پس از یک هفته تکرار کنید. در صورت عدم درمان سم قارچکش را عوض کرده و مجدد این کار را تکرار کنید.
ولی بهترین درمان بیماری‌های قارچی پیشگیری است.

 

حشرات و آفت هایی که در کاج مطبق ایجاد بیماری میکنند

حشرات تریپس، کنه ها و شپشک ها از جمله شپشک آردالود گل کاج مطبق را مورد حمله قرار میدهند. این حشرات از گیاه تغذیه کرده و باعث برگ‌ها زرد شدن برگها و ضعیف شدن گیاه می شوند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برای درمان پس از تشخیص از سموم حشره کش مخصوص باید استفاده کرد.

از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این بیماری باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه های اسیب دیده یا پوسیده سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با محلول قارچکش شستشو کنید.

 

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد ریزش برگهای کاج مطبق می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و پس از خشک شدن می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آبیاری است. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی با نور مناسب است.

 

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

773 دیدگاه برای “علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

  1. Zahra گفته:

    سلام وقت بخیر گل من به مرور داره خشک میشهحتی طبقه آخر هم چند برگ خشک شده باید چیکارش کنم چطور میشه طبقه های پایین رشد کنند

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      در اینجا چند دلیل احتمالی برای خشک شدن برگ های کاج مطبق آورده شده است:

      کمبود آب: کاج مطبق خاک یکنواخت مرطوب را ترجیح می دهد و می تواند هم به آبیاری بیش از حد و هم به زیر آبیاری حساس باشد. اگر گیاه آب کافی دریافت نکند، ممکن است برگها شروع به خشک شدن و قهوه ای شدن کنند. برای درمان این مشکل، گیاه را به طور کامل آبیاری کنید و مطمئن شوید که خاک به طور مداوم مرطوب بماند.

      رطوبت کم: کاج مطبق بومی یک محیط مرطوب است و سطوح رطوبت بالا را ترجیح می دهد. اگر هوای خانه شما خیلی خشک باشد، ممکن است برگها خشک شده و قهوه ای شوند. برای درمان این مشکل می‌توانید با قرار دادن یک مرطوب‌کننده در نزدیکی گیاه، گروه‌بندی گیاهان در کنار هم یا قرار دادن سینی آب در نزدیکی گیاه، سطح رطوبت را افزایش دهید.

      آلودگی به آفت: اگر برگ‌های گیاه قهوه‌ای و خشک می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ی آلودگی به آفت باشد. کنه های عنکبوتی و شپشک های آردآلود از آفات رایجی هستند که می توانند این مشکل را ایجاد کنند. برای درمان این مشکل می توانید از صابون حشره کش یا روغن چریش برای خلاص شدن از شر آفات استفاده کنید.

      قرار گرفتن در معرض دمای شدید: کاج جزیره نورفولک یک گیاه استوایی است و می تواند به دماهای شدید حساس باشد. اگر گیاه در معرض دمای خیلی زیاد یا خیلی پایین قرار گیرد، ممکن است برگها شروع به خشک شدن و قهوه ای شدن کنند. برای درمان این مشکل، گیاه را به مکانی منتقل کنید که بتوان آن را از دمای شدید محافظت کرد.

      بیماری قارچی: در برخی موارد، خشک شدن برگ های کاج مطبقمی تواند ناشی از یک بیماری قارچی باشد. اگر گیاه بیش از حد آبیاری شود یا هوای اطراف گیاه بیش از حد مرطوب باشد، این احتمال بیشتر است. برای درمان این مشکل، برگ های آسیب دیده را جدا کنید و سعی کنید گردش هوا را در اطراف گیاه بهبود بخشید تا سطح رطوبت را کاهش دهید.

      به طور کلی، درمان برای خشک شدن برگ های کاج مطبق به علت زمینه ای بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید که علت چیست، سعی کنید مشکلات احتمالی را شناسایی کنید و مراقبت از گیاه را بر اساس آن تنظیم کنید.

  2. hamid گفته:

    سلام.
    کاچ ما ۷-۸ تا از طبقاط پایینش ریخته و الان۳ طبقه دیگه فقط مونده.
    طبقاط مونده بسیار مستقیم و خوب هستن ولی اونام دارن یکی یکی زرد میشن تا مثل قبلی ها خشک بشن 🙁
    آبیاری هر هفته ۲ بار داره.
    از اولی که شروع به ریختن کرد اسپری کردن رو زیادش کردم ولی فاییده نداشت.
    بعد پرسیدم گفتن اسپری رو ۲-۳ بار در هفته فقط بکن و خاکش رو عوض کن اونم کردم فاییده نداشت..
    باز پرسیدم از گلخانه طرف ی قرص کود خارجی داد گفت بکارش تو خاکش اوکی میشه که باز هم نشد..
    خلاصه کمکم کنید گناه داره گیاه بیچاره زبان نداره من نمیفهمم چشه :(((

  3. صفا پروین گفته:

    https://s6.uupload.ir/files/img-20220213-wa0001_6zwe.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img-20220213-wa0002_ilkr.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img-20220213-wa0005_hzoq.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img-20220213-wa0004_3aqt.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img-20220213-wa0003_fsjg.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img_20220305_150535_9rip.jpg

    سه هفتست از این دوتا قارچ کش هفته ای یک بار هم اسپری هم سیراب میزنم بهشون اما بازم در میان . اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون کاملا سالم هست وقارچ نداره، خشک شدن نوک برگها در اثر نور مستقیم وزیاد بوجود اومده نور رو حتما فیلتر کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید با جزیره زیر گلدانی رطوبت محیط رو افزایش بدید. قسمتهای سفید روی خاک هم بیشتر شبیه رسوبات اب هستند میتونید سطح خاک رو حدود ۵ الی ۱۰ سانت بردارید وخاک جدیدی روی سطح خاک بریزید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

      • صفا پروین گفته:

        فرمتیشات بالا حتما انجام میشه اما خاک همه گلدان هارو عوض کردم و اب رو قطره چکانی میدم بعد از گذشت یک هفته دوباره این سفیدک ها منطقه ای فقط در یک جای گلدان پیداشون شد درصورتی که به اونجا ها اب نداده بودم یعنی با تعویض خاک گلدان قارچ کش محافظتی زدم و دیگه اب ندادم با خشک شدن سطح خاک دوباره برگشتن . رسوبات اب باید مدتی طول بکشه تا جمع بشه و به شکل رسوب در بیاد . از این به بعد از اب تصفیه استفاده میکنم تا ببینم نتیجه چی میشه . جزیره های زیر گلدانی یه مقدار اب دارن از بابت کم ابی و رطوبت مشکلی نیست رطوبت اتاق در ۴۰ تا ۵۰ درصد متغیره طبق رطوبت‌سنج کافیه ؟ یعنی دیگه قارچ کش محافظتی ندم ؟ پیشاپیش ممنون

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر بتازگی بوجود اومده احتمالا خاکی که استفاده کردید الوده بوده میتونید با محلول قارچ کش مانکوزب دو بار بافاصله یک هفته خاک رو ابیاری کنید، اگر دوهفته بعد از ابیاری با محلول قارچ کش مجدد بوجود اومدن حتما خاک سطحی رو عوض کنید.

          • صفا پروین گفته:

            دو هفته، هفته ای یک بار کاپیتان زدم باز به وجود اومدن خاک رو عوض کردم مانکوزب گرفتم سه هفته با دو برابر دوز هم منکوزب هم کاپیتان مخلوط کردم و سه هفته تکرار کردم بازم دارم میبینم به محض خشک شدن میان بیرون . جالب اینه که از هر سوراخی که باشه هم رشد میکنن و حتی ابچکان های کف گلدان و حتی یه ترک در کنار گلدان پلاستیکی بود از اون هم زدن بیرون . نحوه تکثیرش مطمئنم قارچه و مانکوزب و کاپیتان با دو برابر دوز فقط رنگشون رو تغییر به زرد میده و دوباره سفیدک های جدید به وجود میاد. گلدان رو بیرون زیر افتاب میذارم روی خاک به وجود نمیاد ولی ابچکان کف گلدان رو میبنده. کاپیتان که محافظتیه سیستماتیکه اثر نکرد مانکوزب فقط محافظتیه فک کنم یه چیز قوی تر باید تجویز کرد. هفته دیگه عکس جدید میفرستم. فقط نگران ضرر های قارچ کشم گیاهام زیادن و کلی هزینه کردم از بین برن

            • کارشناس 2 گفته:

              با این همه قارچ کش ودزمصرف بالا الان خاک کلا حاوی سم هست واحتمالا داره گیاهتون از بین بره بهترهست کلا خاک رو عوض کنید، برای درمان قارچ تپه ای میتونید از قارچ کش پنکونازول هم استفاده کنید ولی الان بهتره فقط خاک رو عوض کنید چون استفاده مجدد سم باعث مسموم شدن گیاهتون میشه.

              • صفا پروین گفته:

                دیشب خاک رو عوض کردم بدون اینکه ریشه هوا ببینه فقط در نوع قارچش مشکل دارم که اگه تپه ای باشه پنکونازول رو تست کنم بازم خبرش رو میدم . متاسفانه این نوع قارچکشی رو زیر نظر گیاه پزشک انجام دادم خیلی اختلاف هست در نوع درمان مثل حقوق خودمونه . ممنونم بابت وقتی که گذاشتید

  4. صفا پروین گفته:

    سلام من یه مشکلی دارم کاج مطبق من نوک شاخه ها شروع به زرد شدن کرد و در خاک همه گلدان هام قارچ مشترک و از زیر سوراخ زهکشی هم رشد کردن پیدا کردم اگه نوع قارچ رو مشخص کنید ممنون میشم اطلاعات نحوه نگه داری و کار هایی که کردم رو هم براتون ارسال کنم متاسفانه نوع قارچ رو نتونستم تشخیص بدم تا قارچ کش خوب بزنم. جلو پنجره دو جداره مات .ابیاری هفته ای یک بار طوری که خاک مرطوب بشه . زهکشی کامل .روزی پنج ساعت افتاب مستقیم از پشت پنجره مات و پنج ساعت ۱۰۰ وات لامپ رشد گیاه به ارتفاع یکو نیم متر .کود دهی چند ماه یکبار . دما ۲۲ تا ۲۴ . دور از باد و گرما و سرما دارای دستگاه بخور و تهویه

  5. افضلی گفته:

    سلام خسته نباشید من کاج مطبق وقتی خریدم خیلی کوچک بودتاالان خوب رشدکرده برگهاش شاداب الان ۲ ماه هست که جابجا شدیم اینجاگلخانه نداریم گذاشتم کنارپنجره ولی آفتاب مستقیم نداره برگهاش ازپایین شروع به قهوه ای شدن کردن ومیفتن چکاربایدکنم ممنونم اگرراهنماییم کتیددرضمن دوبارهم سم بهش دادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی این مشکل رو دارندطبیعی هست ودلیلش تغییر محیط نگهداری هست بعد از اینکه کامل خشک شدن میتونید جدا کنید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما، گیاهتون سالم وسرحال هست خشک شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست میتونید بعد از اینکه کامل خشک شدن جدا کنید، بهترهست کوددهی رو بصورت دوره ای استفاده کنید واز کودهای مخصوص کاج مطبق هم استفاده کنید. ابیاری رو زمانی که دو بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.