آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی

آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی

آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی : کامکوات درخت پاکوتاه زیبایی که دارای میوه‌های شبیه پرتقال در اندازه کوچک و کشیده می‌باشد. نگهداری از این درخت آسان بوده و می‌توان در خانه نیز پرورش داد. درخت کامکوات مناسب درست کردن بونسای می‌باشد و با هرس کردن می‌توان از این درخت  بونسای ساخت. برای آموزش ساخت بونسای اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی :

روش آبیاری درخت کامکوات:
در سال اول کاشت این گیاه بخصوص در فضای باز، آبیاری حتماً باید به شکل منظم انجام شود تا به رشد، توسعه و استقرار ریشه‌های گیاه کمک شود. اما این به معنی همیشه مرطوب بودن سطح خاک نیست. بلکه زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شد باید اقدام به آبیاری گیاه کرد. درختان مرکبات همانند کامکوات ماندگاری آب و خیس بودن خاک را دوست ندارند و ریشه‌های آنها دچار خفگی و پوسیدگی می‌شوند که بر اثر این مسئله برگ‌ها زرد شده می‌ریزد و گیاه دچار زوال تدریجی شده و درنهایت از بین می‌رود. در طی زمستان می‌بایست آبیاری گیاه را کمتر انجام داد اما در طی این فصل نیز باید همواره به شرایط خاک توجه کرد و زمانی که خاک تا عمق حدود ۳ سانتیمتر خشک‌شده بود گیاه را آبیاری کرد.

آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی
بونسای درخت کامکوات

نور:
کامکوات به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت نیاز دارد. هر مقدار که از میزان نور کم شود، گلدهی و درنهایت میوه دهی آن نیز کاهش خواهد یافت. البته در مورد نمونه‌های گلدانی باید گلدان را در مکانی گذاشت که در طی صبح از نور و بعد از ظهر از سایه برخوردار باشند.

دما:
کامکوات تابستانی گرم نیاز دارد اما این به معنی داغ بودن و گرمای شدید نیست بلکه دمای ۳۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد نیازهای گرمایی این گیاه را تأمین می‌کند. در طی زمستان نیز تا حدود دمای ۱۰ درجه را تحمل می‌کند و از بین نمی‌رود البته در این دما برگ‌های خود را از دست خواهد داد. مکان‌های گرم و عدم وجود زمستانی سرد موجب می‌شود که این گیاهان میوه‌هایی درشت‌تر و شیرین‌تر تولید کنند. لازم به ذکر است که اگر حساسیت سرمایی کامکوات در صورت پرورش در گلدان بیش از حساسیت سرمایی درختانی است که در خاک باغچه و یا باغ کشت شده‌اند. بنابراین زمانی که دمای هوا به کمتر از ۱۰ درجه می‌رسد بهتر است که گیاه به مکانی محافظت‌شده منتقل شود.

آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی
میوه درخت کامکوات

خاک مناسب درخت کامکوات:
کامکوات به خاکی با زهکش مناسب نیاز دارد تا اضافه آب حاصل از آبیاری در اطراف ریشه‌ها باقی نماند. اگر قصد کاشت این گیاه را در خاک باغچه دارید بهتر است که خاک برگ را ابتدا با خاک باغچه مخلوط‌کنید به‌نحوی‌که نسبت آنها به هم در گودال کاشت این گیاه برابر باشد. در مورد گلدان نیز می‌توان از مخلوط‌هایی سبک همانند خاک باغچه +خاک برگ+ شن و یا کوکوپیت+پرلیت + خاک‌برگ و یا پیت ماس+پرلیت+ورمی کولیت + خاک برگ استفاده کرد. برای کوددهی می‌توان از کودی کامل همانند فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر ماه یک مرتبه استفاده کرد.

کوددهی از اوایل بهار شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد اما نیازی به کوددهی در فصل پاییز و زمستان نیست اما در صورت مناسب بودن مکان نگهداری می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر ۷-۶ هفته یک‌بار استفاده کرد. لازم به ذکر است که برخی از پرورش‌دهندگان ترجیح می‌دهند از کودهایی با مقادیر نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر و یا مقادیر فسفر و پتاسیم برابر اما کمتر از نیتروژن استفاده کنند. به‌طور کل چنین مسئله‌ای در مورد گیاهان مرکبات از سوی برخی پرورش‌دهندگان توصیه‌شده است. مثلاً فرمولی با نسبت ۱-۱-۳ و ۸-۴-۸ را به کار می‌برند. (توجه کنید که این اعداد نسبت فرمول کود را نشان می‌دهند و نه خود فرمول کودی را مثلاً کودی همانند ۵-۵-۱۵، دارای نسبت ۱-۱-۳ است).

در تابستان به‌کارگیری لایه‌ای از مالچ (مواد ارگانیک همانند خاک برگ) بر روی خاک اطراف گیاه به ضخامت حدود ۵ سانتی متر به خنک ماندن ریشه‌ها و عملکرد بهتر گیاه کمک می‌کند. اگر شرایط آب و هوایی منطقه شما اجازه می‌دهد و قصد کاشتن چندین کامکوات را در کنار هم دارید، فاصله حدود ۳٫۶۵-۲٫۴متر را بین هر دو درخت رعایت کنید تا ساقه‌ها فضای کافی برای بزرگ شدن داشته باشند. در کاشت گلدانی این گیاه باید از انواع کوتاه قامت کامکوات استفاده شود و نباید اجازه داد که ریشه‌ها در داخل گلدان به هم پیچیده و در هم تنیده شوند.

به همین دلیل از گلدان‌های بزرگ باید برای کاشت این گیاه استفاده کرد و گلدان این گیاه را باید هر دو سال یک‌بار تعویض کرد. همچنین قبل از کاشت گیاه منافذ زیرین گلدان را بررسی کنید و اگر امکان دارد تعداد آنها را بیشتر کنید و قبل از قرار دادن گیاه در داخل آن چندین قطعه سفال شکسته و یا قلوه سنگ‌های کوچک قرار دهید تا به زهکش بهتر گلدان کمک کند. همچنین عمل سله شکنی برای نفوذ هوا به اطراف ریشه‌ای گیاه انجام می‌شود. سله شکنی به معنی نرم کردن خاک سطحی با کمک بیل و یا بیلچه است. البته این کار نباید به شکل عمقی انجام شود زیرا می‌تواند به ریشه‌های گیاه آسیب وارد کند. عمق حدود ۵ سانتیمتر برای این کار مناسب است.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

467 دیدگاه برای “آموزش نگهداری درخت کامکوات یا پرتقال زینتی

  1. علیخانی گفته:

    عرض ادب و احترام..
    چند روز پیش گلدان کاموکوات گرفتم که میوه هم دارد اما شاخه های پایینی نسبت با شاخه های بالا تراکم و قدرت کمتری دارد . ایا میتوان در این فصل یعنی بهار برای جان گرفتن شاخه های پایین تر از اتفاع درخجه کم کرد یعنی هرس کرد ؟ یا کلا باید در فصل زمستان شاخه ها را برید..ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید هرس کنید، اگر میوه داره صبر کنید میوه ها برسه میوه ها رو جدا کنید بعد هرس رو انجام بدید.

  2. رامین گفته:

    وقت خوش . دوماه پیش یک کامکوارت با میوه تهیه کردم و در تراس با نور مناسب گداشتم ولی در تعطیلات عید ابیاری نشد و هم اکنون همه برگ ها خشک شده توصیه شما چیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، خاکش رو باید مرطوب نگه میداشتید، چند تا از شاخه ها رو به ارامی خم کنید اگر انعطاف دارند هنوز کامل خشک نشده کامل ابیاری کنید وبراش جزیره زیر گلدانی درست کنید تا محیطش مرطوب باشه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه ولی اگر موقع خم کردن شاخه ها شکست متاسفانه خشک شده وکاری نمیشه کرد.

  3. ابوالفضل سلیمی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من چند روزه نهال کامکوات خریدم و خودم تو گلدان کاشتم ولی دو سه روزه برگ ها به شدت داره میریزه و پشت برگ ها قهوه ای شده…تو پله گذاشتم و نور کمی بهش میرسه ولی از لحاظ شرایط دمایی و آبیاری شرایط خوبی داره..ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. ندا رمضاني گفته:

    سلام وقتتون بخیر من درختچه کامکواتمو سال سومه خریدم، وقتی خریدمش میوه داشت ولی به محض آوردنش به داخل خونه میوه هاش ریخت.. پارسال چهارتا شکوفه داد که همون وقت شکوفه هاشم ریخت.. رشد میکنه ولی اصلا میوه نمیده.. خاکشو عوض کردم چند روز پیش و الان برگهاش داره میریزه.. چیکار کنم خیلی دوسش دارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، موقعی که گیاه روی گل هست باید ابیاری رو کاهش بدید، برای گلدهی میتونید با کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند ماهی یک بار تقویت کنید ودر محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنیدنور کافی دریافت کنه گل میده.

  5. تینا گفته:

    سلام خسته نباشین.من یه کامکوات ۳ ،۴ ساله دارم که حدودا ۱ ساله بردیم مغازه،اول که تو تراس یا منزل بود قشنگ گل میدادو میوه نیاورد اما الان ۱ سالی میشه اصلا گل نمیده وخودشم خیلی قدش بلند شده،تو نور خوبیه وابدهی منظم داره.من چیکار کنم گل بده وبار بیاره دوباره!! ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، با کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند ماهی یک بار تقویت کنید.

  6. سلیمه نیک بین گفته:

    سلام دوست عزیز چند هفته پیش من یک گل کامکوات خریدم گذاشتم داخل پشت تراس که نورگیریش هم خوبه ولی امروز متوجه شدم چند از برگ‌ها از سمت نوک برگ به سمت پشت برگ لوله شدند علت چیست یکی از برگ ها را هم در پای گلدان گذاشتم که ببینید ممنون می شم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه احتمالش هست که تعدادی از برگهای قدیمی زرد بشند یا بریزیند که طبیعی هست. گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وحتما رطوبت محیط رو افزایش بدید.

  7. مجید صالحی گفته:

    توبالکن نگهداری میکنم،تقریبا هر۱۰روز آب میدم وقتی سطح خاک خشک شد،خیلی خوب رشد میکرد به نظرم تو آفتاب برگاشو اسپری کردم رنگشون رفته

  8. مجید صالحی گفته:

    سلام رشد کامکوات من متوقف شده اصلا تکون نمیخوره نه برگ میریزه نه اون میوه های کوچیکش رشد میکنه میشه راهنمایی کنید ؟انگار خوابیده؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. فاطمه شکیبا گفته:

    سلام من حدود یک ماه پیش یک گیاه کامکوات خریدم واونو پشت در تراس که تقریبانور داشت گذاشتم اما الان یه هفته یهو خشک شد چه کار کنم بدتر نشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  10. هدیه گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه درختچه کامکوآت دارم توی خونه پشت پنجره نورگیربا آفتاب کم و دمای خونه هم تقریبا خشکه بخاطر پکیج و منطقه زندگی و آب هم اکثرا منظم بهش دادم.امسال قبل سرما آوردم داخل خونه پر شدبا سپردارقهوه ای وآردآلود.دوباره آب و صابون اسپره کردم و به روش فیزیکی هر روز تمیزش کردم.روی برگهاش عسلک هم هست که روی یه گل دیگه ام هم که کنارش بوده هست.بعدازدومین آبپاشی با آب و صابون،دیدم برگهاش قهوه ای میشن یا سبز هستن میریزن، آب دادم بهش روی خاک کف کرد.انگار آب و صابون زیاردادم روی خاکش ریخته.آب دادم بهش که از زیرش شسته بشه،ولی خوب نشد،خاکش رو عوض کردم ولی بدترشد.چیکارکنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اب صابون رو نباید داخل خاکش می ریختید باعث خشک شدن ریشه گیاه میشه، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. چراغی گفته:

    درخت پرتغال تزیینی شاخه هاش سیاه و تمام برگ هاش ریخته و دیشب شپشک سفید دیدم با آب و مایع ظرفشویی و سرکه پاک کردم ممنون راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاه ظاهر خوبی نداره احتمالا ریشه هم درگیر شپشک شده چون ساقه ها حالت چروک دارند بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو هم بررسی کنید، شاخه ها رو کمی خم کنید ببینید انعطاف دارند اگر موقع خم کردن شکست متاسفانه کاری نمیشه کرد.

      • چراغی گفته:

        سلام ممنون از شما

        خم کردم نشکست
        ممنون میشم بفرمایید الان چیکار کنم تا درختچه سلامت بشه منظور از نظر سم وکارهای دیگر

        ممنون از محبت شما

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو هم از نظر پوسیدگی یا ابتلا به افت بررسی کنید، اگر پوسیدگی داشت تمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید افتی اگر داشت افتها رو هم جدا کنید وریشه ها رو با محلول حشره کش شستشو بدید تمام شاخه های سیاه شده رو بایک قیچی تیز وضدعفونی شده جدا کنید ومجدد داخل خاک جدید بکارید وتهویه محیط رو بالاببرید. گیاه رو ابیاری کنید ودر دمای ایدال که نور مناسبی داشته باشه نگهداری کنید مجدد شروع به رشد میکنه.

  12. چراغی گفته:

    سلام ممنون از پاسخ گویی خوبتون

    امروز شپشک روی درخت دیدم و شاخه ها سیا داره میشه و کل برگ هاش ریخت دیشب با سرکه و مایع ظرفشویی و آب پاک کردم نمی دونم چرا شاخه سیاه شده و چیکار کنم حتی رزماری هم سیاه شده و شاخه خشک
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما چه نوع گیاهی هست از گیاه وبرگها وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  13. ارش گفته:

    داخل آپارتمان نگهداری میکنم آفتاب مستقیم داخل خونه نیست .ولی روشنایی از پنچرها تو ساختمون میاد تمام مدت روز .ی چیزای اسفنج مانندم کف گلدون ریختم هم با کود برگش مخلوط کردم واسه نفس کشیدن ریشها راحت خارج شدن اب .البته ۲۰روزی هست خریدم گلدونشم همون روز اول عوض کردم با کودش.ی پودر آبی رنگ هم گلخونه بهم داد گفت ماهی یک بار ی قاشق بریزم رو خاکش واسه تقویت.

    • کارشناس 1 گفته:

      سوراخ شدگی برگها قبلا که توی گلخونه بوده اتفاق افتاده خسارت حلزون یا کرم میتونه باشه، تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر بعد ازخرید هم سوراخ روی برگها بوجود اومده احتمالا هنوز افت روی گیاه هست، ریزش برگها بخاطر تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان هست گیاه رو در محیط ثابتی که نور ودمای مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه ریزش برگها متوقف میشه کوددهی رو بهتر هست یک ماه بعد از تعویض خاک شروع کنید، رطوبت محیط رو هم افزایش بدید.

  14. ارش گفته:

    سلام خسته نباشید کامکوات گرفتم ولی برگاش داره سوراخ سوراخ میشه بعد شروع ب ریزش کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  15. چراغی گفته:

    سلام روز بخیر
    یک ماه کامکوات گرفتم ولی برگ هاش دار می ریزه و میوه هاشم کنده شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری، کمبود نور، کاهش دما، ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب ،گرفتگی زهکش، بیماریهای قارچی، اینا عواملی هستند که باعث ریزش برگهای گیاهان میشه، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، دما رو چک کنید که از ۲۰ درجه کمتر نباشه، دمای ایدال برای این نوع گیاه ۲۰ الی ۳۵ درجه هست، روزانه حداقل باید ۴الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید. گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید موقع ابیاری میتونید یک بار با محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید.

  16. حمید گفته:

    سلام من یه حدود سه سال پیش بابا بهم یه درخت پرتقال زینتی داد بهم که قرار شد من خاک و گلدون اونو عوض کنم نکردم که من بهش نرسیدم گذشت تا همین چند وقت پیش دیدم خیلی براش زرد شده خاک و گلدنشو عوض کردم داره سر حال میشه چیکار کنم کلا بهتر بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در محیط پرنوری نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید وهر ۱۵ روز یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

  17. رسول گفته:

    سلام من یک درخت کامکوات خریدم و از تنه شکسته لطفا راهنمایی کنید که چه راهکاری برای نگه داری این درختچه وجود دارد . ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از قسمتی که شکسته بایک چاقو یا اره کوچک ضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید وروی محل بریده شده پودر دارچین یا چسب پیوند بزنید مجدد از قسمت پایین رشد میکنه قسمت بالایی رو هم میتونید از شاخه های نازک قلمه بگیرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.