روش تکثیر و ازدیاد درخت کامکوات یا گل پرتقال زینتی

روش تکثیر درخت کامکوات

روش تکثیر درخت کامکوات: درخت زیبای کامکوات از گیاهان زینتی پر طرفدار و مقاوم است که نگهداری از ان در خانه و گلخانه بسیار آسان است. از آنجایی که گیاهان حاصل از رویش بذر سیستم ریشه‌ای ضعیفی دارند و ممکن است سال‌ها برای بزرگ شدن و مقاوم شدن زمان لازم باشد.

همچنین گیاهان حاصل از رویش بذر میوه آن‌چنانی نخواهند داشت. از این رو این گیاه را با کمک روش پیوند تکثیر می‌کنند. پایه را از سایر مرکبات همانند نارنج تهیه می‌شود. به هر حال اگر تمایل به کاشت بذر این گیاه را دارید حتماً باید بذر تازه را استفاده کنید. یعنی بذر را از میوه در آورید و بعد نسبت به تیمار و کاشت آن اقدام کنید. بعد از بیرون آوردن دانه به خوبی باقیمانده میوه را از روی آن با آب بشویید و قبل از خشک شدنشان نسبت به کاشت آنها اقدام کنید. مخلوطی از خاک معمولی با ماسه برای کاشت آنها مناسب است و قبل از کاشت به خوبی آنها را خیس کنید و سپس نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی خارج شود و بعد بذرها را بکارید. عمق مناسب کاشت نیز حدود ۲ سانتیمتر است. روی سطح گلدان را پلاستیکی شفاف بکشید تا به حفظ رطوبت بیشتر کمک شود.

گلدان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و دمای هوا برای جوانه زنی در حد ۲۲-۱۸ درجه مناسب است. در طی مدت جوانه زنی سطح خاک را هر زمان که نسبتاً خشک شده بود با روش غبار پاشی، آبیاری کنید. معمولاً جوانه زنی در صورت مساعد بودن شرایط و عدم رکود بذرها در حدود ۴-۲ هفته بعد روی می‌دهد.

روش دیگر تکثیر کاشت قلمه این گیاه است. قلمه از شاخه‌های جدید و در اوایل تابستان به طول حدود ۱۵ سانتیمتر تهیه می‌شود. وجود ۳-۲ گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) ضروری است. استفاده از پودرهای ریشه‌زایی به شکل‌گیری و رشد ریشه‌ها کمک می‌کند. از مخلوطی سبک همانند شن با خاک‌برگ یا کوکوپیت می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد.

گلدان حاوی قلمه‌ها در مکانی روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب و دمای ۱۸ درجه قرار می‌گیرند. ریشه‌زایی حدود ۸-۶ هفته طول می‌کشد.

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردم روش پیوند زنی روش دیگر تکثیر این گیاه است که از پایه سایر مرکبات همانند نهال نارنج استفاده می‌شود و پیوندکی که از درخت کامکوات تهیه شده است روی آن پیوند زده می‌شود. روش پیوند مختلف است و یکی از آنها روش پیوند جوانه شکمی (سپری) می‌باشد که زمان مناسب آن اواسط بهار و یا اواسط تابستان تا اواخر تابستان است. انجام روش‌های مختلف پیوند کار سختی نیست اما نیاز به تجربه دارد. تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، شکل بسیار ساده‌ای از انجام پیوند شکمی است.
مراحل پیوند درخت

در تصویر بالا شماره یک نحوه جدا کردن پیوندک از کامکوات -شماره دو آماده‌سازی پایه به شیوه ایجاد شکاف شبیه حرف T  -شماره سه قرار دهی پیوندک درون شکاف پایه( باید پیوندک کامل به تنه بچسبد) -شماره چهار بستن نواحی اطراف پیوندک – شماره پنج رشد پیوندک را نشان می دهد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

23 دیدگاه برای “روش تکثیر و ازدیاد درخت کامکوات یا گل پرتقال زینتی

  1. امین گفته:

    سلام من دریک گلخانه چوبی اطراف اصفهان تعداد۳۰۰عدد لیمولایم کوات دارم چند عدد هم پرتقال کام کوات به دلیل سردی منطقه میخواستم پیوند لیموهارا به کام کوات تغییر بدم کسی برای زدن پیوندهست که به من معرفی کنید باتشکر

  2. ابراهیم رئیسی گفته:

    با عرض سلام ممنونم از راهنمایی گرانبهایتان من درختچه کامکوات را کاور کردم با آبپاش آب زدم که رطوبتش کم نشه منتها برگهایش می ریزه البته برگهای جدیدی که اینجا زده بود و برگها هم داغ های قهوه ای گرفتن امکان از بین رفتنش چقدر هست چون اینجاها اصلا پیدا نمیشه و من خیلی حسرت میخورم .
    منتها ۶تا از بر های که میدم هنوز دارم میخواهم اونها را بکارم آیا با همین انضمام هست و طریق کاست هم بفرمائید کی و چگونه
    بسیار بسیار سپاسگزارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. ابراهیم رئیسی گفته:

    سلام و عرض ادب و احترام فراوان خدمت کارشناس عزیز
    بسیار خوشحال شدم این سایت را دیدم من دی ماه کامکوات را در شمال خریداری کردم و در منطقه گرمسیری هستم دور روز قبل کود اوره دادم پژمرده شد و برگهایش نازک تر شد و بعد بخاطر تعویض خاک که به ریشه اش چسبیده بود زیر شیر گرفتم تا ریشه اش آسیب نبینه وخاکها شسته بشه .باز خیلی پژمرده هست از دیروز برگهای تازه که نازک تر هستن لکه قهوه ای و چند تا برگ افتاد و برگهایش جمع شده لطفا راهنمایی ام کنید ناگفته نماند شکوفه ها هم درحال خشک شدن هستن هرکاری کردم نتونستم تصویر بزارم چکار کنم که نمیره زیر کولر گذاشتم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، همین سوال رو دیروز روی یک مقاله دیگه پرسیدید وهمکارم جوابتون رو نوشتن،جواب ایشون رو براتون کپی کردم مطالعه بفرمایید.
      سلام، ممنون از توجه شما،چندین شوک یکجا به گیاه وارد شده خاک اطراف ریشه رو بهتر بود جدا نمیکردید احتمالش زیاد هست که به ریشه ها اسیب وارد شده زخمی شدن ودلیل پژمردگی گیاه هم همین موضوع هست، خاک رو ابشویی میکردید کود اضافی خارج میشد ومشکلی بوجود نمی اومد، گیاه رو داخل خاک جدیدی بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید ودر محیط خنک ونیمه سایه وثابت نگهداری کنید واصلا جابجا نکنید گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیط حفظ بشه زمان میبره تا بهبود پیدا کنه میتونید روی کاور چند حفره کوچک ایجاد کنید تا هوا ردوبدل بشه یک هفته بعد به ارامی کاور روباز کنید وگیاه رو بررسی کنید اگر بهبود یافت کاور رو بردارید اگر هنوز پژمرده بود مجدد کاور کنید برای کاور کردن میتونید از یک کیسه نایلونی شفاف استفاده کنید. سطح خاک هر وقت خشک شد ابیاری رو انجام بدید،آموزش ارسال عکس درقسمت نظرات.

  4. شکوری گفته:

    سلام درخت کامکواتی رو تقریبا دو هفته است خریداری کردم که برگهاش تو دو هفته حدود ده تا پانزده تا ریخته یکی از میوه هاش خشک شد و همچنین روی برگهاش البته از خود گلخانه بعضی برگهاش سوراخ و قهوه ای هستن البته خیلی کم هستن اینها نشونه آفت نیست؟!پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم
    http://uupload.ir/files/hws1_15886786328478844494379352087807.jpg
    http://uupload.ir/files/eabr_15886786943046829926509203232034.jpg
    http://uupload.ir/files/l6wc_15886787105915203608767425482965.jpg
    http://uupload.ir/files/v5i_15886787405794494698442908982697.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، فکر میکنم در مورد این گیاه یک بار سوال کردید وجواب دادیم،خوردگی برگها در اثر ضربه فیزیکی میتونه باشه، بعد از رسیدن میوه ها، جدا کنید وگیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید برگها کمبود عناصر دارند،هر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه.

    • شکوری گفته:

      ممنونم از پاسخگویتون نمیدونم چرا نمیتونستم سوال و جواب رو ببینم کود کامل که فرمودید چه کودی هست؟!

  5. فرزاد گفته:

    اینجا چطوری براتون عکساشو بفرستم امکانات نداره اگه می شه ایمیل بفرستید از اون طریق ارسال کنم تشکر

  6. فرزاد گفته:

    سلام خشته نباشید، ممنون از راهنمایتون، من امروز داشتم به درخت کامکوات نگاه می کردم نقطه های سفید رنگ بسیار ریز در کناره برگ و زیر برگ دیده می شن ( نمی دونم آفت هستند یا حشره ) خواهشا در این مورد راهنمایی کنید تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دلایل مختلفی باعث خشک شدن برگها میشه،نور مستقیم،کمبود ابیاری،یا برعکس بیشبود ابیاری استفاده بیش از اندازه کودها یا سمها وافت یا بیماری.

  7. فرزاد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من گلدان درخت کام کاوات در ۳ فروردین ماه عوض کردم ولی متاسفانه در حین تعویض خوب از گلدن بیرون میومد ریشه درخت بیرون زد، از وقتی که کاشتیم تا حالا نشونه ای از خودش مشون نداده، برگ های کوچک تازه در امده ریخت ولی میوه ها سره جاشه، لطفا در این مورد راهنمایم کنید تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بعد از تعویض خاک وگلدان تا گیاه مجدد شروع به رشد کنه ۳۰ الی ۴۰ روز زمان میبره عجله نکنید،رطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید مجدد شروع به رشد میکنه،یک ماه بعد از تعویض خاک با کودهای پتاسه گیاه رو تقویت کنید مثل npk3،۱۱،۳۸

    • فرزاد گفته:

      سلام و تشکر از راهنمایتون
      امروز داشتم به درخت کام کاوات نگاه می کردم تا حالا یه نشونه ای از رشد مشاهده نکردم حلا دور و زیر برگ هاش نقطه های سفید رنگ می بینم زیز برگ هاشم تار های عنکبوتی دیده می شه لطفا در این زمینه راهنمایی کنید تشکر

  8. حسین گفته:

    باسلام من دو ماه پیش یک درخچه کامکوات خریدم همه چی خوب بود تا این که هفته پیش دیدم دانه های قرمز رنگی روش حرکت میکنه که وقتی دستشون میگذاشتی یه رد ابکی قرمز ازشون میموند بهش حشره کش زدم نمردن با اب ریکا دستمال همشون پاک کردم الان هرچند روز یک دونه از اون دونهای قرمز متحرک میبینم ولی چیزی که نگرانم کرده اینکه گیاه دچار برگ ریزی شده هر سه چهار روز پنج شش تا برگ میریزه میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه و حشرات عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،

دیدگاه‌ها بسته شده است.