آموزش نگهداری ساکولنت گل بند کفشی

آموزش نگهداری ساکولنت بند کفشی

آموزش نگهداری ساکولنت بند کفشی : ساکولنت کراسولا ماسکوسا با نام علمی Crassula muscosa به دلیل شباهت به بند کفش در ایران به ساکولنت بند کفشی معروف می‌باشد. نگهداری و تکثیر از این ساکولنت بسیار آسان می‌باشد و با اندکی توجه و فراهم کردن شرایط می‌توان از آن نگهداری کرد. در ادامه به آموزش نگهداری از این گیاه می‌پردازیم. از ساکولنت کراسولا ماسکوسا می‌توان برای تزیین و ساخت تراریوم و دیشگاردن نیز استفاده کرد.

شکل ظاهری: 
برگ‌های سبز ریز کنار هم که به‌صورت طبقه‌ای رشد می‌کنند که گیاه بوته شکلی پدید می‌آورند که حداکثر ۲۰ سانتی‌متر قد می‌کشد.

گلدهی:
گل‌های ریز در سرشاخه‌ها که در اواخر تابستان تا اوایل بهار به وجود می‌آیند به رنگ زرد روشن و سفید به زیبایی آن می‌افزاید.

گل کاکتوس کراسولا بندکفشی
گل ساکولنت کراسولا بندکفشی

نگهداری:
در بهار و تابستان به محیطی خنک و پرنور نیاز دارد. برگ‌های سبز یا سبز آبی ریز که به‌صورت طبقه‌ای بر روی‌هم رشد می‌کنند و زنجیر وار به هم متصل‌اند و منظم و متراکم در پشت سر هم قرار دارند و طول آنها بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است و به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر گسترش می‌یابد. توجه کنید که این برگ‌ها بسیار حساس‌اند و با کمبود نور، غرق آبی، جابجایی، تعویض گلدان و نداشتن زهکشی در خاک و کمبود مواد غذایی رشدشان متوقف‌شده و بی‌حالی عمومی و رنگ‌پریدگی کلی در گیاه ایجاد می‌شود.

آبیاری:
این ساکولنت به آبیاری منظم، کامل و بافاصله مناسب نیاز دارد یعنی فاصله بین دو آبیاری طوری باشد که تا عمق ۳ سانتی‌متری خاک خشک شود، ساکولنت نیاز آبی زیادی ندارد و حتماً حواستان باشد که حجم و فاصله آبیاری را تنظیم کنید تا خاک غرق آبی نشود و به گیاه آسیب نرسد.

نور:
نیاز نوری ساکولنت بند کفشی زیاد است و نیاز به نور شدید دارد در منزل بهترین مکان برای رشد این ساکولنت پشت پنجره‌های جنوبی و در محیط باز در مکانی نیم سایه مانند زیر سایه درختان است. و به یاد داشته باشد گیاهان برای رشد مناسب و داشتن ظاهری زیبا به نور کافی و با کیفیت مناسب نیاز دارد.

خاک مناسب ساکولنت کراسولا بند کفشی:
خاک مناسب برای ساکولنت بند کفشی بهتر است دارای زه کشی مناسبی باشد. می‌توان از ترکیب ماسه با کوکوپیت و پیت ماس استفاده کرد.

کوددهی:
در فصل رشد از کودهای ازت پایین و پتاس بالا می‌توان برای این گیاه استفاده کرد. در فصل زمستان و خواب گیاه نیازی به استفاده کود نمی‌باشد. برای خرید کود مخصوص کراسولا بند کفشی اینجا کلیک کنید.

تکثیر ساکولنت کراسولا بند کفشی:
بهترین و ساده‌ترین راه تکثیر این ساکولنت قلمه زدن است. به این صورت که ساقه‌ها را با احتیاط جدا کنید و در خاک مناسب قرار دهید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و خاک مرطوب خیلی سریع جوانه‌زده و مستقل می‌شوند. برای ایجاد زیبایی بیشتر چند ساقه را در یک گلدان ریشه‌دار کنید.

علت زرد شدن و خشک شدن ساکولنت بند کفشی چیست؟
ساکولنت بند کفشی به دلایلی مانند بی آبی، بیماری‌های قارچی یا نور شدید خیلی زود زرد می‌شود و به‌مرور خشک می‌شود. آبیاری بیش‌ازحد هم که باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود ممکن است باعث خشک شدن این گیاه شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

65 دیدگاه برای “آموزش نگهداری ساکولنت گل بند کفشی

  1. عظیمی گفته:

    سلام.یک گل هست که دریک مغازه لباس فروشی دیدم.صاحبش اسمشو نمیدونه.عکسهاشو به ده تا گل فروش نشان دادم.نفهمیدن.لطفا راهنمایی کنید.میتونم عکسشو با ایمیل واستون بفرستم.تشکر

  2. Reza گفته:

    سلام خسته نباشید
    من ی نوع کاکتوس دارم چند بار خراب شده و هیچ اسم و مشخصه ایی ازش ندارم ک راجبش تحقیق کنم
    شما میتونید کمکم کنید؟
    و این ک چجوری باید براتون عکسشو بفرستم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه،مدتی جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه.

  3. M.h گفته:

    سلام وقت تون بخیر
    من به تازگی یک گلدون بندکفشی خریداری کردم که اون رو توی دوتا گلدان مجزا کاشتم….الان هر دو در شرایط نوری و دمایی مشابه گلخانه ای هستند که ازشون خریداری کردم ولی بعد از یک هفته شروع کردند به خشک شدن، چوبی شدن و شکننده شدن از سمت ریشه….طبق عکسی که لینکشو گذاشتم بند کفشی ای که توی گلدان سبز رنگه گویا حالش بهتره اما دیگری در حال از دست رفتنه …ممنون میشم در این رابطه راهنمایی ام کنید و اینکه بگید حدودا هر چند روز یکبار بهش آب بدم؟؟
    http://uupload.ir/files/70gp_image.jpg

    http://uupload.ir/files/fre8_image.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا موقع تعویض گلدان وخاک ریشه ها اسیب دیدند به همین دلیل تعدادی از شاخه ها خشک شدند، گیاهان رو در جای ثابتی قرار بدید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشن زرد وخشک شدن شاخه ها متوقف میشه وشروع به رشد میکنند گیاهانتون کمبود نور هم دارند بعد از بهبود به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  4. مریم گفته:

    سلام وقتتون بخیر خواهشا جواب منم بدید ساکولنت من از اول ک خریدم خیلی کم از سمتی ک تو خاکِ خشک بودن ، گل فروش گفت مشکلی نیست درست،میشه اما نشد الان دیگه همه جاش زرد شده و از نوک گیاه ب اندازه نهایتا ۲ سانت سالمه اونم رنگ گیاه سبز نیست ، سبز مابین زرده چیکار کنم درست شه لطفا راهنمایی کنید

    عکس گیاه رو چطوری میتونم براتون بفرستم؟

  5. عادله گفته:

    سلام خسته نباشید من داخل یک گلدان چند شاخه کاشته ام .یکی از شاخه ها خیلی خوب رشد میکنه ولی شاخه ای که مجاور آن هست همیشه بی حال و یه صورت خابیده و انگار بی آب هست .آبیاری منظم ونور هم کافی داره البته نور مستقیم آفتاب نیست .لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید شاخه ای رو که بیحال هست از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید احتمالش هست که ریشه های گیاه مشکل دارند.

  6. آرین گفته:

    سلام
    ببخشید ساکولنت من از ریشه داره خشک میشه قبلا خیلی زیبا و پرپشت بود ولی الان داره از ریشه خشک میشه و ساقه هاش میوفته
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری روبفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. سینا گفته:

    سلام من یه بند کفشی دارم خیلی زرد و پژمرده شده بعضیهاش از نک دارن خشک میشن مکانش خوبه نور خوب داره آبیاری هم منظم میکنم مشکلش چیه؟

  8. سجاد گفته:

    ببخشید ما قلمه زدیم و خشک شد قلمه و گیاه هم خشک شد و هفته یک بار هم اب میدهیم و گیاه دارد خشک میشود

  9. فاطمه گفته:

    واقعا ممنونم از راهنماییتون?
    حتما عکس از بقیه ی ساکولنت ها هم میذارم چون به راهنمایی شما نیاز دارم

  10. فاطمه گفته:

    سلام روزتون بخیر
    من نزدیک دو ساله یک گلدون کراسولا پرفوراتا دارم( البته اگه اسمش همین باشه) که نور خوب غیرمستقیمی دریافت میکنه و تقریبا هفته ای یکبار هم ابیاری میکنم… مدتیه از انتها برگها شروع به سیاه شدن کردن و انگار قارچی شدن. یه بار بهش قارچ کش کاربندازیم دادم اما تاثیری نداشت… الان باید چیکار کنم؟؟؟
    http://uupload.ir/files/ubhc_20190809_141836.jpg

    راستش الان دو هفته س یکی یکی سالولنتها و کاکتوسام دارن قارچی میشن و اصلا هم نمیدونم چرااا برای همه به فاصله چندروز داره این اتفاق می افته!؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قارچ نیست، برگهای پایینی بمرور زمان پیر وفرسوده شده و از بین میرند، تماس رطوبت با برگهای گیاه،این فرایند رو سریع میکنه، برای پیشگیری از این کار میتونید روی سطح خاک وکنار برگهای گیاه ماسه بریزید تا برگها با خاک در تماس نباشند. بله کراسولا پرفوراتا هست.Crassula perforata
      شرایط نگهداری سایر ساکولنتها رو هم بفرمایید وعکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. مصطفی گفته:

    سلام باتشکر از مطالب مفید سایتتون
    آیا جوانه هایی که به دلیل کمبود نور رشد علفی داشتن وقتی در نور کافی قرار بگیرن به رشد طبیعی برمیگردن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بله اگر نور کافی دریافت کنند رشد ایدالی خواهند داشت، ولی قسمتهایی که در زمان کمبود نور باریک وعلفی شده تغییری نخواهند داشت، میتونید از قسمتی که رشد علفی داشته کات کنید ومجدد ریشه دار کنید ویا قسمت بالایی که رشد ایدالی داره رو پیوند بزنید.

  12. فائزه گفته:

    سلام بند کفشی من قبلنا که گرفته بودم تقریبا بهمن ماه بود خیلی شاداب و سرحال بودن حتی بعصیاشون صاف می ایستادن اما گلدانش خیلی کوچیک بود منم انتقالش دادم به گلدان بزرگتر و یکی یکی با فاصله از هم گذاشتم تا یه ماه و دوماه خوب بود و رشد میکرد اما دیدم از قسمت ریشه دارن خشک میشن و از نوک هم سبز پررنگ بی حال شده بودن نمیدونم چیکار کنم و اینکه چند روز درهفته باید اب بدم؟؟؟ لطفا راهنماییم کنین خیلی دوسشون دارم…

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ترکیب خاکش چی هست؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،یک بار پیام بنویسید ثبت میشه دوست گرامی، پیامهای تکراری اسپم شناخته شده وحذف میشن.

  13. z.14 گفته:

    سلام.
    من مدت زیادی میشه که این کاکتوس رو تهیه کردم.اما متاسفانه داره از پایین زرد میشه.نور زیادی هم بهش نتابیده.باید چیکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،میزان نور دریافتی در روز،اگر بتازگی گلدان،خاک یامحیط گیاه هم عوض شده بفرمایید.

  14. negin گفته:

    سلام خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون ، توی سایت دنبال متنی در باره اشوریا مخملی گشتم اما متاسفانه پیدا نکردم . اگه امکانش هست درباره تکثیر این گیاه توضیح بدید و این که رشد گیاه چطور هست ؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. نگهداری اشوریا مخملی مثل سایر اشوریاهاست فقط تنها فرقی که بابقیه اشوریاها داره این هست که این گیاه با برگ تکثیر نمیشه وبا تنه وپاجوشهای کنار گیاه مادری تکثیر میشه. بدلیل وجود کرکهای ریز روی برگها از ریختن اب روی برگها اجتناب کنید. ابیاری هر وقت خاک خشک شد. جای پرنور وفیلتر شده باید نگهداری بشه نور زیاد باعث بنفش شدن لبه های برگها میشه که زیبایی خاصی به این نوع اشوریا میده کمبود نور باعث کمرنگ شدن برگها وحذف شدن رنگ بفش ازلبه برگها خواهد شد.

  15. نیاز گفته:

    سلام . من هر ۴ روز یک بار به کاکتوس بند کفشی اب میدم ولی وقتی گیاه رو ابیاری میکنم در طول دو روز خاکش خشک میشه میخواستم بدونم که فاصله ابیاری رو باید کمتر یا بیشتر کنم؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. اگر در چهار روز خاکش کاملا خشک میشه نشان دهنده ی این هست که محیط نگهداری خیلی گرم هست. با همین روش ابیاری رو ادامه بدید یا بجای خنکتری انتقال بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. قلمه هارو حتما باید با یک چاقو ویا قیچی استریل شده ببرید،ودر خاک استریل شده مخصوص ساکولنتها بکارید وخاک رو مرطوب نگه دارید غرق اب نکنید وتا زمانی که قلمه ها ریشه بزنن در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. له شدن قلمه ها دلیلش خاک الوده ویا استریل نبودن لوازمی که برای برش استفاده شده هست.

  16. سویل گفته:

    سلام ، من یک کاکتوس بند کفشی دارم که از سمت ریشه داره خشک می سه ، جلوی نور مستقیم نیست و هفته ای،یک بار بهش آب می دم ، چند بار برای امتحان گذاشتمش جلوی نور مستقیم آفتاب اما نتیجه ای نگرفتم ، مشکل چیه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. بایددر جای خنک ونور فیلتر شده نگهداری کنید وهر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید. تقریبا خاک نیمه مرطوب دوستداره وخاکش کامل خشک بشه از قسمت تنه شروع به خشک شدن میکنه. میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید زود هم ریشه دار میشن.

  17. نیاز گفته:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون . من یک کاکتوس بند کفشی دارم که توی حیاط زیر سایه درخت ازش نگهداری میکنم و کم کم هوا داره سرد میشه میخواستم بدونم با سرد شدن هوا باید کاکتوس بند کفشی رو به خونه انتقال بدم یا اگه حیاط بمونه براش مشکلی پیش نمیاد

  18. deylamann گفته:

    عزیزان کراسولا ماسکوزا ی من در هنگام خرید وضع بسیار بدی داشت و تقریبا خشک بود . آن را به خانه آوردم و با توجه به انبوه نیمه خشکیده ای که در یک گلدان کوچک قرار داشت و از بعض سوراخ های زیر گلدان ریشه بیرون آمده بود تصمیم گرفتم گلدان را عوض کنم . در حین انجام این کار متوجه شدم میزان قابل توجهی خاک رس در گلدان وجود دارد !
    دو گلدان کوچک ( از نوع گلدان های نشاء ) آوردم ، ماسه شسته ریز را با کوکوپیت و پیت ماس آمیختم ( ۲ ماسه + ۱ کوکوپیت + ۰/۵ پیت ماس ) . ریشه ها ترد و چوبی شده بودند بطوری که با کوچکترین فشار می شکستند . بدون استفاده از هورمن و سایر مواد تقویتی از آن میزان که در گلدان بود کمتر از یک – سوم را که ارزش کار داشت در آن دو گلدان کوچک کاشتم و در مدت کوتاهی هر دو گلدان چنان سبز و شاداب شدند که روز را با شوق دیدن آن ها آغاز می کردم . کمی هم ( ظرف دو هفته ) بلند تر شده بودند . دو روز ، تنها دو روز به سفری ناگزیر رفتم و هنگام بازگشت وقتی به گلخانه کوچکم پا گذاشتم از دیدن آن دو طفل کوچک حالم بد شد . کراسولا ماسکوزا ی من بار دیگر از طرف ریشه که خیر از آنجا که از خاک بیرون آمده بود ، زرد و نزار شده بود و همان حالت تردی و شکنندگی را پیدا کرده بود . معلوم شد عصر روزی که من به سفر رفتم و نوبت آب آن ها بوده ، فراموش کرده بودند به آن دو آب بدهند و هنگام بازگشت من در داخل گلخانه تازه به یادشان افتاد .
    به نظر شما گیاه را در آب بدون کلر و هم دمای فضای بیرون ، بگذارم تا یک ربع بماند و بعد آن را در سایه قرار دهم تا آب اضافی آن خارج شود؟ لطفا مرا راهنمایی کنید .
    با سپاس
    گروسی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. کمبود اب باعث این مشکل شده بله گلدانها رو داخل ظرف حاوی اب بدون کلر بگذارید یک ساعت بمونه بعد خارج کنید ودر جایی که اب اضافه از کف گلدان خارج بشه بگذارید. درست میشن نگران نباشید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.