آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه

آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه

آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه : در مقالات قبلی در مورد کاشت بذر کاکتوس در منزل توضیح داده شد ولی در این مقاله روش‌های کشت بذر کاکتوس و ساکولنت در محیط گلخانه را توضیح می‌دهیم. برای مطالعه مقالات بیشتر به بخش مقالات سایت میهن کاکتوس مراجعه نمایید.

شرایط لازم گلخانه مخصوص کاشت بذر کاکتوس:
گلخانه محیطی است کنترل شده که کشت و پرورش گیاهان در آن انجام می‌گیرد. گلخانه مخصوص کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت باید دارای شرایطی باشد تا بتوان بیشترین راندمان تولید را دریافت کرد.

ارتفاع گلخانه:
یکی از مهم‌ترین آیتم‌های تأثیر گذار ارتفاع گلخانه می‌باشد. گلخانه‌هایی که سقف بلندتری دارند (بیش از ۳٫۵ متر) بسیار مناسب‌تر از گلخانه‌هایی هستند که دارای سقف کوتاه هستند. شاید برای گرم و سرد کردن گلخانه‌هایی با ارتفاع بلند هزینه‌ ی بیشتری صرف شود ولی میزان جریان هوا و همچنین نور دریافتی در این گلخانه‌ها بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

پوشش گلخانه:
از پوشش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد مانند نایلون یو وی یا پلی کربنات ولی باید توجه داشته باشید که نور شدید می‌تواند باعث کاهش راندمان شود حتماً از شید (توری مخصوص گلخانه) برای فیلتر کردن و کاهش نور استفاده کنید. نور شدید می‌تواند باعث عدم سبز شدن یا رشد کند جوانه‌ها شود. نور خیلی کم نیز باعث رشد علفی و از بین رفتن جوانه‌های کاکتوس می‌شود. میزان نور بستگی به نوع کشت و منطقه‌ای که گلخانه در آن قرار دارد، بستگی دارد. به عنوان مثال در مناطق جنوبی کشور باید از شید با درصد بیشتری نسبت به مناطق شمالی کشور استفاده شود.

طراحی گلخانه

سیستم گرمایش و سرمایش:
برای این منظور از هیتر، کولر، پد و فن استفاده می‌شود.

آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه:
برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در گلخانه از دو روش می‌توان استفاده کرد. اول کاشت در سینی و دوم کاشت در کف گلخانه که هر یک از این روش‌ها دارای معایب و مزایایی هستند:

۱- کاشت بذر داخل سینی کشت:
در این روش بذرها داخل سینی‌های کشت تخت کشت می‌شود. از سینی‌ها با عمق حدود ۵ تا ۱۰ سانت استفاده می‌شود یکی از سینی‌هایی که در بازار موجود می‌باشد و برای این کار مناسب است سینی کشت مخصوص نشاء برنج می‌باشد. این سینی معمولاً در سایزهای ۳۰ در ۶۰ سانتی متر در بازار موجود می‌باشد. در هر سینی می‌توان به طور میانگین حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ عدد بذر کاشت.

از معایب این روش می‌توان به هزینه بالای سینی، عمق کم برای بعضی گونه‌ها، از دست دادن سریع رطوبت و زهکشی نامناسب نام برد.

از مزیت‌های سینی کشت می‌توان به جابه‌جایی آسان، محیط کشت کنترل شده اشاره کرد.

روش کشت در سینی بیشتر برای کاشت در گلخانه‌های کوچک توصیه می‌شود.

کاشت بذر کاکتوس در سینی های تخت
کاشت بذر کاکتوس در سینی های تخت

روش کاشت در سینی کشت:
ابتدا یک لایه ماسه ضدعفونی شده را در کف سینی‌ها به عنوان زهکشی ریخته و پیت ماس را بر روی آن می‌ریزیم. به جای پیت ماس می‌توان از ترکیب کوکوپیت و پیت ماس نیز استفاده کرد. اندازه ماسه‌های کف سینی بهتر است اندازه عدس باشند و عاری از خاک و آلودگی باشد. اگر سوراخ‌های کف سینی زیاد باشد نیازی به ریختن ماسه کف سینی نیست.

مرحله بعدی که بسیار مهم است مرحله ضدعفونی می‌باشد. کاکتوس‌ها در ابتدای سبز شدن به بیماری‌ها حساس هستند بخصوص به بیماری‌های قارچی پس حتماً در مرحله ضدعفونی نهایت دقت را داشته باشید.

برای ضدعفونی از یک سم قارچ‌کش مانند کاربندازیم یا توپسین و سم حشره کش مانند دیازینون استفاده می‌شود. از این سم‌ها محلولی با دو برابر دز استاندارد آماده می‌کنیم و بستر کشت را کاملاً خیس می‌کنیم طوری که هیچ جای خشکی باقی نماند. بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت اقدام به آبشویی می‌کنیم تا سموم از بستر خارج شود.

پس از آبشویی می‌توان بذرپاشی را انجام داد. این کار بسته به مهارت با دست یا نمک دان انجام می‌شود. حتماً باید به گونه ای بذرپاشی انجام شود که بذرها با فاصله تقریباً برابر بر روی سطح بستر قرار بگیرند. بعد از بذرپاشی می‌توان به آرامی آب بر روی بذرها اسپری کرد. توجه داشته باشید بر روی بذرها خاک ریخته نمی‌شود و بذرها بر روی سطح خاک قرار می‌گیرند.

آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه
کاشت در سینی به صورت طبقاتی در گلخانه های کوچک

۲- کاشت بذر کاکتوس در کف گلخانه:
این روش کاشت بیشتر در کاشت در حجم زیاد و در گلخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا کف گلخانه را کرت بندی می‌کنیم، روش کاشت این روش نیز همانند کاشت در سینی کشت می‌باشد با این تفاوت که در این روش ابتدا در حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر ماسه می‌ریزیم سپس بستر کاشت را در حدود ۱۰ سانتی‌متر بر آن قرار می‌دهیم.

برای جلوگیری از بیماری‌ها بهتر است قبل از کاشت تمام قسمت‌های گلخانه مانند کف و دیوارها و سقف را با سموم ذکر شده ضد عفونی کنید.

کرت بندی کف گلخانه برای کاشت بذر کاکتوس
کرت بندی کف گلخانه برای کاشت بذر کاکتوس

شرایط محیطی لازم:
۱- دما: برای سبز شدن بذر اکثر گونه‌های کاکتوس دمایی در حدود ۲۰ الی ۳۵ درجه سانتی‌گراد نیاز است. البته برای برخی گونه‌ها ممکن است این دما بالا یا پایین باشد مثلاً برای سبز شدن بذر انواع اچوریا به دمایی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه یا لیتوپس ۱۵ تا ۲۰ درجه نیاز است.

۲- رطوبت: تأمین رطوبت برای جوانه زنی بسیار مهم می‌باشد بخصوص در هفته‌های اول. برای سبز شدن اکثر گونه‌ها به رطوبت بالای ۷۰ درصد نیاز می‌باشد. برای تأمین رطوبت می‌توان از دستگاه‌های رطوبت ساز مخصوص گلخانه استفاده کرد و یا هفته‌های اول بر روی بسترها نایلون کشیده شود. در طول مدت سبز شدن حتماً خاک باید دارای رطوبت کامل باشد.

۳- نور: برای سبز شدن بذرها نور ملایم در هفته‌های اول کافی می‌باشد و بعد از سبز شدن کامل بذرها می‌توان مقدار نور را افزایش داد. در کل نور حتماً باید فیلتر شده و ملایم باشد و از تابش شدید نور آفتاب جلوگیری کنید.

مراقبت‌های بعد از سبز شدن بذرها:

۱- قارچ‌کشی: جوانه‌های سبز شده را هر ۱۰ تا ۱۵ روز بهتر است قارچ‌کشی کنید. بعد از سه ماهگی کم کم فاصله قارچ‌کش را زیاد کنید. بهتر است هر چند هفته نوع سم قارچ‌کش عوض شود تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

۲- کوددهی: جوانه‌های کاکتوس تا سه ماهگی نیازی به کود ندارند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق خاک تأمین می‌کنند. ولی بعد از سه ماهگی برای تسریع در رشد می‌توان از کود استفاده کرد. برای کودهی از کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا و همچنین کود بیوبیست طلایی مارک اومکس انگلستان می‌توان هر دو هفته استفاده کرد. بهتر است کوددهی زمانی انجام شود که خاک گیاه مقداری رطوبت دارد تا به خوبی مواد غذایی را جذب کند.

۳- شن پاشی بستر: این مرحله نیز خیلی در سلامت و رشد جوانه‌ها تأثیر دارد. به این صورت که بعد از سه ماهگی در اطراف جوانه‌ها یک لایه ماسه اندازه حدوداً عدسی و ریزتر ریخته می‌شود. از مزیت‌های شن پاشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف- کاهش رشد جلب بر روی بستر.
ب- کاهش تبخیر رطوبت بستر در نتیجه آبیاری کمتر.
ج- کاهش فعالیت آفت‌هایی مانند مگس سیاه.
د- راست ایستادن جوانه‌ها درنتیجه رشد بهتر.

ماسه ریزی سطح بستر کاشت

 

ماسه ریزی سطح بستر کاشت
ماسه ریزی سطح بستر کاشت

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

51 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر کاکتوس در گلخانه

  1. hesamsam8786 گفته:

    سلام من بذر آستروفیتیوم آستریاس های مختلف رو خریداری کردم همشو کاشتم همش زرد رنگ هستن ولی یکیشون قرمز و زرده میخواستم ببینم ابلق هست؟؟

  2. کاکتوس گفته:

    با سلام.بذر هاتون رو با موفقیت سفارش دادم.خیلی زود و عالی.تا کی به دستم میرسه؟تا شش ماه حدودا اندازه شون چقدر میشه؟کدوم هاشون رو میشه با هم بکارم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بین ۳الی۷ روز متغیر هست، لیتوپس رو جدا مامیلاریاها رو باهم میتونید کشت کنید این نوع بذرها خیلی ریز هستندواگر شرایط نگهداری ایدال باشه در شش ماهگی اندازه عدس شاید هم کوچکتر بشند.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام ممنون از کاشت خوبتان و خیلی لطف کردید که فرستادید تا ما هم لذت ببریم

  3. سجاد تورجی گفته:

    با سلام و تشکر از راهنمایی های شما
    میشه به جای پلاستیکuv دار از پلاستیک معمولی کدر برا گلخانه کوچک استفاده کرد؟؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، میشه ولی دوامش کوتاه میشه، حدود یک سال دوام میاره بعد از یک سال مجدد باید عوض کنید.

  4. پیام گفته:

    سلام ممنون از همه زحماتتون، چندتا سوال داشتم
    ۱. دمای مناسب گلخانه کاکتوس در فصل سرد و گرم چقدر باشد؟
    با توجه به اینکه در زمستان کاشت بذر هم انجام میدم

    ۲. نور گلخانه چقدر باشد؟ در حال حاضر از پلاستیک یووی ۵درصد استفاده کرده ام. راه حل کم هزینه ای برای کنترل نور وجود دارد؟

    ۳. دیگ تبخیر موتور خانه در بالای پشت بام و در داخل گلخانه است. آیا رطوبت حاصل از آن در فصل زمستان به گیاهان آسیب میرساند؟

    ۴. آیا میتوان برای کاشت بذر و همچنین خاک گلدان کاکتوس ها از ترکیب خاک زراعی مرغوب و ماسه به همراه زه کشی و عفونت زدایی استفاده کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،گلخانه کاکتوسهای بالغ باید باخزانه جدا گانه باشه چون دمای نگهداری در زمستان فرق میکنه، دما روبالا ببرید کاکتوسهای بالغ به خواب نمیرند دما رو پایین بیارید جوانه ها از بین میرند وبهتر هست حداقل در زمستان در دو گلخانه جداگانه باشند. دمای کاکتوسهای بالغ در زمستان بین ۱۰الی۵ درجه بالای صفر در فصل رشد بین ۲۵ الی۴۰ درجه، دمای نگهداری خزانه ها درهر فصل بین ۲۵ الی ۳۵ درجه. برای کنترل نور از شید میتونید استفاده کنید، برای کاکتوسهای بالغ بهتر هست در زمستان رطوبت کم بشه رطوبت زیاد باعث بیماری قارچی در کاکتوسها میشه، از خاکهایی که متخلخل باشند واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنند میتونید استفاده کنید.

  5. armin2007.esfandyari85aa گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    رطوبت سنج و دماسنج بهتره دیجیتالی باشه یا ساده؟

  6. مهدی گفته:

    سلام من هفته پیش بذر هایی که از شما سفارش دادم به دستم رسیده از۱۰۰ شاید ۸۰ تا۹۰ تا سبز شده من چند مدل دیگه بذر می خوام مثل فرو فرو کاکتوس لاتیوس پینوس واموری وپایه آبی و اچینو پسیس پانداوآسترفیوتوم ۳پر وچند مدل دیگه خواستم ببینم کی موجود میشه با تشکر از سایت و محصولات خوبتون

  7. علی رضا خادمی گفته:

    سلام
    واقعا که به جرعت میشه گفت بهترین سایت در مورد کاکتوس سایت شماست. بذرایی که سفارش داده بودم به دستم رسید. بسته بندی مناسب و بسیار خوبی داشت. کیفیت بذرها واقعا عالیه ممنون. من دوباره ۸۰تا بذر آدنیوم آبسیوم سفارش دادم

  8. علی رضا خادمی گفته:

    عرض سلام و تشکر از سایت بسیار محبوب میهن کاکتوس و عوامل و دست اندرکاران
    ببخشید من ۹خرداد یه تعداد بذر سفارش دادم هنوز به دستم نرسیده.

  9. علی رضا خادمی گفته:

    ببخشید میخواستم بدونم فصل کاشت همه بذر ها یکی هست،؟ یا متفاوته؟ چون من حدود ۵۵۰تا بذر از شما خریداری کردم

    • کارشناس 1 گفته:

      فصل کاشت فرقی نمیکنه مهم دمای کشت هست که اگر فراهم باشه هر فصلی میشه کشت کرد،برای مثال جوانه زنی ساکولنتها مثل لیتوپس بین ۱۵الی۲۰ درجه هست،اریو کارپوس وانواع افوربیا وپاچیپودیوم در دمای بالای ۳۵ الی ۴۰ درجه جوانه میزنند، اکثریت بذرها هم بین دمای ۲۰الی ۳۰ درجه جوانه میزنند.

      • علی رضا خادمی گفته:

        دمای گلخونه به صورت خودکار روی ۲۵درجه تنظیم میشه. دمای همه نقاط.
        امکان داره اونایی که زیر ۲۵و اونایی که بالای۲۵درجه جوانه میزنن. توی ای دما جوانه نزنند؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام،در این دما بقیه بذرها هم جوانه میزنند، ولی احتمال داره که جوانه زنی به تعویق بیفته ودیرتر جوانه بزنند، دما ایدال باشه سریعتر جوانه میزنند.

  10. علی رضا خادمی گفته:

    سلام خسته نباشید من یه گلخونه ۳۰متری دارم که هوشمند هست و رطوبت روی ۷۵درصد تنظیم هست. میخواستم بدونم مشکلی نداره بذرها رو از همون روز اول توی سینی نشا قراربدم و پلاستیک روش نکشم؟ آیامشکلی پیش میاد؟ و سوال دوم نور خیلی زیاد نیست اونجا از ال ای دی فول اسپکتروم استفاده میکنم مشکلی نداره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید،تا وقتی که بذرها جوانه نزدن نیازی به نور ندراند بعد از جوانه زنی میتونید لامپهارو روشن کنید.

  11. ابوالفضل گفته:

    سلام من یک سری بذر ازشما خریداری مردم
    کاکتوس ملو ابی
    میکس کاکتوس های ستونی
    مامیلاریا میکس
    لیتوپس میکس رنگی
    پیلوسرئوس ازولنسیس
    استریاس ابلق
    نخل ماداگاسکار
    استروفیتوم
    اپونتیا.
    کدوم بذرها رو میتونم باهم کشت کنم؟
    اگر در گلخانه کشت کنم شب ها دما به ۱۲میرسه ایا مشکلی دارد؟
    ظهرا دما ۳۰_۳۲هست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دما رو بهتر هست ثابت نگهدارید،دما زیر ۱۵ درجه بشه به بذرها شوک وارد میشه وجوانه زنی به تعویق میفته، میکس کاکتوسهای ستونی وپیلو سرئوس رو باهم بکارید،استریاس واستروفیتوم رو باهم،بقیه رو جداگانه کشت کنید دمای جوانه زنی لیتوپس بین ۱۵الی ۲۰ درجه هست، دمای بقیه ۲۰الی۳۰ درجه.

  12. داود یزدانی راد گفته:

    احتراما
    آیا می توانید یک کارشناس به مدت کوتاه مدت برای بنده در طرز افزودن پیت ماس تو سینی ، و کاشت بذر در سینی ، کنترل دما ، نور ، در یک گلخانه ای که تجهیزات کافی دارد شامل : پلاستیک یو وی دار ، هیتر ایستاده مخصوص گلخانه ۱۰۰ کیلو کالری در سلعت ، پد سلولزی ، فن اگزاست ۱۴۰ در ۱۴۰ ، که کارشناس یک دوره را بمدت کوتاه بغیر از موارد بالا ذکر شده ، نحوه کود دهی ، افزودن شن بر روی جوانه اوی کاکتوس بعد از سه ماهگی ، طریقه زدن قارچ کش ها ، و غیره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید به فروشگهاهای لوازم کشاورزی مراجعه کنید ویا از سازمان جهاد کشاورزی شهرتون کمک بگیرید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، یکی رو استفاده کنید بهتر هست یا فقط پیت ماس رو استفاده کنید ویا ترکیب کوکوپیت وورمی رو،پیت ماس وکوکوپیت هردو اب رو مدت زمان طولانی حفظ میکنن وترکیب این دو برای جوانه ها خوب نیست.

  13. i.han702 گفته:

    سلام-یه سوالی داشتم-قبلا تو سایت دیده بودم نوشته بودین از کود بیوبیست گلد هر شش ماه اونم وقتی که بستر مرطوب هست استفاده شود ولی الان تو این مقاله دیدم نوشتین هر دو هفته اونم وقتی که کاملا تشنه هست-کدومش درسته؟؟؟
    من طبق مطالب قبلی هر شش ماه کود بیو ۲۰ گلد استفاده می کنم و حینن این ۶ ماه هر دو هفته یک بار کود ۳-۱۱-۳۸
    فقط سوالی که برام پیش میاد بهتره جوانه مرطوب باشه تا ۳-۱۱-۳۸ استفاده کنم یا خشک باشه بهتره؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی اشتباه تایپی هست حتما اصلاح میکنیم، ??، وقتی خاک مقداری رطوبت داره باید کوددهی انجام بشه ،برای جوانه ی کاکتوسها اولین باری که میخواهید کوددهی کنید دوهفته پشت سرهم کوددهی(با بیوبیت طلایی) باید انجام بشه،بافاصله هفت روز، بعدهر شش ماه یک بار، این گزینه (دوهفته یک بار) فقط یک بار با بیوبیست طلایی انجام میشه وفقط برای جوانه کاکتوسها صدق میکنه. بعد از دوهفته کوددهی با کوهای npkپتاس بیشتر از ازت تا پایان دو سالگی هر دو هفته یک بار.

دیدگاه‌ها بسته شده است.