آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک و راه مبارزه با آن

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه یا پشه قارچ خاک : این روزها مگس سیاه یا پشه سیاه با نام علمی Fungus gnat تبدیل به کابوسی برای تولید کنندگان گل‌های آپارتمانی بخصوص پرورش دهندگان کاکتوس و ساکولنت شده است. لاروهای این حشره که به صورت کرم‌های ریزی در خاک بستر مشاهده می‌شود می‌توانند به سرعت گیاهان و جوانه‌ها را نابود کنند. پس از تحقیق و مطالعه و شناسایی نوع پشه در تیم علمی میهن کاکتوس مقاله‌ای آماده کرده‌ایم شاید بتواند این مشکل جدی را تا حدودی کمتر کند و بتوانیم با مبارزه سراسری در گلخانه‌ها این آفت را نابود کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشد. لطفاً اگر راهی برای مبارزه و مهار این افت انجام داده‌اید و نتیجه گرفته‌اید برای ما ارسال کنید تا به توضیحات این مقاله اضافه شود.

این حشره به پشه قارچ نیز معروف است. این آفت در رطوبت بالا و بیشتر در بسترهایی مانند پیت ماس زندگی می‌کند. این افت معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که تعداد آنها در محیط بسیار زیاد شده باشد و یا زمانی که گیاه از بین می‌رود. در واقع خود پشه به گیاه آسیب آن‌چنانی نمی‌زند و این لاروهای این حشره هستند که از ریشه گیاه تغذیه می‌کنند و بعد از مدتی باعث خشک شدن گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. این لاروها به صورت کرم‌های بسیار ریز با رنگ روشن در خاک دیده می‌شود.

 

مشخصات ظاهری پشه قارچ:
حشره بالغ به رنگ سیاه مایل به خاکستری مشاهده می‌شود، شباهت زیادی به پشه‌های خانگی دارد. و به دلیل کم بودن قدرت پرواز این نوع پشه گسترش آن در مناطق مختلف بیشتر از طریق خاک و گیاهان می‌باشد. بیشتر در زمان آبیاری بستر در اطراف گلدان‌ها و بستر دیده می‌شود.
لاروهای این حشره که در واقع به صورت کرم‌های ریزی به رنگ سفید و کرمی با سری مشکی رنگ دیده می‌شود. این حشره معمولاً در مکان‌های مرطوب زندگی می‌کنند و در خاک مرطوب تخم می‌گذارد لاروهای این حشره از ریشه و ساقه گیاهان تغذیه می‌کنند بخصوص از ریشه و ساقه گیاهان تازه سبز شده.

چرخه زندگی پشه سیاه
چرخه زندگی پشه سیاه

حشرات بالغ به مدت ۱ هفته زنده می‌مانند و در طول این مدت زمان می‌توانند در خاکی که مرطوب و غنی باشد بیش از ۳۰۰ تخم بگذارند. پس از ۴ تا ۶ روز لاروها از تخم بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه از ریشه گیاه می‌کنند و دو هفته به صورت لارو باقی می‌مانند. مرحله شفیرگی حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. تمام چرخه زندگی این حشره ۳ تا ۴ هفته به طول می‌انجامد. به دلیل کوتاه بودن چرخه زندگی این حشره، بستر کاشت یا گلدان شما ممکن است میزبان هر چهار مرحله زندگی این حشره یعنی تخم، لارو، شفیره و حشره کامل باشد. به همین دلیل برای مبارزه با این آفت مدت زمان و روش‌های متفاوتی نیاز است.

 

خسارت و علائم:
از علایم وجود این آفت در ابتدا پژمردگی و افتادگی جوانه‌ها، ضعیف شدن گیاه، زرد شدن برگ گیاه و همچنین مشاهده حشره بالغ در گلخانه و اطراف بسترها اشاره کرد. بسیاری از گیاهان مانند کاکتوس‌ها، ساکولنت ها، افوربیاها و همچنین گل شمعدانی، بنفشه آفریقایی، میخک و بسیاری از گل‌های آپارتمانی به این آفت حساس می‌باشند. با به هم زدن خاک کرم های ریزی در خاک مشاهده می شود.

کرم خاک گلدان
خوردن ریشه گیاه توسط لاروهای پشته سیاه

پیشگیری:
جداسازی گیاهان بالغ بخصوص گل‌های آپارتمانی از بسترهای کاشت.
ضدعفونی کامل خاک قبل از استفاده با حشره‌کش‌ها و سموم قارچ‌کش.
قرنطینه کردن گیاهان تازه خریداری شده قبل از ورود به گلخانه یا منزل.
از قرار دادن گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی یا شمعدانی در اطراف بستر کاشت یا قلمه خودداری کنید.

راه‌های مقابله با پشه قارچ:
در اطراف بسترهای کاشت از کارت‌های زرد رنگ استفاده کنید، این کار باعث می‌شود گیاهای بالغ در تله‌ها گیر کنند و از تعداد آنها کاسته شود.استفاده از شن بر روی بستر خاک می‌تواند در نابودی این آفت کمک کند، این حشره معمولاً در عمق نیم سانتی خاک تخم می‌گذارد. با ریختن حدود یک سانتی متر شن بر روی بستر و از آنجایی که شن به سرعت خشک می‌شود حشره ماده بالغ فکر می‌کند که خاک خشک است در نتیجه تخم گذاری انجام نمی‌شود. البته در مورد بستر کاشت بذر کاکتوس این کار باید بعد از سبز شدن و بزرگ شدن جوانه‌ها انجام گیرد.

پیشنهاد می شود مقاله کارت زرد چیست را نیز مطالعه کنید. کلیک

کارت زرد
استفاده از چسب های تله در گلخانه ها و سالن های کاشت

استفاده از پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه):
از آب اکسیژنه می‌توان با ترکیب با آب به مقدار ۱ به ۴ با آب، یعنی یک قسمت پروکسید هیدروژن ۳ درصد را با چهار قسمت آب مخلوط کنید. سپس با این محلول بستر کشت آلوده خود را آبیاری کنید. شرکت میهن کاکتوس مسئولیتی نسبت به استفاده از این روش ندارد و در صورت مخلوط شدن اشتباه و زیاد از حد این محلول می‌تواند به گیاه آسیب برساند پس بهتر است اول در قسمت کمی از بستر به عنوان نمونه از این محلول تست کنید سپس در کل بسترها استفاده شود. پروکسید هیدروژن سه درصد را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. لاروها در برخورد با پروکسید هیدروژن می‌میرند و بعد از آن پروکسید به اکسیژن و آب تبدیل می‌شود که برای گیاه کاملاً بی ضرر است.

 

کنترل شیمیایی و استفاده از سموم:
از آنجایی که بسیاری از سموم بر روی تخم‌های این حشره تأثیری ندارد بسیاری از سموم بخصوص سموم در مقابله و نابودی این آفت ناتوان هستند  سم‌هایی که توسط ما تست شده و تأثیر بهتری داشته است، سم دورسبان، اتیون و کونفیدور  بوده است. ترکیب دورسبان و اتیون بسیار تاثیر خوبی روی این آفت همچنین شپشک آردآلود دارد. که باید در سه مرحله با فاصله شش روز استفاده شود. حتماً دز و مقدار مصرف سموم را از روی بسته بندی آنها مطالعه کنید تا آسیبی به گیاهان شما نرساند. مصرف سم اتیون  همراه با روغن قادر به از بین بردن تخم حشرات نیز می‌باشد پس اگر همراه روغن‌ها استفاده شود استفاده در دو مرحله با فاصله  ۳ تا ۴ هفته کافی می‌باشد.

سم اتیون
سم اتیون

 

راه‌های مقابله با پشه قارچ در گلدان گل‌های آپارتمانی: 
این حشرات بیشترین تکثیر را در محیط مرطوب دارند. پس سعی کنید هیچ گاه بیش از حد آبیاری را انجام ندهید. این نکته در زمستان که مصرف آب گیاهان کمتر است از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. سعی کنید گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد. در گلدان خود از موادی مانند خزه و سنگ‌های رنگی که باعث تجمع آب می‌شوند خودداری کنید. این حشره بیشتر در گلدانهای مرطوبی که در سایه قرار دارند تخم گذاری می‌کند.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

255 دیدگاه برای “آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک و راه مبارزه با آن

  1. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید
    یه جور حشره مثل پشه سیاه روی قنچه های اپونتیا اپونتیا راکتی دیدم
    نسبت به پشه سیاه تپل تر هستن و زیاد پرواز نمیکنن
    چون معلوم نبود از یه درخت که از همون حشره ها روش دیدم عکس میفرستم
    میخواستم ببینم اسم این حشره چی هست و بجای دیازینول میشه از حشره کش های معمولی مثل تار و مار استفاده کرد؟
    ممنون 🙏🙏
    https://s6.uupload.ir/files/img-20220430-wa0005_lrsx.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/img-20220430-wa0007_63fe.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، این گیاه اپونتیا نیست، افتها ها شته هستند، نه تارومار به گیاه اسیب میزنه، میتونید از سم حشره کش دیازینون یا اتیون استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب ترکیب کنید ودو بار با فاصله یک هفته روی قسمتهای الوده اسپری کنید.

  2. Z,R گفته:

    سلام خسته نباشید من حدود یک ماهه که این گل رو گرفتم و حدود یک هفتس خاکشو عوض کردم.اما الان ۲روزه که از این موجودات سیاه و پشه زیر برگاش جمع شده.من چطوری به روش خونگی از بین ببرمشون؟نور فیلتر شده هم بهش میخوره. لطفا اسم گیاه رو هم بگین.ممنون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون اچوریا هست، یک پنبه رو به الکل اغشته کنید وتمام افتهای اطراف گیاه رو پاک کنید بعد میتونید با محلول حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید اگر سم حشره کش ندارید میتونید داخل یک لیوان اب دو قطره مایع ظرف شویی بریزید وخوب هم بزنید ومحلول رو داخل ابپاش بریزید وروی قسمتهای الوده اسپری کنید، گیاه رو بمدت دو هفته هر روز تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود مجدد حذف فیزیکی کنید.

  3. یاسر گفته:

    سلام من دو تا گلدان کوچیک داشتم. روی سطح گلدانها را کامل با کاغذ و چسب شیشه ای پوشوندم به حدی که هیچ راهی برای نفوذ این پشه ها نیست و چند دقیقه ای دنبال راه نفوذ میگردن و بعد پراکنده میشن. موقع آبیاری هم این روکش را تعویض میکنم. آیا این راه جواب میده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، با این روش اکسیژن کافی به ریشه ها نخواهد رسید وگیاه بمرور زمان ضعیف شده واز بین خواهد رفت، برای پیشگیری رطوبت خاک رو میتونید کاهش بدید این افتها بیشتر در خاکهای مرطوب فعالیت میکنند.

  4. باران گفته:

    سلام من کلی پشه سیاه افتاده تو گلدونام تو خونه پرواز میکنن خیلی زیادن چسب زرد زدم ولی فایده نداره
    یدونه سم داشتم تو خونه کلرپیریفوس فایده داره ابیاری کنم باهاش؟
    یا باید دیازننون بخرم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای از بین بردن این نوع افت ابتدا باید رطوبت خاک رو کاهش بدید صبر کنید خاک گلدانها خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید کارت زرد رونزدیک خاک گیاه قرار بدید از هر دو سم میتونید استفاده کنید فقط یکی رومصرف کنید دو بار بافاصله یک هفته خاک رو با محلول ابیاری کنید.

  5. مریم گفته:

    سلام مالاتیون و پرمترین برای گیاهان آپارتمانی که آلوده به این حشره شدن تاثیر داره؟ میشه راهنمایی بفرمایید از کدوم استفاده کنم نتیجه بهتری داره

  6. Ozma گفته:

    سلام،خسته نباشید
    در خزانه های کشت من جدیدا از این حشره ها پیدا شده، چه سمی بزنم بهشون تا از بین برن و مشکلی برای جوانه ها به وجود نیاد؟!!!

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، ابتدا رطوبت بستر رو کاهش بدید وروی سطح بستر ماسه بریزید کنار بستر کارت زرد نصب کنید، اگر از بین نرفتن با محلول حشره کش دلتامترین یا دیازینون بستر رو ابیاری کنید.

      • امین گفته:

        سلام من هم درگیر این حشره و لاور شدم و بهم خسارت خیلی بدی زد
        از ۵ سم استفاده کردم جواب نگرفتم تنها سمی که خوب ضربه ای کرم هارو بار اول کشت دلتامترین و استامی پراید بود ولی تو تکرار مجدد از بین نرفت
        دیازیون دورسپان هیچ تاثیری نداشت شاید سم تقلبی بوده یا تاریخ گذشته .
        میخوام اتیون و دورسپات تست کنم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، تنها باسمپاشی نمیتونید به نتیجه برسید چرخه ی زندگی این نوع افت چهار هفته هست، دراین چهار هفته میتونید رطوبت خاک رو کاهش بدید کنار گلدان ونزدیک خاک کارت زرد نصب کنید، سمپاشی بیش از اندازه باعث مسمویت گیاه میشه وگیاه از بین میره اگر تعدادشون خیلی زیاد هست میتونید کلا خاک رو عوض کنید.

  7. محمدرضا حمیدی گفته:

    سلام.وقت بخیر
    من از هیدروژن پروکسید استفاده کردم و جواب گرفتم به شدت کم شدن. آیا تداوم آبیاری با هیدروژن پروکسید برای از بین بردن پشه برای گیاه ضرر نداره؟( ۲ الی ۳ بار)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، با یک بار مصرف مشکلی برای گیاه پیش نمیاد ولی اگر تداوم داشته باشه باعث از بین رفتن گیاه میشه.

  8. پرستش گفته:

    سلام برای پشه سیاه گلدون سم کنفیدور رو با چه دزی مصرف کنم؟
    اسپری آب و ریکا تاثیر داره؟برای گیاه ضرر نداره ؟
    اسپری حشره کش پیف پاف چی؟
    گوگرد پاشی رو سطح خاک میتونه موثر باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای پشه سیاه ابتدا باید رطوبت خاک رو کم کنید واز سمهایی که مخصوص افت گیاهان هست استفاده کنید سایر مواردی که ذکر کردید مناسب گیاه نیستند، از سم کنفیدور میتونید به اندازه ی یک ونیم سی سی داخل یک لیتر اب ترکیب کنید ودو بار بافاصله یک هفته خاک گیاه رو ابیاری کنید کنار گیاه کارت زرد هم نصب کنید وحتما رطوبت خاک رو کاهش بدید میتونید یک لایه نازک از سطح خاک رو بردارید وماسه سایز نخودی روی سطح خاک بریزید.

  9. امیرمحمد گفته:

    سلام
    من به تازگی بذر گیاه آدنیوم کاشتم و حدود ۳۵ روزه که سبز شده
    چون در یزد هستم و هوا رطوبت نداره هر روز مقدار کمی آب روی خاک اسپری میکنم و روی گیاه هم یه لیوان یه بار مصرف گذاشتم
    البته یه جا خوندم که تا ۲ ماه باید اینکارو کرد
    حالا روی خاک این پشه های سیاهو میبینم
    گلدون همیشه پشت پنجرس و حدود ۳ ساعت نور مستقیم خورشیدو داره
    به نظرتون چیکار کنم تا اینا از بین بره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نور رو حتما فیلتر کنید برای پشه ها کنار گیاه کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید وخاک رو با محلول حشره کش هنگام عصر ابیاری کنید.

  10. یوسف گفته:

    سلام
    اتیون با روغن ولک را با چه دز مخلوط کنم وآیا ابیاری کنم یا سم پاشی کنم
    خزانه آستریاس ها هم پشه سیاه داره واونم مثل بقیه انجام بدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ترکیب این محلول رو برای ابیاری بستر کشت اگر میخواهید استفاده کنید بهتر هست این کار رو انجام ندید چون باعث سوختگی جوانه هاتون میشه، برای مگس سیاه بستر ،رطوبت بستر رو کم کنید وکنار بستر کارت زرد نصب کنید ،ترکیب این محلول روغن ولک ۱الی۲ در هزار، سم اتیون ۱در هزار هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، زمانی تاثیرشون بیشتر هست که رطوبت خاک رو کم کنید وحتما کنار گیاهان کارت زرد هم نصب کنید چند کار با هم انجام بشه تاثیرش بیشتر خواهد بود، البته فقط از یک نوع سم استفاده کنید.

  11. تدین گفته:

    با سلام ممنون از مقاله ی خوبتون خزانه ی بذرهای من هم ظاهرا شفیره ی پشه سیاه داره چون یکی از آستروفیتومها تقریبا کامل خورده شده و چن تای دیگه هم روی خاک افتادن من هرروز هوادهی انجام میدم اما خب نمیتونم کامل رطوبت رو کم کنم دفتم سم بخرم ۱لیتری دارن و خب من مصرفم اینقدر نیست خواستم خواهش کنم اگر ممکنه سم دیازینون و کنفیدور هم برای شپشک آردالود برای فروش توی سایت بذارید ممنون از کیفیت سایت و محصولاتتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت محیط رو کاهش بدید وکنار گیاه کارت زرد نصب کنید اگر تعدادشون زیاد هست با محلول حشره کش خاک رو ابیاری کنید.

  12. فاطیما گفته:

    درود و خسته نباشید.
    گل قاشقی من پشه های سیاه کذاشته و کم کم داره ب خاک گلدانهای دیگر هم سرایت میکند.
    از روش های خانگی و سم دیازینون استفاده کردم فایده ک نداشت هیچ.بلکه لاروهای پشه رو هم در گلدان گل قاشقی مشاهده کردم.لطفا بگید چیکار کنم.خیلی ناراحتم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابتدا رطوبت خاک رو کم کنید زیرگلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید، کنار گلدانها کارت زرد (چسبدار) نصب کنید، روی سطح خاک ماسه سایز عدس بریزید،چرخه زندگی این نوع افت ها هفته هست، میتونید چهار بار بافاصله یک هفته خاک رو موقع ابیاری با محلول حشره کش ابیاری کنید، اگر میتونید لاروها رو ببینید میتونید بوسیله پنس از سطح خاک جمع کنید واز بین ببرید. از سم حشره کش دلتامترین یا سایپرمترین هم میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف دو سی سی در یک لیتراب.

  13. Mostafa گفته:

    سلام سم دورسبان و اتیون از کجا میتونم تهیه کنم کم میخوام بسته بندی کوچیک، لطفا اگه فروشگاهی میشناسید راهنمایی کنید..

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید روی مرور گرتون سرچ کنیدیا از فروشگاههای لوازم کشاورزی محل سکونت تهیه کنید.

  14. ناصر اینانلو گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بپرسم تمام گلدان‌های من پر شده از پشه سیاه هم روی خاک راه میرن هم پرواز میکنن میتونم از سم سوین استفاده کنم و چه طور باید استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،ابتدا رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گیاه کارت زرد نصب کنید روی سطح خاک هم ماسه درشت بریزید. یک سی سی دریک لیتر اب ترکیب کنید وخاک رو با این محلول بصورت کامل ابیاری کنید به اندازه ای که مقداری از محلول از زهکش گلدان خارج بشه.

      • ناصر اینانلو گفته:

        خیلی ممنون از راهنمایی خوبتون چند بار و به فاصله ی چند روز باید این کار رو بکنم و همچنین سم مالاتیون هم در منزل دارم به نظر شما کدومش موثرتر هست؟کارت زرد هم زدم و رطوبت رو هم کم کردم

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،چرخه زندگی این افت چهار هفته هست، اگر تعدادشون زیاد هست میتونید چهار بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو انجام بدید تا بکلی نابود بشند، از هردو سم بهتر هست استفاده کنید،اینطوری زودتر از بین میرند. برای مثال این هفته ازمالاتیون استفاده کنید هفته بعد از سم سوین.

دیدگاه‌ها بسته شده است.