علت زرد شدن و ریزش برگ‌های گل کراسولا خرفه‌ ای

علت زرد شدن و ریزش برگ‌های کراسولا خرفه‌ای

ساکولنت کراسولا خرفه‌ای یکی از گیاهان محبوب گوشتی است که می‌توان در فضای باز و یا در خانه پرورش داد. نگهداری از کراسولا خرفه‌ای بسیار آسان است از دلایل محبوبیت این گیاه می‌توان به رشد زیاد، نگهداری آسان، تکثیر راحت نام برد. همچنین به راحتی می‌توان کراسولا خرفه‌ای را به بونسای تبدیل کرد.

علت زرد شدن و ریزش برگ‌های کراسولا خرفه‌ای:
زرد شدن و ریزش برگ‌ها یکی از مشکلات شایع این گیاه می‌باشد که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در ادامه به دلایل اصلی این مشکل می‌پردازیم.

۱- دلایل طبیعی: 
معمولاً برگ‌های قدیمی از قسمت‌های پایین شروع به زرد شدن و ریزش می‌کنند این اتفاق معمولاً در پاییز و با شروع فصل سرما اتفاق می افتد. این نوع ریزش برگ‌ها امری است کاملاً طبیعی است.

۲- آبیاری زیاد:
گیاه کراسولا مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. در بین دو آبیاری باید اجازه بدهید چند روزی خاک کاملاً خشک بماند. از خاک با زهکشی مناسب استفاده کنید تا آب بیش از حد در آن باقی نماند. پس نتیجه می‌گیریم یکی از دلایل ریزش و زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از حد باشد.

۳- آبیاری کم:
آبیاری کم نیز مانند آبیاری بیش از حد می‌تواند به گیاه آسیب برساند. در اثر کمبود آب گیاه آب خود را از دست می‌دهد و برگ‌ها شروع به چروکیده شدن و در نهایت ریزش می‌کنند. آبیاری باید به‌اندازه و با توجه به فصل‌های مختلف انجام شود. در فصول سرد گیاه به آبیاری کمتری نسبت به فصل گرم دارد.

۴- کود دهی زیاد از حد:
نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید یا کود معمولی را تا یک چهارم رقیق نمایید.

۵- کمبود مواد مغذی:
اگر چه گیاه کراسولا به رسیدگی چندانی نیاز ندارد اما درصورتی‌که آن را در گلدان نگهداری می‌کنید مسلماً نمی‌تواند مواد مغذی بیشتری از خاک دریافت نماید بنابراین به مرور دچار کمبود مواد مغذی می‌شود. اگر متوجه رنگ‌پریده یا زرد شد برگ‌های گیاه شدید، ممکن است نیاز به کود داشته باشد تا مواد ریزمغذی موردنیاز خود را دریافت نمایند. برای این منظور می‌توانید از کود مخصوص گیاهان ساکولنت یا پودر استخوان استفاده نمایید.

۶- نور:
نور کافی در رشد و سلامت گیاهان نقش بسیار زیادی دارد. نور زیاد می‌تواند باعث سوختگی و زرد شدن برگ‌ها شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث رشد علفی و ضعیف شدن کراسولا شود.

۷- شوکه شدن کراسولا خرفه‌ای:
درصورتی‌که اخیراً گیاه را به محل جدیدی منتقل کرده‌اید، ممکن است در معرض سرمای ناگهانی یا تغییرات محیطی ناگهانی قرار گرفته و شوکه شده باشد. اطمینان حاصل کنید کراسولا خرفه‌ای نور زیادی دریافت می‌کند چراکه در اثر کمبود نور شروع به برگ ریزش می‌نماید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

338 دیدگاه برای “علت زرد شدن و ریزش برگ‌های گل کراسولا خرفه‌ ای

  1. ریحانه گفته:

    سلام من کراسولارو ۱ ماهه خریدم همون موقعی که خریدم خیلی از برگاش زرد بودن و برگهای زرد میریختن الان تقریبا همه ی برگهای زردش ریختن و همه ی برگها سبز هستن و کلی برگ جدید و کوچک زده نورش فیلتر شدس و پشت پنجرس هفته ای یک بار آبدهی میکنم منتها دوباره بعضی از برگاش داره زرد میشه و ریزش شدید پیدا کرده ولی نمیدونم مشکلش چیه که انقد میریزه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه وابیاری رو زمانی که خاک کامل تاعمق گلدان خشک شد انجام بدید.

  2. پریا گفته:

    سلام. وقتتون بخیرکراسولای من خیلی خیلی سرحال و پراز برگ و شاداب بود.حدود دو سه ماه پیش آلوده به شپشک آرد آلود شد که مجبور شدم بهش سم بزنم. با وجود اینکه شپشک ها خیلی خیلی کمترشدن ولی بعد از اون سم دهی حس میکنم گیاهم سرحال نیست و هرروز شاید حدود ۲۰ تا از برگهاش خشک میشه و میریزه. شک کردم که شاید هنوز شپشک داره ولی وقتی نگاه میکنم چیزی روی گیاه نمیبینم. آبیاریش هم حدود ۱۰ روز یکبار و نورش هم فیلتر شده و پشت پنجره و به اندازه کافی هست. جایی که قبلا بود تغییر ندادم. از طرفی هم نوشته بودید توی پاییز و زمستون انگاز طبیعیه ریزش ولی همچنان نگرانم چون حس میکنم این مقدار ریزش زیاده.ممنون از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه بعد از ابتلا به بیماری یا افت ضعیف میشه مثل ادمها که وقتی مریض میشن بدنشون ضعیف میشه وحتما باید تقویت بشن تا دوباره سرحال بشن، گیاهان هم به همین صورت الا بهتر هست شرایط نگهداری ایدال بشه وبا کودهای مخصوص کاکتوسها هر ۱۵ روز یک بار تقویت کنید البته قبل از کوددهی حتما ریشه وزهکش گلدان رو هم بررسی کنید تا مشکلی نباشه.

  3. بی نظیر گفته:

    سلام،وقت بخیر
    ببخشید من یه کراسولا دوماه پیش خریدم که خوب بود و مشکلی تا حالا
    نداشت،توی پذیرایی با نورفیلتر شده
    نگهداری میکنم وآبیاریش هم تقریبا
    هفته ای یه بار هست،ولی الان چن روزه متوجه شدم برگاش داره می ریزه یعنی هرروز دوتا از برگای سبزش می ریزه
    رنگ برگاش کاملا سبزه و کناره های برگاش یه کم قرمزه،وبرگهای پایینی به قهوه ای میزنه،
    لطفا راهنمایی کنید،ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، ابیاری رو حتما کاهش بدید وزمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد ابیاری رو انجام بدید، دمای محیط رو هم بررسی کنید از ۲۰ درجه پایین نباشه.

  4. Maede گفته:

    سلام من خرفمو از فروردین دارم با توجه به الان که پاییزه تقریبا خیلی از برگهاش ریخته
    و بقیه هم زرد شده من اب به اندازه همیشه میدم گفتم شاید بخاطر سرمای زیاد هوای تهرانه اوردمش تو خونه، الان چیکارش کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دمای پایین وتغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میتونه باشه، زهکش گلدان رو بررسی کنید حتما باز باشه در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه.

  5. شیما گفته:

    سلام خسته نباشد. حرفه من برگای سبزش همینجوری داره میریزه امروز شمردم نزدیک به ۱۰ تا ریخته، تو تراس بود نور خوبی داشت خیلی کم میریخت چند روزی است ک. آوردم. تو ک سرما خرابش نکنه. و البته برای گلهام لامپ رشد گیاه وصل کردم نورش تامین میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه ریزش برگها متوقف میشه.

  6. ستاره گفته:

    سلام
    من یک کراسولا را تقریبا شش ماه قبل خریدم. در ابتدا برگهای گیاه کاملا سبز بودن و گیاه رشد خیلی خوبی داشت.
    اما از یک ماه قبل رشد گیاه متوقف شد و سپس برگهای گیاه شروع به سفید شدن کردند و بعد از اون برگها روزبه روز از بالای شاخه ها خراب می شوند و خشک میشوند و می ریزند.
    خاک گلدان را از گل فروشی تهیه کردم و پشت پنجره شمالی در آشپزخانه قرار دارد و هر دو هفته یکبار به گیاه آب می دهم.
    اما احساس می کنم هر زمان که به گیاه آب می دهم تا یکی دو روز بعد برگهای بیشتری از گیاه خراب می شود.
    اگر همین طور بگذرد چیزی از برگها باقی نمی ماند چون رشد گیاه کاملا متوقف شده است.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

      • ستاره گفته:

        سلام
        عکس را ارسال کردم. مشکل اصلی اینه که هر روز تعدادی از برگها از سرشاخه داره خراب میشه و می ریزه و روزهای بعد برگهای پایینی خراب میشه و می ریزه و سرعت خراب شدن برگها خیلی زیاد است.
        و هیچ برگ جدیدی نمی زند و رشد گیاه کاملا متوقف شده است.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره یا دراثر ابیاری بیش از اندازه ویا خاک نامناسب ریشه ها اسیب دیدن بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید واز قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید نور روهم حتما فیلتر کنید.

          • ستاره گفته:

            ممنون از راهنمایی تان.
            یک سوال داشتم من تقریبا سه هفته قبل که برگها داشتند سفید میشدند خاک گیاه را عوض کردم و ریشه ها را بررسی کردم مشکلی نبود و از گلفروشی خاک مخصوص کاکتوس خریدم و گیاه را در این خاک گذاشتم و از آن روز هر دو هفته یکبار به گیاه آب دادم.
            دوباره گیاه را از خاک بیرون بیاورم ایرادی ندارد؟

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، ریشه ها موقع تعویض خاک به چه صورت وچه رنگی بودن؟ نور گیاهتون فیلتر هست یا نور مستقیم داره واینکه کوددهی یا سمپاشی داشته؟ اگر بله چه نوعی وبه چه میزان؟

              • ستاره گفته:

                زمانی که داشتم خاک گلدان را تعویض می کردم بهم گفتند که نباید به ریشه ها هوا بخورد من سریع گیاه را داخل خاک جدید گذاشتم و کمی از خاک قبلی به ریشه ها چسبیده بود و من آنها را جدا نکردم و بهمین دلیل نتونستم رنگ ریشه ها را ببینم..
                (واقعیتش من اصلا اطلاعاتی در مورد گیاه بلد نیستم)
                در مورد نور گیاه متاسفانه منزل ما نور گیر نیست و فقط ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر آفتاب از پشت شیشه مات به گیاه می خورد و سریع رد می شود.
                کود دهی و سمپاشی هم انجام نمی دهم.

                • کارشناس 1 گفته:

                  میتونید گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید بین دوانگشت ریشه ها رو به ارامی بکشید اگر پاره شدند پوسیدن، ریشه سالم رنگ سفید وشفافی داره ولی ریشه پوسیده شده رنگ مات وتا حدودی خاکستری رنگی داره میتونید از ریشه گیاه عکس بفرستید تا راهنمایی تون کنیم نگران نباشید به ریشه این نوع گیاه هوا بزنه مشکلی بوجود نمیاد. یا میتونید کلا به همون صورت نگه دارید واز شاخه های سالم گیاه قلمه بگیرید ومجدد ریشه دار کنید.

                • ستاره گفته:

                  بله حتما

                  .زمانی که گیاه را از خاک بیرون آوردم و ریشه های پوسیده را جدا کردم اگر هیچ ریشه سالمی باقی نمانده بود دوباره گیاه را در خاک قرار دهم؟ یا باید در آب بگذارم تا ریشه بزند؟

                • ستاره گفته:

                  سلام. من گیاه را از حاک خارج کردم. ریشه ها خیلی نازک بودند و همه ریشه ها قهوه ای رنک بودند اصلا ریشه سفید نداشت. نمی دونستم که کدوم قسمت ها را باید از ریشه جدا کنم به همین دلیل ریشه گیاه را زیر آب گرفتم وریشه ها را شستم..
                  عکس ریشه را بعد از اینکه شستم براتون ارسال کردم.
                  من همین ریشه ها را داخل خاک مخصوص کاکتوس گذاشتم.
                  میخواستم بپرسم کارهایی که انجام دادم درست بوده؟ اگر کارهایی که انجام دادم درسته گیاه بعد از چند وقت خوب میشه؟
                  ممنون.

                • کارشناس 1 گفته:

                  سلام، ریشه ها کلا پوسیده شدن با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از ساقه برش بزنید تاقسمتی که به اوند سالم برسید، میتونید هم داخل خاک وهم داخل اب ریشه دار کنید. به این صورت بکارید از بین میره.

  7. سحر گفته:

    سلام‌خسته نباشید ما این‌کراسولا رو از عید خریدیم و از‌‌همون موقع برگاش میریخت ولی الان خیلی شدید شده و بعضی شاخه هاش کنده شده هفته یه بار اب میدیم و اب پاشیش میکنیم‌پشت پنجره داخل خونس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابیاری زیاد باعث این مشکل میشه زیر گلدانی رو همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، متاسفانه گیاه از بین رفته فقط میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید. خاکش هم باید متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه حتما زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

  8. ستاره گفته:

    با سلام
    من قبلا به شما پیام داده بودم در مورد گیاه کراسولا که برگهاش داشت زرد میشد. شما راهنمایی ام کردید و گفتید به دلیل آبیاری زیاد است. من آبیاری را خیلی کم کردم و به مدت ده روز به گیاه آب ندادم و زمانی که خاک کامل خشک شد آبیاری را انجام دادم. از اون روز تا الان برگهای گیاه زرد نشد اما هر روز یکی از برگهاش داره خشک میشه و میریزه.
    می خواستم ازتون بپرسم این خشک شدن برگها به دلیل آبیاری زیاد قبل است و باید این برگها خشک بشه و بریزه؟ یا هنوز هم دارم زیاد آبیاری می کنم و آبیاری را کمتر کنم؟
    عکس گیاه را ارسال کردم.
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه از ابیاری زیاد خشک نمیشن نور زیاد ومستقیم ویا کوددهی یا سمپاشی بیش ازاندازه باعث این مشکل میشه نور رو حتما فیلتر کنید، خاک گیاهتون هم مناسب نیست خاک این نوع گیاه باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه گلدانش هم بیش از اندازه بزرگ هست. اگر براتون امکانش هست گلدانش رو کوچک کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه براش استفاده کنید. گلدان باید یک الی دوسانت از حجم ریشه گیاه بزرگتر باشه.

  9. مهتاب گفته:

    سلام…من کراسولام رو یه هفته میشه خریدم…وبنابراین توصیه فروشنده هنوز گلدان وخاکشم تعویض نکردم تا به محیط خونمون عادت کنه…من گلمو پشت پنجره آشپزخونه قرار دادم که نور بعد از ظهر بهش میخوره…اما دو روزی میشه که متوجه شدم برگهای پایینی گیاهی زرد شده…وباقی برگها چروک شده…الان یک روزه گذاشتم تو بالکن تا نور بیشتری بهش بخوره…ودوباره آبیاری کردم تواین مدت
    گلم هنوز پژمرده اس ..چیکارش کنم خوب شه؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین??

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بعد از خرید هر نوع گیاهی بهتر هست بمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا شوک وارده کاهش پیدا کنه تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبرکنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، چروک شدن برگها دلیلش کمبود رطوبت محیط هست، طبیعتا رطوبت گلخونه از منزل بیشتر هست واین تغییر درنگهداری گیاه باعث این مشکل شده، نور رو حتما فیلتر کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

      • مهتاب گفته:

        سلام..خیلی ممنون بابت پاسخگوییتون..
        برای مرطوب کردن محیط میتونم نزدیک گلم دستگاه بخار سرد بذارم؟؟؟
        واینکه تو همین شرایط که برگهای پژمرده اس میتونم خاک وگلدان عوض کنم یا صبر کنم بهتر شه گلم بعد اینکارو کنم؟
        تو این شرایط چند وقت به چند وقت آبیاریش کنم؟
        ???

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما،جزیره زیر گلدانی بمدت یک هفته جواب میده، نیاز نیست دستگاه بخور سرد بگذارید، فعلا بهتر هست صبر کنید گیاه بهبود کامل پیدا کنه شروع به رشد کنه بعد گلدان رو عوض کنید فعلا گلدانش اندازه هست اگر میخواهید گلدانش تمیز باشه میتونید با همون گلدان داخل گلدان جدید بگذارید و اواسط اسفند ماه گلدان وخاکش رو عوض کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  10. وحید اسلامی گفته:

    سلام من گلدون کراسولا خرفه ای رو تعویض کردم متاسفانه خاک اطراف ریشه بدلیل سستی موقع تعویض ریخت الان دو هفتس که در جای پر نور با نور مستقیم (۶ساعت نور) گذاشتم هر ۴ روز یک بار آب میدم ولی برگها چروکیده شدن چیکار میتونم بکنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست بمدت دو هفته گیاه در محیط سایه وخنک نگهداری بشه تا ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند وگیاه رطوبت از دست نده، بهتر هست به محیط سایه وخنک انتقال بدید در نور مستقیم وگرما رطوبت از دست میده ودیرتر ادابته میشه واحتمال از بین رفتنش زیاد هست.

  11. ستاره گفته:

    سلام
    کراسولای من سه روز است که یک دفعه و بصورت ناگهانی برگهاش زرد شدند برگها خشک نشدند فقط تغییر رنگ دادند و خیلی کم رنگ شدند و یه قسمتهایی هم سبز خیلی کم رنگ شده است. چند تا از برگها هم لبه هاش دندونه دندونه شده.
    محل نگهداریش کنار پنجره شمالی است و هر چهار روز یکبارهم بهش آب میدهم.
    نمی دونم مشکل چیه؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

      • ستاره گفته:

        سلام.
        عکس کراسولا را فرستادم.
        نمی دونم مشکلش چیه که اینقدر سریع داره تغییر میکنه. در عرض سه روز برگهاش زرد شدن و امروز سه تا از برگهاش از لبه خشک شدن.

        مکان نگهداری در آشپزخانه پشت پنجره شمالی است و همیشه پنجره باز است و هر چهار روز یکبار بهش آب میدهم.

        ممنون میشم راهنمایی ام کنید که چکار کنم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، ابیاریتون زیاد هست ودلیل زرد شدن برگهای گیاه هم همین موضوع هست ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شدانجام بدید.

          • ستاره گفته:

            سلام.
            ممنون از راهنمایی تون.
            آبیاری گیاه را کمتر میکنم.

            یک سوال داشتم اینکه من اگر از الان آبیاری را کمتر کنم گیاه دوباره مثل قبل میشود؟
            احتیاج به تعویض خاک یا کار دیگه ای نیست؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.