معرفی و آموزش نگهداری میرتلو کیکو

معرفی و آموزش نگهداری میرتلو کیکو

معرفی و آموزش نگهداری میرتلو کیکو : کاکتوس کیکو میرتلو با شکل و ظاهر خاص خود نوع تغییر یافته‌ای از میرتلو کاکتوس است. نام علمی این کاکتوس  Myrtillocactus geometrizans cv. FUKUROKURYUZINBOKU می‌باشد. در زبان انگلیسی به دلیل برآمدگی‌های خاص روی گیاه به Breast Cactus یا Titty Cactus معروف است.

کیکو میرتلو به لحاظ ویژگی‌ها کاملاً با گونه طبیعی خود میرتلو هماهنگی دارند با این تفاوت که بذر نمی‌دهد و فقط از طریق قلمه قابل تکثیر هست. طول کیکو میرتلو به ۵ متر می‌رسد و دارای رنگ سبز مایل به زرد می‌باشد و ضخامت آن به ۳ الی ۱۰ سانتی متر نیز می‌رسد.

دور هر حلقه از  کیکو میرتلو  ۳ الی ۵ برآمدگی وجود دارد که هرکدام دارای چهار تیغ هستند که طول آن‌ها کمتر از نیم سانتی‌متر هست ولی اگر میرتلو در نور زیاد قرار بگیرد و رشد وحشی (رشد همانند طبیعت) داشته باشد تیغ‌ها تا دو سانتی‌متر هم می‌توانند رشد کنند.

کیکو میرتلو روی خا‌ک
کیکو میرتلو روی خا‌ک

آموزش نگهداری کاکتوس کیکو میرتلو:
نگهداری از کیکو میرتلو اندکی سخت‌تر از میرتلو های معمولی هست چون دمای نگهداری آن نباید به کمتر از منفی چهار درجه برسد. و درکل این گیاه در دمای پایین ممکن است از بین برود.

کیکو میرتلو ابلق
کیکو میرتلو ابلق

آبیاری:
نیاز به آبیاری مرتب دارد و باید اجازه داد خاک قبل از آبیاری بعدی خشک شود. در فصل رشد به آبیاری بیشتری نسبت به فصول سرد سال دارد.

خاک:
مثل سایر کاکتوس‌ها نیاز به خاک با زهکش بالا دارد که با اضافه کردن ماسه به خاک مشکل زهکش حل می‌شود.

تکثیر کیکو میرتلو از طریق پیوند آرئول
تکثیر کیکو میرتلو از طریق پیوند آرئول

تکثیر:
کیکو میرتلو گل می‌دهد، گل‌های سفید کوچک مانند گل‌های میرتلو  (ولی بعضی‌ها اعتقاد دارند که گل هم نمی‌دهد)چون در طبیعت وجود ندارد و ساخته دست انسان هست بنابراین بذری هم از این گیاه وجود ندارد بنابراین تنها راه تکثیر قلمه زدن هست که مثل میرتلو های معمولی قلمه زده میشود ولی شما می توانید با پیوند دادن ان روی پایه‌های مختلف رشدان را بالاتر ببرید و از داشتن این گیاه زیبا لذت ببرید.

کیکو میرتلو
کیکو میرتلو تکثیر شده از بذر بر روی پرسکیا

در مورد این اتفاق نادر اگر بخواهم توضیح بدهم این هست که چون کیکو شدن یک نوع جهش ژنی محسوب میشود اگر  خوش شانس باشید داخل بذرهای میرتلو که  کشت می‌کنید ممکن است از این گونه نیز سبز شود. برای خرید بذر میرتلو کاکتوس اینجا کلیک کنید.

نویسنده: hamid_ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

10 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری میرتلو کیکو

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از خاک در بیارید وتاقسمتی که نرم وپوسیده شده کات کنید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید و دوهفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید تا زمان ریشه زنی درمحیط سایه نگهداری کنید.

  1. آرمان گفته:

    درود ، چکار کنم قطر پایه میرتلو بیشتر بشه؟؟
    و اینکه علت ژله ای شدن میرتلو و زرد شدنش چیه؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با بزرگ شدن گیاه ودریافت نور زیاد وشرایط رشد ایدال قطور میشه، علت ژله ای شدن جوانه ها بیماری قارچی هست که بیشتر در اثر رطوبت زیاد بستر وکمبود نور بوجود میاد، تمام جوانه های ژله ای شده ونرم وزرد که مطمعن باشید ابلق نیستند از بستر خارج کنید بستر رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید وهوادهی کنید هر روز هوادهی رو انجام بدید ودر محیطی که نور مناسبی داشته باشه نگهداری کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری برای هر دو ایدال باشه میرتلو بیشتر از پایه نقره ای رشد داره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.