کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی

کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی

کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی: امروز می خواهم برای شما یک داستان بگویم داستان کاکتوسی که به خاطر محبوبیت زیاد اصلاحات دردناکی روش انجام شد تا بالاخره توانست جایش را داخل هر گلخانه و گل‌فروشی باز کند اسم کاکتوس ژیمنو کالیسیوم میهانویچی هست که عموماً ان را به عنوان ژیمنو رنگی یا ژیمنو پیوندی می‌شناسند. نام علمی آن  Gymnocalycium Mihanovichii می باشد.

اما قصه کار کجاست؟
موقعی که اولین کلکسیونرهای کاکتوس شروع به نگهداری و پروش این کاکتوس در گلخانه کردند پس از چند نسل تکثیر کاکتوس از طریق بذر متوجه ابلق شدن و رنگی شدن این کاکتوس شدند و این به محبوبیت کاکتوس افزود از ان جایی که گل‌های بسیار زیاد و قشنگی هم دارد و تکثیر بسیار آسان، یعنی هم از طریق بذر هم از طریق قلمه، علم ژنتیک دست به کار شد تا یک گونه خالص تمام رنگی از ژیمنو را بسازد و توانست رنگ سبز را از این کاکتوس حذف کرده و به جای آن رنگ قرمز جایگزین آن بکند ولی با این تغییر رنگ قدرت رشد روی خاک را از دست داد و مجبور به رشد روی پایه شد، کم کم تنوع نظر و سلیقه باعث شد رنگ بند‌یهای بیشتری از این کاکتوس نیز تولید بشود که شامل زرد، نارنجی، بنفش، مشکی، صورتی، جگری، سبز کم رنگ و گونه‌های ابلق چند رنگ می‌باشد.

محبوبیت کاکتوس های رنگی از آن جا شروع شد که اکثر کاکتوس ها سبز رنگ هستند ولی این کاکتوس ها به علت رنگ بندی متنوع و زیاد خود مانند نگینی درخشان در گلخانه ها میدرخشیدند و تقاضا که برای این کاکتوس زیاد شد تکثیر آن نیز افزایش پیدا کرد تا این که الان در تمام گلخانه ها میتوان آن را یافت‌.

ژیمنو های رنگی رشد بسیار سریعی دارند و در طول زمستان در صورت داشتن استراحت کافی بهار با گل های زیبا خود شما را شگفت زده میکنند.

طبیعت: گونه های طبیعی این کاکتوس قهوه ای رنگ هستند و در منطقه چاکو در  پاراگوئه رشد میکنند ولی ژمینو رنگی در آزمایشگاه تولید شده است و طبیعت مشخصی ندارد.

خاک، آبیاری، دما : از آن جا که ژمینو رنگی نمی تواند روی خاک رشد کند و باید به صورت پیوندی نگه داری شود نیاز های خاک و آبیاری آن نیز متناسب با پایه پیوند آن است.

نور: به نور کامل و فیلتر شده احتیاج دارد در صورت نور زیاد سطح کاکتوس میسوزد.

تکثیر: از طریق تن جوش های بسیار زیادی که رو گیاه مادری تشکیل میشود به راحتی قابل تکثیر است البته از طریق بذر نیز میتوان آن را تکثیر کرد.

ژمینو رنگی به راحتی روی تمام پایه ها پیوند میشود ولی از نظر من بهترین پایه برای رشد آن پایه تریکو میباشد.

به تازگی گونه های وارداتی این کاکتوس هم وارد بازار شده است که باید بگویم اصلا سمت خرید آن ها نروید اولا به علت واردات غیر قانونی آن ها خرید این کاکتوس ها ضربه به تولید کننده داخلی و اقتصاد کشور است دوما به علت نگهداری نا صحیح این گیاهان وارداتی دارای انواع بیماری های قارچی میباشند که همین باعث شده است که گیاه خریداری شده در کمتر از یک سال خراب شود.

بهترین راه تهیه این گیاه زیبا تهیه نمونه های داخلی آن است که به وفور یافت میشود و قیمت پایین تری از نمونه خارجی آن دارد و سلامت گیاه در صورت نگهداری درست تضمین شده است.

نگهداری روی خاک
نگهداری روی خاک

 

پیوند روی اپونتیا
پیوند روی اپونتیا

 

پیوند روی میرتلو

 

رنگ زیبا همرا با تن جوش های فراوان که به راحتی قابل جدا کردن و پیوند دادن میباشند
رنگ زیبا همرا با تن جوش های فراوان که به راحتی قابل جدا کردن و پیوند دادن میباشند.

 

گونه دفرمه ژمینو رنگی

گونه دفرمه ژمینو رنگی
گونه دفرمه ژمینو رنگی

 

ژمینو رنگی پیوندی

ژمینو رنگی پیوندی

رنگ های مختلف ژمینو رنگی
رنگ های مختلف ژمینو رنگی

برای مطالعه مقاله آموزش نگهداری از کاکتوس رنگی اینجا کلیک کنید.

نویسنده:hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

47 دیدگاه برای “کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه چون کلروفیل ندارند از بین میرند باید حتما روی یک گیاه دیگه پیوند بزنید، برای افتها از محلول حشره کش میتونید استفاده کنید دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید.

  1. امیرحسین گفته:

    درود. این ژیمنو ها که در عکس فرستادم براتون، ریشه نداره و فعلا در خاک گذاشتم. جسارتا این ها رو میشه در خاک ریشه دار کرد یا باید فقط پیوند زد؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله روی خاک هم ریشه دار میشند چون رگه قهوه ای دارند. گیاه ابلقی که رگه سبز یا قهوه ای داشته باشه روی خاک هم رشد میکنه.

  2. مسلم گفته:

    سوال دیگه ای هم داشتم آیا گرده کاکتوس که ابلغ هست روی گیاه تک رنگ تلفیق بشه احتمال ابلغی بذر ها چقدر هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      احتمالش هست که ۵۰ درصد بذرهای بدست امده ابلق بشن ویا کلا بذرها تک رنگ بشن ودر نسل بعدی که از همون بذرها بدست میاد ابلق باشند. نظریه کاملی نمیشه گفت چون شانسی هست.

  3. مسلم گفته:

    سلام خدمت کارشناسان گرامی
    ببخشید چند روز پیش یک ژمینو فردریکی تهیه کردم که از مادری چند رنگ بود ولی خودش تک رنگ هست آیا برای گلدهی و تلفیق مناسب است ؟ نارنجی پیوند روی میرتلو هست

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بله میتونید با یک گیاه مشابه خودش تلقیح کنید.این نوع گیاهان هم گل میدن.

  4. فهیمه محمدی گفته:

    سلام. از من ۲ تا غنچه داده.می تونم اون غنچه را با دیگری گرده افشانی کنم؟چون یکی دیگه ندارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ژیمنو ها جفت پایه هستند وبرای بذر گیری باید دو گیاه پایه داشته باشید که همزمان گل بدن واز یک گیاه مادری نباشند تا بتونید بذر بگیرید. دو گل روی یک گیاه باشند نمیشه بذر گرفت.

  5. maryam گفته:

    سلام وقت بخیر
    کاکتوس من قسمت رنگی حس میکنم داره رنگش از قرمز به سبز تبدیل میشه میخواستم بدونم مشکلی داره ؟ (عکس آپلود شد )
    چه زمانی این تن جوش ها قابل پیوند دادن هستند ؟ ( با توجه به عکس )
    سایز گلدان کوچک نیست ؟
    پیوند تن جوش ها روی هر کاکتوسی امکان پذیر هست ؟ اگه لینک آموزشی هست لطفا به اشتراک بذارید .
    https://uupload.ir/files/b9hg_kaktos_1.jpg
    https://uupload.ir/files/t6ch_kaktos_2.jpg
    سپاس

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتی رو که تغییر رنگ داده بررسی کنید ببینید نرم شده یا سفت هست؟ اگر سبز هست کمبود نور باعث سبز شدنش شده که میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ولی روی عکس سیاه دیده میشه که این نشانه مشکل هست وحتما باید بررسی بشه، اگر نرم شده بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت سیاه شده رو حتما حراحی وخارج کنید تا قسمتی که به اوندسالم برسید، با این کار گیاه رو نجات خواهید داد ولی گیاه مادری رشد نخواهد کرد ولی تنه جوشهاش بزرگ میشند، تنه جوشها رو زمانی که اندازه نخود شدند میتونید پیوند بزنید، در این سایز فقط روی پرسیکا و سلنی سرئوس میشه پیوند زد.

  6. فراز گفته:

    سلام دوباره،بله قبلا یکمی تو کنار ارعول هاش و پایناش بود ولی الان زیاد میشه و از نقطه رشدش صورتی میشه.یعنی احتمال داره ابلق شه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر از قبلا هم این رنگها روی گیاه وجود داشته پس ابلق هست مشکلی نیست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ قبلا این رگها های قرمز وصورتی روی گیاه بودند یا بتازگی بوجود اومدن؟

  7. Mrs.hoseini گفته:

    وقت بخیر
    من یه ژمینو دارم سبز رنگ هستش و مستقیم در خاک رشد میکنه و گل های سفید رنگی داره اول اینکه دقیقا نوعش رو نمیدونم ممنون میشم راهنماییم کنید!
    و مساله بعدی اینکه چون حدود یکسال یکی دو سانت از گیاه داخل خاک بوده الان ک مجددا خاکشو عوض کردم و فقط ریششو تو خاک گذاشتم قسمت زیرینش پلاسیده شده و دقیقه همونجا یه ژمینوی کوچیک دراورده چطور باید رسیدگی کنم ک درست شه و اون جوونه گوچیکشم زنده بمونه.
    سپاسگزارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ژیمنو دامسی هست نه این گیاه جفت پایه هست برای بذر گیری باید یک گیاه پایه دیگری داشته باشید که گل داشته باشه، سه الی چهار ساله هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیشتر شبیه ژیمنو کالسیوم آستریوم هست احتمالش هست که هیبرید وواریته جدیدی هم باشه برای مثال از تلقیح ژیمنو اسپاگزینی وآستریوم باشه.

  8. رضا گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم ؛ روی ژمینو ی من لکه های آب میمونه و پاک نمیشه و هی لکه آب روش هست ، میشه از صابون یا چیزی استفاده کنم تا پاک بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تا حد امکان سعی کنید اب روی گیاه نریزید،میتونید برای پاک کردن لکه ها داخل دو قاشق اب یک قاشق سرکه بریزید وبه کمک گوش پاکن لکه ها رو پاک کنید، گوش پاکن رو به محلول اغشته کنید وبه ارامی لکه های روی گیاه رو پاک کنید. با احتیاط وبا ارامش این کار رو چند بار تکرار کنید، مواظب باشید که تیغها واروئلها رو جدا نکنید.

    • رضا گفته:

      سلام
      ممنون از راهنماییتون
      یه سوال دیگه راجب ژمینو های پیوندی روی پایه؛ پایه بزرگ میشه یا همون اندازه میمونه ؟ چون سر برداری شده و یا در قطر بزرگ میشه دیگه قد نمیکشه

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از شما،بعد از پیوند پایه هیچ رشدی نخواهد داشت وتمام نیروی گیاه پایه صرف پیوندک میشه. از قسمت طول هیچ رشدی نخواهد داشت ولی از عرض گیاه به مقدار خیلی جزیی عریض خواهد شد. البته پایه هایی بغیر از پرسیکاها. پایه های پرسیکا هیچ تغییری در طول وعرض نخواهند داشت.

  9. رضا گفته:

    سلام وقت بخیر
    آقا یه ژمینو پیوندی دارم که داره تنه جوش میده ، دوتا از تنه جوش ها بین پایه و پیوندک داره رشد میکنه و احساس میکنم هرچه بزرگتر میشه پیوندک رو کج میکنه ، بنظر شما تنه جوش هارو بکنم یا بزارم بمونه و یا کلا باعث کج شدن پیوندک نمیشه
    http://uupload.ir/files/yktf_20200201_134935.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مشکلی پیش نمیاد، هم میتونید به همین صورت نگهداری کنید، هم میتونید تنه جوشهای پایینی رو جدا کنید وروی خاک ریشه دار کنید ویا اگر پایه مناسبی دارید پیوند بزنید.

  10. رضا گفته:

    سلام وقتتون بخیر ، توی نظرات خوندم که فرموده بودید که اگه تنه جوش های ژمینو رگه های سبز داره میشه ریشه دار کرد ؛ میشه راهکار های ریشه دار کردم رو بگید که اون تنه جوش از بین نره ؟ و میشه از پودر ریشه زایی استفاده کرد و چطور باید از پودر ریشه زایی استفاده کرد ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر تنه جوشها اندازه فندق یا بزرگتر هستند میتونید به ارامی از روی گیاه مادری جدا کنید با پیچوندن تنه جوشها میتونید راحت جداشون کنید بعد از جدا کردن با محلول قارچ کش شستشو بدید ودو الی سه روز در دمای اتاق روی یک روزنامه در محیط سایه نگهداری کنید ،بعد از دو روز داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری رو بصورت اسپری وسطحی انجام بدید وتا زمان ریشه دار شدن ورشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تقریبا یک الی دو ماه بعد ریشه میزنه که بعد از ریشه زدن میتونید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل شروع کنید.

    • رضا گفته:

      تشکر از راهنماییتون ، برای تسریع توی ریشه دادن میشه از هورمون ریشه زایی استفاده کرد ؟
      میشه بعد از مراحلی که گفتید ، انتهای جوانه رو پودر بزنم و بعد بزارم تو خاک ؟

  11. مهسا گفته:

    ممنون که سریع جواب میدید!
    یه سؤال دیگه، پس این ژمینو که عکسش رو تو سوال پایینی فرستادم چطوری فتوسنتز میکنه این که همش قرمزه!
    و این که آیا بزرگ بشه رنگش عوض میشه؟ و برای قرمز تر شدنش باید چیکار کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،جزو کاکتوسهای رنگی هست برای اینکه رنگش حفظ بشه حتما باید نور کافی دریافت کنه، اگر کمبود نور داشته باشه سبز میشه.

  12. Mobin گفته:

    سلام ممنون از سایت خوبتون ژمینو دامسی چه فرقی با ژمینو های رنگی داره، شرایط نگهداریش چجوری هست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دو واریته مختلف هستند که از نظر شکل ظاهری فرق زیادی دارند از جمله تیغها واروئلها ورنگ، برای نگهداری پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو مطالعه بفرماید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.