آموزش تکثیر گیاه هاورتیا

آموزش تکثیر کاکتوس هاورتیا

آموزش تکثیر هاورتیا : هاورتیا ساکولنت محبوبی که به طور کلی به چهار روش قابل تکثیر است که معمولاً در ایران روش تکثیر از قلمه برگ و پا جوش مرسوم‌تر است. ولی در کشورهایی مانند ژاپن، تایلند و روسیه تکثیر بیشتر از طریق سر برداری انجام می‌شود.

گیاه هاورتیا به طور کلی به ۴ طریق قابل تکثیر است که عبارت‌اند از
۱_تکثیر از طریق بذر
۲_تکثیر از طریق پا جوش
۳_ تکثیر از قلمه برگ
۴_تکثیر از طریق سر برداری
۵_تکثیر از بچه دهی شاخه

قبل از این که به تک به تک روش‌های تکثیر هاورتیا رو توضیح بدهم علت این که گفتم به طور کلی قابل تکثیر چی هست؟

بعضی از واریته های هاورتیا به علت ساختار و اندازه برگ‌ها و علت‌های دیگر ممکن است قابل تکثیر به تمامی روش‌ها گفته نباشند پس در انتخاب روش تکثیر هاورتیا نیز دقت باشد کرد.

مثلاً هاورتیا کوپری به علت سایز کوچک برگ‌ها از طریق قلمه برگ قابل تکثیر نیست. یا بعضی از هاورتیا ها خیلی کم تولید پاجوش می‌کنند که از این نظر هم باید دقت شود.

۱_تکثیر از طریق بذر:
هاورتیا همانند سایر گیاهان دیگر گل می‌دهد معمولاً در اوایل فصل بهار ساقه‌ای به صورت رشته‌ی عمودی بسیار باریکی از میان برگ‌ها بیرون می اید که روی ان گل‌های سفید متمایل به سبز رنگ هاورتیا وجود دارد که برای بذر دهی لازم است حتماً آن‌ها را گرده افشانی کرد.کپسول‌های بذر هاورتیا پس از تشکیل شدن و رسیدن دارای تعداد زیادی بذر هستند که پس از مدت دو الی ۴ هفته استراحت قابل کاشت هستند. طریقه سبز کردن بذر هاورتیا نیز دقیقاً همانند بذر کاکتوس است یعنی باید از بستر پیت ماس استفاده شود و رطوبت نیز بالای ۷۰ درصد باشد. رشد گیاهان تکثیر شده از بذر در سال اول بسیار کند است پس صبور باشید. ولی پس از یک سال سرعت رشد بالا می‌رود و هاورتیا در دو سالگی شکل کامل به خود می‌گیرد.

خزانه هاورتیا
خزانه هاورتیا

۲_تکثیر از طریق پاجوش:
گیاه هاورتیا در تمام واریته های آن همانند آلوئه ورا پاجوش می‌دهد معمولاً بر حسب نوع واریته هاورتیا یک گیاه بالغ می‌تواند سالانه بین ۲ تا ۱۰ پاجوش تولید کند که پس از این که سایز پاجوش‌ها به یک سوم گیاه مادری رسید قابل جدا سازی و کاشت مجزا هستند. عواملی محیطی همانند دما و نور و رطوبت و از همه مهم‌تر خواب زمستانی در پاجوش دهی هاورتیا تأثیر دارد عموماً پاجوش‌ها در اوایل بهار پدید می ایند و در واریته هایی مثل هاورتیا گورخری وقتی به سن حدوداً ۵ سالگی می‌رسند آن قدر پاجوش می‌دهد که کنترل گیاه غیر ممکن می‌شود و واقعاً سریع سایز گلدان پر می‌شود.

۳_تکثیر از طریق قلمه برگ:
از راه‌های دیگر استفاده از قلمه برگ هاورتیا است. برای این کار برگ‌های هاورتیا از قسمت انتهایی آن‌ها که متصل به ساقه گیاه است باید جدا شود و سپس ۵ روز در محیط سایه با حداکثر دمای ۲۵ درجه قرار گیرد تا انتهای برگ‌ها پینه ببندد. سپس انتهای برگها باید در ترکیب خاک ۸۰ درصد ماسه شسته شده و ۲۰ درصد پیت ماس قرار گیرد و رطوبت ۳۰ درصدی برگ‌ها تا زمان ریشه دهی و جوانه زنی تأمین شود. تکثیر هاورتیا از طریق بذر حدوداً یک سال زمان می‌برد ولی پس از جوانه زنی برگ‌ها هر برگ حداقل ۲ گیاه تولید می‌کند و می‌توان با مساعد کردن شرایط و استفاده از هورمون‌های ریشه زایی میزان بچه دهی را تا ۵ عدد بیشتر کرد.

نکته: در هنگام جدا سازی برگ‌ها حتماً دقت کنید تا برگ‌ها زخم نشود و از انتها با طور کامل قطع شوند.

برای مطالعه مقاله کامل تکثیر هاورتیا از طریق برگ اینجا کلیک کنید.

۴_تکثیر از طریق سر برداری:
یکی از راه‌های دیگر تکثیر هاورتیا سر برداری کردن از هاورتیا است به این صورت که چند برگ در پایین هاورتیا نگه می‌دارند و از قسمت ساقه گیاه را به دو نیم تقسیم می‌کنند قسمت بالایی پس از یک هفته خشک شدن و پینه بستن مجدد قابل کاشت است و قسمت پایینی هم علاوه بر این که تحریک به پاجوش دهی می‌شود از قسمت ساقه نیز دوباره تولید بچه می‌کند.

۵_تکثیر از طریق بچه دهی شاخه گل:
گیاه هاورتیا قادر است در موارد خاص از طریق گل نیز تولید گیاه جدید بکند به این صورت که در گیاهان سن بالا یا به قولی مادری پس از روییدن گل‌ها در یک قسمت از ساقه گل شروع به شکل گیری یک گیاه جدید می‌کند که می‌توان این گیاه جدید را روی شاخه نگه داشت تا بزرگ شود و سپس آن را جدا کرده و ریشه دار نمود.

تکثیر از طریق بذر
تکثیر از طریق بذر

 

بذر هاورتیا
بذر هاورتیا

 

خزانه آماده جدا شدن
خزانه آماده جدا شدن

 

شیوه جدا سازی برگ‌ها

 

نگهداری تا پینه بستن
نگهداری تا پینه بستن برگ ها

 

کاشتن برگ‌ها در خاک
کاشتن برگ‌ها در خاک

 

نتیجه نهایی

 

سر برداری

 

تکثیر از طریق شاخه گل

 

تکثیر از طریق شاخه گل
تکثیر از طریق شاخه گل

برای مطالعه مقاله کامل تکثیر هاورتیا از طریق برگ اینجا کلیک کنید.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گیاه هاورتیا

  1. سید مجتبی گفته:

    ممنون از سایت خوبتون
    بذر هاورتیا کوپری تو ایران هست یا نه؟و قیمت خود گیاه چنده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،بله،قیمتها بستگی به سایز گیاه داره، سایز شش برای مثال از ۳۰ هزار شروع میشه.

  2. محمد گفته:

    سلام
    من دو تا سوال داشتم از خدمتتون اول اینکه خاک مناسب هاورتیا چیه یعنی چند درصد ماسه میخواد
    دومین سوالم اینه که بعد ازجدا کردن پاجوش های هاورتیا شیشه ای که ریشه هم دارن و ضد عفونی با قارکش با وجود زخم حاصل از جداکردن از گیاه مادری باید بلافاصه کاشته بشه یا اقنکه چند روز بمونه تا پینه ببنده که در اون صورت ریشه ها خشک میشن ؟
    نحوه تکثیر با پا جوش چجوریه واقعا ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک مناسب هاورتیا وانواع ساکولنتها خاک سبک با زهکش مناسب هست،ماسه شسته عدسی وپیت ماس بمقدار مساوی ومقداری ذغال خرد شده وورمی کمپوست یا کوددامی استریل شده، به دو روش میتونید پاجوشها رو کشت کنید، اول بعد از جدا کردن از گیاه مادری وشستشو با محلول قارچ کش بلافاصله داخل خاک ضدعفونی شده وخشک بکارید وبمدت سه الی چهار روز در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبعداز این مدت ابیاری کنید وبه جای پرنوری انتقال بدید،روش دوم بعد از جدا کردن از گیاه مادری وشستشو با محلول قارچ کش سه الی چهار روز گیاه رو در جای خنک وسایه نگهداری کنید وبعد از این مدت داخل خاک ضدعفونی شده بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.