آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس: خوب از نظر پیوند دادن جونه های بذری کاکتوس‌های زیادی می‌توانند جایگزین پرسیکا بشوند که یکی از آن‌ها هیلو سرئوس یا همون پایه‌ی سه وجهی خودمان است.
پایه هیلو سرئوس از نظر رشد، رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و چون قطورتر و مقاوم‌تر از پرسیکا است می‌تواند زمان بیشتری پیوندک را بر روی خود نگه دارد.

انواع واریته های کاکتوس قابلیت پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس را دارند و به راحتی پایه هیلو سرئوس می‌تواند تا سنین بالا و سایز گرفتن پیوندک آن را بر روی خود نگه دارد.

در هنگام پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس بهتر است حتماً پس از قرار دادن جوانه سبز شده بر روی آوند میانی پایه آن را با چسب نواری و یا نوار سلفون محکم کرد و سپس به مدت پنج روز نگه داشت و سپس اقدام به برداشتن چسب و یا نوار سلفون کرد و بسیار مواظب بود تا بذر پیوند خورده از روی پایه جدا نشود.

البته می‌توان به همان روش پیوند پرسیکا یعنی قرار دادن در محیط مرطوب بدون کش و یا چسب اقدام به پیوند بر روی هیلو سرئوس کرد ولی چون پایه هیلو سرئوس نسبت به پرسکیا دارای شیره و آب کمتری است احتمال موفق آمیز بودن پیوند کمتر می‌شود.

در هنگام پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس توجه داشته باشید که آوند مرکزی پایه هیلو سرئوس پس از مدتی حالت چوبی به خود می‌گیرد و دیگر نمی‌شود بر روی آن پیوند داد و برای پیوند دادن باید از قسمت‌های روی رشد و تازه هیلو سرئوس استفاده کرد.

پایه هیلو سرئوس پایه بسیار سریع رشد است و در مناطق مرطوب به خوبی رشد می‌کند.

پیوند بذر بر روی پایه هیلو سرئوس

 

پیوند بذر بر روی پایه هیلو سرئوس
پیوند بذر بر روی پایه هیلو سرئوس

 

رشد بسیار زیبای فرو
رشد بسیار زیبای فرو

 

فرو پیوند شده بر روی پایه هیلو سرئوس

 

پیوند معمولی و معکوس
پیوند معمولی و معکوس

پیوند فرو بر روی هیلو سرئوس

تریکو سرئوس پیوند بذر بر روی پایه هیلو سرئوس
تریکو سرئوس پیوند بذر بر روی پایه هیلو سرئوس

 

نحوه کیپ کردن پیوندک

البته شاید برای شما این مشکل پیش آمده باشد به علت آب و هوای خشک نتوانید پایه هیلو سرئوس را نگه دارید بهترین کار برای شما تکثیر این پایه از طریق بذر است.

کاکتوس‌ها می‌توانند به مرور زمان به محیط رشد خود عادت کنند و خود را با شرایط سازگار سازند و شما می‌توانید بذر این گیاه را تهیه و اقدام به کشت آن در شرایط محیطی خود کنید پس از بزرگ شدن هیلو سرئوس ها آن‌ها کاملاً به شرایط محیطی جدید عادت کرده‌اند.

کشت بذر پایه هیلو سرئوس
کشت بذر پایه هیلو سرئوس

پیوند مجانب بروی پایه هیلو سرئوس:
هیلو سرئوس پایه بسیار قوی برای پیوند می‌باشد و می‌تواند چندین پیوندک را هم زمان تحمل کند و به رشد خود ادامه دهد.

پیوند مجانب بر روی پایه هیلو سرئوس

 

پیوند مجانب

دو پیوندک بر روی یک آوند:
شاید عجیب باشد که بتوان دو بذر را بر روی یک آوند در کنار هم پیوند داد ولی این کار قابل انجام است کافی است هنگام برش پایه هیلو سرئوس برای پیوند به جای برش افقی برش مایل داده شود تا سطح آوند پایه افزایش یابد در این صورت می‌تواند دو بذر روی پایه پیوند داد.

دو پیوندک بر روی یک پایه با کج برید پایه هیلو سرئوس
دو پیوندک بر روی یک پایه با کج برید پایه هیلو سرئوس

 

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “آموزش پیوند بر روی پایه هیلو سرئوس

  1. کیمیا گفته:

    سلام وقت به خیر
    قلمه هیلو سرئوس رو چطور باید ریشه دار کرد ؟
    متاسفانه هر کار می کنم دچار پوسیدگی میشه البته پیوند دم روباهی هم سرش زدم در حالت خواب (بی ریشه)
    میزارم چند روز کامل پینه ببنده و خشک بشه و در خاک ماسه ای میکارم و بعد از یه هفته تا ده روز آب و قارچکش میزنم ولی بازم می پوسه
    اگه ممکنه راهنماییم کنید ممنون میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید تیز یا ضدعفونی شده نیست، تمام لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید باید تیز وضدعفونی شده باشه، بعد ازبرش به قسمت بریده شده قلمه پودر دارچین بزنید وبیشتر از ده رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید حدود دو هفته، این زمان بستگی به قطر قلمه داره هر چقدر قطر قلمه بیشتر باشه زمان بیشتتری رو برای پینه بستن قسمت بریده شده باید صرف بشه تا قسمت بریده شده کامل پینه ببنده زمانی که قسمت بریده شده رو با دست لمس میکنید رطوبتی حس نکنید وکامل خشک باید باشه، وداخل خاک ماسه ای بکارید ماسه ها باید شسته وسایز عدسی باشند زیاد ریز نباشه، بعد از کاشت هم تا دو هفته در محیط خنک وسایه نگهداری بشه وابیاری کاملا سطحی باید باشه چون قلمه هنوز ریشه نداره واب زیاد باعث پوسیدگی قلمه میشه، بمرور زمان گلدان رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو بمرور زمان افزایش بدید.

  2. فرزاد گفته:

    سلام در مقاله نوشته شده .پیوند بذر.بر روی پایه امکان پذیره. اما در مورد بذر توضیح داده نشده تنها در مورد جوانه ها توضیح دادین. آیا تنها با قرار دادن بذر بر روی آوند و کاور کردن آن امکان رشد وجود داره یا خیر؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر رطوبت حفظ بشه امکانش هست، ولی بشخصه امتحان نکردم به همین دلیل نظر قطعی نمیتونم بدم، میتونید امتحان کنید ونتیجه رو هم با ما به اشتراک بگذارید، اگر امتحان کردید عکس هم بفرستید ممنون میشیم.

  3. یاشار گفته:

    خیر مستقیم خودشون رو کشت کردم ولی متاسفانه قطور نمیشن
    بنظرم باید جاشونو عوض کنم تا نور بیشتری داشته باشن ممنونم

  4. یاشار گفته:

    سلام و خسته نباشین
    چطور می تونم پایه هیلئو سرئوس رو که از گیاه مادر پیوند زدم قطور کنم فقط بصورت نازک مدام درازتر میشه
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون،منظورتون این هست که قلمه ای که گرفتید مجدد میخواهید روی گیاه مادری پیوند بزنید؟نازک ودراز شدن کاکتوسها دلیلش کمبود نور هست ،اگر پیوند هم بزنید نور کافی نداشته باشن باز هم باریک ودراز رشد خواهد کرد.

  5. ابوالفضل گفته:

    با سلام چجوری میشه سر یه کاکتوسو واسه پیوند برداشت و اون ته کاکتوسو واسه بچه زایی سالم نگه داشت که خشک نشه!؟ ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت سر کاکتوس رو برش بزنید وقسمتی که داخل خاک هست مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

  6. امیر گفته:

    سلام وخسته نباشید.
    من نام ساکولنتی رامیخوام که برگ هایش مثلثی و ۴و۵سانت طول داردوسبز است.
    ممنون.

  7. امیر گفته:

    سلام من یک سیلندریکا داشتم که حدود هفتاد سانت بود ووقتی خاکش را عوض کردم از
    پایین شروع به شل شدن کرد وسبز پر رنگ شد.چرا ایطورشد.
    خاکی که عوض کردم اسمش گل پسند بود
    آیا این خاک خوب است.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه ها اسیب دیدند، برای خاک باید از خاکهای ماسه ای که تخلخل زیادی داره استفاده کنید،بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر پوسیده شدند تا جایی که پوسیده ونرم شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس که ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید وتا زمان ریشه دار شدن در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای نگهداری گیاهان بالای۲۰ درجه باشه وگیاه در حال رشد باشه بله زمستان هم میتونید کوددهی رو ادامه بدید.

  8. امیر گفته:

    سلام
    آیا کاکتوس ها سرما میخورند واگر خوردند چگونه باید خوبش کرد.
    وشرایط نگهداری کاکتوس خیاری را بفرستید
    مرسی،ممنون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله زمانی که دما نوسان زیادی داشته باشه کاکتوسها تغییر رنگ میدن وقسمتی به رنگ سبز تیره وقسمتی سبز کمرنگ میشه ،که به اصطلاح میگن سرمازده،یا سرد وگرم شده، در این مواقع بهتر هست گیاه رو به محیطی که دمای یکنواختی داره انتقال بدید بمرور زمان درست میشه. پایه خیاری مثل سایر کاکتوسهای ستونی نگهداری میشه،نور زیاد وفیلتر شده،خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیادی داشته باشه ابیاری هر وقت خاکش کامل خشک شد ،هر چقدر نور بیشتری دریافت کنه تیغهای بلندی خواهد داشت. کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد.

  9. Afra گفته:

    سلام
    جالب بود ممنون ار مقاله خوبتون
    فقط اگر در کنار محاسن این پایه معایبش هم اورده میشد ، بهتر بود.

دیدگاه‌ها بسته شده است.