نکاتی برای پرورش ساکولنت هایی سالم و زیبا

نکاتی برای پرورش ساکولنت هایی سالم و زیبا

نکاتی برای پرورش ساکولنت هایی سالم و زیبا: سه عامل اصلی برای رشد ساکولنت ها وجود دارد که عبارت‌اند از خاک، آب و نور خورشید. اگر این موارد به خوبی و به اندازه برای گیاه فراهم شود، گیاهانی شاداب و سالم خواهید داشت. در ادامه هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

۱. خاک:
ساکولنت ها باید در چه خاکی پرورش داده شوند؟
ساکولنت ها خاک با تخلخل و زهکشی بالا را خیلی دوست دارند. می‌توانید از خاک کاکتوس برای آنها استفاده کنید. در صورتی که خاک شما توانایی نگهداری آب خیلی کمی داشت بهتر است از مقداری خاک گلدان یا مواد نگه‌دارنده رطوبت مانند پرلیت در خاک استفاده کنید.
پرورش ساکولنتاگر علاقه‌مند به نگهداری ساکولنت ها در ظروف بسته و بدون سوراخ کف هستید حتماً باید برای زهکشی کف ظرف و جلوگیری از مرطوب ماندن خاک از شن در انتهای ظرف خود استفاده کنید تا آب اضافی با خاک تماس نداشته باشد.

۲. آب:
چه مقدار و چه زمانی باید به ساکولنت ها آب داد؟
یک سوء تفاهم رایج وجود دارد که ساکولنت ها آب زیادی لازم ندارند.
این موضوع درست است که ساکولنت ها در برابر کم آبی بسیار مقاوم هستند ولی در نظر داشته باشید که در شرایط کم آبی رشدی نخواهند کرد.

اگر گیاهتان را به مدت طولانی تشنه بگذارید گیاه رشد نخواهد کرد و امکان دارد از بین برود. ساکولنت ها را زمانی که خاک خشک شد آبیاری کنید، به صورتی که تمام خاک گلدان خیس شده و مقداری آب اضافی از کف گلدان نیز خارج شود. مدت زمان خشک شدن خاک گلدان در شرایط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در ظروف سفالی و در فصول گرم سال این مدت کوتاه‌تر و در گلدان‌های لعاب دار و یا پلاستیکی و در فصول سرد سال این زمان طولانی‌تر خواهد بود. هنگام آبیاری گیاه را نباید خیس کنید و آب را فقط روی خاک بریزید.

در مورد گلدان‌های بدون سوراخ نیاز به سیراب کردن کامل خاک نیست فقط به قدری آبیاری کنید که بیشتر سطح خاک به عمق چند سانتی متر خیس شود.

از بین رفتن ساکولنت ها در اثر آبیاری زیاد امری شایع در بین پرورش دهندگان این گیاهان است، برای جلوگیری از این مشکل حتماً اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود.

و همچنین آبیاری باید با آب بدون کلر و مانده و هم دما با محیط انجام شود.
۳. نور خورشید:
ساکولنت ها چه مقدار به نور خورشید نیازمند هستند؟
ساکولنت ها نیاز زیاد نوری تقریباً مشابهی دارند. نور زیاد برای همه انواع ساکولنت مناسب است. ولی شاید تعدادی از جنس‌های ساکولنت ها بتوانند در برابر نور مستقیم خورشید به خوبی رشد کند. بهتر است برای ساکولنت های خود نور زیاد ولی غیر مستقیم تأمین کنید.

اگر برایتان سؤال است که چ مقدار نور می‌تواند کافی باشد می‌توانید با یک تجربه ساده متوجه بشوید. اگر نور گیاه شما کم باشد باریک‌تر و درازتر رشد می‌کند و به سمت نور متمایل می‌شود، در چنین شرایطی نور را بیشتر کنید. و برای گیاهانی که پشت پنجره پرورش می‌دهید بهتر است هر از گاهی آنها را بچرخانید تا به صورت یک دست و متوازن رشد کنند و به سمت نور کج نشوند.

پرورش ساکولنتنگهداری ساکولنت هاپرورش ساکولنت

نویسنده: سیوان حق دوست
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “نکاتی برای پرورش ساکولنت هایی سالم و زیبا

  1. فاطیما زارعی گفته:

    سلام وقت شما بخیر ممنونم بابت اطلاعات عالی بود یه سوال داشتم این مطالب برای تمام ساکولنت ها هست .من ساکولنت گورخری دارم

  2. امیر گفته:

    سلام.ساکولنت من برگ هاش از قسمت پایین درحال خشک شدنه ولی بالاییا فعلا خوبن.ریشه هاشم چک کردم سالمه.و هم آبیاریمو بیشتر کردم جواب نداد.کمترشم کردم جواب نداد.نورشم خوبه.مشکلش چی میتونه باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زرد وخشک شدن برگهای پایینی طبیعی هست وجای نگرانی نیست بعد از اینکه کامل خشک شدن از گیاه جدا کنید. برگها بمرور زمان پیر شده واز بین میرند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.