حفظ رشد طبیعی پیوندک در پیوند کاکتوس

حفظ رشد طبیعی پیوندک در پیوند کاکتوس

حفظ رشد طبیعی پیوندک در پیوند کاکتوس: از جمله معیارها و فاکتورهای یک پایه پیوند خوب حفظ شکل طبیعی رشد پیوندک است. یک پایه پیوند خوب باید بتواند شکل طبیعی پیوندک را حفظ کند و کمترین اختلالی در رشد پیوندک ایجاد کند. این موضوع از آنجایی مهم است که ما می‌خواهیم پیوند که ما به شکلی که کج یا دارای ناهنجاری باشد، رشد نکند و در تمام زمان رشد شکل ثابت و پایدار داشته باشد یا به قولی رشد پیوندک یکنواخت باشد.

رده‌بندی رشد پایه‌ها بر اساس حفظ فرم رشد طبیعی پیوندک:

۱- hylocereus undatus (پایه سه گوش)
۲- harrisia jusbertii (تیغ مشکی)
۳- acanthocereus sp
۴- myrtillocactus geometrizans ( پایه آبی)
۵- stenocereus pruinosus
۶- trichocereus pachanoi (سن پدرو)
۷- trichocereus peruvianus
۸- selenicereus grandiflorus
۹- cereus jamacaru
۱۰- pereskiopsis (پرسکیا)

همان‌طور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید پایه پرسیکا ناپایدارترین نوع پایه برای پیوند است و بیشترین شکل ناهنجاری را به پیوندک می‌بخشد، لذا اگر می‌خواهید پیوندک شما رشد یکنواخت و طبیعی داشته باشد برای پیوند پایه پرسیکا انتخاب نادرستی است. از این که پرسیکا یک پایه بسیار ناپایدار و شکل و فرم پیوندک را به طور کل عوض می‌کند می‌تواند یک نتیجه گیری کلی کرد و آن این است که کاکتوس‌های پیوند شده روی پرسکیا که اغلب شکل دفورمه و یا مانستر به خود می‌گیرند. اغلب به علت رشد زیاد پایه به این صورت در آمدند و در حقیقت پایه بوده است که آنها را دفورمه کردند و در شکل طبیعی پیوندک اختلال ایجاد کرده است و ممکن است پس از انتقال پیوندک پرسیکا به روی پایه دیگر پیوندک به صورت دفورمه رشد نکند و به شکل طبیعی باز گردد.

 

هیلوسرئوس، تیغ مشکی، اکانتو سرئوس به ترتیب بهترین پایه‌ها برای حفظ فرم رشد طبیعی پیوندک هستند. این سه پایه بهترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس‌های کلکسیونی خواهد بود زیرا رشد یکنواخت پیوندک در کاکتوس‌های کلکسیونی اهمیت بسیار زیادی دارد، که یک پیوند به صورت کاملاً یکنواخت رشد کند و در یک قسمت بزرگ‌تر و در یک قسمت کوچک‌تر باشد از اهمیت بسیار بالایی در کاکتوس‌های کلکسیونی برخورد است. لذا این سه پایه به ترتیب بهترین پایه‌ها برای پیوند دادن کاکتوس‌های کلکسیونی است اگر رشد یکنواخت و طبیعی پیوندک برای شما بسیار اهمیت دارد.

 

میرتلو، لمارو سرئوس، سنپدرو به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارد، که این نشان دهنده ضعف پایه در مقابل سایر پایه است لذا معمولاً این پایه‌ها را برای پیوندک‌های کلکسیونی استفاده نکنید. البته تغییر شکل در بعضی گونه‌ها بیشتر اتفاق می افتد و شاید برای خیلی از گونه ها مشکل خاصی ایجاد نشود.

 

سلنی سرئوس و سرئوس جامیکا اصلاً برای رشد یکنواخت پیوندک مناسب نیستند و بهتر است اگر شکل پیوندک برای شما مهم است روی این پایه کار نکنید. این دو پایه پیوند همانند پرسیکا شکل نافرم و ناخوشایندی به پیوندک می‌دهند و پیوندک را از شکل طبیعی رشد خارج می‌کنند. برای بعضی از پروش دهندگان کاکتوس شاید دفرمه شدن یک مزیت محسوب شود.

 

با توجه به صحبت‌های بالا یک نتیجه گیری کلی می‌توان کرد. می‌توان در کاکتوس‌ها تقلب کرد، تقلب در کاکتوس‌ها از آنجایی که پایه پرسیکا و سلنی سرئوس شکل و فرم پیوندک را حفظ نمی‌کنند و اغلب موجب خرابی این پیوند به لحاظ رشد طبیعی می‌شود از این ترفند می‌توان به شکل درست استفاده نمود این دو پایه را برای پیوندهای بذری استفاده کنید تا نهایت دفورمه شدن و بچه دهی زیاد را در پیوند مشاهده کنید که معمولاً این هدف را در پایه‌های مثل هیلوسرئوس تیغ مشکی و اکانتو سرئوس نخواهید دید زیرا آنها شکل فرم پیوندک را بسیار بسیار خوب و طبیعی حفظ خواهند کرد.

 

پرسیکا و سلنی سرئوس این قابلیت را دارند که در بذرهای پیوند خورده روی آنها حتی اگر فرم طبیعی کاکتوس طوری باشد که اصلاً تن جوش ندهد پیوندک را پر از بچه کنند و بسیار برای تکثیر مناسب سازد.

 

پایه هیلئو سرئوس با وجود رشد زیادی که دارد شکل پیوندک را تغییر نداده و در واریته هایی که اصلاً به صورت طبیعی تولید تن جوش نمی‌کنند شکل و فرم آن‌ها را حفظ خواهد کرد و بهترین پایه هم به لحاظ سهولت در رشد و پیوند دادن و هم به لحاظ شکل طبیعی پیوندک خواهد بود.

 

لذا سعی کنید با توجه به هدف خود که پیوند با شکل و فرم طبیعی یا پیوند با شکل غیرطبیعی است پایه مناسب برای پیوند خود را انتخاب کنید.

 

توجه داشته باشید این رده بندی تنها از نظر تغییر شکل پیوندک می‌باشد و هر کدام از پایه‌ها می‌توانند دارای مزیت‌ها و معایب زیادی باشند که در مقالات بعدی به موارد بیشتری می‌پردازیم.

 

hylocereus undatus
hylocereus undatus

 

harrisia jusbertii
harrisia jusbertii

 

acanthocereus sp
acanthocereus sp

 

myrtillocactus geometrizans
myrtillocactus geometrizans

 

stenocereus pruinosus
stenocereus pruinosus

 

trichocereus pachanoi

 

trichocereus peruvianus
trichocereus peruvianus

 

selenicereus grandiflorus
selenicereus grandiflorus

 

cereus jamacaru
cereus jamacaru

 

pereskiopsis
pereskiopsis

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “حفظ رشد طبیعی پیوندک در پیوند کاکتوس

  1. بهزاد گفته:

    سلام
    دو تا ژمینو بنفش و قهوه ای دارم که تازه گل دادن اونطور که فهمیدم عمر کوتاهی دارن ظاهرن و از طرفی هم میگن که این دو رنگ ریشه میزنه و نیازی به پیوند نداره و عمرش مثل بقیه کاکتوس ها هست
    الان سردرگم شدم
    این مدل از ژمینو ها نیاز به پیوند دارن یا نه برای باقی عمرشون ؟
    اگر دارن به چه روشی دقیقا ؟ و با چه پایه ای ؟
    بلطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الان این گیاهان روی خاک هستند یا روی پایه؟عکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم.

      • بهزاد گفته:

        دوباره سلام روی خاک هستن فقط عکس یکیشون را داشتم ولی جفتشون مثل هم هستن و کمی رنگشون متفاوته
        اینم عکسش :
        http://uupload.ir/files/stu_68_1563779905.jpg
        البته یکشون یکم مایل به سبز شده رنگش دلیلش چی میتونه باشه ؟
        نمیخوام از بین بره .

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، مشکلی نیست این نوع ژیمنوها روی خاک هم رشد میکنند. میتونید به همین صورت داخل خاک نگهداری کنید.

  2. majid گفته:

    سلام وقت بخیر
    یکی از پایه هایی که بیشتر استفاده می شود پایه نقره ای هست که متاسفانه در این رده بندی قرار نگرفته!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این واریته هایی از لمایرو سرئوس یا همون پایه نقرهای هستند که نوشته شده عکس شماره۵ ،
      stenocereus pruinosus ،
      lemaireocereus pruinosus
      ، Polaskia Chichipe

  3. f.m گفته:

    پایه ای که پیوند شده رشد خواهد کرد یا فقط تنه جوش میده و پیوندک رشد میکنه؟ پایه ای که سرش بریده شده باشه (پیوند شده و نگرفته) چی؟
    منظورم رشد طولی و قطریه

    • کارشناس 1 گفته:

      نه پایه رشد نمیکنه تمام نیروی پایه صرف رشد پیوندک میشه اگر پیوندک از بین بره تنه جوش از قسمتهای اروئل پایه رشد میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.