آسان‌ ترین پایه‌ ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس: بسیار پیش آمده است با این که شما تمام اصول یک پیوند را به درستی رعایت کردید ولی پیوند شما ناموفق بوده است. علت ناموفق بودن برخی پیوندها چیست؟ پایه‌ها بر اساس سهولت در پیوند زدن دارای رده بندی هستند به این ترتیب که ثابت شده است برخی از پایه‌ها به راحتی پیوند به آنها می‌گیرد و برخی دیگر درصد موفقیت کمتری خواهند داشت.

این در صد موفقیت پیوند به چه چیزی باز می‌گردد؟
۱_شکل و اندازه آوند
۲_ شکل و فرم پایه
۳_ چسبندگی پایه
۴_ اندازه محل اتصال پیوندک

البته عوامل دیگری مانند در حال رشد بودن پایه، سالم بودن و محل نگهداری مانند میزان نور دریافتی هم در میزان موفقیت یک پیوند تأثیر دارند.

برخی از پایه‌ها همانند اپونتیا چون آوند عرضی دارد، پیوندها در هر نقطه از پایه قرار گیرد به راحتی جوش می‌خورد. اما برخی دیگر مانند پرسیکا چون اندازه بسیار کوچکی دارند به سختی می‌توان پیوندک را برای پایه قرارداد. پایه‌هایی که اغلب ستونی رشد می‌کنند به راحتی با قرار گرفتن پیوندک با کش قابل نگه داشتن هستند و پیوندک از زیر پایه خارج نمی‌شود ولی برخی از پایه‌ها برای پیوند اندکی ناهموار هستند که به سختی باید پیوندک را بر روی پایه قرارداد.

پیوند اپونتیا

چسبندگی پایه هم از موارد مهم در موفقیت پیوند است. برخی از پایه‌ها همانند تیغ مشکی چسبندگی با پیوند ندارند و اغلب پیوندک‌ها را رد می زند یا نقطه چسبندگی کوتاه ایجاد می‌کنند.

چسبندگی بیشتر امکان موفقیت پیوند را بالا می‌برد
چسبندگی بیشتر امکان موفقیت پیوند را بالا می‌برد

آوند پایه نیز در سهولت پیوند مؤثر است برخی از پایه‌ها دارای آوند بزرگ‌تر و برخی کوچک‌تر هستند که این آوند بزرگ‌تر باعث راحتی کار در حوزه پیوند دادن می‌شود.

اندازه آوند
اندازه آوند نیز در میزان موفقیت پیوند تاثیر دارد.

رعایت فاکتورهای سهولت پیوند به خصوص برای کسانی که تجربه کافی در زمینه پیوند ندارند یا بار اول است که اقدام به پیوند دادن می‌کنند در گرفتن پیوند نقش بسیار مهمی دارد.

اغلب کسانی که برای بار اول اقدام به پیوند زدن کاکتوس‌ها می‌کنند شاهد موفقیت آمیز نبودن پیوند خود هستند و ایراد را به خود می‌گیرند که ما نمی‌توانیم درست پیوند بدهیم اما در حقیقت موضوع خلاف این است شاید پایه را درست انتخاب نکرده‌اید. سعی کنیم در انتخاب پایه پیوند از رده بندی زیر استفاده کنیم تا بتوانیم موفقیت آمیز ترین پیوندها را انجام بدهیم.

در لیست زیر شاید برخی از پایه‌های محبوب و پر استفاده را در پایین لیست ببینید اما این موضوع بر بد بودن این پایه‌ها نیست بلکه فقط سخت بودن پیوند بر روی این پایه‌ها ملاک قرار گرفته است.

۱- myrtillocactus geometrizans (پایه آبی)
۲- stenocereus pruinosus
۳- trichocereus pachanoi (سن پدرو)
۴- selenicereus grandiflorus
۵- pereskiopsis (پرسکیا)
۶- acanthocereus sp
۷- harrisia jusbertii (تیغ مشکی)
۸- trichocereus peruvianus
۹- cereus jamacaru
۱۰- hylocereus undatus (پایه سه گوش)

رده بندی پایه‌ها بر اثر سهولت پیوند:
شاید برای شما هم سؤال باشد که من به راحتی بر روی این پایه‌هایی که سهولت پیوندی کمی دارند پیوند انجام می‌دهم اما چرا آنها در آخر لیست شده‌اند؟

پیوند زدن بر روی پایه‌های انتهای لیست نشان از حرفه‌ای بودن شما در زمینه پیوند دادن است، اما پایه‌ای مانند هیلوسرئوس چون آوند بسیار کوچکی دارد ممکن است برای بار اول دقیق نتوان پیوند را بر روی پایه قرارداد و به همین منظور انتهای لیست آمده است. یا پایه سرئوس جامائیکا چون چسبندگی پایینی مانند تیغ مشکی دارد احتمال دارد در پیوند آن موفق نشوید.

پایه میرتلو (پایه آبی) به علت ساختار ستونی خود شکل و چسبندگی بسیار بالا و همچنین اندازه آوند قابل قبول و مناسب در صدر لیست بهترین پایه برای پیوند بر حسب سهولت پیوند قرار دارد چون تقریباً تمام کسانی که بخواهند برای اولین بار هم پیوند بزنند پیوند آنها بر روی این پایان موفقیت آمیز خواهد بود.

پایه میرتلو

در این لیست پایه همانند پایه پرسیکا در رده پنجم قرار دارد شاید بگویید که پیوندک پرسیکا بسیار ریز است و خود پایه نیز چندان بزرگ نیست که پیوندک را به درستی بر روی آن قرار دهیم و باید جز پایه‌های بسیار سخت در پیوند دادن باشد اما این نکته درباره پرسیکا وجود دارد که پیوندک به راحتی بر روی آن می‌چسبد و رشد سریع و راحتی را دارد و فقط کافی است یک‌بار شما محل دقیق پیوند بر روی پرسکیا را به درستی انتخاب کنید تا پیوندهای شما موفقیت آمیز باشند.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

35 دیدگاه برای “آسان‌ ترین پایه‌ ها برای پیوند زدن کاکتوس

  1. Emadi09 گفته:

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم
    مامیلاریا پرولیفرا رو میشه رو مامیلاریا الگانس
    پیوند زد؟
    میشه توضیح بدید که چطور باید پیوند زد باتشکر فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میشه ولی مامیلاریا الگانس حیف میشه، پیوند رو معمولا روی گیاهانی که رشد کندی دارند میزنند تا رشدش سریع بشه مامیلاریا پرولیفرا رشد خوبی داره و زود بزرگ میشه ونیازی به پیوند زدن نداره.

      • Emadi09 گفته:

        عه باشه خیلی ممنون
        فقط ببخشید الگانس رو من گلدونش رو یک ماه پیش عوض کردم
        ریشش هم سالم بود اما هم قبل تعویض هم بعد تعویض اصلا رشد نداشته دلیلش چی میتونه باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          بعد از تعویض خاک وگلدان تا گیاه ادابته بشه وشروع به رشد کنه زمان میبره در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وبا کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

  2. سپهر همراهی گفته:

    درود بر شما که در تلاشید علم کسانی که در این مرز و بوم هستند را زیاد کنید آیا می شود اپونتیا را با اچینو پیوند زد راستی اپونتیام رشد نمیکنه سپاس فراوان از زحمات شما

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام ممنون، بله میشه پیوند زد، برای افزایش رشد در فصل رشد از کود های مخصوص گیاهان استفاده کنید.

  3. علی گفته:

    درود
    اکانتو سرئوس با هیلو سرئوس چه تفاوتی دارن و چطور میشه از هم تشخیص داد. و کدوم بهتره برا پیوند. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،تفاوتشون بیشتر در قسمت برجستگی اروئلهاشون هست اروئل هیلوسرئوس بصورت زیگزاگ ودالبر مانند هست ولی برجستگیهای اروئل اکانتو سرئوس بصورت صاف هست، عکس هر دو گیاه رو کنار هم بگذارید تفاوتهاشون کامل مشخص هست، تیغهای اکانتوسرئوس کمی بلند تر هست.

  4. بهروز گفته:

    سلام وقت بخیر
    از stenocereus pruinosus در چه سنی میشه به عنوان پایه استفاده کرد؟ آیا میشه جوانه ابلق یک ماهه روش پیوند زد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بالای سه سالگی میتونید بعنوان پایه ازش استفاده کنید ولی اگر قلمه باشه زمانی که ریشه پرکرد میتونید بعنوان پایه ازش استفاده کنید قدش باید از ده سانت بیشتر باشه. برای جوانه ها پرسیکا بهتر جواب میده پیوند جوانه ها روی این نوع پایه ها ریسک هست. مگر اینکه جوانه ها اندازه فندق باشند.

  5. علی گفته:

    سلام
    ببخشید پیوندک از چه سایزی میشه روی میرتلو و پایه نقره ای پیوند زد
    پایه نقره ای هام خیلی قطوره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پیوندکها زمانی که اندازه نخود یا فندق شدن میتونید روی این دو نوع پایه پیوند بزنید.

  6. افروزه گفته:

    با سلام و عرض تبریک سال جدید و خسته نباشید خدمت همشهریان گرامی
    ببخشید پایه نقره و میرتلو را از الان برای منطقه خودمون شروع کنم به بیدار کردن مناسب هست و حدودا تا چه مدت بیدار میشن .
    پیشاپیش ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون سال نو شما هم مبارک، بمرور زمان با بلند شدن روزها وافزایش دمای محیط از خواب زمستانی بیدار میشن وشروع به رشد میکنند.

  7. سلطانی گفته:

    با سلام خدمت خدمت کارشناسان محترم و تبریک سال جدید
    ببخشید برای منطقه خودمون (آذربایجان غربی) بیدار شدن کاکتوس ها از کی هست حدودا و پایه های میرتلو و نقره‌ای و تریکو کی بیدار میشن .
    همچنین برای پرسیکا الان اونا رو به نقطه گرم تر انتقال بدم مناسبه یا نه .
    پیشاپیش ممنون از شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما ،سال نو شما هم مبارک، بستگی به دمای محیط نگهداری داره دما ایدال باشه از خواب زمستانی بیدار میشند ولی اگر در فضای باز نگهداری میکنید از اواسط اردیبهشت شروع به رشد میکنند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذری یا قلمه فرقی نمیکنه مهم این هست که گیاه در حال رشد باشه وریشه پر باشه قطور هم باشه رشد بهتری به پیوندک میده.

  8. kianoosh گفته:

    عرض ادب اکانتو سرئوس چطوره برای بار اول پیوند زدن?تو سایت بذرشو دارید!من ندیدم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر پایه وپیوندک درحال رشد هستند میتونید پیوند بزنید مشکلی بوجودنمیاد، متاسفانه فعلا بذرش رو موجود نداریم در آینده موجود خواهد شد.

  9. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید
    سال نو مبارک

    لطف میکنین بهترین پایه ها رو از لحاظ رشد پیوندک به ترتیب بگین اینایی که بالا نوشتین واسه سخت بودن پایه ها نوشته شده پایه ای میخوام که رشد ایدال داشته باشه به ترتیب اولویت بنویسین ممنون میشم.من فکر میکردم پرسکیا رتبه ی اول رو داره واسه رشد عالی ولی انگار اینطوری نیست

    و سوال بعدی این نوع افوربیا که رشدش خیلی زیاده نمیشه نمیشه به عنوان پایه ازش استفاده کرد روش پیوندک قرار داد؟

    http://uupload.ir/view/csr_photo_2020-03-21_11-20-29.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، سال نو شما هم مبارک،پایه ها از نظر رشد پیوندک واز نظر مقاوم بودن روی مقاله به ترتیب نوشته شده، پرسیکا پایه مناسبی هست ولی بیشتر برای جوانه کاکتوسها مورد استفاده قرار میگیره، به ترتیب اولویت میزان رشد پیوندک ومیزان مقاومت میرتلو، پایه نقره ای، سن پدرو، تیغ مشکی و…
      گیاهتون افوربیا تریگونا هست این نوع افوربیا رو هم میتونید بعنوان پایه استفاده کنید ولی فقط برای خانواده افوربیا جواب میده کاکتوسهای دیگه رو نمیتونید روش پیوند بزنید. پیوندک هم باید از خانواده افوربیا باشه مثل افوربیا اوبسا و…

  10. Nikbakht گفته:

    میشه به پایه و پیوندک قارچ کش زد یا باید بین پایه و پیوندک هیچ چیزی نباشه؟
    و اگر پیوند به هر طریقی نگرفت میشه پیوندک رو دوباره کاشت؟

    • کارشناس 2 گفته:

      نیاز نیست بعد از برش محلول اسپری کنید ،لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید استریل باشن کافی هست. بله میشه.

  11. Nikbakht گفته:

    سلام
    میخاستم بپرسم که کاکتوس پایه نقره ای از نظر اسان بودن برای پیوند در چه رتبه ایه (نسبت به اونایی که تو این مقاله هست)
    و اینکه برای کسی که اولین بار بخواد پیوند بزنه مناسبه یا نه
    و سوال دیگه‌ام اینه که از خانواده (مامیلاریا. ربوتیا . نوتو )کدوم برای پیوند زدن روی این پایه بهتر اند؟
    و اینه پایه باید چه سنی . ارتفاعی . قطر . و هرچیز دیگه ای که لازم داره داشته باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تقریبا با میرتلو هم خوانی داره، برای اولین تجربه میتونید برای پایه استفاده کنید هر چقدر پایه بزرگتر وقطورتر باشه پیوند زدن راحتر هست. همه ی این نوعها رو میتونید بعنوان پیوندک روی این نوع پایه پیوند بزند، هر چقدر پایه بزرگتر وقطورتر باشه بهتر هست از ۱۵ سانت کوتاهتر نباشه قطر تنه هم مابین ۵_۶سانت باشه بهتر هست.

  12. far.abd.gog گفته:

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون.
    یه راهنمایی ازتون میخواستم
    من یه ژیمینو قرمز پر بچه بر روی هیلو سرئوس دارم. میخواستم بدونم بچه هاشو رو کدوم پایه پیوند بزنم راحت تر جوش میخوره و عمرشم بیشتر میشه؟ تو خونه پرسیکا, خیاری و میرتلو دارم.ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،اگر پایه هایی که نام بردید رشد دارند هر سه مناسب پیوند زدن هستند،اگر فعلا رشد ندارند صبر کنید خرداد ماه پیوند بزنید، الان زمان مناسبی برای پیوند زدن نیست.

  13. Amir گفته:

    سلام ببخشید میخواستم در مورد انتخاب پایه مناسب ازتون راهنمایی بگیرم
    راستش سردرگم شدم
    شمادر این مقاله از نظرراحتی ودرصد موفقیت میرتلو رو در مقام اول قرار دادین و در مقاله دیگری گفتین که از لحاض تامین مواد غدایی پیوندک میرتلو بهترینه درمقاله دیگری گفتین که از لحاض زمان گلدهی وتن جوش دهی و بلوغ پیوندک پایه سه گوش اولینه
    حالا من میخوام پایه ای انتخاب کنم که هم پیوندکم زود رشد کنه و به بلوغ برسه و گل بده یعنی از لحاض رشد بهترین پایه باشه و هم اینکه درصد موفقیت بالا باشه البته بیشتر رشد سریع مدنظرمه خلاصه بگم بهترین پایه برای رشد رو میخواستم ودرصد موفقیت زیاد مدنظر نیست ولی مهمه به نظر شما بهترین انتخاب کدومه؟لطفا ازبین پایه های موجود در سایت بگید چون میخوام به تعداد زیاد ازسایت شما بذر پایه بخرم.
    خیلی ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. پایه ها در این مقاله براساس اوند درجه بندی شدن که بزرگترین اوند رو میرتلو وکوچکترین اوند رو هیلو سرئوس داره. اگر برای اولین بار میخواهید پیوند بزنید بهتر هست میرتلو رو انتخاب کنید چون اوند بزرگی داره وتسلط در پیوند زدن راحتر هست ولی اگر وارد هستید در این کار هیلو سرئوس رو میتونید انتخاب کنید. از لحاظ رشد پیوندک هر دو مناسب هستند.

  14. حسین 70 گفته:

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم.
    بعد از اینکه پیوندک رو از روی پایه ی پرسیکا برداشتیم جهت ریشه دار کردن.
    دوباره میشه رو پرسیکا پیوند زد یا فقط میشه از پاجوش هایی که میزنه استفاده کرد.
    پیشاپیش سپاس از پاسخگوییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. باید از پاجوشهای پرسیکا استفاده کنیدقسمتی رو که برش میزنید باید نرم وجوان باشه،برای بار دوم پرسیکا قسمت اوندش چوبی میشه وپیوند هم بزنید نمیگیره.

  15. حسین70 گفته:

    سلام سپاس از سایت وزینتون
    اوند پرسیکا در کنار ان قرار دارد؟؟؟
    یعنی پیوندک را در گوشه پرسیکا باید قرار دهیم؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. بله اوند پرسیکا برخلاف سایر گیاهان در کنار هست وسط ساقه نیست وپیوندک رو باید در کنار ساقه قرارداد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.