اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس: بسیار پیش می‌آید که در مقالات آموزشی کاکتوس با واژه‌ای به نام پیوندک روبه‌رو می‌شویم حال معنی آن چیست؟ و به چه کاکتوسی پیوندک می‌گویند؟

به طور کلی هر نوع کاکتوس با هر نوع سایز و شکلی را اگر بخواهیم پیوند دهیم به آن کاکتوس پیوندک می‌گوییم، پیوندک‌ها می‌توانند از یک کاکتوس بالغ گرفته تا یک بذر تازه سبز شده باشد و یا یک تکه از کاکتوس وجداسازی از یک گیاه مادری برای پیوند دادن یک پیوندک محسوب می‌شود و بعد از پیوند و موفقیت آمیز بودن آن گیاه مستقل خواهد بود که توان رشد و گلدهی دارد.

پیوندک‌ها نیز می‌توانند به شکل معمولی یا دفرمه باشند پیوند گیاه به صورت یک تن جوش است ولی پیوندک یک گیاه دفرمه به صورت قسمتی برش خورده خواهد بود که بسته به نوع پیوندک باید پایه مناسب برای پیوند آن انتخاب کرد.

پیوندک‌های بذری کوچک معمولاً بر روی پایه پرسیکا، سلنی سرئوس، هیلو سرئوس پیوند داده می‌شوند و پیوندک‌های بزرگ بر روی پایه‌های نقره‌ای، تریکو  و غیره پیوند داده می‌شوند.

پیوندک‌های مختلف بسته به نوع واریته کاکتوس و شکل پیوندک می‌توان قبل از پیوند دادن تا مدت دو هفته هم بدون پایه زنده بمانند و سپس پیوند شوند ولی بهتر است بعد از آماده سازی پایه پیوند، پیوندک را از گیاه مادری جدا کرده  و اقدام به پیوند دادن نمود تا پیوند تازه و سرحال باشند و از موفقیت آمیز بودن پیوند اطمینان حاصل شود.

پیوندک جزئی از یک گیاه بوده و متعلق به هیچ واریته و نوع خاصی نیست و هر کاکتوسی با هر سایز و نوعی می‌تواند پیوندک باشد و برای پیوند استفاده شود.

برای پیوندی موفق از پیوندک و پایه‌های سالم که دارای رشد هستند استفاده کنید، پایه یا پیوندک‌هایی که دارای بیماری‌های قارچی باشند امکان جوش خوردنشان کمتر است. پایه‌های قوی و سالم با خاک مناسب باعث رشد بهتر و سریع‌تر پیوندک خواهند شد.

پیوندک کاکتوس

اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

2 دیدگاه برای “اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

  1. مهدی اصلانی گفته:

    درود.. ببخشید هنگام پیوند زدن کاکتوس، بعضی از پایه ها میشینه و اصطلاحا پایه زیر پیوندک یه مقداری خالی میکنه و پایه حالت فرورفتگی پیدا میکنه.. حدود دو سه هفته پیش پیوند زدم.. اکثرا میرتلو و کمی تیغ مشکی و به ندرت در پایه نقره ای ها اینطور شدن
    به نظرتون مشکل از چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا کشی رو که برای پیوند زدن میندازید خیلی سفت بوده وباعث این مشکل شده یا وسیله ای که برای بستن استفاده کردید، زیاد هم نباید محکم ببندید که به هر دو گیاه فشار بیاد، اگر کش تازه بود میتونید چند بار با دست باز و بسته کنید تا کمی انعطاف بیشتری داشته باشه وبه گیاه فشار نیاره، استفاده از کش به تعداد زیاد هم باعث این مشکل میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.