آموزش قلمه زدن گل مرجان

جوانه های حاصل از کاشت بذر

آموزش قلمه زدن گل مرجان: یکی از روش ساده و معمول تکثیر گل مرجان Euphorbia milii استفاده از قلمه می‌باشد. همیشه سعی کنید از قلمه‌های سالم و چوبی شده برای افزایش میزان موفقیت استفاده کنید. حتی با این روش در منزل هم می‌توانید خیلی راحت کاکتوس مرجان را تکثیر کنید.

برای قلمه زدن گل مرجان در طی فصل بهار و تابستان می‌توانید از قسمت انتهایی ساقه‌های جوان قطعاتی به طول ۵ تا ۱۰ سانتیمتر جدا کنید و انتهای قلمه‌ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه‌ها متوقف شود، سپس قلمه‌ها را برای ۲ تا ۵ روز (بستگی به دما و شرایط محیطی)  در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شوند.

روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب ولرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آن را در بستر ریشه زایی بکاریم.

سپس این قلمه را در خاک سبک مانند ترکیب ماسه با کوکوپیت یا ماسه با پیت ماس با مقداری پرلیت که کمی مرطوب است بکارید  و گلدان محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به دور از نور شدید خورشید و دمای حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه قرار دهید.

ریشه زایی این قلمه‌ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد. برای تسریع در ریشه زنی می‌توان از هورمون‌های ریشه زایی هم استفاده کرد.

برش شاخه های مناسب
برش شاخه های مناسب

قلمه زدن گل مرجان

قلمه زدن گل مرجان
قلمه زدن گل مرجان

آموزش قلمه زدن گل مرجان

آموزش قلمه زدن گل مرجان
کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. زیرا گل‌های این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند زیرا قسمت‌های ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می‌شود قسمت‌های نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می‌شوند بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گل‌های مسن‌تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گل‌هایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است همچنین گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد.

بذرها را در ترکیب ماسه و پیت ماس با شرایط کاشت بذر کاکتوس می‌توانید بکارید. دمای مناسب برای سبز شدن بذرهای مرجان در حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

جوانه های حاصل از کاشت بذر
جوانه های حاصل از کاشت بذر

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

79 دیدگاه برای “آموزش قلمه زدن گل مرجان

      • عرفان گفته:

        سلام دوباره من بر طبق تجربه دیدم که میگم بفرمایید این هم مدرک که از پیج اینستاگرامی یک خانم برداشتم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون که تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید، خیلی از گیاهان رو زمانی که بخواهیم تکثیر کنیم ریشه میزنند ولی جوانه نمیدن و مهم این هست که جوانه هم بزنند مثل برگ اگاوها، برگ الوئه وراها،برگ حسن یوسف برگ فیکوس البته بدون ساقه، حتی شاخه گلدهنده شمعدانی رو هم داخل اب بگذارید بعد از مدتی ریشه میزنه ولی از کجا جوانه میزنه؟ این مهم هست، هیچ وقت جوانه نمیزنه بعد از مدتی هم از بین میره در تکثیر گیاهان جوانه زنی مهم هست، جوانه ای در کار نباشه تکثیر موفقیت امیز نخواهد بود، حالا این گل مرجان از قسمت بالا یه برگ داره اگر جوانه بزنه خوب هست وتکثیر موفقیت امیز بوده ولی اگر جوانه نباشه بعد ازمدتی از بین میره وریشه زایی مهم نیست.

  1. معصومه مهدی پور گفته:

    سلام و درود
    گلدون گلها اغلب بهتره کوچک باشه؟
    گلدون گل مرجان چطور؟؟

    آیا شما بذر گل مرجان رو دارین؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سایز گلدان گیاهان از حجم ریشه ها انتخاب میشه وبهتر هست گلدان کاکتوسها وساکولنتها یک سایز ازحجم ریشه ها بزرگتر باشه هیچ گیاهی دوست نداره گلدانش بیش از اندازه بزرگ باشه باید تعادل رعایت بشه در غیر این صورت رشد ایدالی نخواهند داشت بعضی از گیاهان مثل هویاها وسروپژیاها دوست دارن ریششون داخل همدیگه تنیده بشه که گلدانشون باید کوچک باشه. برای گیاه مرجان هم همینطور گلدان بهترهست از حجم ریشه ها فقط یک سایز بزرگتر باشه. نه فعلا این نوع بذر رو نداریم ولی در اینده اضافه خواهد شد.

  2. معصومه مهدي پور گفته:

    سلام خسته نباشید
    میشه برای قلمه زدن یه ساقه بلند رو چند قسمت کرد؟ یا حتما باید سر شاخه باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله میشه قلمه هایی به اندازه ده سانت میتونید جدا کنید ولی بهترین زمان برای این کار بهار هست.

  3. نفیس گفته:

    با سلام من برای قلمه زدم مرجان چند شاخه رو بریدم گذاشتم تو آب بعد برداشتم در خاک کاشتم.مرحله خشک شدن رو انجام ندادم .الان خراب میشن مرجانهام؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وابیاری نکنید ۱۰ الی ۱۵ رو بعد ابیاری رو شروع کنید مشکلی بوجود نمیاد.

  4. M.y گفته:

    درود خسته نباشید
    گیاه مرجان من گل نمیده و شاخه هاش خیلی نازک هستند و برگ هاش هم تند تند زرد میشه و میریزه چیکار کنم نور زیاد غیر مستقیم دما ۳۸ درجه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون، شاخه های گیاه مرجان از این قطور تر نمیشه همین سایز میشه زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید برای گلدهی با کودهای فسفره تقویت کنید وگیاه رو درمحیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید حداقل روزانه ۶الی۸ ساعت نور کافی دریافت کنه.

  5. M.ch گفته:

    سلام گل مرجانی من وقتی رفتم مسافرت برگ هاش خشک شده و منم مثل بقیه گلا نمیدونستم باید چیکار کنم ساقشو تو آب گزاشتم ی سری هاش خراب شده ی سری هاش هستن من الان با اینایی که موندن چیکار کنم ؟؟ گلدونش که قلمه هاشو زدم خراب نمیشه از آب دربیارم یا نه ؟؟

  6. زندیان گفته:

    سلام کنار پنجره جنوبی هست نور کافی آبیاری وقتی سطح خاک تا ۳تا ۴ سانت خشک می شود آب می دم روزی چند ساعت آفتاب داره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای گلدهی از کود ۱۳،۴۰،۱۳ میتونید ماهی یک بار استفاده کنید ودر محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید برای قلمه زدن طول قلمه باید از ۷سانت بیشتر باشه کمتر باشه احتمال خشک شدنش وجود داره بهتر هست صبر کنیدکمی رشد کنه بعد قلمه بزنید.

  7. زندیان گفته:

    سلام مرجان من اصلان گل نمیده ولی حدود یک سال پیش یه گل داد و بعد از وسط آن یه ساقه رشد کرد که توی عکس براتون فرستادم می خواستم بدونم می تونم اونا قلمه بزنم چون ساقه اون حدود ۳ سانت هست و رشد اونم خیلی کمه اگه بشه می تونم اونا تو کوکوپیت برای ریشه دادن بکارم ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. هادی گفته:

    سلام
    این بستر قلمه زنی جدای از خاکش که من آماده خریدم، باید از نظر ابدهی چطور باشه؟ باتلاقی با‌شه یعنی پر اب باشه؟ همیشه نمدار باشه؟ چطوری باشه؟ من هر گلی رو قلمه میزنم تو خاک میزارم ریشه نمیزنه بعد یه مدتم از بین میره، سوال دیگه باید خاک رو فشرده کنیم یا پوک بزاریمش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به نوع قلمه داره،خاک قلمه گیاهان اپارتمانی باید سبک ومرطوب بمونه فشرده نشه وغرق اب نشه، برای کاکتوسها خاک بهتر هست ماسه درشت داشته باشه ومتخلخل باشه وخشک بمونه خاک قلمه کاکتوسها نباید خیس باشه باید کامل خشک باشه بعد از یک هفته ازکاشت ابیاری بصورت سطحی انجام بشه. برای قلمه گرفتن لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز وضدعفونی شده باشه.

  9. Arash گفته:

    سلام شرایط نگهداری مرجان در اپارتمان که نورگیر خوبی نداریم یعنی افتاب مستقبم نداریم.نور خیلی کم و اینکه دمای اتاق گرمه برگش زرد شده داره میریزه.قبلا جاش خوب بود هم گل میداد هم رشد خوبی داشت.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست به محیط قبلی انتقال بدید تا رشد بهتری داشته باشه. مرجان برای رشد بهتر به نور زیادی احتیاج داره.

  10. mmd گفته:

    درود. یه مرجان دارم تقریبا هشتاد سانته. بعد گلدونشو باید عوض کنم و قلمه هم میخوام بزنم. به نظرتون کدومو اول انجام بدم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، همزمان میتونید انجام بدید، ولی بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان وقلمه زنی اوایل بهار هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.