۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس

۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس

۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس: میزان موفقیت پیوند کاکتوس به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند فصل مناسب، پایه پیوند، ضدعفونی بودن محیط، نوع پیوند، نحوه محکم کردن پیوندک و بسیاری عوامل دیگر در موفقیت آمیز بودن پیوند کاکتوس دخیل هستند.

۱_ فصل پیوند کاکتوس:
می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین نکات در موفقیت آمیز بودن پیوند فصل پیوند است. پیوند کاکتوس باید در فصل رشد کاکتوس یعنی از اوایل بهار تا اواخر تابستان باشد و ممکن است در برخی از مناطق به علت شرایط خاص آب و هوایی اندکی فصل پیوند جابه‌جا شود، مثلاً در مناطقی که دیرتر آب و هوای آن‌ها گرم می‌شود اول فروردین پیوند انجام نمی‌شود و این موضوع به اواخر فروردین ماه منتقل می‌شود و یا در مناطق جنوبی کشور که زودتر هوا رو به گرمی می‌رود و گیاهان سریع‌تر شروع به رشد می‌کنند فصل پیوند می‌تواند از اواخر اسفند ماه شروع شود. پس دقت به این موضوع که گیاه شما در حال رشد باشد و در فصل رشد گیاه پیوند داده شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۲_ پایه پیوند:
پایه پیوند اولین جز و مهم‌ترین جز پیوند به شمار می‌رود. پایه پیوند از هر نوع و واریته باشد باید بر روی رشد بوده و سرحال و تازه باشد البته می‌توان آن پیوند را به صورت خواب نیز زد، به این صورت که پایه کاکتوس کاملاً تازه باشد و پایه کاکتوس دارای شیرابه (چسبندگی و آبدار بودن کافی) باشد و کاملاً سرحال باشد را می‌توان از گیاه مادری جدا کرد و روی آن پیوند داد که البته این روش در مقایسه با روش پایه‌های ریشه دار درصد موفقیت کمتری خواهد داشت.

این موضوع را دقت کنید که اگر خودتان اقدام به قلمه زدن کاکتوس‌های پایه برای پیوند می‌کنید حتماً یک سال یعنی به طور کلی یک دوره رشد گیاه و یک دوره خواب از آن گذشته باشد تا بین سطح نورگیر گیاه و سایز پایه و ریشه آن تناسب منطقی ایجاد شده باشد و پس از پیوند پیوندک دچار مشکل نشود.

۳_ پیوندک:
پیوندها از هر نوع و واریته باشد باید به محض آماده شدن پایه پیوند برش داده شود که کاملاً تازه و محل برش خورده تمیز و تازه باشد. پیوندک نیز همانند پایه پیوند باید بر روی رشد بوده و به لحاظ سایز و اندازه با پایه پیوند تناسب داشته باشد پیوندک‌های بسیار بزرگ بر روی برخی از پایه‌ها موفقیت آمیز نخواهند بود. پس سعی کنید انتخاب پیوندهای خود با آوند پایه تناسب منطقی و معقول را برقرار کنید. شاید بتوانید پیوندک را برای چند روز هم پس از جداسازی از گیاه مادری نگهداری کنید اما باز هم احتمال گرفتن پیوند پایین می‌آید.

۴_ تیغ پیوند:
شاید برای پیوند دادن از هر وسیله بتوان استفاده کرد هر وسیله‌ای که یک برش بر روی پایه و یک برش بر روی پیوند ایجاد کند اما بهتر است که تیغ برش پیوند شما تا حد امکان باریک باشد تا از گرفتن پیوند مطمئن شوید.
سعی کنید برای برش پایه پیوند و پیوندک از دو تیغ متفاوت استفاده کنید. تا احتمال انتقال بیماری احتمالی به صفر برسد. از تیغ‌های تیز و تمیز استفاده کنید.

۵_ ضد عفونی کردن تیغ پیوند:
نکته بسیار مهم در برش پایه پیوند استفاده از تیغ ضد عفونی شده است بعضاً ممکن است شما از یک چاقوی میوه خوری و یا کاتر استفاده کنید که قبل از استفاده حتماً باید به صورت کامل ضدعفونی و تمیز شده باشد استفاده از محلول‌های آب و صابون و یا الکل ویا حرارت دادن در تمیز شدن تیغ پیوند نقش بسیار مهمی دارد.

۶_ محکم کردن پیوندک پیوند:
معمولاً پراستفاده‌ترین وسیله برای نگه داشتن پیوندک بر روی پایه پیوند کش های پول هستند. که معمولاً به علت استفاده از مواد چندباره در آنها تمیزی زیادی نداشته و در صورت برخورد کردن کش با قسمت برش خورده گیاه باعث ایجاد بیماری و یا انتقال قارچ خواهند شد.

برای برخی پایه‌های پیوند مانند پرسیکا شاید اصلاً نیاز به استفاده از کش پیوند نباشد صرفاً قرار دادن گیاه در محیطی درب بسته مانند تنگ و یا لیوان کافی باشد.

اما بهترین وسیله برای گرفتن پیوندک از روی پایه‌هایی که تیغ‌های کمتری دارند مانند پایه هیلو سرئوس، اکانتو سرئوس، اپونتیا و… استفاده از چسب نواری است که بسیار ساده‌تر و راحت‌تر است و البته پیوندک همانند کش پول از زیر آن در نخواهد رفت.

روش‌های دیگری نیز برای نگه داشتن پیوندک بر روی پایه وجود دارد مثلاً قرار دادن یک جسم سنگین برای پیوند یا استفاده از قلاب سنگ. این روش‌ها چندان کاربرد ندارد و در مقیاس بالا نیز قابل استفاده نخواهد.

۷_ محل نگهداری کاکتوس پیوندی:
کاکتوس پیوند شده باید به مدت ۵ الی ۷ روز و در بعضی از مواقع به علت بزرگ بودن قسمت برش خورده پایه و پیوندک ۱۰ روز در محیطی سایه با هوای ملایم و رطوبت نسبی ۳۰% قرار داده شود رطوبت نسبی ۳۰ درصد رطوبتی است که در محیط منزل وجود دارد پس چندان نیاز به کنترل رطوبت آن نیست محل قرارگیری پاکیزه و محل کاکتوس پیوند خوردن نباید آفتاب‌گیر باشد که همین موضوع باعث سریع‌تر خشک شدن محل برش خورده می‌شود و باعث عدم گرفتن پیوند خواهد شد.

۸_ برداشت کش پیوندک:
شاید بسیار در این مرحله از پیوند پیش آمده باشد که پس از برداشتن کش پیوند، پیوند که شما به علت فشردگی زیاد و یا عدم کنترل درست در برداشتن که از پایه پیوند جدا شود و بسیار در این مرحله باید مراقب باشید تا از جدا شدن ناگهانی پیوندک جلوگیری شود. این کار را به آرامی و پس از اطمینان از چسبیدگی پیوندک به پایه انجام دهید.

۹_شرایط پس از پیوند موفق کاکتوس:
کاکتوس پیوند شده پس از برداشتن کش قابل نگهداری در کنار سایر کاکتوسها است فقط یک نکته مهم است و آن این است  که حتی‌الامکان از آب پاشی روی پیوندک و پایه پیوند به مدت سه ماه جلوگیری کنید تا کاملاً مطمئن شوید که پیوندک شما گرفته و پیوندک شروع به رشد کند.

پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس را مطالعه کنید.


9 نکته اصلی در پیوند کاکتوس
نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

10 دیدگاه برای “۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس

  1. آرمان گفته:

    درود ، نوروز تون فرخنده
    برای پایه پیوند ، چکار کنم از آرئول گیاه تنه جوش نزنه؟؟؟
    مخصوصا پایه پرسی کیوپسیس و میرتلو …
    و اینکه میتونم روی پایه میرتلو ، سرئوس مارگیناتو بزنم؟؟؟ و همین طور روی میرتلو مارشال سرئوس رو بزنم؟؟

  2. علیرضا گفته:

    ببخشید در مورد آوند های پایه و پیوندک متوجه نشدم یکم بیشتر توصیح میدید یعنی اگه وسط پیوندک در مرکز پایه قرار بگیره کافیه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      اوند اکثریت گیاهان در وسط گیاه هست ولی اوند پرسیکا در کنار گیاه هست پیوندکها رو باید در کنار ساقه قرار بدید نه وسط.

  3. محمودی گفته:

    سلام ممنون از اطلاعت مفیدتون
    من سه تا کاکتوس پیوند زدم و بعد از برداشتن کش برای پیشگیری قارچکش اسپری کردم ، اینجا نوشنین تا ۳ ماه آب پاشی نشه ، خواستم بدونم آیا ممکنه پیوند ها پس بزنن ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، قارچ کش مشکلی بوجود نمیاره سعی کنید اب روی قسمت پیوند زده شده نریزه، این بدلیل قارچی شدن گیاه هست.

  4. Sajad گفته:

    سلام و خسته نباشید
    پیوند زدم یه روز بعد لکه هایی روی پیوند ایجاد شد، دلیلش چی میتونه باشه و اینکه راه درمان داره؟
    روز قبل از پیوند مقداری هیومیک اسید به پایه دادم، دما ۲۰ تا ۳۰ نور مصنوعی، تیغ هم با الکل ضد عفونی شده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالش هست که لوازمی رو که برای برش استفاده کردید بصورت کامل ضدعفونی نشده، بعد از اسپری الکل حتما با یک دستمال تمیز وخشک لوازمی روکه استفاده میکنید خشک کنید بعد استفاده کنید میتونید مجدد برش بزنید ودوبار عملیات پیوند رو انجام بدید قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادند حتما جدا کنید.

  5. محمد گفته:

    سلام و خسته نباشید
    میخوام این کاکتوس دفرمه که روی سیلندریکا پیوند خورده رو جدا کنم و توی گلدون بکارم
    خواستم ببینم امکان داره و خراب نمیشه
    آیا این کاکتوس دفرمه می تونه جدا زندگی کنه
    میخوام بهم آموزش بدید که چیکار کنم
    ممنون
    http://uupload.ir/files/kw4x_dsc_0070.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله روی خاک هم ریشه میزنه ولی رشد کمتری خواهد داشت، بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده میتونید از قسمتی که پیوند خورده ببرید، چند روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید. ودر جای خنک وسایه نگهداری کنید یک هفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.