آموزش قلمه زدن و ریشه دار کردن گل آدنیوم یا رز صحرایی

آموزش قلمه زدن آدنیوم

آموزش قلمه زدن آدنیوم: گیاه آدنیوم معمولاً از طریق بذر تکثیر می‌شود و ریشه دار کردن قلمه‌های آن اندکی دشوار است. ولی در برخی مواقع شاید لازم باشد شاخه‌های آدنیوم را قلمه زد مانند زمانی که شاخه‌های آدنیوم را هرس می‌کنیم.

قلمه یکی از راه‌های تکثیر این گیاه است. از ساقه‌هایی که به ضخامت یک مداد هستند می‌توان قلمه به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر تهیه کرد. بهتر است از ساقه‌هایی که به شکل مستقیم از تنه اصلی منشأ گرفته‌اند قلمه تهیه کنید زیرا قلمه‌های به‌دست آمده از ساقه‌های فرعی ریشه دهی خوبی ندارند.
جداسازی گل‌ها و برگ‌ها به ریشه زایی قلمه کمک خواهد کرد. قلمه‌ها را برای ۲ تا ۴ روز در محلی خنک و خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای محیط کاشت می‌توان از مخلوط یک قسمت پیت ماس یا کوکوپیت و یک قسمت پرلیت و مابقی ماسه استفاده کرد. قبل از کاشت قلمه‌ها بستر کاشت را به خوبی آب دهید تا مرطوب شود به نحوی که آب به خوبی از منافذ کف گلدان محل کاشت بیرون  بیاید.

سپس با کمک وسیله‌ای مثل مداد منفذی را در خاک ایجاد کنید و بعد قلمه را در منفذ قرار دهید به نحوی که حداقل یک سوم طول آن در خاک کاشته شود و سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه را فشرده و محکم کنید. بعد از کاشت قلمه‌ها و برای آبیاری حتماً صبر کنید که سطح خاک به خوبی خشک شود و بعد آن را آب دهید. حتی برخی از پرورش دهندگان غبار پاشی را به جای آبیاری خاک ترجیح می‌دهند. قلمه‌ها را به دور از نور مستقیم خورشید اما در مکانی پر نور و روشن قرار دهید و کشیدن پلاستیک بر روی آنان به منظور افزایش رطوبت هوای آنان به ریشه زایی کمک می‌کند. شروع رشد جدید در قلمه‌ها نشانه‌ای از ریشه زایی آنان است و معمولاً ۵ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد.

بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی خاک را با سم قارچ‌کش ضدعفونی کنید.

تنه آدنیومی که از طریق قلمه به دست می‌آید به زیبایی آدنیوم هایی که از طریق بذر کاشت می‌شوند نخواهد بود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

80 دیدگاه برای “آموزش قلمه زدن و ریشه دار کردن گل آدنیوم یا رز صحرایی

  1. علی شامی گفته:

    سلام من ادنیوم دارم فقط قد علم می‌کند و پنجره شرقی هست آفتاب صبح می خوره . حدود یک متر شده می خوام قلمه بزنم چکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الان زمان مناسبی برای قلمه گیری نیست بهتر هست صبر کنید واوایل بهار اقدام کنید.

  2. ایلیاعسکری گفته:

    سلام ببخشید وقتی وگیاه اون قوم قلم گرفته شد برای خودگیاه مادری جای برش صدمه ایجاد نمیکند باتشکرفراوان

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر با لوازم تیز وضدعفونی شده قلمه بگیرید مشکلی بوجود نمیاد میتونید روی قسمت بریده شده پودر دارچین بریزید.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام از انواع سموم قارچکش مانند کاربندازیم، مانکوزب میتوانید استفاده کنید

  3. پیمان انصاری گفته:

    سلام
    من ادنیومایی رو که ازتون خریدم کاشتم بیشترشون در اومده نحوه هوادهی و افزایش مدتشو بگید و اینجایی که من هستم رطوبت هوا ۷۰درصده کاورو کی میتونم بردارم و اگه بردارم با اب پاش چند روز چند روز بسترو مه پاشی کنم ادنیومام دارن میرسن قدشون به کاور اگه مه پاشی کنم خطر قارچی شدن بالا میره؟برای مگس سیاه سم حشره کش gاستارک ازتون خریده بودم چند گرم از اونو میشه تو اب حل کرد داد به ادنیوما ببخشید یکم سوالم زیاد شد ممنون میشم جواب بدید عکس ادنیومامو هم فرستادم با تشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کاشت خودتون اصولی بوده که نتیجه خوبی گرفتید، اگر رطوبت محیط ۷۰ درصد هست بعد از پایان دو ماهگی میتونید کاور رو بردارید وزمانی که سطح خاک کمرنگ شد اب اسپری کنید. برای مگس سیاه رطوبت خاک روباید کم کنید وکنار بستر کارت زرد بگذارید، دستور مصرف سم طبق بسته بندی محصول انجام بدید.

  4. فاطمه گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یک آدنیوم دارم ک برگ کمی داره و از پایین چروک و زرد شده
    چطوری میتونم نجاتش بدم؟
    کنار پنجره جنوبیه و آبیاری هم هر وقت خشک شد انجام میدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • فاطمه گفته:

        نور غیر مستقیم میخوره اما کم
        آبیاری هم هر وقت خاکش خشک شد
        مه‌پاشی نیاز داره؟
        کود هم ماهی یک بار بهش میدم

        • کارشناس 1 گفته:

          گیاهتون بشدت کمبود نور داره وریشه های گیاهتون مشکل داره تنه از قسمتی که داخل خاک هست درحال ازبین رفتن هست میتونید کمی بالاتر ازقسمت چروک شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وقلمه بزنید. بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

  5. مریم گفته:

    سلام ازکجابایدبفهمیم گیاه ادنیومی که خریدیم بذریه یاازطریق قلمه تکثیرشده؟
    این گیاه کی لازمه که سرزنی بشه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اگر قسمتی که داخل خاک هست قطور باشه بذری هست ولی اگر باریک باشه قلمه هست.فعلا کوچیک هست باید صبر کنید کمی قدش بلند تر بشه بعد قسمت بالایی رو کات کنید تا از وسط که جوانه زده رشد کنه قسمت بالایی رو هم میتونید داخل خاک بکارید تا ریشه دار بشه.

  6. هانیه گفته:

    با سلام و وقت بخیر.ببخشید من یک گل آدنیون دارم که خیلی بلند شده و برگهای زیادی هم داره اما دوست دارم تنه قوی داشته باشه میشه راهنماییم کنید که آیا میتون از اون قسمت ضعیف تنه ببرمش و دوباره بذارمش تو خاک.مننون.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بله میتونید سرزنی کنید با گذشت زمان تنه قطور میشه البته اگر گیاه قلمه باشه تنه قطور نمیشه وبه همون صورت باریک رشد میکنه اگر بذری باشه تنه قطور میشه.

  7. زهرا گفته:

    سلام خسته نباشید من یک گل آدنیوم دارم خیلی علفی و بلند قدکشیده چکارش کنم که چند شاخه بشه ممنون از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون، میتونید سرزنی کنید تا چند شاخه بشه، برای راهنمایی بهتر عکس واضح از گیاه بفرستید.

    • کارشناس 1 گفته:

      فصل قلمه زدن مهم هست الان هوا گرمه زمان مناسبی برای قلمه گیری نیست بهتر هست صبر کنید هوا کمی که خنک شد اقدام بکنید وحتما لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده باشه.

  8. Mohammad Karimi گفته:

    سلام وقت بخیر من یه گل ادونیوم دارم خیلی کوچولو بود تو یک سال گذشته خیلی رشد کرده
    قدش خیلی بلند
    یه مدت همه برگاش ریخت بعد دوباره برگ در اورد الان طوری که نمیتونه صاف باشه و سر گل که برگ داده می افته پایین
    از نزدیک ریشه هم سه تا ساقه رشد کرده
    زیباییش رو از دست داده
    چیکارش کنم

  9. فرهاد معرفی گفته:

    سلام باتشکر از توضیحات
    موقع قلمه گرفتن از آدنیوم قلمه ها در زمان تگهداری برای پینه بستن تو خالی ونی مانند میشوند. بعداز کاشت میپوسند دلیل نی مانند شدن وراه حل چیه؟ ممنون از شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، معمولا نباید نی مانند بشند احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده نیستند برای همین باعث پوسیدگی قلمه ها میشند. حتما قلمه ها رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست ندهند وبرای ریشه دارکردن داخل خاکهای متخلخل بکارید.

  10. فاطمه گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید . من یه ادنیومی داشتم تا یه هفته پیش خیلی خوب رشد میکرد ولی یهو کلا برگاش نرم شدن و ریختن و متوجه شدم تنش هم نرم شده الان چیکار میشه کرد ممنون میشم راهنماییم کنید .
    اینم عکساشه
    https://uupload.ir/files/xb6p_c46bf2d3-705c-4e96-8047-2a5c9bb0b5d5.jpeg
    https://uupload.ir/files/nilh_91c178a1-6d0f-46da-9a1a-
    ۷f03077c7013.jpeg
    https://uupload.ir/files/nilh_91c178a1-6d0f-46da-9a1a-7f03077c7013.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، خاکش مناسب نیست وگلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست، بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وداخل گلدانی که یک الی دو سایز از حجم ریشه ها بزرگتر باشه بکارید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید یک هفته بعد از کاشت، اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

  11. پریا گفته:

    سلام من یک گل آدنیوم دارم کنارپنجره بود نمی دونم چراساقه هایش نرم شده احساس می کنم دارد خراب میشود چکار کنم

  12. narjs گفته:

    سلام
    دیشب دستم به سر گیاه آدنیوم خورد و یک شاخه پربرگ آن شکسته شد الان چکار کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برگهای پایینی شاخه رو جدا کنید وبایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتی رو که شکسته بصورت صاف برش بزنید وقسمت بریده شده رو به پودر دارچین اغشته کنید بعد در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، ابیاری رو بصورت کاملا سطحی با اسپری انجام بدید بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل شروع کنید.

  13. Ali گفته:

    سلام خسته نباشید، برای گلدهی این گیاه تو فصل تابستون کود تهیه کردم (پودر صورتی و زرشکی رنگ) اما نحوه استفاده از اون رو نمیدونم، آیا باید با آب مخلوط بشه؟ یا مستقیم روی خاک ریخته بشه و اینکه چه مقدار کود و در چه بازه زمانی و هر چند وقت یکبار باید به گیاه داده بشه تا مشکلی پیش نیاد براش. ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برای گلدهی تنها کوددهی کافی نیست گیاه باید بالغ باشه وشرایط نگهداری ایدالی داشته باشه تا به گل بشینه برای تقویت میتونید کوددهی کنید، از کودهای مخصوص کاکتوسها بهتر هست استفاده کنید، ماهی یک بار در زمان رشد گیاه به اندازه یک گرم در یک لیتر اب میتونید ترکیب کنید وماهی یک بار زمانی که خاک گیاه مقدار کمی رطوبت داره با محلول کود ابیاری کنید.

  14. مهدی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان فعال سایت میهن کاکتوس
    ببخشید بنده دو مرتبه اقدام به قلمه زدن کردم با همون فرمول خاک بالا ولی هر دو دفعه قلمه ها از همون محل برش آب جذب کردن و پلاسیدند.با اینکه خیلی هم آب بهشون نمیدادم.اگه میشه یه راهنمایی بکنین ممنون میشم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید باید حتما تیز وضدعفونی شده باشند، بعد از پینه بستن قسمت بریده شده باید بکارید، قسمت بریده شده باید کامل خشک بشه،بعد از کاشت یک الی دو هفته بعد بهتر هست ابیاری انجام بشه وبصورت کاملا سطحی و غرق اب نشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.