ویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوس

ویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوس

ویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوس: پایه‌های زیادی برای پیوند زدن کاکتوس وجود دارد.سؤال اینجاست که یک پایه خوب پیوند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و بر اساس چه نکاتی باید یک پایه پیوند خوب را انتخاب کنیم.

این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که ما می‌خواهیم پس از پیوند دادن، پایه پیوند بتواند پیوندک را برای چندین سال تحمل کند و با آن رشد و به آن شکل و فرم زیبا بدهد و یا مثلاً یک کاکتوس پیوندی را که از جایی می‌خریم بدانیم که آیا می‌توانیم آن را به درستی نگهداری کنیم یا خیر.

۱_ تناسب آب و هوایی:
از ویژگی‌های یک پایه پیوند خوب که منطقه رشد آن پایه را تعیین می‌کند تناسب با آب و هوا است. برخی از مناطق ایران سردسیر و برخی از مناطق گرمسیر است به همین منظور پایه‌های ویژه آن مناطق رشد بهتر و عملکرد بهتری در این مناطق دارد. نمی‌توان یک پایه را که به سرما نیاز دارد و عادت به رشد در محیط سرد دارد به مناطق گرم منتقل کرد و انتظار رشد خوب و عالی از آن را داشت پس منطقه شما در انتخاب نوع پایه پیوند نقش بسیار مهمی دارد.

علت بیشتر خراب شدن کاکتوس‌های پیوندی پس از مدتی، ناسازگاری با شرایط آب و هوایی خریدار است. شما معمولاً یک کاکتوس پیوندی را از جاهایی که با شرایط آب و هوایی منطقه شما بسیار تفاوت دارد خرید می‌کنید که این کاکتوس پس از مدتی رو به خرابی می‌نهد و علت خرابی را باید در ناسازگاری شرایط رشد پایه بیابید.

۲_ رشد پیوندک:
هدف از برخی پیوندها فقط رشد پیوندک و زود بالغ و بزرگ شدن پیوندک است، که این موضوع در برخی از پایه‌ها سریع‌تر و در برخی دیگر کندتر انجام می‌شود لذا دقت به این موضوع که پایه شما به لحاظ ژنتیکی می‌تواند به پیوندک شما رشد مورد نظر را بدهد یا خیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور مثال شما می‌خواهید از یک کاکتوس تعداد زیادی تن جوش بگیرید و می‌خواهید این کار در کمترین مدت زمان انجام شود لذا باید پایه‌ای را برای پیوندک خود انتخاب کنید که رشد بسیار سریع داشته باشد تا باعث می‌شود تن جوش‌های پیوند شما زیاد شود.

خلاف این موضوع نیز وجود دارد گاهی اوقات شما می‌خواهید کاکتوس شما به شکل و فرم کاملاً طبیعی رشد کند و کمترین میزان بچه دهی را داشته باشد لذا باید پایه پیوندی را انتخاب کنید که میزان رشد کمتری داشته باشد تا فرم و شکل طبیعی پیوندک شما حفظ شود.

۳_ مقاومت پایه:
برخی پایه‌ها  به صورت ژنتیکی مقاوم و برخی پایه‌ها ضعیف‌تر هستند. که آنها را در دو دسته  پایه دائم و پایه موقت تقسیم بندی می‌کنیم. رعایت این موضوع که شما می‌خواهید پیوند بدهید که پیوندک شما عمر بسیار زیادی داشته باشد و یا پیوندی که به صورت موقت باشد و پس از مدتی پایه آن را عوض کنید از اهمیت بالایی در پیوند شما برخوردار است.

پایه‌هایی همچون پرسیکا اغلب به صورت موقت استفاده می‌شوند ولی پایه‌هایی همچون لمارو سرئوس و اکانتو سرئوس و تیغ مشکی پایه دائم به حساب می‌آیند.

۴_تناسب پایه و پیوندک:
این موضوع به ژنتیک پایه و چسبندگی پایه و پیوندک باز می‌گردد. برخی از پیوندها بر روی پایه‌های خاص رشد بهتر و نتیجه بهتری دارد و به اصطلاح سازگارتر هستند و برخی دیگر سازگاری کمتری دارد و پیوندک پس از گرفتن پیوند رشد آن‌چنانی بر پایه نخواهد داشت پس دقت در انتخاب پایه متناسب با پیوند نیز از موضوعات مهم در انتخاب پایه مناسب برای پیوند است.

۵_ سایز پیوندک:
برخی از مواقع پیوندک شما سایز بسیار بزرگی دارد، مثلاً یک کاکتوس که روی خاک رشد کرده و شما می‌خواهید آن را به روی پایه پیوند بزنید و سایز آوند پیوندک از سایز پایه بزرگ‌تر است. بنابراین برخی از پایه‌ها به همین منظور خط می‌خورند. زیرا نمی‌توان پیوندک‌های بزرگ را روی پایه‌های کوچک پیوند داد و باید پایه‌هایی انتخاب شود که قطر بیشتر و آوند بزرگ‌تری دارند تا بتوانند پیوندک را به راحتی بر روی آنها پیوند دهیم.

موارد گفته شده از اصول اولیه پیوند زدن کاکتوس‌ها هستند که رعایت آنها می‌توانند در دراز مدت نتیجه خوبی را برای شما در برداشته باشد. دقت کنید که معمولاً این موضوعات را شما بدون اینکه بدانید در حال استفاده  هستید. هیچ‌گاه شما بر روی یک پایه ضعیف و کوچک یک پیوندک بزرگ نمی‌زنید ولی هدف از این مقاله صرفاً نشان دادن اهمیت این موضوعات و استفاده صحیح و به موقع از آنها است.

پیشنهاد می شود مقاله اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس را مطالعه کنید.

ویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوسویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوسویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوس

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “ویژگی پایه مناسب برای پیوند کاکتوس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، افت شپشک نرم تن هستن، بایک گوش پاکن اغشته به الکل تمام لکه ها رو حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید تهویه محیط رو هم بالا ببرید.

  1. mahdimousavi8300 گفته:

    با سلام و خسته نباشید . ببخشید . میشه چند مثال از تناسب ژنتیکی پایه و پیوند نام ببرید ؟؟به غیر از اونایی که قبلاً گفتید ..ممنون

دیدگاه‌ها بسته شده است.