آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

گل شفلرا یا گل پنجه کلاغی با نام انگلیسی Schefflera را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد. آسان‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد.

قلمه زدن گیاه شفلرا دارای سه مرحله به شرح زیر است

  • انتخاب قلمه مناسب و سالم
  • کاشت در خاک مناسب
  • نگهداری پس از کاشت قلمه

مراحل قلمه زنی گل شفلرا (گل پنجه کلاغی)

برای قلمه زدن گل شفلرا قلمه را از شاخه‌های چوبی شده و سالم انتخاب کنید و آنها را به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز و تمیز کات کنید،  برگ‌های روی قلمه‌ها را برای جلوگیری از تبخیر زیاد جدا کنید البته می‌توان یک یا دو برگ انتهایی را روی قلمه باقی گذاشت.

آموزش قلمه زدن گل شفلراقلمه گل شفلرا

حال قلمه‌ ها آماده کاشت هستند و باید خاک مناسب را برای آنها تهیه کرد، از ترکیب خاک‌های مختلفی مانند پیت ماس، کوکوپیت، ماسه و پرلیت می‌توان برای قلمه زنی گل شفلرا استفاده کرد. بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچکش و یا حرارت ضدعفونی کنید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها افزایش یابد.

قلمه‌ها را به اندازه یک تا سه سانتی متر در خاک فروکرده و اطراف آن را با انگشت پر کنید. گلدان را آبیاری مختصری کرده و در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، توجه داشته باشید نباید قلمه‌ها را در مقابل تابش شدید نور آفتاب قرار دهید. به منظور حفظ رطوبت اطراف ریشه‌ها می‌توانید بر روی گلدان محتوی قلمه‌ ها پلاستیکی شفاف بکشید یا به اصطلاح ظرف قلمه را کاور کنید.

ریشه زایی قلمه‌ها ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد. پس از اطمینان از ریشه زایی می‌توان به تدریج رطوبت را کم کرد. یک ماه پس از ریشه زایی نیز می‌توان قلمه خای ریشه دار را به گلدان دیگری منتقل کرد.

ریشه دار کردن قلمه شفلرا

چند نکته مهم در قلمه زدن گل شفلرا

  • قلمه ها را در جهت درست در خاک بکارید یعنی نباید سر و ته کاشته شود.
  • خاک لازم نیست خیلی خیس باشه و تنها رطوبت نسبی خاک کافی می باشد.
  • بهتر است قلمه ها بصورت مورب کات شوند.

بهترین زمان برای قلمه زنی گل شفلرا چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت قلمه شفلرا می باشد.

گل شفلرا را از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز میتوان تکثیر کرد. شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آن را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت. همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

برای آموزش قلمه شفلرا در آب اینجا کلیک کنید

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    195 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

    1. علی گفته:

      سلام وقت بخیر ممنون بابت مطلب بسیار مفید و این که جواب کامنت هارو میدید.
      تاحد ممکن کامنت هارو هم خوندم و چندتا سوال باقی مانده رو میپرسم ازتون.
      شفلرام حدود ۱۲۰ثانت هست و دوتا ساقه جدا تو گلدان یکی ابلق و یکی ساده.
      یک: اگه به همین شکل رشد کنه آیا خودکار ساقه جدید در نمیاره؟ یعنی حتما باید سرش چیده بشه تا ساقه بزنه؟
      دو: اگه همینجوری رشد کنه و چوب بزارم براش آیا طی مرور زمان ساقش سفت نمیشه؟ چون الان داره کج میشه.
      سه: الان ۱۲۰ ثانته و اگه ۲۰ ثانت سرش رو بچینم از سرش میخواد ساقه در بیاره خب به نظرتون یک متر ساقه باقی مونده کشش و تحمل ساقه های جدید رو داره؟ اصلا پیشنهاد شما چیه؟ بیام جای ۲۰ ثانت ۷۰ تا ببرم مثلا؟ 🙁 برای من بوته ای یا رشد این شکلی فرقی نداره از نظر ظاهری… فقط می‌خوام رو بهترین حالت ممکن رشد کنه همین و الان موندم چیکار کنم ببرم یا نه واقعا موندم چیکار کنم خیلی ممنون میشم که کامل در این باره منو مشورت بدید و این که خیلی سرحاله خداروشکر که و قسمت بالاییش برگهای پهن زیادی داره البته بکن از زیرش ریزش برگ داره که مربوط به برگهای قدیمی
      و راستی ببخشید اینم بگم
      اگه همینجوری رشد کنه و هی قرار باشه از برگهای زیر قدیمی بریزه اینجوری که چندسال دیگه دو متر چوب خالی میشه و سرش برگ شبیه نخل میشه 😐 یا تصور من اشتباه هست از اونجا که برگ ریخته هم بعدا ممکنه برگ بزنه؟
      واقعا ببخشید اینقدر سوال کردم

        • علی گفته:

          سلام مرسی ازتون
          این عکسش:
          http://uupload.ir/files/izn_large.jpg
          ببینید مشورت من از شما این هست که من نهایت بتونم بزارم این ۲٫۵ متر رشد کنه، حالا اگه به حد ذکر شده رسید بعدش تکلیف چی میشه؟ اگه از سرساقه بزنمش که اون سرش باز دوشاخه این میشه! و من باید مثلا دست کم ۱٫۵ مترش رو تو اینده برش بزنم …
          نمیتونم این قاعده رو درک کنم که باید چیکارش کرد…
          راستی خاکش پُر از هزارپا و کرم بود بهش دیازینون زدم هیچکدوم از هزارپاها نیومدن رو خاک، سری بعد میخوام اب بدم و بعدش دوباره سم.
          من از کجا باید مطمئن بشم که هزارپاها مردن؟ یکم روی خاک اب بریزم اگه که بیان سمت رطوبت و اگه نیومدن یعنی مردن؟ من حس میکنم این روش تضمینی نیست…

          ببخشید لینم لطفا ببینید:
          http://uupload.ir/files/lknp_small.jpg
          به نظرتون اینو بخوام سرزنی کنم که بوته ای بشه، از وسط ساخه خوبه؟ یا یک وجب از بالا رو ببرم

          • کارشناس 2 گفته:

            سلام، جواب سوالاتون رو در پیام قبلی نوشتم لطفا مطالعه بفرمایید، فعلا گیاهتون کوچک هست ونیازی به سرزنی یا هرس نداره به همین صورت بهتر هست نگهداری کنید تا بزرگ بشه. بعد از بزرگ شدن برای هرس وشکل دادن به گیاه میتونید شاخه های فرعی رو هرس کنید.

    2. حمیده گفته:

      سلام آیا شفلرا رو میشه از طریق قلمه برگ تکثیر کرد؟
      من سه تا از برگای شفلرا رو از محل اتصالش به ساقه جدا کردم و گذاشتم توی آب جوشیده سرد . الان نزدیک ده روزه توی آب هست اما هنوز اثری از ریشه نیست.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، نه با برگ تکثیر نمیشه باید ساقه هم باشه ،احتمالش هست که ریشه بزنه ولی جوانه نمیده.

    3. علی گفته:

      با سلام و خسته نباشید. گیاه شفلرای من تمامی برگ ها و شاخه های آن پژمرده شدن چیکارش تومن بکنم؟لطفا کمکم کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    4. Fatemeh گفته:

      سلام وقت بخیر.گلدون شفلرا رو عوض کردم الان ازقسمت بالای ساقه سیاه و خشک شده و این روند ادامه داره،آیا گیاهمو از دست دادم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا گیاه قارچی شده اگر سیاه شدگی گسترش داره از قسمتهای سالم گیاه میتونید قلمه بگیرید برای راهنمایی بهتر از گیاه وقسمتهایی که تغییر رنگ دادند عکس واضح بفرستید.

    5. رضوان گفته:

      سلام من یه شفلرا دارم که فقط یه شاخه بود بلند میشد ولی عریض و پرپشت نمیشد چند وقت پیش سرش رو یه اندازه بیست سانت زدم گذاشتم تو آب ولی ریشه نمیزه حدود ۴۰ روزه اگه الان بزارم تو خاک احتمالش هست تو خاک ریشه دار بشه ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا قطر قلمه از یک سانت بیشتر هست ،اگرانتهای قلمه حالت لزج نداره میتونید داخل کوکوپیت بکاریدودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید ،با گذشت زمان ریشه دار میشه.

        • علی گفته:

          سلام من سوالی دارم شفلرا قلمه زدم و یک ماه در آب بوده الان ریشه نداده ولی برگ های تازه زده باید درخاک بکارم یا هنوز صبر کنم

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، بهتر هست صبر کنید ریشه بزنه زمانی که ریشه ها سه سانت شد داخل خاک انتقال بدید.

    6. Zizi گفته:

      سلام وقت بخیر . چند وقت پیش چندتا از برگای شفلرا کنده شد و من اونها رو داخل آب گذاشتم و الان ریشه داده . آیا مستقیما داخل خاک بکارم خراب نمیشه؟
      باتوجه به اینکه اولا برگه که از قسمت ساقه ریشه داده و اینکه مدت طولانی داخل آب بوده

    7. omid گفته:

      سلام یه گل شلفرا دارم که تقریبا یک سالو نیمه که خریدم یک ماه پیش گلدان وخاکش رو عوض کردم اول برگهایش خیلی‌ ریخت بعد هی برگ در میاره وبعد خشک میشه میافته مشکلش چیه راهنمایی کنین ممنون میشم راهنمایی کنیددرضمن نور معمولی داره خونمون در ضمن رشد هم نکرده خیلی .

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم،ترکیب خاک وکودهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

    8. نرگس گلبان گفته:

      با درود و سلانم فراوان ممنون از پاسخگویی های خوبتون من یه شفلرا دارم حدود ۸ساله دارم اما همون دو شاخه ای که از اول بوده رشد کردند و مستقیم بالا رفته وهیچ ساقه فرعی هم نداده وبرگهای پایین مرتب خشک شده و ریخته و تقریبا از سطح خاک نیم متر ساقه بدون برگ دارم و تعدادی از برگها هم دارند زرد می شند.برگهای بالایی شادابند ولی برگهای پاییننه.می تونین راهنماییم کنید.حتی یکبار سر یکی از شاخه ها هم چیده شده ولی از کنارش فقط یه شاخه دیگه زد و بزرک شد.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • مهدیه حیدری گفته:

          سلام من تقریبا سه سال میشه این گیاه رو دارم اول یه شاخه بود که دیگه عمون بلند شد الان تقریبا یک ونیم متری هستش و به تازگی سه تا شاخه جدید زده وگرنه همون یه دونه هستش میشه راهنمایی کنید که چه کودکی بهش بدم که بیشتر شاخه بده من خودم قبلا کود هربان دادم بهش و ابیاریش هم هر وقت خاکش خشک بشه جاشم آفتاب گیر هستش و رشدش هم خوبه

          • کارشناس 2 گفته:

            سلام، اگر رشد ایدالی داره از همون کود هربای استفاده کنید یا میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل npkگیاه رو تقویت کنید، اگرگیاهتون ابلغ هست باید ازکودهایی که پتاس بیشتری از ازت داره استفاده کنید.

    9. yaser گفته:

      سلام خسته نباشید شرایط ابیاری شفلرا چطور باید انجام بشه از چند تا از همکاراتون سوال کردم گفتن یه روز در میون آبیاری کنید .

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری رو انجام بدید، زمان دقیقی برای ابیاری نمیشه تعیین کرد چون دمای نگهداری در منزل متفاوت هست.

    10. فرزین گفته:

      سلام. من یه شفلرای ۶ ساله دارم که قدش رسیده به یک و نیم متر یا بیشتر. راستش الان میخام تنه ش چون قطور شده گیاه رو بنسایش کنم. ولی حیفم میاد اون شاخه هاشو که میبرم بندازم دور. میخام قلمه شون کنم. به نظرتون الان میتونم گلدونش رو عوض کنم به گلدونای بنسای؟ از لحاظ فصلی مشکلی برا گیاه ایجاد نمیکنه؟و قلمه هارم میخام به تیکه های ۲۰ سانتی تقسیم کنم و هورمون ریشه بزنم و بزارمشون تو‌ کوکوپیت. قلمه هام ریشه میدن تو این وقت از سال؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، در این فصل میتونید قلمه هارو بکارید وریشه دار کنید ،برای بنسای باید حجم ریشه ها با حجم شاخه ها مساوی باشه میتونید یک سوم ریشه ها رو هرس کنید.

    11. میترا گفته:

      سلام و وقت بخیر
      من سال ۹۴ گیاه شفلرا خریدم که خیلی کوچک بود ولی الان قدش تقریبا ۱۳۰ شده و خیلی شاخه فرعی هم درآورده و در حال رشد خوبی هستش و پشت شیشه قدی جنوبی ساختمان گذاشتم و جاش خیلی دوست داره و هر چند وقت یکبار به طرف نور می‌چرخونم.
      سوال من اینه که چون گیاه خیلی رشد کرده من یک چوب وسط گلدان گذاشتم و با نخ اون مهار کردم چطوری میتونم تکثیر موفق داشته باشم؟
      ممنونم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، میتونید از شاخه های فرعی قلمه بگیرید شاخه ها رو بایک چاقوی تیز وحتما ضدعفونی شده برش بزنید قلمه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل کوکوپیت بکارید ،برای حفظ رطوبت میتونید چند روزی کاور کنید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از ریشه زنی به محیط پرنور انتقال بدید.

    12. ژیلبرت صلیبی گفته:

      با سلام یک بنسای شفلرا خریدیم . فروشنده گفت هفته ایی دوبار آبیاری و در نور غیر مستقیم نگهداری شود . بعد از مدتی تمام برگها خشک شد و ریخت .از آنچه که ماند یک شاخه دارای کمی برگ شده .آیا بنسای دوباره احیا میشود .گلدان را عوض کرده ام.

    13. محمد حسین گفته:

      سلام حدود یک ماه پیش یک قلمه ازشفلرا کاشتم الان از بالای ساقه سیاه شده ولی از پائینتر شروع کرده برگ زدن الان باید قسمت سیاه را جدا کنم یا که دست نزنم ممنون از راهنمایی شما

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر قسمت سیاه شده پیشروی داره بله با یک چاقو یا کاتر تیز وضدعفونی شده کات کنید وروی قلمه محلول قارچ کش اسپری کنید از محلول قارچ کش داخل خاک هم بریزید.

    14. ریحانه گفته:

      سلام من یه گل شفلرا دارم اندازش حدود یک متر شده گلدونش خیلی کوچیک بود عوض کردم همه برگاشزرد شد ریخت الان ۴تا برگ داره الان نمیدونم چیکارش کنم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا موقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیدند،گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ودر محیط ثابت خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، مدتی در جای ثابتی بمونه بهبود پیدا میکنه وریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنند ومجدد شروع به رشد میکنه رطوبت محیط رو هم افزایش بدید.

    15. مریم گفته:

      سلام من الان تو فروردین یه قلمه زدم و الان داخل اب هست ولی میخوام تو یه گلدون پلاستیکی با خاک برگ بکارم و اینکه چه کنم که ریشش قوی باشه یه موقع خراب نشه من از هورمون ریشه زایی یا این چیزها اطلاعی ندارم
      و اینکه کلا گیاهان چه موقع کود میخوان؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، میتونید داخل کوکوپیت بکارید وریشه دار کنید خاک رو باید مرطوب نگهدارید ،شرایط نگهداری ایدال باشه از جمله خاک مناسب گیاه، نور کافی، ابیاری منظم وتهویه ورطوبت مناسب گیاه رشد ایدالی خواهد داشت ،کوددهی در زمان رشد گیاه.

    16. زهره گفته:

      سلام،
      من یه گل شفلرا دارم که حدود ۱ سال و نیم پیش خریدمش، به صورت تک ساقه حدود ۱متر و حتی بیشتر رشد کرده،
      حدود ۱ ماه پیش گلدونش رو برای اولین بار عوض کردم، تقریبا تا ۳ روز گوشه ی هال بود ، بعد اونو به پشت پنجره داخل آشپزخونه منتقل کردم که البته پنجره شمالی بود و در طول روز نور مستقیم به گل نمیخورد اما بعد از یک هفته از زمان تعویض گلدان برگهای بالایی شل و آویزان شدن،
      فکر کردم به خاطر پنجره هست و یااینکه روی کابینته و گرما در قسمت بالای آشپزخانه زیاده، برای همین به هال منتقل کردم، اما باز برگهای بالایی آویزان هستن،ریزش برگ های سبز پیدا کرده، برگهای پایینی شروع به زرد شدن و ریزش کرده
      امروز دیدم یکی از برگهای بالایی سبز تیره مایل به سیاه شده و خشک شده
      آبیاری تقریبا هفته ای یه لیوان،
      روی ساقه از موقع خرید لکه های قهوه ای وجود داشت من فکر کردم شاید برگ بوده که ریخته اما الان جایی خوندم که بیماری بوده
      فاصله برگهای قدیمی خیلی زیاده اما برگهایی که تو خونه خودم رشد کرده فاصله کمتری دارن

      اول اینکه این گل دقیقا چش شده و باید چیکارش کنم تا به حالت نرمال برگرده
      دوم اینکه میتونم از قسمت بالایی و برگ های آویزانش قلمه بگیرم؟ رشد میکنه یا نه؟
      ممنون میشم راهنماییم کنین
      پیشاپیش تشکر

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، چندین شوک رو یکجا به گیاه وارد کردید، بعد از تعویض خاک وگلدان تا یک هفته نباید گیاه جابجا بشه ودر محیط ثابت وخنک ونیمه سایه نگهداری بشه،با این جابجایی های مکرر احتمالا ریشه های گیاه اسیب جدی دیدند، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید،قلمه ها رو بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید وبعد بامحلول قارچ کش قلمه ها رو شستشو بدید بعد داخل کوکوپیت بکارید وکاور کنید ،خاک رو مرطوب نگهدارید یک هفته کاور بمون کافی هست، بعد از ریشه زنی ورشد میتونید به خاک اصلی انتقال بدید.

    17. محسن گفته:

      ضمن عرض سلام و خدا قوت
      گیاه شفلرا
      دو سالی هست دارم و یک جای ثابت نگهداری میکنم نور کافی و شرایط مناسب محیا هست
      با این همه سال گذاشته و شاخه گیاه ضعیف شد که بعد که پرسیدم متوجه شدیم شته زده ولی دو ساقه از بین رفت ولی هنوز یکی از ساقه ها پس از سم پاشی ها سالم ماند
      الان هم حالش خوبه و مدام در حال رشد و برگ دادن هست
      میخواهم ازش قلمه بگیرم ولی حجم برگهای سر ساقه بسیار زیاد هست و از طرفی به خاطر رشدش سر ساقه دارم رو به پایین میاد
      آیا ارزش داره قلمخه بگیرم و برگهای سر ساقه رو ببرم
      آیا پس از قلمه گیری خود گیاه سالم میماند
      تاثیر منفی روش نداره
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، قلمه گیری هیچ اسیبی به گیاه نمیزنه، بهتر هست از شاخه های فرعی و از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ،وسیله ای رو که برای برش استفاده میکنید حتما تیز وضدعفونی شده باشه.

    18. سحر گفته:

      سلام وقت بخیر من گیاه شفلرا دارم داخل خاکش زیر رو کردم دیدم یک چیزایی شبیه عنکبوت ریز بود گفتم خاکش عوض کنم و سم پاشی هم کردم الان برگ کوچیکی که جوونه زده بود خمیده شده مشکل خاصی داره؟

    19. Zahra گفته:

      سلام
      من دوتا قلمه به طول ۳۰سانت ازپاجوش های شفلرا گرفتم یک هفته هست که توی اب گذاشتم ولی برگها نسبت به روز اول آویزان شده ویکی ازبرگها هم حالت گندیدگی به خود گرفته .
      دوم اینکه به نظرشما ریشه دارکردن دراب بیشتر جواب میده یا درخاک؟
      سوم اگردرخاک بهترباشد،میتوانم ازاب به خاک انتقال دهم تا ریشه دهد؟
      لطفا راهنمائی کنید
      ممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، قلمه رو از اب خارج کنید وانتهای قلمه رو بررسی کنید اگر حالت نرم وگندیدگی داشت بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت الوده رو کات کنید وقلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ، داخل اب هم ریشه میزنه میتونید داخل خاک سبک مثل کوکوپیت هم کشت کنید وبعد از ریشه زنی داخل خاک انتقال بدید،کوکوپیت رو باید مرطوب نگهدارید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.