طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد: موضوع پیوند زدن کاکتوس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث شده است که تحقیقات بسیار زیادی در زمینه پایه‌های مناسب برای پیوند و همچنین این موضوع که کدام پایه پیوندک را با سرعت بیشتری رشد می‌دهد و سریع‌تر به سایز مورد نظر می‌رساند انجام شود. لذا لیستی تهیه شده از بهترین پایه‌ها و پر استفاده ترین پایه‌ها برای پیوند و آنها را در دسته بندی قرار داده‌ایم که میزان رشد پیوندک در آنها مشخص شده است.

این طبقه بندی از آنجا اهمیت دارد که شما می‌خواهید یک پیوندک را در کمترین زمان به سایز مورد نظر برسانید برای همین حتماً باید از پایه پیوندی استفاده کنید که بیشترین رشد را داشته باشد تا این رشد بسیار زیاد به پیوندک شما منتقل شود.

نکته: شرایط منطقه‌ای  و محیطی مانند دما رطوبت و سایر عوامل بر رشد پایه بسیار مؤثر است. لذا ممکن است در منطقه شما با توجه به شرایط آب و هوایی، اندک تغییری در این رده‌بندی ایجاد شود مثلاً به علت اینکه برخی از پایه‌ها با منطقه شما سازگار نیستند از آنها رشد کمتری نسبت به برخی دیگر از پایه‌ها مشاهده کنید.

طبقه بندی بر اساس میزان رشد پیوندک:

۱- Pereskiopsis
۲- Acanthocereus sp
۳- Hylocereus sp
۴- Selenicereus grandiflorus
۵- Opuntia
۶- Trichocereus pachanoi
۷- Stenocereus pruinosus
۸- Myrtillocactus geometrizans
۹- Harrisia jusbertii
۱۰- Trichocereus peruvianus
۱۱- Cereus jamacaru

بیشترین رشد در میان پایه‌ها را پایه پرسیکا دارد و معمولاً این پایه برای پیوندهای بذری کوچک استفاده می‌شود و در مدت زمان بسیار کوتاه رشد بسیار زیاد و معجزه آسایی به پیوندک می‌دهد. حتی برخی از پیوندک‌ها که معمولاً به هیچ عنوان تن جوش نمی‌دهند، پایه پرسیکا با رشد بسیار زیادی که دارد آنها را وادار به تن جوش دهی خواهد کرد.

رتبه دوم پایه اکانتو سرئوس تعلق دارد پایه اکانتو سرئوس نیز از پایه‌های بسیار مقاوم و پررشد است و می‌تواند رشد زیادی با پیوندک دهد. از این پایه می‌توان هم برای بذرهای تازه جوانه زده و هم برای قلمه‌ها و تن جوش کاکتوس‌ها استفاده کرد و قابلیت پیوندی بسیار خوبی دارد و می‌تواند وزن بسیار بالایی را نیز تحمل کنند و به تمامی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است.

رتبه سوم به پایه هیلئو سرئوس تعلق دارد. این پایه که معمولاً در ایران به علت ناسازگار بودن کمتر استفاده می‌شود، رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌توان از آن به صورت پایه دائم برای پیوندهای خود استفاده کنید.

رتبه چهارم به پایه سلنی سرئوس تعلق دارد. این پایه که برخلاف ظاهر نازک و ظریف خود رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پایه پرسکیا برای پیوند دادن بذرهای کوچک استفاده شود.

رتبه پنجم پایه اپونتیا است که آن نیز به علت سطح نورگیر بسیار زیاد و همچنین ریشه‌های زیادی که می‌دهد رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌تواند به عنوان پایه بسیار مقاوم حتی در برابر نور مستقیم خورشید استفاده شود.

رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب متعلق به پایه تریکوسرئوس، پایه لمارو و پایه میرتلو هستند.

در رده هشتم پایه‌های پیوند، پایه تیغ مشکی قرار دارد برخلاف محبوبیت بسیار زیادی که این پایه دارد چندان رشد زیادی به پیوندک نمی‌دهد از جمله پایه‌های کم رشد برای پیوندک محسوب می‌شود لذا اگر قصد شما رشد سریع و زیاد پیوند است از این پایه برای پیوند دادن استفاده نکنید.

رتبه‌های نهم و دهم این رده‌بندی به پایه trichocereus paravianis و پایه سرئوس جامایکا تعلق دارند که رشد بسیار کمی به پیوندک می‌دهد البته این دلیل بر عدم رشد پیوندک نخواهد بود بلکه به نسبت به پایه‌های ذکر شده رشد کمتری از خود برای پیوند نشان می‌دهند.

این رده بندی بر اساس خصوصیات ژنتیکی این پایه‌ها با آزمایش‌های بسیار دقیق و حساب شده بر روی این پایه‌ها تهیه‌شده است و اگر شما می‌خواهید از پایه‌هایی که در انتهای لیست هستند کسب بهترین نتیجه را بگیرید باید چند مورد را رعایت کنید:

۱_ دارا بودن ریشه مناسب برای پایه پیوند: هرچه ریشه پایه پیوند شما بیشتر باشد مواد غذایی بیشتری را از خاک جذب می‌کند و در نتیجه رشد بیشتری نیز پیوندک می‌دهد.

۲_ هر چه پایه پیوند شما سطح نورگیر بیشتری داشته باشد غذا سازی بیشتری در این سطح نورگیر انجام خواهد داد و لذا رشد بیشتری را به پیوندک منتقل خواهد کرد.

۳_ سرحال بودن و قطور بودن پایه پیوند است برخی بر روی پایه‌های بسیار نازک و ظریف و غیر مقاوم پیوند می‌دهد و انتظار معجزه از آن پایه پیوند را دارند حتی اگر پایه پیوند شما به صورت ژنتیکی جزو بهترین پایه‌های پیوند باشد اگر آن را به صورت صحیح مقاوم و قطور رشد ندهید رشد پیوندک خوبی را از آن شاهد نخواهید بود.

برای شما این سؤال ممکن است پیش بیاید که چرا برخی از پایه‌ها در این رده بندی ذکر نشده‌اند؟

در این رده بندی پایه‌هایی را که بیشتر برای پیوند استفاده می‌شود را باز کرده‌ایم و آزمایش روی آنها انجام شده است پایه‌های بسیار زیادی و کاکتوس‌های بسیار زیادی می‌تواند به عنوان پایه پیوند استفاده شود کاکتوس‌هایی مانند فرو انواع آزرو سرئوس و یا پیلئو سرئوس می‌توانند به عنوان پایه پیوند استفاده شود ولی کمتر برای پیوند آنها از این پایه‌ها در مقیاس تجاری استفاده می‌شود بنابراین در این رده بندی رشد پیوندک این پایه‌ها ذکر نشده است.

پرسکیا
پرسکیا
Acanthocereus sp
Acanthocereus sp
hylocereus_sp
hylocereus_sp
selenicereus
selenicereus
opuntia
opuntia
Trichocereus pachanoi
Trichocereus pachanoi
Stenocereus pruinosus
Stenocereus pruinosus
Myrtillocactus geometrizans
Myrtillocactus geometrizans
Harrisia jusbertii
Harrisia jusbertii
Trichocereus peruvianus
cereus jamacaru

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

50 دیدگاه برای “طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه این نوع برای پیوند زدن مناسب نیست، پایه مقاومی نیست وزود خم میشه.

  1. علی گفته:

    سلام. اگر میشه یک مطلب هم برای سر زنی گیاه بزارید. سوالم این هست چرا میگن گیاه کوچک رو سر زنی یا تقسیم رو پایه نکنید. الان در مورد عبدلکورری میشه چند سانت چند سانت برید پیوند زد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چشم حتما، چون گیاه کوچک ضعیف هست وهر نوع سربرداری ویا تقسیم باعث از بین رفتن گیاه میشه، برای سرزنی باید صبر کنید تا گیاه بزرگتر ومقاومتر بشه بعد سرزنی بشه،عبدالکوری جزو افوربیاهاست وتکثیرش باید مثل افوربیاها انجام بشه،اگر روی هر برشی که میزنید چند اروئل وجود داشته باشه بله میشه با این روش تکثیر کرد.

  2. pooya.s$ گفته:

    سلام
    ببخشید آخر از پایه سنپدرو روانگردان مسکالین تهیه میشه یا از کاکتوس پیوت؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پایه چرمی، مارگیناتو سرئوس هست،کمی بزرگتر بشن شکل اصلی رو میگیرند، بله پایه مناسبی هست میتونید پیوند بزنید.

  3. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    پایه تریکوسرئوس بهتره یا اکانتوسرئوس برای پیوند روی ژیمینو میهانویچی؟

    • پویا جهانگیرمراد گفته:

      تیغ مشکی چه خصوصیات خوبی داره که اونو به عنوان پایه استفاده میکنن؟ به نظرتون برای آستریاس، تیغ مشکی بهتره یا نقره ای؟

      • کارشناس 2 گفته:

        مهمترین خصویتش این هست که چند برابر وزن خودش میتونه پیوندک رو نگه داره وپایه مقاومی به حساب میاد. برای استریاسها هر دو پایه مناسبی هستند میرتلو هم بهتر جواب میده.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای زیاد همراه با رطوبت محیط باشه بله دوام میاره ولی اگر دما زیاد وبصورت خشک باشه ونور مستقیم باشه احتمال ازبین رفتنش وجود داره.

  4. حامد گفته:

    سلام
    ببخشید برای پیوند روی اپونتیا ، واریته هایی که راکت های بزرگ و ضخیم دارن رشد بهتری میدن؟ یا واریته های دارای راکت نازک؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اندازه راکت فرقی نمیکنه مهم این هست که راکتها نور کافی دریافت کرده ومقاوم باشند ضعیف باشند رشد ایدالی به پیوندک نخواهند داد. قسمتی رو که برش میزنید برای پیوندک نباید چوبی باشه باید درحال رشد باشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه دیگه تمام نیرو ورشد پایه روی پیوندک متمرکز میشه احتمالش هست که تنه جوش بزنه ولی بهتر هست که از روی پایه جدا کنید تا تمام نیروی پایه صرف پیوندک بشه.

  5. سحر گفته:

    سلام
    شرایط نگهداری:
    روی پشت بام داخل گلخونه تو استان اصفهان
    آبیاری هم هفته ای یک بار هست
    مربوط به پیوندک خاصی نیست که عکس بفرستم
    کلن خیلی از پیوندک هام اینطور میشن که بعد از پیوند خوردن و حتی به رشد افتادن شروع به لا دادن میکنن یعنی از کناره ها پایه و پیوندک جدا میشن
    هر کسیم یه چیز میگه
    یکی میگه کش رو بود برداشتی یکی میگه پایه قدیمی بوده و ….

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود رطوبت محیط هم باعث این مشکل میشه کش رو تا سه روز بایدنگهدارید بعد از سه روز میتونید از روی گیاه بردارید ولی تا ده روز بهتر هست که گیاه داخل وکیوم باشه تا رطوبت محیط تامین بشه. بعد از ده روز بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده که دمای ایدالی داشته باشه انتقال بدید.

  6. سحر گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من پیوند هایی که میزنم بعد حدود دوماه و وقتی کاکتوس به رشد میافته ، پیوندک رو میخاد پس بزنه
    آیا به دلیل گرما هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از پیوندک وپایه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      فکر نکنم پایه مناسبی برای پیوندباشه، میتونید از انواع پایه های میرتلو یا تیغ مشکی یا سن پدرو برای پیوند استفاده کنید.

      • شاهین گفته:

        سلام یه پرسشی دارم ممنون میشم راهنمایی فرمایید
        من چند سال دیش توی یک گلدان مستطیلی دراز چند تا کاکتوس ستونی مانند پایه خیاری _ پایه چرمی _ اوریو اولدمن _ کاشتم العان بعد از چند سال قطور شدن و ریشه هاشون از ته گلدان زده بیرون

        چون عوض کردن این چنین کار سختی هست اگر عوض نکنم مشکلی پیش میاد؟
        میشه ریشه های اضافه رو قیچی کرد ؟

        من میترسم که بعد از چند سال ریشه های اینها توی همدیگه فرورفته باشن و به هم گره خورده باشن و اگر یکدومشونو بیرون بکشم باعث پارگی ریشه خودش و بقیه بشه
        لطفا راهنمایی کنید که چطور بدون پارگی ریشه ها بتونم گلدونشونو عوض کنم ؟

        سپاسگزارم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، الان زمان مناسبی برای تعویض خاک وگلدان نیست صبر کنید و اسفند ماه اقدام کنید، ابتدا خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض کنید.

  7. reza.s گفته:

    سلام وقت بخیر
    نمیشه کاری کرد که پایه ای که پیوند داده شده ، تنه جوش بده ؟ یعنی خود پایه تنه جوش بده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ایدال باشه واروئلهای قسمت بالایی پایه کات نشه تنه جوش میزنه ولی اگر پایه تنه جوش بزنه رشد پیوندک متوقف خواهد شد واحتمال از بین رفتن پیوندک وجود داره.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، منظورتون اگر اکانتو کالسیوم هست ،خیلی متفاوت هستند با هیلو سرئوس، هم شکل ظاهری هم تیغها هم ارئلها میتونید اسم هردو رو روی مرور گرتون سرچ کنید وتفاوت رو ببینید.

  8. مژدهی گفته:

    سلام.
    اسم دیگه پایه تریکو و پایه سنپدرو چیه؟
    معایب و مزایای پایه سنپدرو و خیاری چیه؟؟
    ممنون.خسته نباشید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تریکو سرئوس پاچانویی هم میگن، کلا یک گیاه هست ولی در زبان عامیانه خیاری هم میگن، یا همون سن پدرو، برای جواب سوال دومتون پیشنهاد میکنم مقاله بهترین وبدترین پایه رو مطالعه بفرمایید برای مطالعه این مقاله روی نوشته کلیک کنید.

  9. mahdimousavi8300 گفته:

    با سلام و خسته نباشید . ببخشید در این مقاله منظور از اکانتو سرئوس کدوم واریته اونه؟؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.