پایه پرسکیا، موقت یا دائم؟

پایه پرسکیا، موقت یا دائم؟

پایه پرسکیا، موقت یا دائم؟ از آنجایی که پرسیکا یکی از بهترین و پر رشدترین پایه‌های پیوند برای بذرهای تازه جوانه زده کاکتوس و حتی کاکتوس‌های بزرگ‌تر به صورت پیوند مدادی است و این رشد بسیار زیاد در هیچ پایه‌ای وجود ندارد بر آن شدیم تا یک تحقیق کلی درباره این پایه انجام دهیم تا بفهمیم که آیا این پایه به عنوان پایه دائم استفاده می‌شود یا پایه موقت؟

با جستجو و پرس و جو از تولیدکنندگان و کلکسیونرهای کاکتوس و مشاهده نوع فعالیت و استفاده آنها از پرسیکا به این نتیجه رسیدیم که پرسیکا در ایران به عنوان پایه موقت استفاده می‌شود.

عموماً پیوندهای زده شده بر روی پرسیکا در کمتر از یک سال یا نهایت دو سال (برای پیوندک‌های کم رشد) روی پرسیکا باقی می‌ماند و سپس برای رشد به پایه دیگری منتقل می‌شوند و خیلی کم دیده می‌شود که کسی یک پیوندک را بیش از ۵ سال بر روی پرسیکا نگه دارد و گاها با دیدن یک پیوندک چند ساله بر روی پرسیکا بسیار خوشحال می‌شدیم و صاحب کاکتوس علت نگه داشتن این پیوند را که سؤال می‌کردیم جواب بسیار جالبی نمی‌شنویم اغلب می‌گفتن به علت کمبود پایه نگه داشته شده است یا به علت عدم دقت و حواس پرتی به پشت گوش انداخته شده است و در اولین فرصت‌هایی پایه را تعویض می‌کنیم.

 

چرا هیچ‌کس پرسیکا را برای چند سال به عنوان پایه چند ساله استفاده نمی‌کند؟

مگر پرسیکا بهترین رشد را به پیوندک نمی‌دهد؟

مگر پیوندک پرسیکا بیشترین مقدار تن جوش دهی را ندارد؟

مگر پیوندک پرسیکا زودتر گل نمی‌دهد؟

مگر پیوندک پرسیکا سریع‌تر بالغ نمی‌شود؟

مگر پایه پرسیکا ارزان‌ترین پایه برای پیوند نیست؟

چرا از آن به عنوان یک پایه چند سال استفاده نمی‌شود؟

۱_  باور اشتباه: در میان مردم و گلخانه دارها این باور وجود دارد که هرچه پایه قطورتر و بزرگ‌تر باشد به معنی مقاومت زیاد این پایه است که این موضوع اصلاً ربطی به مقاومت ندارد. پایه همان تیغ مشکی، اکانتو سرئوس و هیلئو سریوس و.. می‌توانند وزن بیشتری را در مقایسه با پایه همانند پایه نقره ای یا تریکوسرئوس تحمل کنند پس در مورد پرسیکا این باور وجود دارد که چون این پایه نازک است پس به سرعت زیر پیوندک خم خواهد شد و نمی‌تواند پیوندک را برای مدت طولانی نگه دارد پس ما هم از این پایه با عنوان پایه دائم نباید استفاده کنیم. البته این موضوع به مقاومت و اندازه پایه دارد.

۲_ رشد ناصحیح پایه: اغلب در گلخانه‌ها پایه‌هایی همچون پایه نقره‌ای و میرتلو و غیره را در مرکز گلخانه که بیشترین نوردهی را دارند قرار می‌دهند برای آنها بهترین خاک را استفاده می‌کنند تا بهترین رشد را انجام دهند و به نحو احسن رشد کند معمولاً پایه پرسیکا را در محیط نیم سایه با خاک ضعیف قرار می‌دهند که این باعث می‌شود که بسیار ضعیف و لاغر بمانند و قطور نشود و در نتیجه پایه مقاومت نداشته باشند این موضوع برای تمام پایه‌ها صدق می‌کنند هر پایه‌ای را که در شرایط عالی قرار بدهیم آن پایه مقاوم‌تر و کیفیت بالاتری خواهد داشت و پیوندک آن به خوبی رشد خواهد کرد اما اگر شرایط نامناسب برای پایه خود ایجاد کنیم مطمئناً در پیوندک هم اثر می‌گذارد و پیوندک ما رشد خوبی نخواهد داشت.

۳_ تجاری نبودن پایه: معمولاً پایه‌های تجاری باید به راحتی قابل حمل و جابجایی باشند و به راحتی آنها را از یک نقطه کشور به نقطه دیگر کشور انتقال داد اما پرسیکا به علت ساختار نازکی که دارد معمولاً در انتقال و جابجایی پیوندک از روی آن جدا می‌شود و خود پایه می‌شکند.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

59 دیدگاه برای “پایه پرسکیا، موقت یا دائم؟

  1. آرام گفته:

    سلام علت چروک شدن پایه چیه، من قبلا هم با این مورد برخورد کردم اما همیش بعد از مدت کوتاهی خوب میشد، ولی این یکی مدام داره بیشتر میشه چروکش، لطفا راهنماییم کنید چه عواملی میتونه باعثش بشه چیکار میشه کرد برای درمان

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، دلایل مختلفی باعث این مشکل میشن، مثل ابیاری بیش ازاندازه، خاک نامناسب، گرفتگی زهکش گلدان، کمبود ابیاری، این موارد رو بررسی وایدال کنید. بعد از پیوند زدن چروک میشه؟

      • آرام گفته:

        پیوندک رشد خیلی خوبی داشت و حتی شروع کرد به تنجوش زنی قابل توجه ولی چند روزه این مشکل پیش اومده، ریشه های پایه هم سالمه

        • کارشناس 2 گفته:

          از پایه وپیوندک عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.