اصول آبیاری گل بنفشه آفریقایی

اصول آبیاری گل بنفشه آفریقایی

اصول آبیاری گل بنفشه آفریقایی: گل بنفشه افریقایی گیاه حساسی است که بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد. پس باید در آبیاری آن خیلی دقت کنید، آبیاری زیاد و آبیاری کم هر دو می‌تواند به گیاه آسیب برساند. آبیاری باید در حد نیاز گیاه باشد. در ادامه به نحوه آبیاری گل بنفشه آفریقایی می‌پردازیم.

خاک باید همواره مرطوب نگه‌داشته شود اما این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست. همچنین شاخه و برگ‌ها باید خشک باقی بمانند.

ریزش قطرات آب بر روی برگ‌ها موجب ظهور لکه‌هایی با رنگ روشن بر روی پهنه آنان می‌شود و گل‌ها نیز در اثر پاشش قطرات آب شفاف و کمرنگ می‌شوند به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان گلدان‌های بنفشه آفریقایی را از قسمت تحتانی آب می‌دهند تا احتمال برخورد آب با برگ‌ها را به حداقل برسانند.

بدین صورت که زیرگلدانی را ابتدا از آب پر می‌کنند. آب از طریق منافذ ته گلدان به خاک گلدان نفوذ می‌کند و به سمت بالا حرکت می‌کند. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گلدان در زیر گلدانی پر از آب باقی می‌ماند. سپس آب زیر گلدانی خالی می‌شود. یکی از مشکلات آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه یا طوقه گیاه است.

برای افزایش  رطوبت هوای اطراف این گیاه در روزهای گرم نیز عمل غبارپاشی را انجام ندهید. بلکه این کار را می‌توان به گونه‌ای دیگر انجام داد بدین صورت که یک زیر گلدانی که قطر آن بیشتر از قطر گلدان است انتخاب کنید و درون آن را تقریبا تا تمامی ارتفاع آن سنگریزه بریزید.

سپس درون این زیرگلدانی آب بریزید البته به نحوی که ارتفاع آب تا نیمه ارتفاع زیر گلدانی باشد. حال گلدان بنفشه آفریقایی را بر روی این سنگریزه ها بگذارید. با این روش گیاه با آب در تماس نیست تا جذب آب از طریق منافذ انتهای گلدان صورت گیرد. اما تبخیر آب درون زیر گلدانی رطوبت مورد نیاز گیاه را در هوای گرم و خشک (همانند زمستان که به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی محیط داخل خانه گرم و خشک می‌شود) تامین کند.

مورد دیگر دمای آب است بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب سرد استفاده نشود و از آبی با دمای اتاق استفاده شود. آب سرد موجب ایجاد لکه های حلقوی و یا کلروز در برگها می شود.

از آب های بدون املاح و در حد امکان تصفیه شده استفاده کنید. آب های دارای شوری یا اهک میتواند به گیاه آسیب برساند. آب لوله کشی را برای کاهش مقدار کلر بهتر است ۲۴ ساعت در حالت ساکن قرار دهید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

2 دیدگاه برای “اصول آبیاری گل بنفشه آفریقایی

  1. سعید گفته:

    از کجا بدونیم کی وقت آبیاری بنفشه افریقایییه؟ باید چند قسمت از خاک رویی خشک بشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمانی که برگها کمی حالت نرم وانعطاف داشت میتونید ابیاری رو انجام بدید اگر غیر از روش فیتیله ای ابیاری میکنید زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.