آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ: یکی از راه‌های آسان بسیاری از گل‌ها تکثیر از برگ می‌باشد. با این روش بسیاری از گل‌های آپارتمانی مانند پتوس برگ انجیری، بگونیا، قاشقی، برگ بیدی، دیفن باخیا، شفلرا، فیتونیا، فیلودندرون، بنفشه آفریقایی و بسیاری از گیاهان دیگر را می‌توان تکثیر کرد. در این مقاله آموزش تکثیر گل‌ها از طریق برگ را بر روی گیاه پتوس توضیح می‌دهیم.

تکثیر گل از برگ

ابتدا گیاه مورد نظر را برای تکثیر از برگ انتخاب می‌کنیم. از گیاهان سالم و در حال رشد که فاقد بیماری و پوسیدگی هستند استفاده کنید تا درصد موفقیت بالا برود. برای جدا کردن قلمه‌های برگ از یک جسم تیز مانند قیچی تمیز استفاده کنید. همچنین چند ظرف آب مانند لیوان برای قرار دادن برگ‌ها در آب آماده کنید.

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ
شاخه‌های مناسب را انتخاب کرده و آنها را از گیاه مادری جدا کنید. مانند تصویر بالا

 

آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگتکثیر گل از برگتکثیر گل از برگبرگ‌ها را از ساقه به گونه‌ای جدا می‌کنیم که مقداری از ساقه که همراه گره برگ است بر روی برگ باقی بماند.در غیر این صورت ریشه زایی وجوانه زنی انجام نخواهد شد، ریشه زایی از این گره‌ها انجام می‌شود. در برخی از گیاهان مانند بنفشه آفریقایی بودن گره بر روی برگ ضروری نیست.

تکثیر گل از برگ

برگ‌های آماده شده را در داخل ظرف حاوی آب تمیز قرار می‌دهیم. به طوری که انتهای برگ‌ها به طور کامل در داخل آب قرار بگیرند. ظرف را در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. هر چند روز یک بار آب ظرف را تعویض کنید و آب تازه در آن بریزید. قلمه‌ها را در محیط بسته و بدون عبور هوا مانند آشپزخانه نگهداری نکنید.

قلمه‌ها خیلی زود ریشه دار خواهند شد. مدت زمان ریشه دار شدن برگ‌ها بستگی به نوع گیاه و شرایط دارد و ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

تکثیر گل از برگ

حال برگ‌های ریشه دار شده شما آماده انتقال به خاک هستند.

برای کاشت برگ‌های ریشه دار شده از خاک‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. بهتر است از خاک‌هایی استفاده کنید تا بتواند رطوبت نسبی در خود نگه دارد. مانند خاک پیت ماس و کوکوپیت. همچنین برای حفظ رطوبت می‌توان از مقداری پرلیت نیز استفاده کرد.

گلدان های مناسب تهیه کنید و خاک را داخل آن بریزید و به آرامی برگ‌های ریشه دار شده را در آن بکارید. به دلیل ضعیف بودن ریشه کاشت را به آرامی انجام دهید تا ریشه‌ها آسیب نبینند. حتماً باید خاک را مرطوب نگه دارید.

تکثیر گل از برگ

اکنون شما گلدان جدیدی از یک گیاه دارید که می‌توانید از نگهداری و زیبایی آن لذت ببرید. گلدان جدید را می‌توانید به مکانی با نور بیشتر منتقل نمایید. تجربیات و نظرات خود را برای ما زیر این مقاله بفرستید.

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

108 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گل‌های آپارتمانی از طریق برگ

  1. جلالوندی گفته:

    سلام خسته نباشید، دوسال هست که این سانسوریا رو دارم، آبیاری دوهفته یکبار در حد سیراب شدن بوده و نور محیطش متوسطه، چند وقتیه این لکه های زرد روی برگهاش ظاهر شده
    گلدونش رو عوض کردم و از کود سه بیست استفاده کردم و آبیاری رو کم کردم بهتر شد
    میخوام بدونم دلیل ظاهر شدن این لک ها چی بوده تا دوباره این اتفاق نیفته؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، عکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • جلالوندی گفته:

        ممنون ازلطفتون عکس رو هم ضمیمه کرده بودم گویا نیومده مجدد ارسال میکنم

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، سه علت میتونه باعث ایجاد چنین لکه ها یا زخمها روی برگهای سانسوریا بشه اولیش ضربه فیزیکی که موقع جابجایی یا دراثر برخورد شاخه ی سایر گیاهان بوجود میاد، دوم در اثرکاشت گیاه در خاک نامناسب که اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ،برای سانسوریا خاکهای متخلخل بهتر جواب میده که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، سوم استفاده ازکودهایی که ازت زیادی ازپتاس دارند، برای سانسوریاها کودهایی که پتاس وفسفر زیادی از ازت دارند مناسب هست ازت زیاد باعث جذب زیاد اب توسط ریشه ی گیاه میشه وباعث ترکیدگی برگهای این نوع گیاه میشه برای تقویت میتونید ازکودهای npk12, 12,36و۱۳،۴۰،۱۳یا کودهای مشابه استفاده کنید بصورت دوره ای بهترهست مصرف بشند.

  2. کوثر گفته:

    سلام آیا این روش تکثیر پتوس در آب درسته کنار پنجره جنوبی؟البته باید بگم گیاه من قبل برش هم این ریشه هارو داشت و من دیگه به ریشه دست نزدم فقط هر برگ رو از گره کات کردم به روش تصویر و در آب قرار دادم امیدوار باشم که ریشه بدن؟ و آیا داشتن تین ریشه روی ساقه قبل قراردادن در آب طبیعیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله داخل اب زودتر ریشه دار میشه، کلا پتوسها ریشه هوایی میزنند وطبیعی هست. کمی ریشه ها که رشد کردند میتونید داخل خاک انتقال بدید.

  3. د.ی گفته:

    سلام من برگهای پتوس رو حدودا ۱۰ روز پیش جدا کردم برای قلمه و توی آب گذاشتم زیاد ریشه نزدن و به خاک منتقل کردم.آیا رشد میکنن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، باید ساقه هم باشه تنها با برگ ریشه دار شده باشه جوانه نمیزنه، اگر باساقه ریشه دار شده بله رشد میکنه.

  4. صالحی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من گیاه فردوس دارم برگاش ریزند و ساقه اش خم شده میشه علتشو بفرمایید
    جلوی پنجره جنوبی نگهداری میشه ، چهار ماه پیش خاک و گلدونشو عوض کردم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. حامد گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یه گیاه از کسی هدیه گرفتم که متاسفانه اسمش رو نمیدونم و هیچ اطلاعاتی در مورد نگهداری و قلمه زدن ازش بلد نیستم میشه راهنمایی کنید لطفا؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون، گیاهتون Kalanchoe laxiflora Baker کالانکوئه لاکسیفلورا هست، از طریق برگ وقلمه ساقه تکثیر میشه، جزو ساکولنتهاست وبه نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره خاک متخلخل وسبک وابیاری با خشک شدن کامل خاک ،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه.

  6. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    پتوس ۱ماه در اب قلمه زدم و میخوام کلا دراب بزارم بدون انتقال به خاک هر۲هفته اب عوض میکنم انتهای ساقه روبه زردی است ایاباید کاتش کنم؟ ساقه به طول۱٠س برش و روی هرساقه۲برگ داشت که جدا نکردم. باتشکر
    https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۰۷۱۵_۱۰۵۰۰۰_ucgn.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، میتونید اون شاخه رو خارج کنید وتا قسمتی که زرد شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تنگ اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی کنید بعد مجدد اب تمیز داخلش بریزید وقلمه ها رو داخلش قرار بدید برای تقویت هم ماهی یک بار کود رو بصورت مایع رقیق داخل اب بریزید.

      • نرگس گفته:

        خداخیرتون بده از راهنمایی که کردید.
        میشه ازکود مایع ریزمغزی عکسش فرستادم بهش,بدم؟ یا کودپودری ۳۶-۱۲- ۱۲در اب حل کنم بدم؟ وقتی کوددر۱لیتراب حل کردم چقدر ازاین ۱لیتر در تنگ اب بریزم که ریشه نسوزه؟ باتشکر
        https://s4.uupload.ir/files/img_20210715_154510_300j.jpg

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از توجه شما، بله میتونید از هر دو نوع کود استفاده کنید البته به صورت دوره ای، میتونید مقدار کمی محلول کود درست کنید وداخل اب تنگ ترکیب کنید، برای مثال داخل نیم لیتر اب نیم گرم کود بریزید وهمون محلول رو داخل تنگ اب بریزید.

          • نرگس گفته:

            خداخیرتون بده.
            شرمنده ازاین همه سوال کود در نیم لیتراب ترکیب کردم کلا همین بریزم درتنگ خالی وگیاه بزارم یا این ترکیب+آب داخل تنگ کنم. باتشکر.

  7. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    پوتوس چندساله دارم ک تعدادی از ساقه هاش کلا خالی شده برای قلمه زدن از ابتدا درخاک کوکوپیت قلمه بزارم یا ابتدا در اب باشه بعد ب خاک منتقل شه چ روشی بهتره؟ و اگر دراب باشه برای اینکه بعدانتقال ب خاک دچارشک نشه ایا ۲هفته دراب باشه کافیه؟ باتشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، با هر دو روش میشه تکثیر کرد داخل اب زودتر ریشه میزنه داخل کوکوپیت هم بکارید باید خاک رو مرطوب نگه دارید، میتوند داخل اب ریشه دار کنید وزمانی که ریشه ها دو الی سه سانت شد داخل خاک انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.