اصول آبیاری و بیماری‌ های گل آزالیا

اصول آبیاری و بیماری‌های گل آزالیا

اصول آبیاری و بیماری‌های گل آزالیا: درختچه آزالیا به گل‌های زیبا و خوش‌رنگ خود معروف است. گل آزالیا از زیر سردهٔ خرزهره می‌باشد. به راحتی می‌توان این گیاه را در منزل و یا گلخانه پرورش داد. آبیاری این گیاه بسیار مهم می‌باشد. پس با رعایت نکات زیر در آبیاری آن دقت کنید تا گیاهی شاداب و سرحال داشته باشید.

خاک گل آزالیا  نباید کامل خشک شود حتی در طی زمستان. خشکی کشیدن گیاه موجب ریزش برگ‌ها خواهد شد حتی اگر برگ‌ها سبز رنگ باشند و تغییر رنگ نداده باشند. بنابراین بستر کاشت باید همواره از رطوبت برخوردار باشد.

 

برای آبیاری از آب بدون املاح همانند آب باران  استفاده شود. آب‌های املاح دار را تا حدود یک یا دو ماه تحمل می‌کند اما در نهایت برخی از املاح آب بخصوص کلسیم موجب قلیایی شدن بستر کاشت و عدم جذب برخی از عناصر غذایی بخصوص آهن می‌شوند و در نتیجه برگ‌های سبز، زرد خواهد شد و گیاه رشد مناسبی نخواهد داشت.

 

برخی از پرورش دهندگان شیوه خاصی از آبیاری را برای آزالیا توصیه می‌کنند. به گفته آنها گلدان آزالیا را باید در داخل ظرفی پر از آب قرار داد به نحوی که سطح بستر کاشت نیز به زیر آب فرو رود. ۵ دقیقه گلدان در همان وضعت باقی می‌ماند و سپس از ظرف آب خارج می‌شود و آب‌های اضافی از منافذ زیر گلدان خارج می‌شوند. گیاه را بخصوص اواخر تابستان و در پاییز باید غبار پاشی کرد تا این عمل به خنک شدن گیاه کمک کند و گیاه به تشکیل جوانه‌های گل ترغیب شود.

 

البته برخی از پرورش دهندگان به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی، عمل غبار پاشی را توصیه نمی‌کنند بلکه از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده می‌کنند. بدین صورت که ابتدا یک زیر گلدانی را که بزرگ‌تر از زیر گلدانی گیاه است تهیه می‌کنند و داخل آنرا تا لبه آن سنگریزه‌های درشت می‌ریزند. سپس زیرگلدانی تا نیمه ارتفاع دیواره آن آب ریخته می‌شود و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه‌ها قرار می‌گیرد. باید مراقب بود تا ته گلدان حاوی گیاه با آب موجود در زیر گلدانی دوم، تماس نداشته باشد. گرمای محیط آب داخل زیر گلدانی دوم را به تدریج تبخیر کرده و رطوبت مورد نیاز برگ ها گیاه را فراهم می‌کند.

 

برخی دیگر از مشکلات:

دلیل زرد شدن برگ‌های گل آزالیا
زهکش ضعیف خاک و فقر شدید غذایی و عدم کوددهی و افزایش اسیدیته خاک به دلیل استفاده از آب نامناسب از دلایل اصلی این مشکل هستند.

چروک شدن برگ‌های آزالیا: 
سرمازدگی بهاره یا پاییزه، فعالیت آفاتی که از شیره گیاه مصرف می‌کنند مانند شپشک ها، کنه‌ها یا شته باعث چروک شدن برگ‌ها می‌شود.

بروز لکه بر روی برگ‌ها: 
بیماری قارچی کپک- و بیماری زنگ می‌تواند عامل این لکه‌ها باشد.

عدم گلدهی آزالیا: 
اگر گل‌ها تشکیل می‌شوند اما قهوه‌ای شده و از بین می‌روند به دلیل سرمای بیش از اندازه محیط است- برخی از ارقام چند سال زمان نیاز دارند تا بتوانند گل دهند- مصرف کودها بعد از اواسط تیر ماه زیرا ممکن است نوع نامناسب کود منجر به افزایش رشد برگ ها شود و از شکل‌گیری جوانه‌های گل جلوگیری کند- نور کم محیط – تابش نور مستقیم آفتاب موجب ریزش غنچه‌های گل خواهد شد- هوای گرم و خشک موجب ریزش جوانه‌های گل می‌شود-

مرگ ناگهانی آزالیا: 
زهکش نامناسب بستر کاشت- عمیق کاشته شدن گیاه در زمان تعویض گلدان- بیماری‌هایی همانند پوسیدگی ریشه فیتوفتورا که به دلیل زهکش نامناسب بستر کاشت شیوع می‌یابد- مصرف آب‌های املاح دار که در نهایت منجر به قلیایی شدن بستر کاشت و از بین رفتن گیاه می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید