عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان: همیشه به یاد داشته باشید کوددهی کمتر به گیاهان بهتر از کوددهی بیش از اندازه آنان است. کوددهی بیش از اندازه موجب شور شدن خاک گیاه و آسیب رسیدن به ریشه‌های گیاه و سوختن ریشه‌ها می‌شود. از آنجایی که ریشه‌های سوخته و از بین رفته نمی‌توانند آب جذب کنند بعد از مدتی شاهد پژمردگی، رنگ سبز کدر برگ‌ها  که به تدریج زرد می‌شود و می‌ریزند خواهیم بود.

این حالت‌ها شبیه زمانی است که گیاه دچار کمبود آب شده است. صاحب گیاه تصور می‌کند که با آبیاری بیشتر گیاه می‌تواند آن را نجات دهد اما اگر به کوددهی نیز ادامه دهد قطعاً گیاه از بین خواهد رفت.

به منظور جلوگیری از چنین عوارضی همیشه دستورالعمل‌های صادر شده از سوی کارخانه‌های سازنده کودها را دنبال کنید و هیچ‌گاه غلظتی بیش از آنچه که از سوی آنان توصیه شده است را استفاده نکنید.

 

اگر گیاه خود را برای مدت زیادی بدون تغذیه و کوددهی گذاشته‌اید، گمان نکنید که با افزایش غلظت کودهای مصرفی، این کمبود را جبران خواهید کرد. شما با این کار به گیاه آسیب جدی وارد می‌کنید.


اگر چنین مسئله‌ای روی داد برای جبران آن بدین گونه عمل کنید:
گلدان گیاه و خاک اطراف ریشه‌ها را عوض کنید زیرا در اثر کوددهی بیش از اندازه خاک گلدان شور و نامناسب شده است. اگر امکان تعویض گلدان وجود ندارد گیاه را چندین بار با آب خالص آبیاری کنید تا جایی که امکان دارد نمک‌ها از اطراف ریشه شسته شوند. آبیاری مناسب این گیاه و کوددهی ملایم آن بعد از تعویض گلدان به رشد مجدد برگ ها کمک خواهد کرد.

 

کوددهی بیش از اندازه گیاه همیشه منجر به سوختن ریشه‌ها و مرگ گیاه نمی‌شود. بلکه در حالات ملایم‌تر این مشکل، برگ‌ها بزرگ‌تر از حد معمول و ترد و نرم می‌شوند و شاخه‌ها نیز ضعیف و فاصله میان گره‌ها بیشتر خواهد شد و به طور کل گیاه ظاهری ضعیف خواهد یافت.

 

همچنین درختان و گیاهانی که دوره استراحت را طی می‌کنند و یا به دلیلی بیمار هستند و رشد کمتری نسبت به درختان سالم دارند باید با غلظت کمتری کوددهی شوند. گیاهان در زمان خواب نیازی به کود ندارند مگر اینکه نوع کود به نوعی باشد که به تدریج و با بیدار شدن گیاه آزاد شود.

 

در مورد چنین درختانی استفاده از غلظت‌های معمول که برای درختان سالم و در حال رشد بکار می‌رود به نوعی زیاده روی در مصرف غلظت کود محسوب می‌شود چون این درختان از این کود نمی‌توانند استفاده کنند.

 

همچنین برخی از پرورش‌دهندگان معتقدند زمانی که گلدان گیاه تعویض می‌شود برای مدت ۶ هفته نباید به آن کود داد تا ریشه‌های جدید نسوزد. اگرچه توصیه‌های علمی نیز مبنی بر کوددهی بعد از هرس ریشه و یا تعویض گلدان وجود دارد. زیرا گفته می‌شود بلافاصله بعد از هرس ریشه گیاه به مواد غذایی نیاز دارد تا رشد کند و ریشه‌ها را ترمیم کند.

 

اما نوع کودی که در چنین توصیه‌هایی مطرح می‌شود کودهایی با مقادیر نیتروژن پایین‌تر هستند تا از سوختگی ریشه‌ها جلوگیری شود.

 

برخی از پرورش دهندگان توصیه می‌کنند که اگر چنین کودهایی در دسترس نیست و تنها کودهایی با میزان نیتروژن فسفر و پتاسیم برابر وجود دارد، تا ۸ هفته بعد از هرس ریشه‌ها نباید از چنین کودهایی برای گیاه استفاده کرد اما می‌توان کودهایی که با نام آهسته رهش شناخته می‌شوند بکار برد.

 

حتماً کودها را با دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی استفاده کنید. میزان مصرف کود به نوع گیاه، سن گیاه و فصل کوددهی نیز دارد. بهتر است کودها در زمان رشد گیاهان استفاده شود.

نویسنده: باغ سبز
منبع میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

62 دیدگاه برای “عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

  1. حسام گفته:

    سلام من گلم خاکشو عوض کردم الان برگاش داره خشک میشه خاکش خیلی خیس بود الان چیکارش کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، چه نوع گیاهی هست؟ شرایط نگهداری رو بفرماییدو عکس واضح ازخاک وگیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. ز.خ گفته:

    باسلام من به گلهام کود اهن دادم .همگی برگهاشون در حال سوخته شرن هستن و دیفن همه برگهاش ریخت .ایا باید خاک همه گلدانها را تعویض کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهان ابلق نیازی به کود اهن ندارند، احتمالا دز مصرفتون زیاد بوده میتونید خاک گیاهانتون رو به ارامی ابشویی کنید تا کود موجود در خاک شسته بشه واز زهکش خارج بشه.

  3. فائزه گفته:

    سلام. من یه سیکاس و یه آگلونما و یه سانسوریا داشتم وقتی کود دادم برگ آگلونما و سیکاس زرد شدن و شل شدن ولی سانسوریا هیچیش نشد.دقیقا هم اندازه همونی که روش نوشته بود استفاده کردم ولی نمیدونم چرا اینطور شد چیکار کنم دوباره سرحال بشن اصلا کاری میشه کرد یا از بین رفتن گیاهام؟؟؟

  4. سعیدی گفته:

    با سلام
    من حدود دوسال هست یک بنجامین آمستل دارم از اول بهار تا الان نوک برگهاش سوخته میشن، و هفته ای یکی دوتا برگ های نسبتا زرد میفتن
    کوددهی میکنم، سم با آب آبیاری هم دادم از یک ماه پیش
    ولی هنوز خشک شدن نوک و کناره های برگ ها ادامه داره
    با اینکه آبدهی و شرایط محیطش از دوسال پیش تفاوت نکرده این مشکل رو پیدا کرده و هنوز هم ادامه داره
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  5. سعید گفته:

    سلام من درخت سیب زیاد کود دادم برگاش زرد شده الانم خشک اگر بخواب اب شویی کنم خاک اگر زیاد اب بدم خبری نیستممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست شاخه های درخت رو بررسی کنید اگر کامل خشک شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد، ولی اگر هنوز خشک نشده میتونید خاک اطراف ریشه رو خاک برداری کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید. با خراش دادن یکی از شاخه ها میتونید متوجه بشید که هنوز زنده هست یا خشک شده اگر قسمت خراشیده شده سبز باشه زنده هست اگر نه خشک شده.

  6. میلاد گفته:

    سلام
    من یک گل بنجامین آمستل دارم حدود ۸ روزه گلدان را تعویض کردم (خاک استفاده شده ترکیبی از خاک مزرعه ،کود برگ ، کود حیوانی ) بعد از تعویض گلدان برگها به شدت زرد میشن و به سادگی از ساقه گل جدا میشن ، در حال خشک شدنه
    چطور میتونم نجات بدم گلم را از این اتفاق

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، موقع تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میشه وگیاه با زرد کردن وریزش برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست،
      گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید یا کاور کنید تا رطوبت محیط تامین بشه، بمدت چند روز بعد میتونید کاور رو باز کنید،یک الی دوهفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه ریزش وزرد شدن برگها متوقف میشه، میتونید یک بار خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

  7. مجید عیسی گفته:

    سلام مرسی از پاسخ گویی خوبتون؛ بنده چند ماهه گیاه اسپاتی فلیوم خریدم و در منزل نگهداری میکنم حدودا درجه هوای ۲۵تا ۲۸ درجه و داخل خونه در تابستون کولر روشنه ولی باد مستقیم نمیخوره به گیاه اما بعد از ۳ هفته نوک برگاش سوختگی پیدا کرده قبلا هفته ای ۲ بار بهش آب میدادم الان کردم ۶ روز یک بار و بعد از تحقیقات که کردم گفتن شاید برای رطوبت کم هست میخواستم بدونم مگر کولر آبی خودش رطوبت درست نمیکنه من حتی زیر گلدانی رو هم آب میریزم که رطوبت زیاد بشه و روزی یک بار اسپری میکنم ولی بازم این سوختگی داره پیش میره حوری که نصف برگ ها رو گرفته اگه میشه راهنمایی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،ابتدا زیر گلدانی رو خالی از اب کرده وخشک نگهدارید ،با این کارشما ریشه ها اکسیژن کافی دریافت نمیکنند وبمرور زمان ریشه ها پوسیده وگیاه از بین میره ،برای تامین رطوبت میتونید از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید،بصورتی که کف گلدان با اب در تماس نباشه هر زمان که برگها حالت پژمرده گرفت یا اویزان شدند ابیاری رو انجام بدید،تهویه محیط رو هم بالا ببرید.از باد کولر محافظت کنید.

  8. کیانا گفته:

    سلام
    ممنون میشم منو راهنمایی کنین .
    من کود بیورادیکانت گرفتم نمی‌دونم چه مقدارشو با اب قاطی کنم و به گل‌های تو خونه بددم؟ دستور العمل پشت بطری فقط واسه گلخونه رو گفته …ممنون میشم بگین چه مقدار واسه گل‌های اپارتمانی مناسبه ؟؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، معمولا روی بسته بندی مقدار مصرف نوشته میشه چه نوع کودی هست مقدار عناصرش چند هست؟ اسم کامل کود یا اسم لاتینش رو بنویسید.

  9. هاشمی گفته:

    سلام . من بیش اندازه به درخت شلیل کود ۲۰*۲۰*۲۰ دادم الان میوهاش خشک شده و همه برگ هاشم داره میرزه. اگه کسی میدونه ممنون میشم راهکاری بدین؟ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید ابیاری رو زیاد انجام بدید تا کود از خاک خارج بشه یا رقیق بشه ویا خاک اطراف گیاه رو عوض کنید.

  10. بهار گفته:

    سلام وقتتون بخیر.من برای تقویت گل هام کود گرفتم ک باید یک قاشق مرباخوری از کودو با یک لیتر اب مخلوط میکردم و هر ۱۵ روز بهشون میدادم منم این کارو انجام دادم ولی الان همه گلام دارن پلاسیده میشن و برگاشونم زرد میشه یا لکه های سوختگی روشون ایجاد میشه انگار اون کود کلا گلامو سوزونده خواهش میکنم راهنماییم کنید گلام دارن از بین میرن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، چه نوع کودی هست؟از عناصرنوشته شده روی بسته بندی کود وگیاهانتون عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. گلی گفته:

    سلام، یک ماه قبل به تمام گلدونام کودحیوانی اضافه کردم الان برگ گلام لکه های شبیهه سوختگی افتاده غنجه های زرد میشن و می افتند میگن مسمومیت باکودموجب این ضایعات شده لطفا راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر مقدار کود زیاد باشه وکامل نپوسیده شده باشه، بله این مشکلات بوجود میاد میتونید خاک گیاهان رو عوض کنید ویا باخاک جدیدی ترکیب کنید تا مشکل برطرف بشه.

  12. امیر عروجی گفته:

    سلام خسته نباشید
    گل من روش خط ها ک لکه های زرد بوجود میاد و رنگ پریدگی داره و اینکه دوره برگ ها و نوک برگ هاش خشک شده ک بعد سوختگی پیدا میکنه و هی به مرور بیشتر میشه احساس میکنم کود زیادی بهش دادم ولی حتی قبل از کود دهی ام اینجور میشد
    از قارچ کش استفاده کردم بازم فایده نداشت
    پتاس و ۳ ۲۰ بهش دادم بازم فایده نداشته
    طبق تحقیق هایی ک کردم احتمال میدم پی اچ ال مشکل داشته باشه
    و اینکه کود زیاد داده باشم
    نظر شما چیه و چه راه کاری براش پیشنهاد میکنید با تشکر از راهنمایی

    http://uupload.ir/files/ej04_img-20200514-wa0004.jpg

    http://uupload.ir/files/vy1h_img-20200514-wa0002.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. ترکیب خاک،ابیاری،مقدار مصرف کودها وسم قارچکش وفاصله زمانی مصرفشون..

  13. محمد گفته:

    سلام ما یه درخت شاه توت بزرگ داریم که بایک سطل رنگ کود اوره داده ایم برگ های درخت زرد وچوکیده شده و چند روزه مرتب اب میدهیم راحل چیست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، مقدار کود زیاد بوده واحتمالا باعث سوختگی ریشه گیاه شده میتونید خاک اطراف گیاه رو به عرض نیم الی یک متر وعمق نیم الی یک متر خاک برداری کنید وخاک جدیدی پای درخت بریزید وهر روزتا یک هفته کامل ابیاری کنید تا کود اضافی از خاک خارج بشه یا کود موجود در خاک رقیق بشه.

  14. محمد رضا گفته:

    با سلام
    خسته نباشید
    من به گیاهام کود ۳ ۲۰ دادم ولی از این قوطیا بوده که هیچ نشونی ندارن که به صورت عمده هستن و فروشنده توی قوطی میزاره
    به گیاهام دادم و مشکلی براشون به وجود نیومد به جز حسن یوسف که برگاش داره هی زرد میشه و میافته
    و گیاه محبوبه ی شب که خاکش رو عوض کردم و بعد کود دادم و برگاش اول زرد میشدن و الان حالت سوختگی پیدا میکنن
    و همچنین توی باغچه ی دم در خونه یه گیاه خرزهره دارم که اون هم به همین شکل شده اولش برگاش زرد میشده و الان دارن میسوزن هم برگ ها هم گل هاش
    چه کاری میتونم انجام بدم برای هر سه تاشون؟
    ممنون از راهنمایی های شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از تعویض خاک کوددهی یک ماه بعد باید انجام بشه، تعویض خاک وتغییر محیط نگهداری به گیاهان شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده، برای کم کردن شوک وارده بهتر هست یک هفته گیاه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا هم شوک برطرف بشه وهم گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه رو ترمیم کنه. برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، مقدار مصرف کود چقدر بوده ؟

    • محمد رضا گفته:

      روی قوطی نوشته بود یک قاشق غذاخوری هر دو ماه
      یکبار مصرف کردم با این دوز و ماه دوم مصرف نکردم

      برای محبوبه ی شب میزارم جایی که خنگ باشه
      برای دیفن باخیا و حسن یوسف چیکار کنم؟
      این دو رو ۳ ماهه که گلدونشون رو عوض کردم و دو ماهه که کود دادم
      و الان حدودا دو سه هفتس شاید نزدیک به یک ماه که این موارد رو دارم ازشون میبینم
      بنظرتون خاک رو بشورم؟ مشکلی براش پیش نمیاد ؟
      یا اینکه خاک رو کامل عوض کنم ؟ با توجه به اینکه ۳ ماه پیش عوض شده
      این دیفن ساقش خورده شده بخاطر شوریه خاک که فکر میکنم بخاطر کود دادن زیاده … به این فکر کردم ساقه رو ببرم و توی خاک جدید بزارم
      که هم ارتفاعش بیاد پایین تر (برگ های پایین ریخته ) هم ساقه سالم باشه که اگر بعد از مدتی رشد کرد و بزرگ شد ساقش نشکنه

      • کارشناس 2 گفته:

        مقدار مصرفتون خیلی زیاد هست وباعث سوختگی ریشه گیاهان وبرگها شده مقدار مصرف این نوع کودها یک گرم در یک لیتر اب هست یک قاشق غذاخوری حدود ۷گرم میشه که خیلی زیاد هست میتونید خاک گیاهان رو ابشویی کنید تا کود اضافی از خاک خارج بشه یا اگر براتون مقدور هست خاکشون رو تعویض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید. برای دیفن باخیا عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • محمد رضا گفته:

      این عکسای جدید گیاه دیفنم
      http://8upload.ir/uploads/f9201122.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f27313974.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f03061431.jpg

      و اینکه بنظرتون برای شستن خاک بنظرتون توی تشت اب بزارم گلدون رو یا اب بریزم روی خاک ؟
      چون مقداری هم پشه سیاه دارن با اینکه از کارت زرد استفاده کردم ولی هنوز هستن و فکر میکنم تخم ریزی کردن
      جایی خوندم که ده دیقه بزارم توی تشت اب جوری که خاک کاملا زیر اب باشه همشون از بین میرن
      برای یاس رازقی و نازیخی انجام دادم و جواب داد چون خاکشون مورچه داشت و الان خداروشکر خیلی بهتره
      ولی برای حسن یوسف و بقیه ی گیاهایی که دارم نمیدونم انجام بدم یا نه
      ممنونم از راهنمایی و پیگیریتون

      • کارشناس 2 گفته:

        از قسمتی که پوسیده شده بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بصورتی که به اوند سالم برسید دو تا از برگهای قدیمی رو هم کات کنید میتونید هم داخل اب وهم داخل کوکوپیت ریشه دار کنید بعد از ریشه زنی به خاک اصلی انتقال بدید. برای خارج شدن کود اضافی از خاک بهتر هست از روی سطح خاک ابیاری کنید واب از زهکش گلدان خارج بشه،برای لاروهای مگس سیاه داخل خاک اب بتنهایی اثر نمیگذاره مگر اینکه یک ساعت گلدان رو داخل تشت اب بگذارید.

    • محمد رضا گفته:

      میگم که بعد یه سوال
      گیاه برگ انجیریم جوونه زده بود و سیاه شد و خشک شد و کندمش و انداختمش
      الان دوباره جوونه زده
      بخاطر چی بوده؟ ممکنه این یکی هم اینطوری بشه ؟

  15. همیشه بهار گفته:

    سلام ببخشید برای اینکه گیاه تحریک بشه به ریشه دادن بیشتر ازچی استفاده کنیم؟ سانسوریاهای من ۳ ماهه کاشتم ریشه کمی دارن و ضعیفن ..ممنون از شما که وقتتون رو دراختیار ما میذارید و به سوالات پاسخ میدین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید در محیط پرنوری نگهداری کنید ودر خاک مناسبی کشت کنید ،وبا کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند تقویت کنید. ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد.

  16. همیشه بهار گفته:

    ممنون از پاسخ . ایا کود باکتری هم باعث مسومیت گیاه میشه؟ چون ب یه سریل فقط این کودو دادم اوناهم اینجورشدن برگها از پایین شل میشن ک زرد و چروک..عکس سوم یه گیاه دیگه اس که بعدکوددهی اونجور ابکی شده …قارچکش هم بزنم؟
    کلا خاک گلدانهارو عوض کنم به نظرتون بهتره یاهمون ابشویی جواب میده ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، کلا زیاده روی در مصرف کود ویا هر نوع سمی باعث مسمومیت گیاه میشه،بهتر هست فعلا ابشویی رو انجام بدید اگر بهبود یافتند مشکلی نیست، اگر این روند زرد شدن ادامه پیداکرد بهتر هست کلا خاک رو تعویض کنید،البته برگی که زرد شده به حالت اولیه برنمیگرده ولی گیاه رشد کرده وبرگهای سالمی اضافه میشه، اگر قارچ کش دارید بعد از ابشویی ویک هفته بعدمیتونید با محلول قارچ کش گیاهی که برگش حالت ابکی داره رو ابیاری کنید. یک گرم در یک لیتر اب از سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب مخلوط کنید،نصف یک قاشق چای خوری دقت کنید که زیاد نباشه تا مشکل جدیدی بوجود نیاد.

  17. همیشه بهار گفته:

    سلام لینک
    http://uupload.ir/files/550n_۲۰۱۹۱۲۰۵_۱۱۴۲۱۵.jpg
    http://uupload.ir/files/ifaf_۲۰۱۹۱۲۰۵_۱۲۳۲۳۴.jpg
    http://uupload.ir/files/o0ml_۲۰۱۹۱۲۰۵_۱۳۳۴۳۸.jpg
    لینک عکس ..دقیقا چندروز بعداز اینکه کودابیاری کردم ..البته یه سریارو فقط کودباکتری دادم یه سریا رو مخلوط کودباکتری و سه بیست ولی هردوسری یکی دوتا برگاشون از پایین زرد میشن و شل..دما حدودا ۱۸ الی ۲۰ درجه رطوبت هم کم زیر ۵۰…ممکنه از رشد قارچ باشه بعداز کودابیاری؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کوددهی زیاد بوده،عکس اول ودوم بدلیل بیشبود کود برگها تغییر رنگ دادند میتونید خاک رو ابشویی کنید تا کوداضافی از خاک خارج بشه، عکس سوم همان گیاه هست یا متفاوت هست؟ اگر جدا هست برگ پوسیده رو به ارامی جدا کنید ومواظب باشید از داخل برگ اب روی خاک چکه نکنه.

  18. همیشه بهار گفته:

    سلام من یه قاشق چایخوری سرپر تویه لیتراب به سانسوریاهام دادم کود سه بیست پودری الان دوسه روزه احساس میکنم برگا از ازپایین گیاه رنگشون ازسبزپررنگ به سبز کمرنگ مایل به زرد میشه چکارکنم ؟ لطفا راهنمایی کنین ..البته همراه این کود کود مایع حاوی باکتری دکتربیو هم دادم ممکنه ازین هم باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام،دز مصرف رو زیاد زدید،نصف قاشق چای خوری حدود یک گرم میشه، وباید نصف یک قاشق چای خوری کود ترکیب میکردید بعد از کوددهی این اتفاق رخ داد؟ شرایط نگهداری گیاه رو هم بفرمایید و از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  19. سیاوش رومانی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده بخاطر استفاده بیش از قارچ کش منکوب در یک نوبت، منجر به سوختگی نوک گیاه کنتیای خود شده ام.
    چطور می توان از سوختگی بیش از برگ های این گیاه در اثر استفاده بیش از حد مانکوزب، جلوگیری کرد؟؟؟؟
    با تشکر فراوان از شما
    شماره تماس:
    ۰۹۱۲۷۹۸۰۱۹۶

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، چه مقداراز قارچ کش مانکوزب رو استفاده کردید؟ اگر فقط روی برگها اسپری کردید برگهای گیاه رو با اب ولرم شستشو بدید،اگر داخل خاکش ریختید خاک رو ابشویی کنید ویا کلا خاک گیاه رو تعویض واز خاک جدیدی استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.