عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان: همیشه به یاد داشته باشید کوددهی کمتر به گیاهان بهتر از کوددهی بیش از اندازه آنان است. کوددهی بیش از اندازه موجب شور شدن خاک گیاه و آسیب رسیدن به ریشه‌های گیاه و سوختن ریشه‌ها می‌شود. از آنجایی که ریشه‌های سوخته و از بین رفته نمی‌توانند آب جذب کنند بعد از مدتی شاهد پژمردگی، رنگ سبز کدر برگ‌ها  که به تدریج زرد می‌شود و می‌ریزند خواهیم بود.

این حالت‌ها شبیه زمانی است که گیاه دچار کمبود آب شده است. صاحب گیاه تصور می‌کند که با آبیاری بیشتر گیاه می‌تواند آن را نجات دهد اما اگر به کوددهی نیز ادامه دهد قطعاً گیاه از بین خواهد رفت.

به منظور جلوگیری از چنین عوارضی همیشه دستورالعمل‌های صادر شده از سوی کارخانه‌های سازنده کودها را دنبال کنید و هیچ‌گاه غلظتی بیش از آنچه که از سوی آنان توصیه شده است را استفاده نکنید.

 

اگر گیاه خود را برای مدت زیادی بدون تغذیه و کوددهی گذاشته‌اید، گمان نکنید که با افزایش غلظت کودهای مصرفی، این کمبود را جبران خواهید کرد. شما با این کار به گیاه آسیب جدی وارد می‌کنید.


اگر چنین مسئله‌ای روی داد برای جبران آن بدین گونه عمل کنید:
گلدان گیاه و خاک اطراف ریشه‌ها را عوض کنید زیرا در اثر کوددهی بیش از اندازه خاک گلدان شور و نامناسب شده است. اگر امکان تعویض گلدان وجود ندارد گیاه را چندین بار با آب خالص آبیاری کنید تا جایی که امکان دارد نمک‌ها از اطراف ریشه شسته شوند. آبیاری مناسب این گیاه و کوددهی ملایم آن بعد از تعویض گلدان به رشد مجدد برگ ها کمک خواهد کرد.

 

کوددهی بیش از اندازه گیاه همیشه منجر به سوختن ریشه‌ها و مرگ گیاه نمی‌شود. بلکه در حالات ملایم‌تر این مشکل، برگ‌ها بزرگ‌تر از حد معمول و ترد و نرم می‌شوند و شاخه‌ها نیز ضعیف و فاصله میان گره‌ها بیشتر خواهد شد و به طور کل گیاه ظاهری ضعیف خواهد یافت.

 

همچنین درختان و گیاهانی که دوره استراحت را طی می‌کنند و یا به دلیلی بیمار هستند و رشد کمتری نسبت به درختان سالم دارند باید با غلظت کمتری کوددهی شوند. گیاهان در زمان خواب نیازی به کود ندارند مگر اینکه نوع کود به نوعی باشد که به تدریج و با بیدار شدن گیاه آزاد شود.

 

در مورد چنین درختانی استفاده از غلظت‌های معمول که برای درختان سالم و در حال رشد بکار می‌رود به نوعی زیاده روی در مصرف غلظت کود محسوب می‌شود چون این درختان از این کود نمی‌توانند استفاده کنند.

 

همچنین برخی از پرورش‌دهندگان معتقدند زمانی که گلدان گیاه تعویض می‌شود برای مدت ۶ هفته نباید به آن کود داد تا ریشه‌های جدید نسوزد. اگرچه توصیه‌های علمی نیز مبنی بر کوددهی بعد از هرس ریشه و یا تعویض گلدان وجود دارد. زیرا گفته می‌شود بلافاصله بعد از هرس ریشه گیاه به مواد غذایی نیاز دارد تا رشد کند و ریشه‌ها را ترمیم کند.

 

اما نوع کودی که در چنین توصیه‌هایی مطرح می‌شود کودهایی با مقادیر نیتروژن پایین‌تر هستند تا از سوختگی ریشه‌ها جلوگیری شود.

 

برخی از پرورش دهندگان توصیه می‌کنند که اگر چنین کودهایی در دسترس نیست و تنها کودهایی با میزان نیتروژن فسفر و پتاسیم برابر وجود دارد، تا ۸ هفته بعد از هرس ریشه‌ها نباید از چنین کودهایی برای گیاه استفاده کرد اما می‌توان کودهایی که با نام آهسته رهش شناخته می‌شوند بکار برد.

 

حتماً کودها را با دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی استفاده کنید. میزان مصرف کود به نوع گیاه، سن گیاه و فصل کوددهی نیز دارد. بهتر است کودها در زمان رشد گیاهان استفاده شود.

نویسنده: باغ سبز
منبع میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

62 دیدگاه برای “عوارض کوددهی بیش از حد به گیاهان

  1. سعید زارع گفته:

    سلام من ی گل دیفین باخیا دارم قلدونشو عوض کردم همون روز کود اهن دادم بهش الان دوروزه ک گذشته ی برگش کامل زرد شده بقیشم لبه هاش زرد شده چکار باید بکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست تا یک ماه کوددهی نشه، کود اهن مناسب دیفن باخیا نیست باعث سبز شدن قسمتهای ابلق گیاه میشه.فعلا در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید ،برگهای زرد رو هم جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

  2. مهرداد گفته:

    سلام من خیار کاشتم و از کود فسفر ۴۶ درصد وازت ۱۸ درصد زیا د استفاده کردم برگهای گیاه دارن خشک و بوته ها دارن زرد میشن واز بین میرن ایا راهکاری هست که اثر ش رو خنثی یا کمتر کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، متاسفانه دراین مورد اطلاعی ندارم با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

  3. بهس گفته:

    درود بر شما،من چندتا بوته داشتم ک از کود شیمیایی استفاده کرذم ولی بعد ی هفته اکثر برگاشون ریخته نصفشون تقریبا هشکن و چندتاشون نیمه خشک کاش ی راحی بود ک اونارو نجات بدم اشتباه بزرگی کردم و تمام زحماتم هدر رفت..

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بوته چه گیاهی هست وداخل باغچه هستند یا گلدان؟عکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. ارین گفته:

    سلام من یک دونه انبه دارم که دو ماهشه و دونع کود تقویتی از هر کدوم۱ قاشق دادم و بد کمکم برگهای زیریش سیاه شد ولی چهار تا از برگشاش سیاه نشدن ولی کم جون و افتاده شده اند من خاکشو عوض کردم درست میشه ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، احتمالا مقدار مصرف کود زیاد بوده باعث سوختگی گیاه شده اگر ریشه ها سالم باشند مجدد رشد میکنه بهتر هست خاک رو هم ابشویی کنید که اگر کود مونده از خاک واطراف ریشه ها خارج بشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          بستگی به ریشه گیاه داره اگر سالم باشند ودر اثر کوددهی زیاد سوخته نشده باشند دو الی سه هفته بعد مجدد شروع به رشد میکنه ولی اگر ریشه ها اسیب جدی دیده باشند متاسفانه کاری نمیشه کرد.

  5. حدادی گفته:

    سلام من یه گیاه فیکوس دارم که فکر کنم به علت دادن کود زیاد ۳ بیست دچار شوک و سوختگی ریشه شده و برگهاش از غلاف بیرون نمیاد و برگای جدید خیلی ریز شدند چگونه این‌گیاه رو از شوک خارج کنم ممنون میشم راهنمایی کنید نور خوب داره و جزیره هم براش درست کردم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • حدادی گفته:

        سلام گیاه در شرایط نوری خوبی قرار داره براش چندروزه جزیره درست کردم ولی قبلا مه پاشی میکردم هفته ای دو بار آب میدم و هر ۱۵ روز بهش کود ۳ بیست میدادم

        • کارشناس 2 گفته:

          درود، کوددهی رو ماهی یک بار انجام بدید ریز شدن برگها از کمبود نور وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه گیاهتون مقداری کمبود نور داره بهترهست به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید، فاصله زیاد برگها نشان از کمبود نور داره.

  6. محسن گفته:

    سلام یک کیسه کود شیمیایی هست میخوام خنثی و غیر قابل استفاده بشه. ینی خراب بشه. چکار میشه کرد؟ چی رو باهاش قاتی کنم تا خراب بشه؟ به نحوی که مشتری نگاه کنه از ظاهرش معلوم باشه که خراب و دور ریختنی هست. ممنون. شاید سوالم عجیب باشه ولی اگر اطلاعات دارید لطفا راهنمایی کنید. میخوام خراب بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.