آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟

آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟

آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟ یکی از سؤالاتی که برای اکثر نگه‌دارندگان کاکتوس‌ها بخصوص افراد تازه کار پیش می‌آید. مفید یا ضرر داشتن ریختن آب بر روی کاکتوس‌ها می‌باشد. ریختن آب بر روی کاکتوس‌ها اگر در سرما و یا زیر آفتاب نباشد هیچ ضرری برای کاکتوس‌ها نخواهد داشت.

آبیاری کاکتوس‌ها از جمله مهم‌ترین قسمت‌های نگهداری کاکتوس است که اغلب گلخانه داران خانگی کاکتوس و علاقه‌مندان به کاکتوس با آن مواجه هستند و از آنجا که اصلی‌ترین عامل خرابی کاکتوسها (گندیدگی) توسط آبیاری زیاد و غیر اصولی به وجود می‌آید و یک روش آبیاری خوب و رعایت میزان آبیاری می‌تواند سلامت کاکتوس‌ها را تضمین کند.

 

روش‌های متفاوتی برای آبیاری کاکتوس وجود دارد البته نوع و میزان آب در آبیاری در همه شیوه‌ها یکسان است و فقط طریقه آبیاری است که در آن‌ها تفاوت دارد.

با بررسی‌های انجام شده هر کدام از شیوه‌های آبیاری بهترین روش آبیاری را آبیاری بارانی برای کاکتوس‌ها پیدا کردیم به این جهت که در این شیوه هم سطح گلدان کاکتوس و هم خود گیاه و هم تمام خاک کاکتوس خیس می‌شود و خیسی محیط اطراف کاکتوس عامل ایجاد رطوبت برای خود گیاه خواهد بود.

 

آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟
آبیاری بارانی با یک شلنگ و یا یک سری از پخش کننده‌های آب صورت می‌گیرد که آب خروجی را به قطرات کوچک تقسیم می‌کنند این مورد هم برای عدم شستن و جابه‌جا شدن خاک کاکتوس‌ها و هم عدم آسیب به خود گیاه بسیار ضروری است و از طرفی قرار گرفتن قطرات ریز آب بر روی سطح گیاه باعث تمیزی و زیبا شدن کاکتوس می‌شود و عامل جذب رطوبت توسط خارهای کاکتوس خواهد بود.

 

معمولاً در منزل یا گلخانه‌های کوچک برای انجام این شیوه آبیاری از آب مستقیم لوله کشی استفاده می‌شود اما چون در منزل آبیاری انجام می‌شود بنابراین بهترین گزینه خواهد بود اما در گلخانه‌های تجاری و تولیدی از مخازن آب استفاده می‌شود که چندین مزیت عمده دارد که از آنها می‌تواند به رسوب کردن املاک و مواد در آب مخزن اشاره کرد و امکان حل سازی کودها و یا سموم در مخزن از ویژگی‌های استفاده از مخزن برای آبیاری است و اگر بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم و در منزل خود از مخزن برای ذخیره آب استفاده کنیم بسیار عالی خواهد شد.

 

شاید گفته شود آب تصفیه منزل کاملاً تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است اما حقیقت آن است که با توجه به منطقه میزان املاحی مانند گچ و گوگرد و…. که باعث اثرگذاری بر روی کاکتوس خواهد بود متفاوت است و در برخی مناطق درصد این املاح آن‌قدر زیاد است که بر روی کاکتوس و گلدان کاکتوس رسوب خواهد کرد و هم سطح کاکتوس و محیط نگهداری را کدر خواهد کرد.

دقت کنید در این شیوه آبیاری جایی که تمام سطح گیاه و گلدان با محیط اطراف آن خیس خواهد شد آبیاری را باید بسیار دقت کرد تا هم از اتلاف آب و هم از گندیدگی کاکتوس‌ها بر اثر عدم خشک شدن به موقع خاک کاکتوس جلوگیری کرد.

 

شیوه گفته شده برای آبیاری کاکتوس بسیار مناسب است و در گلخانه‌های تجاری و بزرگ از این شیوه استفاده می‌شود اما هدف از دادن این مقاله لزوم استفاده از آن در منازل و افزایش کیفیت کاکتوس‌های تولید شده در منزل است.

 

البته شاید در منزل شما مقدار بسیار کمی گلدان کاکتوس در حد دو یا سه عدد وجود داشته باشد که بهترین راه حل برای انجام آبیاری ذخیره آب در بطری‌های یک و نیم لیتری و سپس پاشیدن آب بر روی سطح گیاه و گلدان است.

آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

25 دیدگاه برای “آیا ریختن آب بر روی کاکتوس ضرر دارد؟

  1. کاربر گفته:

    سلام کن توی گیلان زندگی می کنم اگر اب باران را جمع کنم برای ابیاری به گل ها و کاکتوس ها و بذر کاکتوس مناسب هست اگر مناسب نیست از چه ابی استفاده کنم که زودتر رشد کنه

  2. سجاد گفته:

    سلام به کارشناسان گرامی وتشکر بابت سایت خوبتون میهن کاکتوس.من چندتا کاکتوس دارم که وقتی آبشون میدم از زهکش گلدان آب خارج میشه بعد از یک روز خاکشون کامل خشک میشه شما در مقالاتتون گفته اید هر موقع خاک کاکتوس خشک میشه باید آبش داد یعنی من باید هر روز به کاکتوسام آب بدم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تا عمق خاک اگر خشک میشه گیاهان رو به محیط خنکتری انتقال بدید ویا ابیاری رو از زیر گلدان انجام بدید اگر دما زیاد بالا نیست احتمالش هست که خاک بصورت کامل خیس نمیشه.

      • سجاد گفته:

        سلام ممنون از جوابتون. جایی برای کاکتوسام نیست از زیر آب میدم.ببخشیدم باید توی تشت آب بزام برای آبیاری از زیر؟به چه مدت

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما، بله میتونید داخل یک تشت اب بریزید وگلدانها رو داخلش بگذارید تا سیراب بشند وقتی اب تا سطح خاک اومد وخاک کامل خیس شد میتونید گلدانها رو از اب خارج کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید با محلول اب وسرکه لکه ها رو پاک کنید، یک قاشق اب رو با یک قاشق سرکه ترکیب کنید وبوسیله گوش پاکن به این محلول آغشته کنید ولکه های روی کاکتوسها رو پاک کنید با احتیاط وبه ارامی این کار رو انجام بدیدکه گیاه اسیب نبینه.

        • کارشناس 1 گفته:

          مقدارش کم باشه هیچ مشکلی بوجود نمیاد واز روی گیاه هم بصورت بخار شدن از بین میره.

  3. اکبر صالحی گفته:

    سلام
    نظرتون درباره اسپری کردن آب بر رپی کاکتوس چی هست؟؟
    کلا تایید میکنید این موضوع رو یا نه
    من کاکتوس‌هامو تو بالکن نگهداری میکنم
    به خاطر خشک بودن محیط لازمه که روزانه این کارو انجام بدم یا نه
    ممنون از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اسپری کردن اب روی کاکتوسها مانعی نداره مهمترین مشکل این هست که در ساعت گرم روز وزمانی که نور روی گیاه هست اب روی گیاهان اسپری نشه چون قطرات اب مانند ذره بین عمل کرده وباعث سوختگی گیاه میشند ونکته دیگر اینکه اب مدت زمان زیادی روی کاکتوسها باقی نمونه، ماندن اب بمدت طولانی روی کاکتوسها باعث بیماری قارچی میشه اسپری بهتر هست در طول روز انجام بشه که اب بمرور زمان بخار بشه واز بین بره.

  4. maapor گفته:

    سلام به نظر شما زمان خرداد و تیر ماه بهتره که گیاهان کوچکتر از گلخانه دور کنم ؟
    کاکتوس بزرگتر با تصویه داخل گلخانه پلی کربنات گذاشتم رطوبت هم بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ نیست . در زمستان بین ۴۰ تا ۵۰ است . ارتفاع هم ۵ متر ۳۰ متری هواکش خوبی دارم که از بالا هوای اضافه می کشد .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید داخل گلخانه نگهداری کنید، دما ورطوبت وتهویه محیط رو ایدال کنید هیچ مشکلی بوجود نمیاد.

  5. گیسو گفته:

    سلام برای آبیاری بارانی میتونیم از سم پاش های دستی استفاده کنیم ??
    من خیلی شنیدم که نباید روی کاکتوس ها آب ریخت
    چون باعث گندیدگی و قارچ میشه شما این رو تکذیب میکنید ??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید استفاده کنید،ریختن اب روی کاکتوسها مشکلی بوجود نمیاره، زمانی مشکل بوجود میاد که اب برای مدت زیادی روی کاکتوسها بمونه وخشک نشه که باعث بیماری قارچی میشه.

  6. مهران گفته:

    سلام
    ببخشید آیا میشه تو گرمای ظهر روی کاکتوس به صورت مه آب پاشید تا خنک شن؟ در حدی که فقط سطحشون مرطوب بشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه نیازی به این کارنیست، در ساعات گرم روز روی هر نوع گیاهی مه پاشی بشه موجب افتاب سوختگی گیاه میشه.

  7. farhad گفته:

    سلام. من از این روش برای ابیاری کاکتوس هام استفاده میکنم. که:
    با آب جوشیده خنک شده. وقتی اب میدم یکم از زهکش گلدان میاد که
    زیر گلدانی رو از اب خالی میکنم و بعد با دستمال خشک میکنم. به نظر شما این روش خوبه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله روشتون خوب هست. البته ریختن اب روی کاکتوسها زمانی مشکل ساز هست که هوا سرد باشه ویا گیاه در معرض نور مستقیم باشه. در غیر این صورت ریختن اب روی کاکتوسها هیچ مشکلی نداره.

    • کارشناس 2 گفته:

      بهتر هست در بهار که هوا خنکتر هست ابیاری در طول روز انجام بشه ولی تابستان که هوا گرم هست بله میتونید شبها ابیاری رو انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.