آفت و بیماری‌های گل گندمی

آفت و بیماری‌های گل گندمی

آفت و بیماری‌های گل گندمی: گل گندمی که به آن گل عنکبوتی هم گفته می‌شود گیاهی است همیشه سبز که بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا می‌باشد. نام علمی گل گندمی Chlorophytum comosum است. بعضی از آفت‌ها و بیماری‌ها این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که در مراحل اولیه باعث زرد یا ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگها می‌شود.

علت زرد شدن برگ‌های گل گندمی

کنه تار عنکبوتی گاهی بر روی این گیاه مشاهده می‌شود که در نتیجه برگها زرد و زیر آنان تار عنکبوت ایجاد می‌شود. گرمی و خشکی هوا به شیوع کنه تار عنکبوتی کمک می‌کند.

 

شپشک و شته نیز ممکن است گاهی این گیاه را مورد حمله قرار دهند که هر دوی این حشرات از شیره گیاه تغذیه کرده موجب زردی و ضعیف شدن برگهای آن و در صورت شدت فعالیت ریزش برگهای گیاه خواهند شد. این دو حشره همچنین عسلک ایجاد می‌کنند که موجب چسبناک شدن سطح برگ می‌شود. شپشکها بیشتر در سطح زیر برگ و نواحی نزدیک ریشه فعال هستند.

 

تریپس آفت دیگری است که از قسمت‌های مختلف برگ تغذیه می‌کند و موجب بدشکلی و در هم پیچیدن برگها می‌شود و نقاط نقره‌ای یا سفید رنگی در پهنه برگ شکل می‌گیرد. در مورد آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

 

بیماری لکه برگی باکتریایی و قارچی از جمله بیماری‌های این گیاه هستند. که لکه‌هایی قهوه‌ای و یا سیاه رنگ بر روی برگها به وجود می‌آورند.
پوسیدگی ریشه ناشی از قارچ‌های فیتیوم و ریزوکتونیا نیز از دیگر بیماری‌های این گیاه هستند که منجر به پژمردن برگ ها و کل گیاه و در نهایت نابودی آن می‌شوند.

 

در مورد بیماری‌ها پیشگیری از درمان بهتر است. خاک زهکش خوب داشته باشد و هیچ گاه خیس و غرقاب نماند. برگهای گیاه در زمان آبیاری خیس و مرطوب نشود. در مورد بیماری‌های قارچی می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید.

 

دلیل اصلی سوختگی برگ‌های گل گندمی:
برگهای گیاه گندمی از وجود بیش از اندازه عناصر فلوئور و بور آسیب می‌بینند و نوک و حاشیه آنها قهوه‌ای رنگ و سوخته می‌شود. پس باید از کودها و خاک مناسب برای این گیاه استفاده شود. همچنین استفاده از موادی که جهت براق کردن برگهای گیاهان بکار می‌رود موجب ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی برگها می‌شود. در این صورت با پارچه‌ای خیس برگها را تمیز کنید.

برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

107 دیدگاه برای “آفت و بیماری‌های گل گندمی

  1. .mahan گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    چی کار کنم که گندمی من از وسط بند در بیاره تا بوته روش در بیاد تکثیر کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، منظورتون اگر این هست که رانر بزنه باید شرایط نگهداری رو ایدال کنید، ابیاری منظم، خاک مناسب نور وتهویه مناسب،کوددهی، شرایط برای رشد مناسب باشه رانر میزنه.

  2. شهرام گفته:

    با سلام گل گندمی من این شکلی شده و
    نوری که واسش استفاده می کنم عکس فرستادم لامپ ال ای دی ابی و قرمز

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفررستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. برای ارسال عکس حجم عکس رو با اسکرین یا کراپ کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سوختگی هست نور ودمای زیاد وخشکی هوا بیشتر باعث این مشکل میشه گیاه رو از کنار لوازم گرمایشی دور نگهداری کنید ونور رو حتما فیلتر کنیدرطوبت محیط رو افزایش بدید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

  3. mohsen199074 گفته:

    سلام گندمی من رشدش خوبه فقط نوک و حاشیه برگا میسوزه و حالت زنگ زدگی پیدا میکنه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.