نحوه نگهداری گل زاموفیولیا

نحوه نگهداری گل زاموفیفولیا

نحوه نگهداری گل زاموفیولیا: گل زیبای زاموفیلیا یا زامیفولیا برای رشد بهتر به یک سری مراقبت‌ها نیاز دارد. مانند خاک مناسب، نحوه آبیاری، نور و دمای مناسب که در این مقاله همه این موارد توضیح داده می‌شود. نام علمی گل زاموفیلیا Zamioculcas می‌باشد.

نحوه آبیاری زامیفولیا: 
گل زامیفولیا از جمله گیاهانی است که اکثراً از وجود آب اضافی در محیط اطراف ریشه آسیب می‌بیند تا از خشکی خاک، وجود آب اضافی ابتدا موجب رنگ زرد، قهوه‌ای برگ‌ها، ریزش آنان، پوسیدگی ساقه‌های زیرزمینی و در نهایت از بین رفتن تمامی گیاه خواهد شد. بنابراین زمانی این گیاه را آب دهید که نه تنها سطح خاک بلکه خاک تا عمق حدود ۵ سانتیمتری خشک شده باشد. توجه کنید مسئله ماندگاری آب در خاک پای گیاه به خصوص در طی زمستان موجب از بین رفتن گیاه به دلیل پوسیدگی ریزومها و همچنین ریشه گیاه خواهد شد. زیرا در طی زمستان که اصولاً دمای محیط سردتر نیز هست، گیاه فعالیت بسیار کمتری دارد و نسبت به رطوبت ماندگار در خاک بسیار حساس است. بنابراین در طی فصول سرد نسبت به آبیاری این گیاه اصرار نکنید و فقط زمانی گیاه را آب دهید که حتماً سطح خاک خشک شده باشد. از سوی دیگر نگرانی از مسئله آبیاری بیش از اندازه نباید موجب شود که به این گیاه خشکی داد. زیرا خشکی کشیدن گیاه نیز موجب ریزش برگ‌های آن خواهد شد. بنابراین بهترین راه امتحان کردن وضعیت رطوبتی سطح خاک تا عمق ۵ سانتیمتری است تا نسبت به آبیاری آن بهتر بتوان تصمیم گرفت.

 

خاک مناسب برای گل زامیفولیا: 
گل زاموفیلیا به خاکی سبک و با زهکش خوب نیاز دارد زیرا ماندن  آب اضافی در خاک باعث پوسیدگی ساقه‌های زیرزمینی (ریزوم) و ریشه‌های آن می‌شود. از انواع مخلوط‌های خاکی سبک می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از ترکیب خاک معمولی با خاک برگ و ماسه و یا کوکوپیت با پرلیت و ماسه استفاده کرد.

 

زمانی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیرین گلدان بیرون آمد، نشانه این است که باید گلدان گیاه را عوض کرد. گلدان جدیدتر را کافی است که فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر در نظر بگیرید زیرا انتخاب یک گلدان بزرگ‌تر فقط منجر می‌شود که گیاه تا مدتی که ریشه‌ها حجم داخلی گلدان را پر کنند، رشد ساقه و برگ خوبی نداشته باشد. زمان مناسب تعویض گلدان این گیاه نیز در اوایل فصل بهار است. به یاد داشته باشید که برای کمک به زهکش بهتر گلدان حتماً بر روی منافذ کف گلدان چندین تکه سفال شکسته و یا قلوه سنگ‌های کوچک قرار دهید. برای کوددهی به این گیاه در طی فصل بهار و تابستان می‌توان هر ۶ هفته یکبار از کودی ملایم همانند ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کرد. اگر کود ۲۰-۲۰-۲۰ در اختیار دارید غلظت آنرا به نصف کاهش دهید و بعد استفاده کنید زیرا زاموفیلیا به طور کل گیاهی کند رشد است و نیاز زیادی به کود ندارد. کوددهی را از اوایل یا اواسط پاییز تا فرارسیدن فصل بهار متوقف کنید.

 

نور مناسب زامیفولیا: 
زاموفیلیا مکانی با نور متوسط را می‌پسندد و اگرچه مکان‌هایی با نور کم را نیز به خوبی تحمل می‌کند اما بهترین و مناسب‌ترین رشد خود را در مکانی با نور متوسط خواهد داشت. اگر مکان شما پر از نور است مراقب باشید که نور مستقیم آفتاب به گیاهان برخورد نکند زیرا موجب سوختن حاشیه و نوک برگ‌ها و در موارد شدید ریزش برگ‌ها می‌شود. نور کم محیط مشکل خاصی را برای این گیاه ایجاد نمی‌کند.

 

دمای مناسب زامیفولیا: 
این گیاه در دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد بیشترین رشد را خواهد داشت و دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد حداقل دمای مناسب برای نگهداری زاموفیلیا است و زمانی که دما به کمتر از ۱۰ درجه برسد برگ‌های گیاه بسیار کم رنگ خواهند شد و در دمای صفر درجه گیاه به طول کل از بین خواهد رفت. در طیف دمایی مناسب این گیاه یعنی ۲۶-۱۸ درجه هر مقدار که به سمت دمای گرم برویم، رشد و توسعه برگ‌های این گیاه نیز بهتر و با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. از طرفی مشکلی که دمای سردتر برای این گیاه ایجاد می‌کند بیشتر به دلیل عدم مصرف آب موجود در خاک است تا دمای خنک هوا. زیرا در هوای خنک (با نزدیک شدن به ۱۵ درجه) فعالیت و مصرف آب در این گیاه نیز کاهش می‌یابد و اگر آن را به همان صورتی که در دماهای گرم‌تر آبیاری کنیم، در واقع به پوسیدگی و از بین رفتن گیاه کمک خواهیم کرد.

 

در مقالات بعدی به دلایل زرد شدن برگ گل زامیفولیا و همچنین شل شدن و ریزش برگ‌های این گیاه خواهیم پرداخت.

برای آموزش تکثیر گل زامیفولیا اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

23 دیدگاه برای “نحوه نگهداری گل زاموفیولیا

  1. mohammadrostami گفته:

    سلام عرض میکنم خدمت همه شما و اساتید محترم میهن کاکتوس
    سوال داشتم خدمتتون
    میشه بفرمایید این زاموفلیا چرا برگاش این شکلی میشه؟
    تو هر ساقش تعدادی از برگاش همینطوریه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. mohammadrostami گفته:

    سلام و عرض ادب،ببخشید این کود مخصوص زاموفیلیا و سانسوریا که تو فروشگاهتون هست و تهیه کردم میخواستم ببینم دیگه نیاز به هیچ کودی به جز اینها در دوره رشدشون ندارم و همینا کافیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست حداقل از سه نوع کود استفاده کنید وبه یک نوع کود بسنده نکنید وحتما، هم از کودهای ماکرو وهم میکرو بصورت دوره ای استفاده کنید.

  3. Anne گفته:

    وقتتون بخیر گیاه من تازگیا رنگ برگاش زرد شده انگار و روی یکی از برگاشم لکه ی سیاه افتاده ( روی ساقه اشم نقطه نقطه های سیاه بود از اول نمیدونم واسه خود گیاهه یا افته) علتش چیه و باید چیکار کنم؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ ابیاری، دما، ترکیب خاک، میزان نور دریافتی در روز…

      • Anne گفته:

        هر وقت که خاک خشک میشد اب میدم تقریبا هر ۱۰ ۱۵ روز، دمای اتاق، نور اتاق مهتابی، خاکم مخصوص خودشو گرفتم نمیدونم اسمش چیه؛ یکساله دارم پاجوش میزنه و سالمه فقط سبز کمرگ شدن و یعضیا به زردی میزنه دو روزم هست یکی از برگاش سیاه شده.

        • کارشناس 1 گفته:

          داخل این تنگ که گذاشتید زهکش داره؟ موقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدن خارج میشه؟ زرد شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه، کمبود نور، ابیاری بیش از اندازه، نبود زهکش مناسب،خاک نامناسب. این موارد رو بررسی وایدال کنید برگی که لکه داره احتمالا قارچی شده اون برگ رو جدا کنید وحتما ریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  4. زهرا گفته:

    سلام خداقوت، این زاموفیلیا رو دو روز پیش بم هدیه دادن تو یه گلدون دراز و خیلی بزرگ بود من امروز گلدونش رو عوض کردم و خاک آماده ریختم، میخواستم بدونم این خاک مناسبه یا باید حتما خاک کاکتوس بریزم؟ سوال بعدیم اینه که آیا گلدونش مناسبه یا کوچیکه؟ اگر کوچیکه گلدون با چه سایزی باید براش بگیرم؟
    چیکار کنم بیشتر پاجوش بده؟ اخه خیلی بش علاقه دارم دوس دارم بزرگتر بشه ?
    روی برگهاش هم لکه های سفید هست با آب خالی و پارچه نرم روی برگ ها رو تمیز کردم اما به محض اینکه آب تبخیر شد دوباره اون لکه های سفید برگشتن چیکار کنم که این لکه ها از بین برن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گلدان باید از حجم ریشه ها یک الی دو سایز بزرگتر باشه فعلا بهتر هست داخل همین گلدان نگهداری کنید واوایل بهار گلدان رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید، بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا شوک تعویض گلدان وتغییر محیط نگهداری برطرف بشه بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید احتمالش هست که چند تا از برگهای قدیمی زرد بشه که مشکلی نیست وطبیعی هست، برگها اگر زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید. زاموفیلیاها رشد کندی دارند باید برای پاجوش زدنش صبور باشید، خاکش مناسب هست ابیاری رو با خشک شدن کامل خاک انجام بدید این گیاه چون غده دار هست درابیاری زیاده روی نکنید چون باعث پوسیدگی غده گیاه میشه، لکه ها رو میتونید با محلول اب وسرکه یا اب وشیر کم چرب پاکن کنید. یک قاشق اب ویک قاشق سرکه رو ترکیب کنید وبا یک پنبه به این محلول اغشته کنید وبه ارامی لکه های روی برگها رو پاک کنید.

  5. HOSSEIN گفته:

    سلام وقت بخیر……به تازگی ساقه های زاموفیلیام حالت چروک شده میشن و ساقه کاملا سفت هستش برگ هاشم کاملا سبز هست و پاجوش جدید هم میزنه ولی بعد از بزرگ شدن پاجوش جدید باز کم کم چروک میشن آبیاریشم هر وقت خاکش خشک میشه یعنی هفته ای یکبار آبیاری میکنم نورشم پشت پنجره جنوبی هستش مشکل از کجاست عکس ساقشم براتون فرستادم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ریشه های گیاه رو حتما از نظر وجود افت وپوسیدگی بررسی کنید، زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وخاک رو از نظر وجود افت بررسی کنید، بیماری قارچی هم میتونه باشه اگر افتی داخل خاک نبود خاک وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

      • HOSSEIN گفته:

        آهان خیلی ممنون بعد ببخشید منظور از سم پاشی همون با قارچ کش هستش؟واینکه قارچ کش کاربندازیوم خوبه براش؟چقدر در یک لیتر آب؟واینکه الان در گلدان گالوانیزه هستش مشکلی بابت گلدان نیست؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، بله،کاربندازیم بهتر هست مقدار مصرف یک الی دو گرم در یک لیتر اب، گلدانهای فلزی برای گیاهان طبیعی مناسب نیست چون زود گرم میشن وبه ریشه گیاه اسیب وارد میکنند بهتر هست از گلدانهای پلاستیکی استفاده کنید.

  6. لیلی سهم گفته:

    سلام.ممنون بابت مقاله خوبتون.من تو خونه یه بسته خاک کاکتوس دارم.یه بسته خاک مخصوص گیاهان پیازدار دارم.علاوه براینا بصورت جداگانه پیت ماس،کوکوپیت،پرلیت و ورمی کمپوت هم دارم.از بین این مواردی که دارم آیا میشه باهاشون خاک مناسب برای تعویض خاک زاموفیلیا درست کرد؟
    سه تا هم برگ زاموفیلیای سوپربلک دارم که غده هم دادن.باید تو چه خاکی بکارمشون؟آیا تو هر گلدون یدونه برگ غده‌دار بکارم یا چندتا؟و آیا به برگهای غده‌دار شده هم مثل خود زاموفیلیا باید وقتی خاک کامل خشک شد آب داد؟
    سوال بعدیم مربوط به خاک مناسب برای پیاز اگسالیس و خاک مناسب برای سروپژیا هست.ببخشید سوال متفرقه میپرسم.چون تو سایت مقاله‌ای درباره‌شون پیدا نکردم گفتم همینجا بپرسم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون ازشما، برای کشت برگ زاموفیلیا که تا غده دار شده ترکیب پیت ماس وپرلیت بهتر هست وخاک رو باید مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید،داخل گلدان کوچکی بکارید که یک سایز از غده گیاه بزرگتر باشه،برای سروپژیا خاک باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه چون سروپژیا هم جزو گیاهان غده ای هست ورطوبت زیاد باعث پوسیدگی غده گیاه میشه. ترکیب خاک باغچه،ماسه،پیت ماس وپرلیت ترکیب خوبی برای این گیاه هست، برای گیاه اگزالیس خاک باید غنی باشه، ترکیب خاک‌هایی همچون خاک‌برگ، خاک باغچه و یا ترکیب پیت ماس و پرلیت ترکیب خوبی هستند. دقت کنید که خاک گیاه اگزالیس سالی یک بار باید عوض بشه وبرای رشد مجدد کفبُر بشه.

  7. سمیه گفته:

    با سلام
    من یک گیاه زامدفیلیا دارم که یک دفعه یکی از ساقه هاش برگهاش زرد شد و خشک شده بردم گلخانه ساقه رو جدا کرد خاکشو عوض کردن و گفتن سه دوره دوهفته یکبار پودر قارچ کش به اندازه نصف قاشق چایخوی در یک لیتر اب بهش بدم دو دوره که قارچ کش بهش دادم دوباره یکی دیگه از ساقههاش شروع به چروکیده شدن و کمرنگ شدن کرد و زرد شده
    http://uupload.ir/files/qo9x_۲۰۲۰۰۹۱۸_۲۲۴۰۵۹.jpg
    http://uupload.ir/files/36np_۲۰۲۰۰۹۱۸_۲۲۴۰۵۲.jpg
    http://uupload.ir/files/yky_۲۰۲۰۰۹۱۸_۲۲۴۰۴۹.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر بود خاک رو تعویض نمیکردید تعویض خاک بیماری رو تشدید میکنه، ساقه ای رو که زرد وچروک شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وخاک رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف یک گرم دریک لیتر اب) دو بار بافاصله یک هفته ابیاری کنید زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید سم قارچ کش رو با اب جوشیده سرد شده مخلوط کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. برای مدتی گیاه رو جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  8. سعید گفته:

    سلام۰ چه شرایطی برای گیاه باید فراهم شه که پاجوش بزنه یه مدتی پاجوش زد ولی قهوه ای و نرم شد دلیلش چیه ۰ چه زمانی آب به گیاه باید داد چه مقدار حجم آب باید به آن داده شود یک پارچ یا کمتر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای پاجوش زدن باید شرایط نگهداری ایدال باشه،شرایط نگهداری گیاه روی مقاله فوق توضیح داده شده برای کسب اطلاع بیشتر مقاله رو مطالعه بفرمایید. ابیاری به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد.

  9. سپیده گفته:

    سلام .
    از راهنماییتون در مورد نخل ماداگاسکار استفاده کردم .سپاس گزارم .
    دیروز یه گیاه زامیفولیا خریدم و وقتی خواستم گلدونش رو عوض کنم بدون اینکه بهش فشار وارد کنم بعضی از ریشه هاش ازش جدا شدن . فکر‌ میکنم در اثر آبیاری زیاد ریشه هاش خراب شدن.
    چون گیاه ریشه ی زیادی نداشت از تعویض گلدان منصرف شدم و خیلی توی ذوقم خورد و متاسفانه خریدش خوشحالم نکرد 🙁
    ممکنه گیاه به زودی از بین بره ؟
    لطفا تصویرش رو ببینید و منو راهنمایی کنید. سپاس

    http://s7.picofile.com/file/8389612992/%D8%B2%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7.jpg

    http://s7.picofile.com/file/8389613150/%D8%B2%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%A7.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،میشه احیاش کرد، تمام قسمتهای سیاه شده رو کات کنید وکلا گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز در دمای اتاق استراحت بدید ویک روز بعد داخل خاک بکارید، خاکش باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه میتونید از خاک مخصوص کاکتوسها که ماسه ای باشه براش استفاده کنید، یک هفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.