روش‌ های درمان گندیدگی و پوسیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس: از اصلی‌ترین علت‌های خرابی کاکتوس‌ها گندیدگی است که بر اثر آبیاری زیاد و عدم رعایت فواصل آبیاری خیس ماندن بیش از حد خاک و خاک نامناسب ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از گندیدگی کاکتوس‌ها ابتدا باید خاک مناسب برای گلدان‌های خود انتخاب کنید و گلدان مناسب برای کاکتوس‌ها استفاده کنید و در آخر باید آبیاری را درست انجام دهید.

 

اما با این وجود، چون اغلب افراد به هر علت این موارد را رعایت نمی‌کنند کاکتوس‌ها دچار گندیدگی می‌شوند برای مطالعه ۱۰ دلیل اصلی مرگ کاکتوس ها اینجا کلیک کنید. اما آیا این گندیدگی راه درمان دارد؟

 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. شما اگر موارد گفته شده در بالا را در خصوص شرایط درست نگهداری کاکتوس‌ها و آبیاری آن رعایت کنید کاکتوس‌های شما دچار گندیدگی نخواهد شد اما متأسفانه هنگامی که کاکتوس دچار گندیدگی شد تقریباً راه درمان ندارد و کاکتوس در اکثر موارد خراب می‌شود اما در برخی موارد نیز می‌توان بخشی از گیاه را نجات داد.

 

طریقه گندیدگی کاکتوس‌ها به این صورت است که به علت آبیاری زیاد و خیس ماندن بیش از حد خاک ریشه‌ها و آن قسمت از کاکتوس که در زیر خاک قرار دارد دچار پوسیدگی می‌شود و بافت آن قسمت از بین می‌رود و این تخریب بافت باعث نفوذ گندیدگی و خرابی به قسمت‌های بالایی کاکتوس می‌شود که آوند کاکتوس را خراب می‌کند سپس به تمام این گیاه منتقل می‌شود اما اگر شما بتوانید گندیدگی کاکتوس را زود تشخیص بدهید خواهید توانست با برش دادن کاکتوس و جداسازی قسمت‌های گندیده از بخش‌های سالم کاکتوس را نجات دهید.

 

گندیدگی کاکتوس‌ها از پایین شروع می‌شود و مدت دو الی سه روز ابتدا ریشه کاکتوس را خراب می‌کند سپس به بدنه کاکتوس منتقل می‌شود و بستگی به سایز کاکتوس چند روز طول خواهد کشید تا کاملاً کاکتوس را فرا بگیرد و نابود بکند شما به محض متوجه شدن به گندیدگی کاکتوس ابتدا اقدام به خارج سازی کاکتوس از گلدان می‌کنید سپس با یک چاقوی تمیز شروع به جداسازی و برش قسمت‌های گندیده کاکتوس می‌کنید تا فقط قسمت‌های سالم با آوند تمیز از کاکتوس باقی بماند سپس قسمت سالم باقی مانده را آغشته به پودر قارچ‌کش کرده مدت ۷ الی ۱۰ روز در محیط سایه و خنک قرار می‌دهید تا قسمت برش خورده کاکتوس پینه ببندد و سپس اقدام به کاشت کاکتوس می‌کنید.

 

بهتر است برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی پس از برش کاکتوس و رسیدن به بخش‌های سالم گیاه سم قارچ کش بر روی محل برش داده بریزید تا از انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود.

 

گندیدگی کاکتوس‌ها یکی از بیماری‌های بدون درمان است و قسمت گندیده شده کاملاً خراب شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود و تنها راه آن جلوگیری از گندیدگی به سایر قسمت‌های گیاه با برش دادن کاکتوس است و جدا کردن قسمت‌های سالم و از قسمت‌های گندیده است.

 

در مورد تمام بیماری‌های کاکتوس‌ها پیشگیری همیشه بهتر از درمان است پس حتماً در بخش آموزشی سایت مقالات آموزش نگهداری کاکتوس و آبیاری کاکتوس‌ها را مطالعه کنید. برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

140 دیدگاه برای “روش‌ های درمان گندیدگی و پوسیدگی کاکتوس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پایینی ژیمنو ساگلیونیس هست بالای ۷الی ۸ سالگی بالغ میشه، ۵ الی ۶ ساله هستند، بالایی اچینو گرزونی هست بالای ۳۰ سالگی بالغ میشه. بله سالم ودر حال رشد هستند.

  1. انصاری گفته:

    سلام
    من دوتا کاکتوس خریدم اول اینکه اسمشونو میگید بهم چی هستند و بعد سنسون چند ساله و زمان گلدهی هرکدومشون چقدره؟و بعد ایا سالم هستند یا نه امروز با محلول قارچ کش ضدعفونیشون کردم با تشکر

  2. امیر گفته:

    سلام خدمت کارشناسان من کاکتوس هم زیاد اب دادم و گندیده شد و بعد بریدمش حالا با پودر قارچ کش مخلوط کنم و۱۰روز مخلوط بماند و ریشه داد بکارم و چه وقت اب بدهم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تمام قسمتهای پوسیده شده رو باید کامل جداکنید، روی قسمت بریده شده پودر قارچ کش یا پودر دارچین بریزید وچند روزی صبر کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا یک هفته ابیاری نکنید یه هفته بعد از کاشت بصورت سطحی ابیاری رو انجام بدید.

  3. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس را بریدم بعدن با پودر قارچ کش قاتی کنم یا همینجوری ریشه در میاورد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، به قسمت بریده شده میتونید کمی پودر قارچ کش یا پودر دارچین بزنید وصبر کنید قسمت بریده شده خشک بشه بعد بکارید.

  4. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید
    کاکتوس بنده از ریشه دچار پوسیدگی شده ریشه رو بریدم و جدا کردم بهترین قارچ کش براش چیه بخوام استفاده کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید.

  5. Venus گفته:

    سلام، وقت بخیر.
    کاکتوس من از قسمت پایینی دچار گندیدگی شده بود، الان قسمت‌های ناسالم رو جدا کردم اما نمیدونم قسمت سالم رو چطور باید بکارم. توی آب بذارم تا ریشه بزنه یا….؟

  6. نرگس گفته:

    سلام خسته نباشین ببخشید من یک کاکتوس خاردار دارم ک در پشت پنجره نگهداری میشد و دو هفته یکبار بهش ب اندازه ایی ایب میدادم ک از زیر گلدون آب بیاد الان دیدم ک زرد شده و حالت گندیدگی پیدا کرده درش اوردم و دوباره کاشتم و دیدم ریشش کاملا سالمه باید چی کار کنم ک درمان بشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از گیاه وقسمتی که تغییر رنگ داده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. سلیم گفته:

    سلام این فرو رو من ۳ ماه پیش خریدم گلدونش کوچک بو تعویز گلدان انجام دادم با قارچ کش آبیاری میشه خاک متخلخل و زه کش بالا داره ولی استوپ رشد زده و رشدی نداری کاری برای بیدار شدن میتون انجام بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمان میبره تا شروع به رشد کنه، کاکتوسها کلا رشد کمی دارند الان هم کم کم به خواب میرند وبهار شروع به رشد میکنه. ابیاری رو بهتر هست کاهش بدید.

  8. امیر گفته:

    سلام . من یک کاکتوس پیوندی خریدم . فرالیا آنجلسی . بعد وقتی به دستم رسید پایه انگار کمی شل شده بود انگار خالی کرده بود پیوندک هم کمی شل شده بود. از یارو پرسیدم گفت که کاکتوسم تو جای خیلی گرم مونده خالی کرده بزار تو جای خونم درست میشه . الان حدود یک ماه یا بیشتر میگذره ولی درست نشه . البته پیوندک هم تو رشته و همون دو سه روز پیش شروع به زدن تنجوش کرد . بنظرتون درست میشه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.