۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ ها

5 دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها

۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها: با افزایش روز افزون گونه‌های کاکتوس و افزایش علاقه‌مندان به این کاکتوس و آشنا نبودن آنها با طریقه مناسب و شرایط درست نگهداری کاکتوس‌ها و شکل و رنگ کاکتوس در ماه‌های مختلف سال سؤالات بسیاری در رابطه با قسمت‌های مبهم کاکتوس‌ها ایجاد می‌شود و یکی از این ابهامات در زمینه کاکتوسها، چروک شدن آنها است که چندین علت مختلف دارد که در ادامه به اصلی‌ترین دلیل‌های چروک شدن کاکتوس‌ها اشاره می‌شود.

۱_ نارسایی ریشه‌ها:
نارسایی ریشه‌ها از جمله علل مهم چروکیده شدن کاکتوس است معمولاً به علت عدم رعایت فواصل آبیاری درست و همچنین قارچ ریشه که باعث تخریب ریشه کاکتوس می‌شود گیاه نمی‌تواند مواد لازم را برای رشد خود از خاک جذب کند و همین امر موجب جمع شدن پوست کاکتوس و کم آبی و چروک دیده شدن سطح کاکتوس می‌شود که برای درمان این موضوع ابتدا باید کاکتوس را به طور کامل از خاک خارج کرده و با حذف ریشه‌های پوسیده شده و سپس قارچ کشی آنها با رعایت ترکیب خاک مناسب و همچنین فواصل درست آبیاری اقدام به بهبود ریشه‌های کاکتوس کرد و به مرور زمان چروکی سطحی کاکتوس نیز با رشد و پر آب شدن کاکتوس‌ها از بین خواهد رفت.

 

۲_ خواب کاکتوس‌ها و عدم رشد:
دلیل دوم چروک شدن کاکتوس‌هایی که در برخی از واریته ها صورت می‌گیرد عدم رشد در فصل خواب کاکتوس است کاکتوس از آنجایی که در فصل سرد سال به خواب می‌روند و رشد نخواهند داشت. در برخی واریته ها آب خود را از دست می‌دهد و به نوعی حالت چروکیده به خود می‌گیرد و ممکن است این چروک شدن اندکی با تغییر رنگ کاکتوس نیز همراه باشد که چندان جای نگرانی ندارد و کاکتوس با ورود به فصل رشد، دوباره شکل سالم و سرحال به خود خواهد گرفت.

 

۳_ قلمه‌های در حال ریشه زایی:
هنگام سر برداری و قلمه زدن انواع کاکتوس از آنجایی که مدت ۵ الی ۷ روز زمان لازم است تا انتهای قلم پینه بندد و سپس در خاک کاشته شود و چندین هفته طول خواهد کشید تا کاکتوس ریشه زایی انجام بدهد و دوباره شروع به رشد کنند مقداری آب خود را از دست خواهد داد و رو به چروک شدن خواهد رفت که برای جلوگیری از این اتفاق معمولاً محیط ریشه زایی کاکتوس‌ها دارای نور کمتر و دمای پایین‌تر است که معمولاً قلمه‌های کاکتوس کمترین میزان آب را از دست خواهند داد اما اگر برای شما پس از قلمه زدن چروک شدن و از دست رفتن آب قلمه مشاهده شد باید نور محیط را کمتر کنید و اجازه دهید کاکتوس ریشه بزند و این کم آبی و چروک شدن پس از ریشه زایی کاکتوس از بین خواهد رفت و کاکتوس دوباره پر آب خواهد شد.

 

۴_ خورده شدن پایه:
خورده شدن پایه توسط پیوندک زمانی اتفاق می‌افتد که کاکتوس پایه نتواند پیوندک را رشد دهد و پیوندک از منابع پایه برای رشد استفاده می‌کند و به همین دلیل پایه پیوند خورده خواهد شد که متأسفانه می‌توان گفت راه درمان ندارد و باید پیوندک را از روی پایه برداشت و به پایه‌ای دیگر یا بر روی خاک منتقل کرد و معمولاً  پایه خورده شده به سختی می‌تواند ادامه رشد دهد و معمولاً پس از برداشتن پیوندک دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

۵_ آفت‌های مکنده:
بعضی از آفت‌ها مانند شپشک ها و کنه ها با تغذیه از شیره کاکتوس‌ها باعث چروک شدن آنها می‌شوند. برای آموزش مبارزه با این آفت‌ها اینجا کلیک کنید.

 

پنج دلیل گفته شده اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل چروک شدن کاکتوس هستند و اما یک دلیل دیگر باقی می‌ماند که بسیار کم دیده شده است و معمولاً در کاکتوس‌های کلکسیونی اتفاق می افتد و آن‌هم چروک شدن آستریاس آستروفیتوم ها است که این پدیده یک پدیده ژنتیکی بوده و باعث ارزشمند شدن گیاه می‌شود و گیاه‌های چروک تولید خواهد شد که بسیار زیبا و دلنواز هستند.

کاکتوس چروک

چروک شدن کاکتوس لیتوپس
چروک شدن لیتوپس

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

171 دیدگاه برای “۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ ها

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو بوده‌؟ سمپاشی با محلول قارچ کش یا حشره کش داشتند اگر بله با چه دزی وچه فاصله زمانی؟

      • علیرضا گفته:

        داخل ظرف کشت بودند آفتاب پشت توری بهش میخوره قارچ کش هم یه قاشق چایخوری تو یه لیتر آب هر ده تا پانزده روز بهشون اسپری میکنم

        • کارشناس 2 گفته:

          احتمالش هست که فاصله سمپاشی با قارچ کش کم بوده وبه همین دلیل چروک شدن موقع ابیاری، بستر رو کامل ابیاری کنید بصورتی که اب کامل از زهکش بستر خارج بشه یعنی خاک شسته بشه وسم موجو داخل بستر خارج بشه یک ماه سمپاشی نکنید بهبود پیدا میکنند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتی رو که تغییر رنگ داده بررسی کنید اگر نرم بود گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه ها وتنه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  1. fzh گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من چند روزی هست که این ساکولنت رو خریداری کردم اما بعد از گذشت تقریبا یک روز شروع به پژمرده شدن و کمی چروک شدن کرده و فقط هم یک بار آبیاری انجام شده و آفتاب غیر مسقیم هم زمان کمی دریافت می کنه تو اتاق هم نگه داری میشه. ممنون میشم راهنماییم کنین که علت از چیه و چطور باید برطرف کنم ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد کرده ساکولنتها محیط خنک رو بیشتر میپسندند بهتر هست درمحیطی که تهویه مناسبی داره و روزانه نور کافی داره نگهداری کنید سعی کنید روی برگها اب نریزید ،برگهایی که چروک شدند احتمالا بعداز مدتی زرد میشند ومیریزند که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید ابیاری رو هم زمانی که سطح خاک حدود دو الی سه سانت خشک شد ابیاری کنید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

      • fzh گفته:

        ممنون بابت پاسخ گویی شما
        ایرادی نداره پشت پنجره که هوای تقریبا خنکی داره و نور کافی هم هست نگه داری کنم ؟
        و اگر برگ ها شروع به ریختن کرد رشد مجدد برگ ها ممکنه ؟؟
        چون حالت پژمردگی گرفته و اون یکی ساکولنتم هم همین حالت رو داره

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، نه مشکلی نیست، از همون قسمت برگ در نمیاد ولی احتمال داره که از اون قسمت جوانه بزنه وشاخه جدید بده گیاه از قسمت بالا رشد میکنه. اگر بعد از یک هفته پژمردگی بهبود نیافت بهتر هست ریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  2. حسن گفته:

    سلام وقت بخیر
    چند وقتی هست که کاکتوسم اینطوری داره جمع میشه و تغییر رنگ میده
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. Meytoo گفته:

    سلام!این گل رو یک ماهی میشه گرفتم!ولی همش در حال چروک شدنه!اوایل ۷ روز یکبار به اندازه ای که کل گلدون خیس بشه آب میدادم!ولی الان ۱۰ روز یکبار به اندازه ی دو سوم لیوان یکبار مصرف!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. کمبود نور هم داره اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.