علت گل ندادن کاکتوس‌ ها چیست؟

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟ کاکتوس ها از جمله گیاهان گل‌داری هستند که مدتی است جای خود را در منزل ما پیدا کرده‌اند و زینت بخش منازل حیاط و ایوان خانه‌ها شده‌اند. یکی از زیبای های توصیف ناپذیر درباره کاکتوس‌ها گل‌های بسیار زیبای آنها است که هر کس را مجذوب خود خواهد کرد.

 

اما همیشه این سؤال برای علاقه‌مندان به کاکتوس پیش می‌آید که چرا کاکتوس‌های من گل نمی‌دهند؟ پس اگر شما هم جویای علت عدم گلدهی کاکتوس‌های خود هستید این مقاله را دنبال کنید.

 

اول از همه لازم است گفته شود که تمام کاکتوس‌ها با هر نوع شکلی که باشند گل می‌دهند و ما به هیچ عنوان کاکتوس بدون گل نداریم پس شک نکنید تمام کاکتوس‌های منزل شما روزی نیز به گل خواهند نشست.

 

و نکته بعد اینکه فصل گلدهی کاکتوس‌ها از اوایل فروردین شروع می‌شود و تا اواخر تابستان و در برخی واریته ها اوایل پاییز نیز ادامه می‌یابد پس در فصل زمستان انتظار گلدهی از کاکتوس‌های خود نداشته باشید.

 

حال اگر در فصل رشد کاکتوس هستید و کاکتوس شما گل نداده است باید مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

 

۱- سن گلدهی:
هر کاکتوس برای اینکه گل بدهد نیازمند رسیدن به سنی خاص است برخی از کاکتوس‌ها زودتر گل می‌دهند و برخی دیگر تا سنین بالا نیز گل نخواهند داد پس برای دانستن سن گلدهی کاکتوس‌های خود به اطلس کاکتوس‌های سایت سر بزنید تا بدانید کدام کاکتوس شما در اولویت گلدهی قرار دارد.

 

۲- نیازهای نوری:
کاکتوس‌هایی می‌توانند به خوبی گل بدهند که به طور کامل نیازهای نوری آنها برطرف شده باشد کاکتوس‌هایی که در شرایط بد نگهداری قرار دارند و به صورت علفی رشد کردند تا زمانی که شرایط برای آنها ایده آل نباشد گل نخواهند داد پس برای آشنایی با طریقه درست نگهداری کاکتوس‌ها و شرایط نوری مورد نیاز برای رشد کاکتوس به قسمت آموزش سایت سر بزنید و از مقالات و کارشناسان ما در این زمینه استفاده کنید.

 

۳- خواب زمستانی:
شاید بعد از سن گلدهی اصلی‌ترین دلیل گل ندادن کاکتوس‌ها عدم خواب زمستانی باشد هر کاکتوس برای اینکه بتواند در طول فصل بهار گل بدهد نیاز به خواب زمستانی دارد به این صورت که با ورود به فصل سرد دمای محل نگهداری کاکتوس اندکی سردتر باشد و آبیاری نیز به طور کامل قطع شود و گیاه رشدی نداشته باشد و سپس در آغاز فصل بهار با شروع گرم شدن هوا آبیاری انجام شود معمولاً در محیط منزل از آنجایی که دما همیشه ۲۵ درجه است و تمام طول زمستان نیز به کاکتوس آب داده می‌شود کاکتوس به خواب زمستانی نمی‌رود و در نتیجه بهار گل دهی ندارد پس حتماً یک فصل اجازه دهید که کاکتوس شما استراحت کند تا بهار بتوانند گلدهی خوبی داشته باشد.

 

۴- خاک و آبیاری مناسب:
کاکتوس‌ها برای رشد بهتر و گلدهی نیاز به خاک مناسب و آبیاری منظم در فصل رشد هستند. پس برای گلدهی به آبیاری آنها دقت داشته باشید و همچنین می‌توانید از کودهای مخصوص کاکتوس‌ها نیز در فصل رشد استفاده نمایید.

 

موارد گفته شده موارد اصلی برای گلدهی کاکتوس‌ها هستند و اغلب با رعایت این نکات کاکتوس شما گل دهی خوبی را خواهد داشت فراموش نکنید که کاکتوس‌ها نیازهای دیگری از جمله خاک خوب و دمای مناسب نیز دارند و این‌ها هم در گل دهی نقش دارند اما نقش آنها کم رنگ‌تر است پس با مطالعه شرایط نگهداری کاکتوس در بانک مقالات سایت علاوه بر اینکه گیاهان سالم و شاداب خواهید داشت لذت گلدهی کاکتوس آن را نیز در فصل بهار خواهد داشت.

گلدهی کاکتوس

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

166 دیدگاه برای “علت گل ندادن کاکتوس‌ ها چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      گینورا یا شب تاب هست جزو گیاهان اپارتمانی هست وکاکتوس نیست. کمبود نور یا کمبود رطوبت محیط باعث جمع شدن برگهاش میشه این موارد روبررسی وایدال کنید.

  1. علی گفته:

    سلام من این گیاه رو وقتی برگ هاش در میاد بعد یه جور جمع میشه این مشکلی دارد ؟ چکار کنم درست شه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور یا کمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه این موارد رو برسی وایدال کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تنه گیاه اگر سالم هست مجدد رشد میکنه وبرگ میده، بخاطر نوسان دمایی کل برگهاش ریخته در محیط پرنور که دمایی بین ۲۰الی۳۰ درجه داشته باشه نگهداری کنید ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید نور کافی ودمای ایدال داشته باشه شروع به رشد میکنه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دلیل اصلیش خاک نامناسب، ابیاری بیش از اندازه یا بیماریهای قارچی هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای کاکتوسها کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست،مثل ۳،۱۱،۳۸،برای گلدهی ۱۰،۵۲،۱۰٫

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید برگهای زرد شده رو جدا کنید وبا کودهایی که فرمودید ماهی یک بار تقویت کنید. دز مصرف کود رو استاندار مصرف کنید که مشکلی بوجود نیاد، مقدار مصرف معمولا یک گرم در یک لیتراب هست.

      • آنیسا گفته:

        سلام وقتتون بخیر
        ببخشین الان که من کل مواد خاک رو شست و شو دادم پیشنهاد شما کدوم کود هس ؟
        قبلا طبق فرمایشات شما هر ۱۵روز با کود سه بیست تقویت میکردم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون، گیاهتون اگر از شش ماه کوچکتر هست ۱۵ روز یک بار کود بدید اگراز شش ماه بزرگتر هست ماهی یک بار، میتونید کود اهن رو همزمان با کود سه بیست استفاده کنید، فقط کود اهن رو بهتر هست شب استفاده کنید تا بهتر جذب بشه، نور خورشید مانع از جذب اهن میشه برای همین شبها بهتر هست استفاده بشه.

  2. آنیسا گفته:

    سلام روزتون بخیر
    ببخشین ۸ روز پیش خاک این گلدون رو خاکشویی کردم و دیگه هیچ کودی ندادم از آن به بعدبرگهایی پایینی شروع کردن به زردشدن و خشک شدن اما
    برگهای بالایی و جوونتر بعد اضافه کردن آهن و خاکشویی سبز پررنگ هستن
    بخاطر خاک نامناسبی که داره
    یا آفت هس که هرچه پشت برگها رو بررسی میکنم چیزی نمی بینم ؟
    میتونم تا تهیه خاک مناسب کود سه بیست بدم یا آهن؟
    همانطور که قبلا فرمودین این برگها رو جدا نکنم تا خودشون خشک بشن ؟
    ببخشین زیادی سوال میکنم هرگاه بدون هماهنگی با شما کاری میکنم ناخواسته یه بلایی سر این رز بیچاره میارم .
    از لطفتون بی نهایت سپاسگزارم.

  3. آنیسا گفته:

    سلام ممنونم از راهنماییتون.
    ببخشین منظورتون از نصب کارت زرد متوجه نشدم میشه راهنماییم بفرمایین.

دیدگاه‌ها بسته شده است.