اصطلاح خورده شدن پایه پیوند کاکتوس

اصطلاح خورده شدن پایه پیوند کاکتوس

اصطلاح خورده شدن پایه پیوند کاکتوس: خورده شدن پایه پیوند یعنی چه؟ زمانی که پایه پیوند نتوانند مواد غذایی لازم برای رشد پیوندک را فراهم کند پیوندک از بافت پایه تغذیه می‌کنند و اصطلاحاً می‌گوییم پایه پیوند خورده شده است.

 

دلایل خورده شدن پایه پیوند:

۱- عدم سلامت ریشه پایه:
معمولاً به دلایل مختلف پیش می‌آید که ریشه پایه پیوند دچار آسیب شود و نتواند مواد غذایی را به گیاه برساند که ممکن است این آسیب بر اثر یک خاک نامناسب و آبیاری غیر صحیح و یا شرایط نگهداری نامناسب اتفاق بیفتد که در این صورت جذب مواد غذایی از طریق ریشه کاکتوس انجام نمی‌شود و پایه پیوند رو به خرابی خواهد نهاد که در این صورت است که پیوندی از آنجایی که می‌خواهد رشد کند مواد غذایی خود را از منابع پایه تهیه خواهد کرد و به طور کلی پایه را پس از مدتی خواهد خورد.

 

۲- پیوندک نامناسب:
دلیل اصلی دیگر خورده شدن پایه پیوند انتخاب پیوندک نامناسب است این موضوع به این صورت است که چون برخی اقدام به پیوند دادن پیوندک‌های پر رشد بر روی پایه‌های کم رشد می‌کنند پایه پیوند نمی‌توانند مواد غذایی لازم جهت رشد را به پیوندک برساند و پیوندک از پایه پیوند شروع به تغذیه خواهد کرد و این امر پس از مدتی باعث خرابی پایه پیوند می‌شود.

 

راه‌های پیشگیری:
ابتدا مروری بر پایه‌های پر رشد برای پیوند داشته باشید اگر پیوندک شما دارای رشد زیاد است و از جمله کاکتوس‌هایی است که تن جوش‌های فراوان دارد حتماً باید برای پیوند از پایه‌هایی با رشد بالاتر برای پیوندک استفاده کنید و البته همه موارد شرایط خاکی و آبیاری مناسب را نیز رعایت کنید تا کاکتوس دچار آسیب‌دیدگی ریشه نشود.

 

راه‌های درمان:
خوردگی پایه معمولاً راه درمان ندارد و باید دیده شود که این خوردگی بر چه اثر ایجاد شده است و اگر بر اثر عدم سلامت ریشه باشد که باید شرایط نگهداری خاک و آبیاری را اصلاح کرد تا کاکتوس ترمیم شده و دوباره به روی رشد بازگردد اما اگر این خوردگی پای بر اثر پیوندک نامناسب ایجاد شده است باید پایه پیوند تعویض شود و پایه انتخاب شود که بتواند پیوندک را به طور مناسب رشد دهد.

 

معمولاً در روند خورده شدن پایه‌های پیوند اگر دیر اقدام به بهبود و بررسی کاکتوس شود راه درمانی برای پایه نمی‌ماند و پایه نیز تخریب خواهد شد اما در برخی دیگر موارد پایه پیوند پرآب و سرحال شده و می‌تواند مجدد برای پیوند استفاده شود.

 

سعی کنید پیوندک‌هایی نظیر مامیلاریا، سلکو، کوپیا پوا و… که دارای رشد زیادی هستند را بر روی پایه‌هایی همچون میرتلو، تریکوسرئوس و غیره پیوند ندهید چون پس از چند سال موجب خورده شدن پایه پیوند می‌شوند.
اصطلاح خورده شدن پایه پیوند کاکتوس

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “اصطلاح خورده شدن پایه پیوند کاکتوس

  1. xalife2018 گفته:

    با سلام و خسته نباشید دو سوال دارم. اول اینکه لطف کنید نام کاکتوسهای عکس شماره یک رو بهم بگید دوم اینکه پایه یکی از کاکتوسهایی که امروز بخاطر پیوندکش خریدم(عکس دوم) در حال پوسیدگی است (از گلدان خارج کردم در محلول ایپرودیون کاربندازیم گذاشتم و درخاک جدید کاشتم آبیاری هم نکردم) اگه درست نشد پیوندک رو جدا کنم و مجدد پیوند بزنم یا قسمت آسیب دیده پایه رو جدا کنم دوباره بکارم؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
    https://uupload.ir/files/168k_dsc_0016.jpg
    https://uupload.ir/files/hxm__20210116_005826.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، عکس اول از سمت چپ کوپیاپواهست، دوتای عقبی سولکوربوتیا هستند سمت راست احتمال میدم مامیلاریا باشه، عکس دوم بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست اگر قسمت سوخته خشک هست وگیاه رشد داره مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر نرم وابکی هست بهتر هست از همون قسمت بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از خشک شدن قسمت بریده شده بکارید تا مجددریشه دار بشه.

  2. امین گفته:

    پشت پنجره جنوبی
    گیاه کیکو سایز نارنگی بزرگ ابلغ زرد بود که حدودا دو ماه پیش پیوندش جابجا شد
    و به مرور رنگ پریده شد و از زنگ‌زرد به کرمی تغیر رنگ داد و بعد دو ماه در عرض دو سه روز قسمت بالا (محل رشد )نرم شده
    جداش کردم چون آساری از قارچ توی آوند پایه و پیوندک ندیدم دوباره پیوندش زدم
    پایه سالمه و جدیدا گلدونش به علت پر بودن ریشه عوض شد
    چطور باید عکس گیاه رو بفرستم؟

  3. امین گفته:

    سلام،سر پیوندک آسترو روی پایه نقره ای بعد از گذشت دو ماه و نیم نرم شده
    وقتی جداش کردم از قسمت پیوند هیچ نوع قارچی دیده نشد
    آب هم روی یوندک نخورده
    دلیلش چیه
    راه علاجی دار؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.