معرفی و نگهداری ساکولنت کراسولا روجرسی

معرفی و نگهداری ساکولنت کراسولا روجرسی

معرفی و نگهداری ساکولنت کراسولا روجرسی: این ساکولنت بومی آفریقای جنوبی در کیپ شرقی در مناطق بومی خود در دره‌های خشک و در بین سنگ‌ها رشد می‌کند. یک ساکولنت کوچک و بسیار شاداب دارای شاخه‌های زیاد با ساقه‌های قرمز رنگ برگ‌های ضخیم و گوشتی که با موهای سفید بسیار ریز و نرمی پوشیده شده و دارای بافت حساسی است و تا ۳۰ سانتیمتر ارتفاع می‌یابد.

 

نام علمی Crassula rogersii از خانواده crassulaseae و نام مترادف globulea ragersii می‌باشد.

 

ساقه‌های جوان سبز رنگ که با بالا رفتن سن به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای شده ۳/۵ تا ۵ میلیمتر قطر دارد. برگ‌ها ضخیم، گوشتی سفت نیمه استوانه‌ای به طول ۱۵-۲۳ میلیمتر و عرض ۷-۱۳ میلیمتر صعودی مودار محدب با نوک ناهموار مایل به گرد به رنگ سبز یا سبز مایل به زرد که اگر نور دریافت کند حاشیه آن قرمز بسیار زیبایی می‌شود و در جهت مخالف هم روی ساقه می‌روید این گیاه برگ‌های مسن را از دست می‌دهد.

 

گل آذین کشیده و در نوک شاخه‌ها تشکیل می‌شود در درختچه‌های بزرگ و مسن تا ۲۰ سانتیمتر ارتفاع می‌یابد. گل‌ها کوچک ستاره‌ای شکل ۲/۵ میلیمتر طول دارند به رنگ زرد کم رنگ که روی گل آذین در انتهای ساقه شکوفا می‌شود. فصل گلدهی با توجه به دما و شرایط منطقه‌ای متفاوت است.

 

کراسولا روجرسی با شکل‌های مودار crassula cultrata شباهت بسیاری دارد و به راحتی با این گونه هیبرید می‌شود تفاوت آنها در این است که c.cultrata دارای برگ‌های کوچک‌تر است که در زیر محدب است و استحکام بیشتری نسبت به روجرسی دارد.

نام کراسولا روجرسی از گیاه شناس فردریک راجرز که در سال ۱۹۰۴ در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرده گرفته شده است.

 

شرایط نگهداری:
یک ساکولنت بسیار زیبا و با شاخه‌های بسیار زیاد دارای ساقه‌های قرمز رنگ که رشد نسبتاً خوبی دارد و مناسب برای کاشت و نگهداری در گلدان یا باغچه و باغ‌های مینیاتوری است. مانند اغلب ساکولنتها هنگام رشد به ظرف‌های کم عمق و خاک مناسب و آبیاری منظم نیاز دارد.

 

 

خاک:
این گیاه به خاکی سبک و متخلخل با زهکشی بالا نیاز دارد که آب حاصل از آبیاری را به سرعت عبور دهد مانده آبی در اطراف ریشه و بسترهای سنگین باعث فساد گیاه می‌شود اگر خواهان رشد سریع این ساکولنت هستید از مواد آلی در ترکیب خاک استفاده کنید.

 

 

نور:
مکان‌هایی با نور مستقیم اول صبح یا عصر هنگام ایده آل این گیاه است اگر قصد پرورش آن را در فضای باز دارید سایه روشن مناسب است، مکان‌های با سایه زیاد باعث می‌شود رنگ برگ‌های این گل سبز باقی بماند نور خورشید اول صبح باعث ایجاد حاشیه قرمز رنگ زیبایی در برگ‌ها می‌شود اما آفتاب ظهر مخصوصاً در فصول گرم سال حتماً فیلتر شود نور زیاد و مستقیم باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود و یا رنگ قرمز را از بین می‌برد.

 

 

آبیاری:
این گیاه در فصول رشد فعال نیاز به آبیاری منظم دارد اما توجه کنید که بعد از چند دقیقه باید آب اضافی از حفره انتهایی گلدان خارج شود در پاییز و مخصوصاً زمستان آبیاری را محدود کرده و در حدی به گیاه آب دهید که برگ‌ها چروکیده نشود ریشه‌ها فیبری است و مانند اکثر ساکولنتها به مانده آبی در خاک حساس بوده و به سرعت دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.
به خاطر برگ‌های مودار این گیاه بهتر است از آبیاری به روش کوزه‌ای استفاده کنید ولی توجه داشته باشید به محض اینکه سطح خاک مرطوب شد گلدان را از ظرف آب خارج کرده و در مکانی بگذارید تا آب اضافی به طور کامل از بستر خارج شود.

 

 

کوددهی:
کراسولا به مواد مغذی زیاد حساس است در فصول رشد فعال ماهانه یک‌بار کوددهی با کودهای که درصد مساوی از ازت، فسفر و پتاس دارند با نصف دوز استاندارد تغذیه کنید.

 

دما:
این ساکولنت گرما و دمای بالا را به شرط آبیاری منظم تحمل می‌کند در زمستان دمای محیط نگهداری از ۱۲ درجه پایین‌تر نیاید.

 

آفات و بیماری‌ها: 
از آفات می‌توان به شته و شپشک آرد آلود و از بیماری‌ها به پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی در اثر آبیاری زیاد و تهویه نامناسب محیط اشاره کرد.

 

هرس:
این گیاه دارای شاخه های زیادی است که با بالا رفتن سن به توده‌ای بزرگ تبدیل می‌شود برای جلوگیری از پوسیدگی ساقه‌ها و از بین رفتن گیاه شاخه‌ها را هرس کرده و گیاه را خلوت کنید.

 

تکثیر:
این گیاه را می‌توان از طریق قلمه ساقه، تقسیم بوته و قلمه برگ تکثیر کرد.
برای تقسیم بوته اول فصل رشد فعال اقدام کنید هنگام خارج کردن گیاه از خاک اطمینان حاصل کنید که خاک خشک باشد گیاه را به آرامی از گلدان قالبی خارج کرده و شاخه‌ها را با ریشه جدا کرده و در خاک ضد عفونی و گلدان مستقل کشت کنید و یک هفته بعد آبیاری کنید. قلمه ساقه را بعد جدا کردن یک تا دو روز در مکان سایه قرار داده و بعد در خاک سبک و متخلخل کشت کنید.

 

قلمه برگ را در خاک سبک بکارید انتهای قلمه برگ باید داخل بستر باشد (فقط چند میل) و تا ریشه زایی باید محیط نگهداری مرطوب و خاک گلدان با رطوبت مناسب باشد.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری ساکولنت کراسولا روجرسی

دیدگاه‌ها بسته شده است.