معرفی و نگهداری آئونیوم سدیفولیوم

معرفی و نگهداری آئونیوم سدیفولیوم

معرفی و نگهداری آئونیوم سدیفولیوم: یک گیاه کوچک که دارای شاخه‌های ظریف ۶ سانتیمتری است و به ندرت تا ۱۵ سانتیمتر رشد می‌کند برگهای گیاه به رنگ سبز با راه‌ها و حاشیه قرمز که به سمت بالا حرکت می‌کند. در بهار گلهای کوچک زرد رنگ شبیه ستاره بر روی گیاه خودنمایی کرده منظره زیبایی ایجاد می‌کند گلهای گیاه یک روزه است و پس از شکوفایی از بین می‌رود. نام علمی این ساکولنت Aeonium sedifolium از خانواده crassulaceae می‌باشد.

 

 

شرایط نگهداری:
آئونیوم هوای گرم و خشک را دوست ندارد این گیاه ممکن است در تابستان‌های خیلی گرم در شرایط نیمه استراحت به سر ببرد از این‌رو در تابستان زمانی خاک را آبیاری کنید که بستر بسیار خشک است در فصول بسیار گرم به آبیاری منظم نیاز ندارد. در گرمای شدید برگهای آئونیوم برای جلوگیری از اتلاف رطوبت زیاد به حالت پیچ خورده در می‌آید اگر در تابستان برگهای آئونیوم شما به این حالت درامد کاملاً طبیعی است و با بیماری پیچیدگی برگ کاملاً متفاوت است.

 

نگهداری این گیاهان در سایه مرطوب آنها را در حال رشد نگه می‌دارد اما فصل رشد فعال آنها از زمستان تا بهار است زمانی که درجه حرارت بین ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

 

خاک:
آئونیوم مخلوطی از خاک لومی شنی و مقداری خاک مرغوب گلدانی را به ترکیب خاک کاکتوس ترجیح می‌دهد از آنجا که آئونیوم نیاز به رطوبت دارد اگر شما این گیاه را در گلدان کشت و نگهداری می‌کنید بهتر است هر ۲ تا ۳ سال یکبار با شروع فصل رشد فعال خاک گلدان را با ترکیب خاک تازه تعویض کنید تا گیاهتان در بستر غنی رشد بهتری داشته باشد.

 

نور: 
این گیاه در مکانهای سایه روشن رشد بهتری دارد تا مکان با نور زیاد اگر قصد کشت این گیاه را در فضای باز دارید زیر سایه روشن درخت یا کنار دیوار مکان مناسبی است.

 

دما:
گرما و دمای بالا را دوام نیاورده و به حالت نیمه استراحت در می آید در تابستان حتماً مکان نگهداری سایه با تهویه بالا و خنک باشد این گیاه در دمای ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد رشد فعال دارد.

 

آبیاری:
با ورود به فصل رشد فعال آبیاری را به طور منظم و هر وقت خاک گلدان خشک شد انجام دهید در فصول گرم و زمان استراحت بستر کشت را بعد از خشکی تمام لایه‌های خاک و فقط برای جلوگیری از خشک شدن ریشه در حد مرطوب کردن آبیاری کنید توجه داشته باشید آئونیوم کلاً گیاه کم آبی است آبیاری زیاد و خیسی خاک حتی در دوره رشد فعال باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

 

کوددهی: 
می‌توانید در فصل رشد فعال ۲ مرتبه گیاه را با کودهای که درصد مساوی از ازت. پتاس. فسفر دارند تغذیه کنید.

 

تکثیر: 
این گیاه (به جز برخی گونه‌ها که پس از گلدهی از بین می‌روند و از بذر کشت می‌شود) به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود هنگامی که گیاه به طور فعال رشد می‌کند قلمه‌های مناسب را تهیه کنید.

 

آئونیوم سدیفولیوم در تابستان در شرایط استراحت به سر می‌برد قلمه‌هایی که این فصل از گیاه مادری جدا می‌شود قابلیت ریشه زنی ندارد.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید