معرفی و نگهداری پاچیفیتوم کامپکتوم

معرفی و نگهداری پاچیفیتوم کامپکتوم

معرفی و نگهداری پاچیفیتوم کامپکتوم: این ساکولنت در صخره‌های سایه دار در ارتفاع ۲۰۰۰ متر رشد می‌کند. شباهت زیادی به سدوم ها و برخی از گونه‌های اچوریا دارد. پاچیفیتوم کامپکتوم یک گیاه شکوفه دار، بسیار زیبا با ساقه کوتاه و برگ‌هایی منحصر به فرد است برگ‌های این گیاه نزدیک به تاج تراکم بیشتری دارد. این ساکولنت تمایل به رشد در ارتفاع و عرض دارد عموماً در فرم و حالت گرد است. نام علمی pachyphytum compactum بومی: ایالت مکزیکو.

 

 

برگ‌های گیاه هم از نظر شکل و هم از نظر رنگ بسیار زیبا و چشم نواز است رنگ‌های منحصر به فرد برگ‌ها به ویژه زمانی که گیاه تحت تأثیر سرما یا خشکسالی و همچنین نور مناسب است بیشتر جلوه می‌کند. گیاهی با ساقه جمع و جور و کوچک با ارتفاعی بین ۱۰تا ۱۲ سانتیمتر اما گیاهان پرورشی و کشت گلخانه ممکن است به ندرت تا ۱۵ سانت هم ارتفاع بگیرد.

 

برگ‌های گیاه بسیار گوشتی، کوتاه، استوانه‌ای کمی چاق اما تا حدودی مسطح به رنگ سبز، سبز مایل به خاکستری که تا ۲/۵ سانتیمتر طول دارند
گل‌های گیاه کوچک با ساقه کوتاه به رنگ سفید و در تعداد کمی به رنگ قرمز تیره که در فصل بهار شکوفا می‌شود.

 

 

برگ‌های گیاه به راحتی و با کوچک‌ترین تکان از ساقه جدا شده و می افتد اگر برگ‌های جدا شده روی سطح خاک یا مکان مناسب بیفتد به راحتی ریشه زده و گیاهان جوان و شادابی را به وجود می آورد این یک راه برای تکثیر و انتشار گونه‌های کراسولا است.

 

 

شرایط نگهداری:

پاچیفیتوم کامپکتوم یک گیاه معمولی با نرخ رشد نسبتاً متوسط اما نسبتاً سخت برای پرورش و نگهداری است. این گیاه را می‌توان در کنار گلدان‌های اچوریا و در شرایط مشابه آنها نگهداری کرد.

 

 

خاک: 
پاچیفیتوم به کمپوستی سبک متخلخل با زهکشی بسیار بالا نیاز دارد مانده آبی در بستر سبب پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

 

آبیاری:
در فصل تابستان نیاز به آبیاری منظم و معمولی دارد در فصول سرد سال مخصوصاً زمستان آبیاری را محدود کنید و اجازه دهید بین دو آبیاری تمام لایه‌های خاک کاملاً خشک شود.

 

نور:
عاشق خورشید کامل است فصول گرم سال مخصوصاً تابستان نور ظهر را فیلتر کنید. قرار گرفتن در نور زیاد و کامل کمک می‌کند تا گیاه به صورت جمع و جور رشد کند همچنین بهترین رنگ در برگ و گل را در نور مناسب دارد.

 

دما:
گرما و دمای بالا را به شرط آبیاری منظم دوام می آورد در زمستان از سرما و یخ زدگی محافظت شود اگر گلدان این گیاه را بهار و تابستان در فضای باز نگهداری می‌کنید زمستان حتماً به مکان سرپوشیده و محفوظ از سرما منتقل کنید

 

کوددهی:
بهار و تابستان با کودهایی کامل که درصد مساوی از فسفر، پتاس، ازت دارند تغذیه کنید.

 

هرس:

این گیاه پس از چند سال رشد و زندگی تمایل به بی نظمی و پخش شدن روی خاک و گلدان دارد برای اینکه فرم گرد و زیبای ان را حفظ کنید با شروع فصل رشد فعال سرشاخه‌ها را هرس و از قلمه‌ها برای ازدیاد گیاه استفاده کنید.

 

تکثیر:
به ندرت از طریق کاشت بذر و بیشتر از طریق قلمه ساقه و قلمه برگ تکثیر می‌شود.

 

نکته مهم: 
پاچیفیتوم مانند اکثر اچوریاها بسیار حساس به دست‌کاری است و با کوچک‌ترین تکان برگ‌های گیاه می‌ریزد مخصوصاً لمس برگ و یا دست کشیدن روی برگ‌های این گیاه باعث از بین رفتن فرینا و آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

6 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری پاچیفیتوم کامپکتوم

  1. پویا جهانگیرمراد گفته:

    یه سوال دیگه هم داشتم آیا میشه این ساکولنت رو به پرسیکا یا هاورتیا زبرا یا آگاوه یا اچوریا پیوند زد؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.