علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟ همراه بهترین روش درمان

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟ کاکتوس‌ها گیاهانی با دوام بسیار بالا هستند که نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارد. ساکولنتها نسبت به کاکتوس نیاز به مراقبت بیشتر نور خوب، خاک خوب تخلیه شده و رطوبت محیطی مناسب دارد. آفات و بیماری‌های کاکتوس‌ها در گروه گیاهان حداقل هست و معمولاً در مراحل اولیه شیوع معمولاً با برداشتن و حذف قسمت آلوده رفع می‌شود.

 

شایع‌ترین مشکلات کاکتوس ممکن است از آفات مکنده نظیر شپشک آرد آلود و سپردار تا بیماری‌های رایج باکتریایی یا بیماری‌های قارچی باشد. یکی از علائم آشکار به عنوان یک مشکل بسیار رایج برای کاکتوس تغییر رنگ بدنه از سبز به قهوه‌ای رنگ و نرم شدن آن است.

 

با دیدن تغییر رنگ بدنه کاکتوس به قهوه‌ای و نرم شدن بافت آن، این سؤال به ذهنتان می‌رسد که چرا کاکتوس من دچار مشکل شده است؟؟

 

علل احتمالی این بیماری بستر نامناسب، گلدان با زهکشی کم و شرایط نگهداری و محیطی نامطلوب است. کاکتوس‌ها به طور کلی دارای نیازهای رطوبتی کم هستند و به آبیاری متوسط تا کم نیاز دارند این گیاهان در دماهای بالاتر از ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در مکان‌های آفتابی با خاک فقیر رشد می‌کنند.

 

گیاهانی که به صورت گلدانی کشت می‌شود نیاز به گلدان‌هایی با حفره‌های زیاد جهت زهکشی و مخلوط خاک سبک و خوب تخلیه شده و مقدار مناسبی زغال چوب برای جلوگیری از قارچ زدگی دارد. مانند هر گیاه دیگری کاکتوس هم می‌تواند بیمار شده یا آسیب ببیند. یک مشکل رایج دیگر در کاکتوس به وجود آمدن لکه‌های نرم در گوشت و بدنه گیاه است این لکه‌ها ممکن است در نقطه‌ای متمرکز شده یا در اطراف پراکنده باشند دلایل ایجاد چنین نقاطی ممکن است به علت بیماری یا آسیب فیزیکی به بدنه یا ساقه کاکتوس باشد.

 

این‌گونه موارد به دلیل ایجاد پوسیدگی یا بیماری قارچی بوجود می آید، به منظور جلوگیری از گسترش به بقیه گیاه و از دست دادن شدید قدرت مقابله باید به سرعت جلوگیری و درمان شود.

 

باکتری‌ها و قارچ‌ها از طریق حفره‌هایی در بدنه گوشتی گیاه نفوذ می‌کند کاکتوس‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شود ممکن است از فعالیت حشرات یا حیوانات و آسیب رساندن اجسام بی جان و همچنین هوای سنگین آسیب دیده و دچار مشکل بشوند محل صدمه دیده مهم نیست اما آسیب‌های اسپور قارچی یا باکتریایی که بعد آن ایجاد می‌شود بسیار مهم است.

 

شرایط گرم و مرطوب تولید اسپور قارچ را سرعت می‌بخشد و تولید باکتری را افزایش می‌دهد کاکتوس‌ها به طور طبیعی توان مقابله با آسیب‌های فیزیکی کوچک را دارند ولی در صورت آسیب دیدگی زیاد و مخصوصاً هنگامی که رطوبت محیطی بالا است بهتر است به محض ایجاد کوچک‌ترین آسیب یا بریدگی روی بدنه محل آسیب دیده را با سم قارچ ضد عفونی کرده و اجازه دهید محل برش کالوز ببندد.

 

 

هنگامی که ارگانیسم طبیعی مقابله در گیاه شما متوقف شود کاکتوس نرم و بیمار را خواهید دید علائمی که برای تماشا می‌بینید شامل لکه‌های کوچک، پوسته‌های رنگی رنگی، مناطق نرم و محصور شده توسط بدنه و نقاط سیاه و یا رنگی بر روی سطح پوست کاکتوس است در این مواقع و در اثر تأخیر در درمان ممکن است شما بعضی از کاکتوس‌ها را از دست بدهید.

 

 

بیماری قارچی ریشه کاکتوس:
مشکلات و بیماری که به ریشه رسیده است تقریباً غیر قابل درمان بوده و گیاه را آهسته از بین می‌برد در حالی که بیماری‌ها و آسیب‌های موضعی در بدنه فوق‌العاده سریع و به راحتی می‌تواند درمان شود. اکثر کاکتوس‌ها به خوبی به جراحی و برداشتن بافت بیمار پاسخ می‌دهد.

 

برای جراحی و حذف قسمت آسیب دیده گیاه از چاقوی استریل تیز استفاده کنید و قسمت آسیب دیده را از بین ببرید. بعد از جراحی اجازه دهید محل برش کالوز ببندد. اگر آسیب به ریشه‌های گیاه رسیده و بافت درونی گیاه و آوند را آلوده کرده باشد احیا گیاه مشکل است در این مواقع بهتر است از قسمت‌های سالم قلمه گرفته گیاه مادری آسیب دیده را دور انداخته و خاک آلوده را از بین ببرید گلدان را خوب ضد عفونی کرده و قلمه‌ها را بعد از غوطه‌ور کردن در محلول سم قارچ در مکانی قرار دهید تا کالوز ببندند و بعد آن را در ماسه و شن کشت کنید این روش انتشار باعث ایجاد یک کاکتوس سالم می‌شود که همانند والدین خود است.

برای مطالعه مقاله کامل جراحی کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

231 دیدگاه برای “علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟ همراه بهترین روش درمان

  1. Mikiiiii گفته:

    سلام من این کاکتوس رو تازه خریدم اما بعد از عوض کردن خاک و گلدان متوجه شدم که درحال زرد شدنه راهی هست برای جلوگیری از زرد شدنش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  2. مهدی اصلانی گفته:

    درود
    ببخشید کاکتوسم چن روزه رنگش برگشته و سفید رنگ شده.. قسمتی که نور خورشید بهش می تابه اینجوری شده.. یرای رفع مشکل چیکار میتونم بکنم.. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، افتاب سوختگی هست نور رو حتما فیلتر کنید اگر سوختگی جزیی باشه گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم میکنه اگر عمیق باشه جاش روی گیاه باقی میمونه جزیی هست ترمیم میشه.

  3. Naghme گفته:

    سلام کاکتوس من دوروزه که اینجوری سفید شده
    علتش چیه ؟
    البته چند روز بعد از اینکه پشت پنجره جلوی نور خورشید گذاشتم اینطوری شده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. Negar گفته:

    سلام این کاکتوسمم از لحاظ ظاهری شادابِ و حتی گلدونش که عوض کردم ریشه هاش مشکلی نداره. تازه خریدمش ولی این دونه های سفیدی که روی بدنش نمیدونم به خاطر عافت و مریضی هست یانه. اگه میشه راهنماییم کنید ؟ و اگه نیاز به سم یا قارچ کش خاصی داره اسمش بی زحمت بگید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لکه ها شبیه اسیب فیزیکی هستند ولی چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند گیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید، از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

  5. Negar گفته:

    سلام وقت شما بخیر . من این کاکتوس تازه خریدم وقتی گلدونش عوض کردم متوجه شدم قسمت پایین بدنش که نزدیک ریشس قهوه ای رنگ هستش. یه سری دانه های قهوه ای روی بدنه کاکتوس که احتمالا داره پیشرفت میکنه. چیکار کنم تا گیاه نجاتش بدم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادند بررسی کنید اگر نرم وابکی هستند گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر سفت باشن مشکلی نیست طبیعی هست که در اثر کهولت سن گیاه بوجود میاد.

  6. سهیلی گفته:

    سلام وقت بخیر کاکتوس من یه ماهی هست که یه لکه سفید زده و داره بیشتر میشه
    پشت پنجره نگهداریش میکنم و هفته‌ای یه بار هم بهش آب میدم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. زهرا گفته:

    سلام کاکتوس من توی یه محیط با نور فیلتره هست و هفته ای یک بار آبیاری میکنم و الان چند تا قسمتش لکه ی خشک هستش علتش چی میتونه باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، کاکتوسهای کناری کمبود نور دارند، گیاه پشتی هم ریشه هاش مشکل داره بهتر هست ازخاک دربیارید وریشه ها رو ازنظر پوسیدگی بررسی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.