چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟ مانند هر گیاه دیگر کاکتوس شما می‌تواند به یک عفونت قارچی مبتلا شود، گرچه برخی از عفونت‌های قارچی آسیب کمی به کاکتوس وارد می‌کند اما برخی دیگر به ویژه زمانی که درمان نشده می‌تواند باعث مرگ کاکتوس شود. برای اینکه نتیجه موفقی از مبارزه با عفونت قارچی بگیرید با دیدن اولین علائم عفونت در کاکتوس خود سریع به فکر درمان باشید.

 

انواع آسیب‌های قارچی:
تعداد بسیار زیادی از کاکتوس‌ها تنها با تعداد کمی از عفونت‌های قارچی می‌تواند از بین برود. شایع‌ترین بیماری عفونت قارچی ایجاد نقاط رنگی و لکه‌های سیاه در بدنه کاکتوس است. در بسیاری موارد غیر ممکن است تشخیص دهید که ارگانیسم‌های قارچی باعث ایجاد لکه‌ها می‌شوند اما اغلب این مهم نیست که درمان‌ها به طور کلی یکسان است. تعداد کمی از انواع قارچ‌ها به ریشه‌ها و در نهایت کل گیاه آسیب می‌رساند بنابراین هنگامی که آسیب دیدگی آنها دیده می‌شود برای درمان گیاه خیلی دیر است.

 

نقاط قارچی موضعی بسیار ساده‌تر برای مبارزه هستند و معمولاً زندگی کاکتوس مبتلا را تهدید نمی‌کند. ضایعات روی کاکتوس به غیر از عفونت قارچی ممکن به دلایل مختلف از جمله آسیب فیزیکی، قلمه گیری، سر برداری، حمله حشرات و …. وجود داشته باشد آنها ممکن است دور، نامنظم، بلند، صاف و هر شکل دیگری باشند.

 

بسیاری از عفونت‌های قارچی ممکن است تغییر رنگ بدهد اما دوباره می‌توانند لکه‌ها را از زرد تا قهوه‌ای تا سیاه و سفید تغییر دهند.
عفونت‌های قارچی در مراحل اولیه ابتلا فقط لکه‌هایی سیاه، خشک و پیش‌رونده در بدنه کاکتوس ایجاد می‌کند و به مرور که عفونت شدید شد ممکن است مایع قهوه‌ای یا شیره سیاه ترشح شود.

 

کاکتوسی که اغلب با ضایعات قارچی در پد درگیر است اپونتیا است. ضایعات قارچی در کاکتوس معمولاً به عنوان نقاط و لکه‌های سیاه یا تغییرات جزئی در اپیدرم گیاه شروع می‌شود. با گذشت زمان به علت رشد و گسترش قارچ‌ها لکه‌ها می‌توانند به داخل آوند گسترش پیدا کنند و حتی ممکن است به آن آسیب برسانند.

 

علل ضایعات قارچی:
کاکتوس در فضای باز بیشتر می‌تواند با انواع مختلف اسپور قارچی ارتباط برقرار کند اسپورها ممکن است از طریق باد، خاک و یا آب به کاکتوس منتقل شود.

 

اولین عامل ایجاد عفونت قارچی رطوبت بالا است. گیاهان با پدهای مرطوب یا ساقه‌های مرطوب بدترین آسیب را می‌بینند. در شرایطی که رطوبت هوا بر اثر بارش باران یا شرایط جوی زیاد می‌شود و گرما هم افزایش می‌یابد(حالت شرجی) ضایعات قارچی بسیار بالا می‌رود.عفونت‌های قارچی در پد کاکتوس در فصل بهار بیشتر شایع است.زمانی که ما کاکتوس را به طور مرتب از بالا آبیاری می‌کنیم و قطرات درشت آب برای چند ساعت روی بدنه گیاه می‌ماند عملاً زمینه را برای حمله عفونت قارچی مهیا می‌کنیم در این شرایط گیاهانی که به روش گلخانه‌ای نگهداری می‌شود بیشتر آسیب می‌بینند مگر اینکه تهویه مناسب باشد.

 

 

چگالی به رطوبت محیط اضافه می‌کند و باعث رشد اسپور می‌شود.

 

 

خاک عامل دیگر ایجاد عفونت قارچی است.
بسیاری از خاک‌ها دارای اسپور قارچی هستند این اسپورها می‌توانند تا سال‌ها و زمانی که مجموعه‌ای از شرایط برای فعالیت آنها به وجود بیاید زنده بمانند حتی خاک گلدانی که به عنوان استریل خریداری شده ممکن است با اسپور قارچی آلوده شود.

 

نحوه درمان بیماری‌های قارچی کاکتوس:
هنگامی که یک قارچ روی کاکتوس شما تأثیر می‌گذارد ممکن است در مراحل اولیه بتوانید با کمک اسپری قارچ کش آن را مهار کنید. اگر گیاه با عفونت‌های قارچی ضعیف شده درمان تقریباً بی فایده بوده و بهتر است که برخی از قسمت‌های سالم و بدون عفونت را کات کرده و یک گیاه جدید را با قلمه سالم پرورش دهید.

 

از یک چاقوی استریل استفاده کنید تا برش را برداشته و با گوگرد یا سم قارچ برای از بین بردن اسپورهای احتمالی ضد عفونی کنید.

 

کنترل شرایط نگهداری با دما و گرمای مناسب، آبیاری با توجه به نیاز گیاهان هم به روش کوزه‌ای یا آبیاری به شیوه معمول پای گیاه (از بالا آبیاری نکنید) ایجاد محیط پرورش و نگهداری استریل و تهویه بالا بسیاری از حملات قارچی را متوقف می‌کند. راه دیگر در مواجهه با بیماری قارچی این است که بافت آلوده را برش بدهید. این کار زمانی که گیاه به شدت آلوده شده کارآیی ندارد و در مراحل اولیه ابتلا ممکن است مؤثر باشد.

 

وسیله برش را استریل کنید قسمت آلوده را به طور کامل از روی گیاه حذف کنید محل جراحی شده را محلدل قارچ کش اسپری کنید و گیاه را تا وقتی محل بریدگی کالوز نبسته از نور زیاد و شدید محافظت کنید.

درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی!
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

170 دیدگاه برای “چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      بسیار زیبا سبز بمونه براتون، برای کاکتوسها کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست، سه ۱۸ مناسب نیست، میتونید از کود ۳،۱۱،۳۸ برای تقویتش استفاده کنید. خاکش زیاد خوب نیست بهتر هست در ابیاری دقت کنید چون این نوع خاک اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری ویروسی هست که در خانواده اپونتیا بسیار شایع هست این نوع بیماری متاسفانه درمان نداره، ولی مانع از رشد گیاه نمیشه فقط ظاهر گیاه رو زشت میکنه میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

  1. قلیزاده گفته:

    سلام.من روی ساقه سیلندریکام لکه های خشکی بوجود اومده بود که وقتی میکندمشون زیرش سیاه بود! بعد از کندنشون با قارچ کش ضدعفونی کردم لکه هارو…اما لکه ها عمیق تر و سیاه شدن! حتی وقتی مجددا لکه رو جراحی میکنم بعد از دوسه دقیقه زخم سیاه میشه!!! طبیعیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا گیاهتون قارچی شده اگر تعداد لکه ها زیاد هست قسمتهای الوده شده رو میتونید کات کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.