مهم‌ترین آفات و بیماری‌ های ساکولنت ها

مهم‌ترین آفات و بیماری‌های ساکولنت ها

مهم‌ترین آفات و بیماری‌های ساکولنت ها: ساکولنتها یک خانواده متنوع از گیاهان هستند که توسط ساقه‌های ضخیم و برگهای گوشتی آب و مواد مغذی را ذخیره می‌کنند ساکولنتها می‌توانند دوره‌های طولانی خشکسالی را تحمل کنند. گر چه ساکولنتها شامل مجموعه متنوع و گسترده‌ای از گیاهان در اندازه‌ها،رنگ‌ها، اشکال  و بافت گوناگون هستند اما در یک قاعده کلی همه آنها نیازمند آبیاری کم، زهکشی بالای خاک، نور روشن آفتاب و تهویه بسیار بالا هستند.

 

آبیاری مناسب بهترین راه برای حفظ سلامت ساکولنت مخصوصاً ریشه آن است همیشه قبل از آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود ساکولنتها در خاک‌های دائم مرطوب به سرعت بیمار می‌شوند به عنوان یک قاعده کلی، یکبار در هفته آبیاری در (آب و هوای گرم) کافی است در طول زمستان آبیاری را بسیار محدود کنید. اگر چروکیدگی در ساقه و ریزش برگ در ساکولنت خود مشاهده کردید اطمینان حاصل کنید خاک زهکشی مناسب دارد و از سلامت ریشه‌ها مطمئن شوید.

 

آفات ساکولنتها:
گرچه حشرات و آفات به ندرت از گیاهان سالم استفاده می‌کنند، اما گیاهان گاهی اوقات مستعد ابتلا به آفات مانند  شپشک آرد آلود، کنه عنکبوتی و شپشک سپردار هستند.

 

کنه‌ عنکبوتی:
کنه‌های عنکبوتی کوچک بوده و از آن دسته آفات هستند که با چشم غیر مسلح به سختی دیده می‌شود با این حال شما به راحتی می‌توانید از تارهای سفید رنگی که بر روی گیاه تنیده شده یا تغییر رنگ برگها و ایجاد نقاط و لکه‌های سفید یا قهوه‌ای رنگ که به مرور زیاد شده و کل بدنه را در برمی‌گیرد، ریزش برگها و … به وجود آنها پی ببرید.

 

همیشه به یاد داشته باشید تاک انگور بزرگ‌ترین جاذب کنه‌های عنکبوتی است پس هیچ گاه ساکولنتهای خود را مخصوصاً در بهار و تابستان که عمده فعالیت این حشره است برای مدت طولانی در مجاورت این گیاه قرار ندهید. در صورت ابتلا گیاه به این آفت در اولین اقدام گیاه مبتلا را قرنطینه کنید. اگر در مراحل اولیه متوجه وجود آفت شده باشید با شستشوی گیاه با فشار زیاد آب و کنترل و بهبود شرایط نگهداری می‌توانید با آنها مقابله کنید.

 

اگر آلودگی در حجم وسیع و زیاد است بهتر است با کنه کشهای مخصوص برای از بین بردن آفت اقدام کنید. به هیچ عنوان از آفت کشهایی که روی این آفت تأثیر موثری ندارد برای مقابله استفاده نکنید چون با اینکار فقط مقاومت گیاه خود را پایین می‌آورید. آبیاری مناسب اهمیت حیاتی دارد زیرا کنه‌های عنکبوتی در شرایط گرم و محیط خشک فعالیت بیشتری دارند.

 

شپشک آردآلود:
حشرات کوچک و خاکستری که زیر پوشش پنبه‌ای سفید رنگی پنهان می‌شوند و بیشتر در پشت برگها، محل اتصال برگ به ساقه و ساقه گیاه فعالیت می‌کنند این حشره شیره گیاهی را می‌مکد برگ‌ها در اثر فعالیت این آفت زرد و چروکیده شده و ریزش می‌کند، در صورت تداوم فعالیت گیاه از بین می‌رود این آفت در شرایط رطوبت زیاد و تهویه کم بیشتر فعالیت می‌کند در صورت مشاهده این آفت اول گلدان مبتلا را از بقیه گیاهان جدا کنید قسمت‌های خیلی آلوده را کات کنید اگر تعداد آفات کم است می‌توانید با حذف فیزیکی آنها را از بین ببرید. پنبه را آغشته به الکل کنید و به آرامی برگها و ساقه مبتلا را تمیز کنید در صورتی که تعداد شپشکها زیاد است از سموم حشره کش سیستمیک کمک بگیرید.

 

حشره به خاطر زرهی که دارد در برابر سموم تماسی مقاوم بوده و اسپری آن کمکی به از بین بردن آفت نمی‌کند. گاهی اوقات آبیاری خاک با یک سم حشره کش سیستمیک به نحوی که سم از طریق ریشه در آوند و شیره گیاه جریان پیدا کند، به اندازه کافی برای از بین بردن شپشک آرد آلود کافی است.

 

شپشک سپردار:
شما می‌توانید این آفت را به صورت نقاط کوچک قهوه‌ای یا تیره رنگ، مانند پوسته کوچک که به قسمت زیرین برگ و ساقه ساکولنت چسبیده است مشاهده کنید. حشرات زیر این پوسته پنهان شده و از شیره گیاه تغذیه می‌کنند در واقع این پوسته مانند سپر از این مکنده محافظت می‌کند. این آفت شیره گیاه را می‌مکد در آلودگی‌های شدید برگها به سرعت ریزش کرده و گیاه در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

 

در آلودگی با حجم کم می‌توانید با حذف فیزیکی، پاک کردن برگها و ساقه با پنبه آغشته به الکل جلوی پیشروی آفت را گرفته و آن را حذف کنید. وقتی حجم آلودگی زیاد است حذف فیزیکی کار آیی ندارد و باید از سموم استفاده کنید حشره‌کش‌های تماسی روی این آفت تأثیر نداشته و آن را از بین نمی‌برد حشره‌کش‌های سیستمیک، آفت‌کش‌های صابونی و روغن ولک می‌تواند مؤثر باشد.

 

بیماری‌های قارچی:
گیاهان گوشتی همیشه در معرض پوسیدگی و بیماری‌های قارچی قرار دارند که اصلی‌ترین عامل آن رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد می‌باشد. خاک آلوده و زخم‌های ایجاد شده در اثر حشرات از عوامل دیگر ابتلا به بیماری‌های قارچی می‌باشد.

نویسنده: خانم یزدانی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

66 دیدگاه برای “مهم‌ترین آفات و بیماری‌ های ساکولنت ها

  1. A.K گفته:

    سلام خسته نباشید این ساکولنت من چه مشکلی داره؟ با وجود اینکه تار های سفیدی دور ساقه جمع شده اما من حشره ای مثل شپشک آرد آلود ندیدم. روی برگ ها هم لکه های سیاهی وجود داره. ممنون میشم بفرمایید چیکار باید بکنم براش.
    https://s4.uupload.ir/files/img_20220119_140124_435_fymf.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، قارچ هستند رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی تنه گیاه اب نریزید گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید، ساقه رو با دست بررسی کنید اگر حالت نرم ولزجی داره از قسمت سالم گیاه قلمه بگیرید وقسمتهای الوده رو کات کنید ودور بریزید. شپشک هم دیده میشه روی عکس اون قسمت رو هم با پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وتهویه محیط رو بالاببرید.

  2. حسنا گفته:

    سلام. روزتون بخیر. حدود چهل روز پیش یک ساکولنت خریدم. گلدون رو عوض نکردم. پشت پنجره جنوبی هست و ده روز یکبار بهش آب میدم. امروز متوجه ذرات سفید رنگ روی برگ ها و ذرات سیاه پشت برگ ها شدم؟ آفت هستند؟ راه درمان چی هست؟ خیلی ممنون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون،دونه های سفیدی که روی برگها هستند رو بررسی کنید ببینیدحالت پنبه ای دارند وداخلشون به رنگ صورتی اگر هست شپشک ارد الود میتونه باشه که ابتدا باید گیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید وتمام نقاط سفید وپنبه ای رو با کمک پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید سمپاشی رو دو بار بافاصله یک هفته انجام بدید داخل خاکش بصورت ابیاری هم بریزد تمام برگهای خشک شده داخل گلدان رو هم جمع کنید، گیاهتون مقداری کمبود نور هم داره اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید ولی نور مستقیم نباشه حتما فیلترکنید.

  3. فاطمه گفته:

    سلام امشب دیدم گیاهم لکه زده و برگاش داره میریزه ، پشت پنجره شمالی بوده و ۴ ساله دارمش آبیاریشم هر هفته یا ١٠ روز بوده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بتازگی کوددهی یا سمپاشی داشته اگربله با چه دزی وچه نوع سم یا کودی؟ عکس کلی از گیاه بفرستید بی زحمت با دوسه تا برگ نمیشه بیماری گیاه رو تشخیص داد بصورتی عکس بگیرید که خاک وگلدان هم در تصویر باشه.

      • فاطمه گفته:

        سلام کود کمپلکس بهشون دادم یک ماه پیش که به همه ی گلدونا دادم ، فقط امروز قارچ کش بهش زدم

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، احتمالا دز مصرف کود زیاد بوده خاک گیاهتون هم مناسب نیست میتونید خاکش رو عوض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید گیاهتون کم اب هست ویا ریشه های گیاه مشکل داره، گلدان زهکش داره؟

          • فاطمه گفته:

            بله زهکشش مناسبه، چند وقت یکبار بهش آب بدم؟
            کلا چیکار کنم حالش خوب بشه ؟

            • کارشناس 2 گفته:

              برای بهبود، کامل ابیاری کنید اگر بعد از چند روز بهبود نیافت گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وحتما خاکش رو عوض کنید واز خاک متخلخل استفاده کنید. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.