اصلی‌ ترین عامل پوسیدگی ریشه گیاهان و گل های آپارتمانی

اصلی‌ترین عامل پوسیدگی ریشه گیاهان
اصلی‌ترین عامل پوسیدگی ریشه گیاهان: بیماری‌هایی که قسمت‌های زیرزمینی گیاهان را آلوده می‌کنند در گیاهان زینتی، گیاهان زراعی و گیاهان کشت فضای باز شایع است. آنها می‌توانند ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها یا نماتدهای خاک باشند، کنترل و درمان عفونت‌هایی که منجر به فروپاشی بافت‌های زیرزمینی گیاهان می‌شود تقریباً دشوار است زیرا آنها قابل مشاهده نیستند.

به این ترتیب گیاهان به طور معمول دچار آلودگی گسترده می‌شوند، زمانی که بیماری پیشرفته‌تر از کنترل است در نهایت، مدیریت و کنترل آلودگی بسیار دشوار است زیرا درمان‌های خاکی در موارد پیشرفت آلودگی بی اثر است. برخی از پاتوژن های عامل بیماری آنها هستند که می‌توانند برای مدت طولانی بدون یک میزبان زنده زندگی کنند.

 

این پاتوژنها تا مدت‌های طولانی قادر هستند که به حالت خواب، یا نیمه فعال در یک محیط عاری از گیاهان، زنده بمانند تا زمانی که میزبان خود را پیدا کنند. ریزوکتونیا و فیتوفترا دو قارچ ریشه هستند که می‌توانند به سیستم‌های ریشه بسیاری از گیاهان حمله کنند. ریزوکتونیا ترجیح می‌دهد در شرایط گرم با خاک خشک‌تر در گلخانه‌ای که جریان هوا کم است فعالیت کند این قارچ می‌تواند در زیر زمین ریشه‌ها و ساقه‌های گیاهان را آلوده کرده و لکه‌های قرمز در بدنه گیاه ایجاد کند.

 

فیتوفترا یک قارچ دوستدار آب است و در شرایط رطوبت زیاد یا آبیاری مداوم فعال می‌شود. هر دو قارچ می‌توانند اکثر گیاهان از هر خانواده را آلوده کنند در صورت ابتلا جوانه‌ها و اندام هوایی گیاه از عفونت‌های ریشه و ساقه می‌میرد. قارچ فیتوفترا بیشتر در گیاهانی که ذخیره سازی آب را در ریشه، ساقه و برگ‌های خود انجام می‌دهند اتفاق می افتد.

 

از آنجا که این گیاهان اغلب منابعی برای ذخیره سازی آب دارند دارای کربوهیدرات‌های بالا هستند. این گیاهان به خصوص رطوبت زیر زمینی بالایی دارند. غالباً آغاز پوسیدگی ریشه یا پیاز گیاهان به علت زخم ایجاد شده توسط یک حشره یا آسیب فیزیکی است. این زخم قدرت دفاع گیاه را کاهش داده، به باکتری‌ها و قارچ‌ها اجازه حمله می‌دهد.

 

باکتری‌ها تنها می‌توانند از بافت زخم وارد بدنه گیاه شود، اما رباط‌های نرم باکتریایی می‌توانند بسیار مخرب باشند باکتری‌ها می‌توانند در برگ‌های یا ریزوم و طوقه وارد شده یا به طور مستقیم در ریشه گیاه اثر کند. عفونت‌های نرم باکتریایی اغلب با بوی ناپایدار و نامطبوعی همراه است.
پوسیدگی طوقه در قسمتی از ساقه رخ می‌دهد که روی سطح خاک قرار دارد در این منطقه گیاهان باید قادر به مقاومت در برابر چرخه یخ زدگی و انجماد و همچنین سایش فیزیکی خاک باشند زمانی که در طوقه گیاه زخمی ایجاد می‌شود باکتری‌ها می‌توانند به بافت میزبان حمله کنند پوسیدگی طوقه اغلب در گیاهانی که عمیق کاشته شده و طوقه در تماس دائم با خاک خیس است بیشتر رخ می‌دهد.

 

پوسیدگی تاج گیاهان:
پوسیدگی تاج معمولاً در گیاهان علفی اتفاق می افتد بافت گیاه ممکن است در ناحیه موضعی اطراف طوقه به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تبدیل شود تغییر رنگ می‌تواند در قسمت‌های بیرونی بافت گیاه از نقطه عفونت به سمت بالا و پایین حرکت کند. در نهایت زمانی که پاتوژن تقریباً تمام بافت گیاه و ساقه را محاصره می‌کند گیاه شروع به نشان دادن علائم آلودگی می‌کند این مواقع بوی نامطبوعی از گیاه استشمام می‌شود. خاک‌های فقیر و عاری از مواد مغذی می‌تواند منجر به رشد گیاهانی ضعیف شود این گیاهان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پوسیدگی طوقه هستند همان‌طور که پاتوژن به طوقه بافت میزبان وارد می‌شود ممکن است به ریشه‌ها هم رسیده و باعث آسیب بسیار گسترده شود. کنترل این نوع بیماری‌ها بسیار دشوار است زیرا در داخل خاک اتفاق افتاده و تا وقتی بیماری گسترده نشده و به بافت و اندام هوایی گیاه آسیب نرساند متوجه وجود پاتوژن آلوده نمی‌شویم از این‌رو در مقابله با قارچ‌های خاکزی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است از خاک و ظرف کشت‌های کاملاً استریل و ضد عفونی برای گیاهان استفاده کنید محل نگهداری گیاهان را سم‌پاشی کنید. در آبیاری دقت کنید. تهویه محیط نگهداری را بالا برده و دما را با توجه به نیاز گیاه تأمین کنید.

نویسنده: خانم  یزدانی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “اصلی‌ ترین عامل پوسیدگی ریشه گیاهان و گل های آپارتمانی

  1. ‌‌‌‌‌. گفته:

    سلام
    اگر یک گیاه که ریشه اون پوسیده در کنار یک گیاه سالم بذاریم به طوری که ریشه گیاه پوسیده به گیاه سالم برخورد نکنه امکانش هست که گیاه سالم هم بپوسه ،چون چند وقت پیش قلمه یک گیاه رو کنار گیاه سالم کاشتم و حالا قلمه پوسیده و چند سانتی با گیاه سالم فاصله داره آیا امکان داره گیاه سالم هم بپوسه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست گیاهی رو که ریشه های پوسیده شده داره از خاک خارج کنید وبرای پیشگیری از پوسیدگی ریشه گیاه سالم، خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید. گیاهی که ریشه پوسیده شده داره تا قسمتی که به اوند سالم برسید کات کنید وقلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید تا ریشه داربشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.