علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون: فیلودندرونها گیاهانی بسیار زیبا با برگ‌های بزرگ، جذاب و جدا از هم هستند که توانایی رشد و زندگی در محیط با نور کم و حتی نور مصنوعی را دارند. گاهی اوقات برگ‌های این گیاه می‌تواند به رنگ سبز کمرنگ مایل به زرد یا سبز با لکه‌های قهوه‌ای باشد که ظاهر گیاه را بسیار نا زیبا می‌کند.

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برگ‌های فیلودندرون شاداب خود با لکه‌های قهوه‌ای شبیه سوختگی مواجه شده و در اولین واکنش از خود بپرسید چرا برگ‌ها سوخته است؟

 

چند علت احتمالی برای این مشکل وجود دارد. فیلوندرونها برای رشد ایده آل به آبیاری منظم و رطوبت محیطی نسبی و نور خاصی نیاز دارند با مشاهده علایم بیماری در اولین حرکت شرایط محیطی و نگهداری را بررسی کنید.

 

آبیاری:
فیلودندرون برای سالم ماندن نیاز به آبیاری منظم و کمی رطوبت بستر دارد اگر فاصله بین دو آبیاری زیاد است و خاک گلدان برای مدت طولانی خشک می‌شود یا برعکس خاک دائم خیس است این خود می‌تواند علت بروز مشکلات باشد. هنگامی که شما گیاه فیلودندرون را آبیاری می‌کنید بهتر است آن را به نحوی آب دهید که آب اضافی از حفره‌های انتهای گلدان تخلیه شود ریشه‌های این گیاه تمایل ندارد مدت زیادی در خاک خیس بماند به این خاطر اطمینان حاصل کنید زهکشی گلدان باز و گلدان دارای حفره انتهایی زیاد باشد.

 

آبیاری کم و خشکی کشیدن خاک و برعکس می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای فیلودندرون را ایجاد کند. همچنین آبیاری با آب‌های املاح دار می‌تواند باعث رسوب نمک در خاک و آسیب به ریشه و ایجاد لک روی برگ‌ها شود از آب بدون املاح یا مانده برای آبیاری استفاده کنید.

 

نور:
نور هم می‌تواند عامل بروز تغییراتی در برگ‌های این گیاه شود. فیلودندرون بیشتر تمایل به دریافت نور غیر مستقیم و محیطی دارد حتی در نور مصنوعی هم این گیاه شاداب و سرحال است اما اگر شما فیلودندرون خود را در پشت پنجره‌های نورگیر یا فضای باز با نور مستقیم و زیاد خورشید قرار دهید می‌تواند سبب ایجاد آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ برگ‌ها از سبز به زرد شود.

 

فیلودندرون همچنین از نور کم و مکان دائم سایه رنج می‌برد از این‌رو در زمستان و یا در اتاق تاریک ممکن است برگ‌ها شروع به زرد شدن کند.

 

بیماری‌ها:
لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی برگ‌های فیلودندرون می‌تواند به وسیله بیماری باکتریال نیز ایجاد شود. لکه‌های زرد رنگ روی برگ‌ها، نوک سوختگی برگ‌ها که پیشروی دارد یا لک قهوه‌ای با هاله زرد رنگ می‌تواند نشان بیماری باکتریال باشد. اگر گیاه شما آلوده به باکتریال یا اسپور قارچ است بهتر است از بقیه گیاهان جدا کرده و برگ‌های بیمار و آسیب دیده را از انتهای متصل به ساقه کات کنید با هر برش قیچی را ضد عفونی کنید.

 

اگر برگ‌های گیاه در حجم وسیعی آلوده شده بهتر است آنها را در سه مرحله با فاصله زمانی کات کنید تا شوک به گیاه وارد نشود. بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف قسمت‌های آلوده. بالا بردن گردش هوا و بهبود وضع نگهداری گیاه است.

 

برای جلوگیری از آلوده شدن گیاهان سالم گردش هوا را بالا ببرید مخصوصاً زمانی که خاک را آبیاری می‌کنید. از مرطوب کردن دائم برگ‌ها اجتناب کنید. باکتری‌ها برای زندگی و گسترش نیاز به رطوبت و گرما دارند با بهبود شرایط محیطی ادامه زندگی را برای آنها مختل کنید.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

110 دیدگاه برای “علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

  1. گیتی گفته:

    سلام وقت بخیر من یک گیاه فیلودندرون هدیه گرفتم جدیدا روی برگ هاش حالت لک و زخم قهوه ای اینحاد شده کنار پنجره جنوبی و با رطوبت عالی و کافی هست تقریبا هر ۱۰ روز اب میدم هروقت خاکش دو بند انگشت خشک میشه
    لطفا راهنمایی کنید برای چی لک افتاده؟سپاس از شما

  2. رویا رادپور گفته:

    سلام وقت بخیر گیاه من برگاش داره از هم فاصله میگیره مثل روز اولی که خریدم نیست با اینکه شرایط نگهداریش اوکی هست نورش غیر مستقیم هست آبیاریش ۵روز یه بار هست و هر روز براش بخور سرد میذارم الان باید چیکار کنم؟?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید.

  3. مهدی گفته:

    سلام تعویض گلدان انواع فیلودندرون هم مانند کاکتوس ساکولنت هاست یعنی هر زمان ریشه از زیر یا روی خاک بیرون اومد تعویض کنیم؟اگر این طور نیس بفرمائید روش صحیح چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله برای سایر گیاهان هم همین روال هست. گلدان بهترهست از حجم ریشه یک سایز بزرگتر باشه.

  4. Sudy گفته:

    سلام، خسته نباشید،
    فیلودندرون بلک دارم،، چندماه هست،، فقط یکماه حالش خوب و سرحال بود،، جای گیاه و یکبار عوض کردم که شاید بهتر بشه،، آبیاری هفته ای یکبار،، زهکشی خوبه،،
    ماه پیش گلدونش و بردم گلفروشی عوص کرد،،، خاکش هم عوص کرد،، حالش بدتر شد، بی حال شد،، برگ جدید درمیاره اما کوچیک، برگهایش گلم بی حال و کمی لول شده،،، اصلا افت نداره،، چک کردم،، برگهایش خشک یا قهوه ای نیستن،،، وقتی خواستم عوصش کنیم،،، گلفروش گفت ریشه هاش خشک هستن،،،، با اینکه هروقت آب میدادم میزاشتم از پایین بیاد بیرون،،،،

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، ترکیب خاکش چی هست؟ کود دهی میکنید؟ از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

  5. معصوم دوست گفته:

    سلام ممنون از پاسخگویی صبورانه شما
    من فیلدندرون رو مهرماه خریدم گلدان و خاک رو عوض نکردم اصلا اما روی برگ های گیاهم لکه هایی مثل زنگ زدگی ایجاد شده،آبیاری رو هفته ای یکبار انجام میدم غبارپاشی هم میکنم بهش قارچ کش و کود کامل هم دادم

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام بین دو آبیاری اجازه بدید خاک خشک بشه، نور کافی و تهویه مناسب هم باید فراهم باشه

  6. علیرضا رحمانی مقدم گفته:

    سلام من این گلون رو چهل ماه پیش خریدم چند تا از برگ‌هاش از نوک برک ها شروع کرده به قهوه ای شدن وسوختن آبیاری هم هفته ای یک بار انجام میدم ونور مستقیم دریافت نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه ودر جزیره ای که درست کردید کف گلدان نباید با اب در تماس باشه برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید وبررسی کنید که گیاه درکنار لوازم گرمایشی نباشه.

  7. رئا گفته:

    سلام روی تنه گیاه فیلودندرون بلک‌ من سفیدی دیده میشه علتش چیه؟
    هر هفته یکبار بهش اب میدم و دو ماهی هست که هر سی روز یکبار کود سه بیست دادم. مدتی هم هست که برگ‌هاش خیلی کوچک شدند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، همه ی قسمتهای گیاه مخصوصا قسمتهای اتصال برگ به شاخه رو بررسی کنید اگر سفیدکهای پنبه ای وجود داره شپشک ارد الود هست ابتدا باید بوسیله قلمو اغشته به الکل یا هر وسیله ای که دراختیار دارید حذف فیزیکی کنید بعد با محلول حشره کش گیاه رو دوبار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید، در این یک هفته هر روز یک بار تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بودحذف فیزیکی کنید تهویه محیط رو هم بالاببرید، کوچک شدن برگها دراثر کمبود نور وکمبود رطوبت محیط بوجود میاد این موارد رو بررسی وایدال کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          عکس واضح از گیاه وبرگها وقسمتهایی که لکه داره بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی محیط نگهداری تغییر داشته؟ کوددهی یا سمپاشی داشته؟ تعویض خاک؟

          • قاسم پور گفته:

            فقط برای یک ساعت گذاشتم توی بالکن
            و ماهی بک بار هم کوددهی میشودکود ۲۰۲۰

            • کارشناس 1 گفته:

              گیاهتون افتاب سوخته شده این گیاه به نور فیلتر شده نیاز داره فعلا کاری نمیشه انجام داد اون برگها باید خشک بشن بعد میتونید جدا کنید حتما نور گیاه رو فیلتر کنید.

  8. Kimia گفته:

    سلام
    من از این گیاه در یک گلدان بزرگ و با دو ساقه بلند(حدودا یک متر و نیم) دارم. تا دو هفته پیش خیلی سرحال بود اما یهو شروع کرد به زرد شدن.
    رشدش خوبه و هفته ای تقریبا دوتا برگ جدید میده اما اون برگهای جدید هم تیره رنگ شدند و همچنین زرد شدن برگها روز به روز بیشتر میشه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    شرایط نگهداری:
    هر چهار روز یکبار بهش آب میدم. نور غیر مستقیم و کنار پنجره قرار داره

  9. مریم گفته:

    سلام من یک فیلوندرون رو حدودا یک ماه پیش خریداری کردم و گلدانش هم تعویض کردم
    هفته ای دوبار ابیاری میکنم و هر روز برگ هارو اسپری اب میکنم تا رطوبتش حفظ بشه و پشت پنجره ای که نور گیر نیست نگهداری میشه
    از اب معدنی هم استفاده میکنم حدودا یک هفته پیش هم با شیر و اب برگ ها تمیز کردم
    ولی سه تا از برگ های جدید گیاه کم کم قهوه ای شد و قبل از سفت شدن برگ از بین رفت
    البته سه برگ جدید سالم و باز نشده داره و کلا گیاه سرحالیه
    چند تا از برگ های پایینم هم نوکشون زرد شد و بعد از پایین قهوه ای شد که قبل از خشک شدن کامل برگ چیدمشون
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۷۲۵_۱۷۳۶۲۴_(۱)_j76.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،برای تمیز کردن برگها بهتر هست از شیر استفاده نکنید چون منافذ برگها با چربی موجود در شیر بسته میشه وبرگها بمرور زمان از بین میرند میتونید برای تمیز کردن برگها از محلول اب وسرکه استفاده کنید یک قاشق سرکه رو داخل یک فنجان اب ترکیب کنید وبا دستمال نرمی به این محلول اغشته کرده وبرگها رو پاک کنید. از بین رفتن برگهای جدید دو علت میتونه داشته باشه یا گیاه کمبود نور داره یا خاک گیاه مواد غذایی مورد نیاز گیاه رو نمیتونه تامین کنه به همین دلیل برگهای تازه ازبین میرند برای جلوگیری از این مشکل گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتررشده انتقال بدید وبا کودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید.

  10. ساناز گفته:

    سلام،گلدون فیلدندرون من از پشت پنجره بالکن نور میگیره،هفته ای یکبار بهش آب میدم،گلدونشم ارتفاعش زیاد هست،برگای پایینیش قرمز روشن میشه و میفته،عکسشم میذارم،ممنون میشم راهنماییم کنین

        • کارشناس 1 گفته:

          زرد وخشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشه بعد جدا کنید ماهی یک بار برای تقویت از کودهای کامل میتونید استفاده کنید.

  11. ساناز گفته:

    سلام،خسته نباشین.من گیاه فیلودندرون بلک دارم،برگهای پایینی به صورت تیکه تیکه قرمز میشن و بعد یه چندروزی میفتن،دلیلش چی میتونه باشه؟؟
    آبدهی تقریبا هفته ای یکبار،نور پشت پنجره داره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، اگربتازگی محیط نگهداری ویا خاک وگلدان گیاه تعویض شده بفرمایید.

  12. مهین گفته:

    https://uupload.ir/files/vk4k_e82b0f46-9fbf-4295-b43c-17de90f6c50f.jpeg
    باز هم خسته نباشید این عکسی که فرستادم دوتا گیاه داخلش هست در واقع اسمی ازشون نمیدونم تا در موردش از مقالاتتون استفاده کنم گلدونی که واضح داخل عکس افتاده اسمش چیه؟ و گوشه عکس هم اونیکی گلدونم هست که فکر میکنم نوعی از ساکولنت باشه و ااینم اسمشو بدونم
    واقعا ممنونم از پاسخگویی که دارین

  13. مریم گفته:

    باسلام به گیاهان سالم جهت پیشگیری, از, بیماری,ها, میشه قارچکش محلول, در, اب, به, هنگام, آبیاری, داد؟ گیاهانی, مثل, چمن عروس, فیلندرون پرتولاکاریا شفلرا…

      • مریم گفته:

        تشکر از پاسخدهی سریع شما.
        آیا میشه به هنگام تعویض گلدون روی ریشه گیاه بصورت مستقیم محلول قارچ کش اسپری کرد صدمه به ریشه نمیزنه مواد شیمیاییش؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما،اگر دز مصرف استاندارد باشه مشکلی بوجود نمیاد ومیتونید ریشه ها روبا محلول قارچ کش شستشو هم بدید.

          • مریم گفته:

            ممنون
            آیا هنگام تعویض خاک گلدان و آغشته کردن ریشه ها به محلول قارچکش میشه مجدد خاک آبیاری کرد عین معمولش که خاک گلدان عوض, میشه و بعد آبیاری میشه یا نباید آب داد تا اثر محلول نره؟
            خداخیرتون بده از راه اندازی سایت و پاسخگویی

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، ممنون از شما،بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست اولین ابیاری با محلول قارچ انجام بشه تا مشکلی بوجود نیاد اولین ابیاری رو با اب معمولی انجام ندید به این دلیل که ریشه ها موقع تعویض خاک وگلدان ریشه ها اسیب می بینند وبرای اینکه از بیماری قارچی پیشگیری بشه بهتر هست با محلول قارچ کش ابیاری بشه حتی اگر ریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو داده باشید.

              • مریم گفته:

                خیلی ممنون ببخشید قارچکش ۲نمونه یک مدل ک پودر با اب حل میشه یک مدلم اسپری آماده ک نیاز به ترکیب با آب نداره حالا میخوام از اسپریش استفاده کنم فکرنکنم بیشتر, از, ۲لیوان در اسپری باشه حالا اول ریشه اسپری, کردم بعد از پرکردن با خاک جدید این ۲لیوان,محلول,کلش به عنوان ابیاری, بپاشم روی خاک درسته؟ باتشکر ازشما

                • کارشناس 1 گفته:

                  ممنون از شما،میتونید اسپری رو نگهدارید واز قارچ کش پودری که با اب ترکیب میشه استفاده کنید چون اسپری ها بیشتر برای شاخه وبرگ مصرف داره، برای خاک وریشه بهتر هست از قارچ کشهای پودری که با اب ترکیب میشند استفاده کنید اگر کاربندازیم یا مانکوزب باشه خیلی بهتر هست.

  14. مریم گفته:

    با سلام
    وسط بعضی از برگ های شفلرا لک های قهوه ای خال مانند زده یک برگشم داره سبز مایل به زرد میشه آیا قارچ کش, بزنم؟ روی, سطح, خاک بریزم یا روی همه برگا یا فقط به برگای بیمار اسپری کنم؟
    گیاه پشت پنجره آفتابگیر بوده و چندباری از بخورگرم در محیطش, استفاده کردم که دیدم روی, خاکش, سفیدک زده بعد از اون اینطور لک افتاد و چند برگش ریخت سپس روی, خاک, برداشتم و کمی مخلوط, خاک شمال+کمپوست+پرلیت, ریختم دیگه برگی نریخت, ولی لک هست.
    گلدونشم چندسال عوض نکردم, زمانی, ک خاک, رویی برداشتم ریشه بالا, اومده بود ک بلافاصله, خاک جدید ریختم تو این شرایط میشه گلدونشم عوض, کنم
    باتشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی میتونه باشه بهتر هست ابتدا گیاه رو درمان کنید بعد از بهبود کامل گلدان رو بزرگتر کنید تمام برگهایی رو که لکه دارند جدا کنید وگیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش کاربندازیم ابیاری وسمپاشی کنید ابیاری با محلول قارچ کش رو بصورتی انجام بدید که مقداری از محلول قارچ کش از زهکش گلدان خارج بشه،بعد از بهبود کامل گیاه میتونید خاک وگلدان رو تعویض کنید.

  15. نرگس گفته:

    با سلام و خسته نباشید چند ماه پیش, خاک خریدم برای, گیاه, فیلدرون و کلا خاک و گلدون عوض کردم ولی, به, تازگی روی, خاک سفیدک حالت, کپک میزنه وقتیم آب بهش, میدم شدیدا بوی اسیدی میده یکی از برگاشم زرد شده اومدم کلا, خاکش عوض, کردم و گلدون, شستم ولی, در هنگام تعویض, متوجه شدم کل ریشه ها, انگار, روشون پودر سفید ریخته شده, آیا این, همون, قارچ؟ قارچ کش در دسترسم نبود, باهمون, حالت توخاک, جدید گذاشتم الان, چکار, کنم صلاح میدونید مجدد از, خاک بیرون, بیارم ریشه, هارو, قارچ کش, بزنم یا, فقط از, روی, خاک محلولش, بریزم؟ باتشکر از پاسخ دهی و سایت خوبتون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از قسمتهایی که میفرمایید سفید ومثل پودر هستند عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم هم ریشه هم سطح خاک وشرایط نگهداری گیاه رو هم بفرمایید.

      • نرگس گفته:

        با سلام
        از ترس, شوک دهی نتونستم از ریشه عکس بگیرم چون تازه خاک عوض کردم فقط از برگا گرفتم . گیاه بافاصله چندمتری از پنجره, و فقط از نور مهتابی ها بهره, میبره, ابیاری, در هفته ۲بار اونم نصف لیوان فرانسوی, مقدار مناسب بهش میدادم گیاه چندماه پیش خریداری شد همون وقت, خاک گلدونش عوض شدبعد چندماه
        خاک گیاه شدیدا بوی اسیدی گرفته بود و روی خاک مثل کپک سفید بود و یک برگشم زرد شده بود اومدم ظرف شستم, خاک عوض کردم موقع تعویض, خاک ریشه هاش طوری, بود ک انگار مقداری ارد سفید روش, پاشیده, باشن قارچ کش دردسترسم نبود همونطور در خاک گذاشتم, ,بعد از تهیه, قارچکش ارگانیک به صورت محلول ابیاری بهش دادم فقط پودر قارچکش هرکارکردم, تو اب کامل حل نشد واسه همین انگار, تاثیرم روش نداشت الان بعد ۴روز میبینم داره برگای, دیگش کم رنگ میشه و احتمال, زردیشون, هست لطفا راهنماییم کنید میشه مجدد اسپری مایع قارچکش تالین ک محلولش اماده مستقیم, بریزم روی خاکش کل محلول بریزم, ک ب ریشش برسه اسیب نمیبینه یا, فقط مقداری روی, خاک اسپری, کنم؟ بعضی برگاشم از زمان خرید تاالان روش انگار, خط چاقو کشیده, شده آیا اینم آفت ؟عکسش هست
        https://uupload.ir/files/1if7_img_20210206_130811.jpg

        https://uupload.ir/files/5hoy_img_20210206_130821.jpg

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، زرد شدن برگ های قدیمی در اثر شوک تعویض خاک هست که طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید،زخم روی برگ در اثر ضربه فیزیکی بوجود اومده ،یک لایه سفید رنگ روی برگها دیده میشه بیماری قارچی سفیدک پودری هست میتونید از محلول قارچ کش پنکونازول روی برگها اسپری کنید دو بار با فاصله یک هفته، تهویه محیط رو بالا ببرید ورطوبت محیط رو کم کنید ودما رو افزایش بدید ،ویا داخل یک ظرف محلول شیر کم چرب با اب مخلوط کنید دو قاشق شیر ودو قاشق شیر کم چرب ویک دستمال نرم رو به این محلول اغشته کنید وبرگها رو پاک کنید،در مورد ریشه ها احتمالا شپشک ارد الود هست که حتما باید حذف فیزیکی کنید وریشه ها رو با محلول حشره کش شستشو بدید.

          • نرگس گفته:

            ممنون خداخیرتون بده.
            فقط ریشه بامحلول اسپری کنم,چون چند روز پیش کل, خاکش, عوض, کردم و یادم رفت گلدون الوده قبلش, بشورم سریع خاک, جدید, ریختم الان خاک آلوده, نیست, از ریشه آلودگی به, خاک جدید منتقل,نشده,,نیاز نیست,کل,محلول ,روی,خاکشم بریزم؟
            حذف فیزیکی,ریشه یعنی,از خاک,دراوردم,هرچی,ریشه که ,بلند,شده,از, انتهای طوق, ببرم؟چون, کل ریشه, هاش, مقداری, پودر سفید داشت با نبود, این ریشه, ها, گیاه اسیب نمیبینه چون, در, کل, ۷برگ بیشتر, نداره, همشون زرد شن, چیزی, ازش نمیمونه اگر ریشه, نبرم, فقط, ب, محلول, پاشی, اکتفا, کنم, گیاه در خطر؟ تشکر, از پاسخگویی, و شرمنده, از, این, همه مزاحمت ذکر صلوات و دعای خیر ما, بدرقه شماست.

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، ممنون از شما، نه بهتر بود که تمام قسمتهایی که سفید وپنبه ای بودند رو از ریشه ها جدا میکردید حالا مشکلی نیست شما دو بار بافاصله یک هفته خاک گیاه رو با محلول حشره کش ابیاری کنید اگر بهبود یافت که مشکلی نیست ولی اگر دیدید که گیاه بمرور زمان پژمرده میشه بهتر هست مجدد ریشه ها رو از نظر وجود افت بررسی کنید.

  16. شقایق گفته:

    سلام من فیلودندرون بلک دارم که تقریبا چند ماهی است که نوک برگ هاش قرمز بود اما پیشروی نداشته، اما تو این دوهفته احساس میکنم کمی بیشتر شده اند، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.