آنچه در مورد نخل ماداگاسکار باید بدانیم

آنچه در مورد نخل ماداگاسکار باید بدانیم

آنچه در مورد نخل ماداگاسکار باید بدانیم: پاچیپودیوم ها گیاهانی شاداب مانند کاکتوس‌ها هستند اما تفاوت اساسی آنها با کاکتوس‌ها در این است که آنها دارای برگ‌های مرئی هستند در برخی گونه‌ها برگ‌ها در رابطه با این گیاه بسیار بزرگ هستند مانند پاچیپودیوم لامری یا پاچیپودیوم ریدونیوم، این ویژگی بدین معنی است که این گیاه از برگ‌های خود برای به دست آوردن سریع آب و دی اکسید کربن استفاده می‌کند.

 

بنابراین آنها نیازهای تغذیه‌ای خود را به خصوص در فصل بارانی از طریق برگ دریافت می‌کنند. در مناطق بومی خود ممکن است این گیاهان به طور ناگهانی در فصل گرم و خشونت آمیز قرار بگیرند از این‌رو ذخیره آب برای انها ضروری است زیرا فصل بارش در محیط طبیعی آنها بسیار کوتاه است.

 

 

پاچی پودیوم ها دارای ریشه‌های فیبری بزرگ هستند زیرا آنها نیاز به استفاده از باران‌های ناگهانی (اما بسیار نادر) درزیستگاه طبیعی خود دارندپاچی پودیوم ها دارای پوست ضخیم و براق هستند که باعث می‌شود تا آنها بتوانند نور خورشید را قویاً منعکس کنند و در طول دوره‌های خشکسالی از خود در برابر گرما و نور محافظت کنند.

 

 

شرایط رشد و مراقبت عمومی:
سه پارامتر نور، دما و آبیاری باید به طور منظم برای این گیاه رعایت شود شما نباید یکی را بدون آن دو تغییر دهید. بنابراین مهم است که توجه داشته باشید که تعادل این سه پارامتر سلامت خوب یا بد گیاهان را تعیین می‌کند.

 

نور:
انواع پاچی پودیوم ها به جز P:succulentum و P:bispinosum  از آفریقای جنوبی نیاز به نور زیادی دارند زیرا این گیاهان در کشورهای گرمسیری در اصل با نور کامل خورشید رشد می‌کنند. نور مستقیم خورشید مطلقاً ضروری نیست اما نور خورشید نباید توسط حفاظ طبیعی یا مصنوعی فیلتر شود. پاچی پودیوم با کمبود نور از بین می‌رود بدنه این گیاه بر خلاف ظاهر خشن و تیغ دار ضعیف است در شرایط کم نوری برگ‌ها بیش از حد نرم و بزرگ شده و با گذشت زمان گیاه حساس به بیماری و قارچ خواهد شد و در نهایت می‌میرد.

 

دما:
دمای هوا می‌تواند زیاد باشد همان‌طور که در تابستان نیز در زیستگاه‌های ماداگاسکار و آفریقای جنوبی وجود دارد حداقل دما برای رشد پاچی پودیوم بسیار مضر است برای اکثر انواع پاچی پودیومها حداقل درجه حرارت حدود ۱۳ درجه سانتی‌گراد است اما این درجه به رطوبت بستر بستگی دارد در شرایط خشک‌تر دمای پایین‌تر هم امکان پذیر است.
ولی به طور کل در حالت ایده آل نباید از دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد در طول دوره استراحت پایین‌تر باشد.

 

آبیاری:
در دوره رشد فعال پاچی پودیوم ها نیاز به آب زیادی دارند. واقعیت این است که در محیط اقلیمی آنها برای مدت زمان محدودی باران‌های فراوان می‌بارد و این گیاه آب را برای دوره خشکسالی ذخیره می‌کند. برای مبتدیان گاهی اوقات دشوار است که چه زمانی و چه مقدار آب باید به پاچی پودیوم بدهند در هر صورت شما نباید با این گیاه مانند یک کاکتوس در آبیاری رفتار کنید.

 

یک قاعده مفید این است که در طول دوره رشد فعال قبل اینکه تمام لایه‌های خاک خشک شود شما گیاه را آبیاری کنید. دوره خواب و استراحت پاچی پودیوم ها حساس‌ترین لحظات برای تصمیم گیری در مورد میزان و نحوه آبیاری است و تعیین موعد آبیاری در این زمان برای مبتدیان بسیار دشوار است در حقیقت این گیاه نمی‌تواند مانند کاکتوس‌ها بدون آبیاری در دوره استراحت تا فصل رشد فعال زنده بماند و این تفاوت اساسی آن را از سایر گیاهان متمایز می‌کند.

 

آفات و بیماری‌ها:
خوشبختانه پاچی پودیوم ها به ندرت توسط حشرات مورد حمله قرار می‌گیرند و همچنین ابتلا به بیماری قارچی بسیار نادر است. ممکن است مواقعی مشکلاتی باشد مانند حمله شپشک که به وسیله مکانیکی (پاشش آب یا سم بر روی برگ‌ها) و یا استفاده از محصولات بیولوژیکی و ارگانیک رفع شود. اکثر مشکلاتی که برای این گیاه به وجود می آید از درمان و کشت حاصل می‌شود بنابراین قبل از اینکه گیاه را با محصولات شیمیایی درمان کنید مهم است که ابتدا با حذف فیزیکی اقدام کنید. چرا که عواقب مصرف مواد شیمیایی بر روی این گیاه بسیار بد است.
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

37 دیدگاه برای “آنچه در مورد نخل ماداگاسکار باید بدانیم

  1. piadehkoohsar گفته:

    سلام ببخشید میشه نخل ماداگاسکار رو در فضای حیاط گذاشت با نور مستقیم خورشید؟
    من اهل گرگان هستم . آیا میشه ؟

  2. Sahand گفته:

    سلام.ممنون از توضیحات خوبتون.میشه قسمت بالایی نخل رو برش زد ودر گلدان دیگری کاشت؟ایا لطمه ای به گیاه مادر وارد نخواهد شد.؟

  3. dr.lili.sahm گفته:

    سلام خدمت کارشناسان عزیز میهن کاکتوس
    من چندتا نخل ماداگاسکار دارم که بزرگترینش که حدود چهل سانت هست رو چندماهه دارم.حال عمومیش خوب بنظر میرسید.تو فاصله یه متری از در بالکن جنوبیه.دمای اتاق نهایتا ۲۰درجه.آبیاری تو زمستون حدودا دوهفته یبار.خاکش چندماه پیش عوض شده و تو خاک کاکتوس کاشته شده بود و رو سطح خاکش یه لایه پوکه لیکای ریز(اندازه دونه‌های عدس یا نهایتا کمی درشت‌تر) ریخته شده بود.اما هفته پیش موقع جابجا کردنش میله‌های پایه‌ای که روش بود در رفت و از دست همسرم افتاد زمین.گلدون که سرامیکی بود شکست و بیشتر خاکش هم خالی شد رو زمین.خود گیاه هم تعدادی از برگهاش جدا شدن ولی ریشه‌ش ظاهرا آسیب ندید.فقط خاک اطراف ریشه جدا شده بود.با توجه به اینکه تو خونه اصلا هیچ نوع خاکی نداشتیم ناچار شدیم خاک خودش رو از روی زمین جمع کنیم و تو یه گلدون تازه بکاریمش.پوکه لیکاهایی که تا قبل افتادنش رو سطح خاک بودن بعد افتادن با خاک مخلوط شدن.سعی کردیم تا جایی که میشه جداشون کنیم ولی بازم میدونم که داخل خاکش حداقل اندازه یه پیاله کوچیک از پوکه ها قاطی شده
    چند روز بعد از این سانحه داشتم نگاهش میکردم که دیدم یچیز مایع‌طور از تعدادی از خارهاش بیرون زده.سمت دیگه‌ی بدنه‌ش این مشکل رو نداره و مایع فقط از خارهای بخشی بیرون زده بود که موقع سانحه رو زمین افتاده بود.رو کل بدنه‌ش مخصوصا رو اون قسمتها محلول کاربندازیم اسپری کردم.علاوه براین،اخیرا برگهای پایینی و بزرگترش رو به پایین شدن و درکل برگها ظاهر خیلی نامنظمی پیدا کردن.تنه‌ش رو هم یکم کج تو خاک کاشتیم گویا
    سؤالم اینه که علت خروج مایع از خارها چیه؟آیا اسپری کردن ضدقارچ رو تنه اشتباه بوده؟درکل چه کاری از دستم برمیاد برای بهتر شدن حالش.از بعد از سانحه هنوز بهش آب ندادم.محل گلدون رو هم همون جای سابقش گذاشتم فقط دوتا از شبها که هوا خیلی سرد بود برای اینکه سرمایی که از زیر و لای در بالکن میومد اذیتش نکنه با احتیاط با پلاستیک زباله کاورش کردم
    سؤال دوم هم اینکه با توجه به اینکه خاکش رو از رو زمین جمع کردیم و شاید آلوده باشه و پوکه معدنی هم قاطی خاک شده و یکم هم کج کاشته شده آیا لازمه خاکش رو عوض کنیم یا تعویض خاک به نفعش نیست؟

    https://uupload.ir/files/5n9q_img_20210208_114756.jpg

    https://uupload.ir/files/haaq_21-02-10-08-30-13-946_deco.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خارج شدن شیره از قسمتهای اسیب دیده طبیعی هست گیاه برای اینکه قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنه ومانع از ورود بیماری وافت به داخل گیاه بشه این شیره رو ترشح میکنه بهتر هست این شیره رو جدا نکنید وبگذارید بمونه،در مورد ترکیب شدن لیکا داخل خاک مشکلی بوجود نمیاد خاک رو متخلخل میکنه ورطوبت خاک تا حدودی حفظ میشه، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید اویزان شدن برگها هم بدلیل شوک بوجود اومده هست احتمالش هست که همه ی برگهای اویزان شده بمرور زمان زرد بشند وبهتر هست که جدا نکنید وصبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید اولین ابیاری رو یک هفته بعد از کاشت با محلول قارچ کش انجام بدید بهتر هست. نیازی نیست مجدد خاک رو تعویض کنید با محلول قارچ کش ابیاری بشه کافی خواهد بود.

  4. علی گفته:

    سلام ممنون که وقت میذارید و جواب میدید
    به تازگی یه گلدون نخل ماداگاسکار خریدم از همون اول سربرگاش یه کم سوختگی داشت و وقتی اوردمش خونم برگای کوچیک و جوونش هم قهوه ای شدند و ریختند.خونم توی این فصل خیلی کم افتابگیر هست و نخل زیاد افتاب روش نمیتابه،گلدونش استوانه ای و بلند هست اگه بخوام اب بدم تا از زیرش خارج بشه باید اب خیلی زیادی بدم و میترسم غرقاب بشه.برای مشکل برگهای سوخته ش چیکار کنم؟شرایط نگهداریش همینطور که هست مناسبه و برگ جدید تو این فصل درمیاره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،کمبود نور بیشتر باعث این مشکل میشه اگر محیط پرنوری دارید گیاه رو به اون قسمت انتقال بدید نخلها روزانه ۴الی۶ ساعت به نور نیاز دارند کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید گیاه میشه،برای ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید بصورتی که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،اب باید به قسمتهای زیرین ریشه هم برسه در غیر این صورت ریشه های گیاه خشک میشند.

  5. ساسان گفته:

    سلام وقت بخیر
    من چند ماهی میشه نخل ماداگاسکار رو خریدم اما متاسفانه یه هفته ای میشه برگای پایین قهوه ای میشه و بعد چند روز میریزه
    برگای نوک مشکلی ندارن(طبق عکس)
    ***(اون لکه های سفید بخاطر آبی هستش پاشیدم روش)***
    https://uupload.ir/files/oqie_img_20201118_230808.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری، تعویض خاک یا گلدان ویا تغییر دما باعث این مشکل میشه که طبیعی هست برگهارو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه ریزش برگها متوقف میشه ومجدد شروع به رشد میکنه.

  6. فاطمه گفته:

    سلام، ممنون از وقتی که میگدارید، برگهای ماداگاسکار من از انتها و کناره ها سیاه میشه و کم کم زرد میشه و میریزه، و برگهای جدیدش هم سیاه میشه جدیدا، دوبار در هفته اب میدم و عبارپاشی میکنم هرروز، کنار پنجرههم هست نور داره، لطف میکنید بگید این سیاه شدن و ریختنش مال چی میتونه باشه؟
    http://uupload.ir/files/x5nv_20200814_113031.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور وجابجاییهای مکرر باعث این مشکل میشه گیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ودر جای ثابتی نگهداری کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید.

  7. مینا گفته:

    سلام.نخل ماداگاسکار من یکی دو روزه برگهاش قهوه ای شدن و راحت‌تر ساقه جدا میشن.برگهای جدیدشم سرشون سیاه شده.انگار یه چیزایی روی قسمتهاس سیاه هست.پشت پنجرس.پر نور.آفتابم میاد روش.ابم هفته ای ۱ یا دوبار بهش میدم.شرایطشم ۱سالی هست تغییر نکرده
    الان یه پودر قارچ کش بهش دادم.حل میشه مشکلش؟
    پودر قارچ کش هر چند وقت یکبار باید به گیاه داده بشه؟
    http://uupload.ir/files/4kke_20200812_191712.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وزیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ،زمانی که گیاه بیماری قارچی داره بهتر هست تمام برگهای الوده کات بشه ودو بار بافاصله یک هفته سمپاشی انجام بشه،برای پیشگیری هر شش ماه یک بار میتونید از محلول قارچ کش استفاده کنید.

  8. شقایق گفته:

    سلام و خسته نباشید من گلدان ماداگاسکار دارم در فاصله نیم متری پنجره هستش و لامپ رشد گیاهم داره خاکش خاک کاکتوس هست و کمی ورمی هم اضافه کردم مدتیه که برگهای جدیدش بزرگ نمیشن و درهمون حالت جوانه میمونن و رشدی ندارن کنارش یه گلدان مرجان هلندی گل درشت هست که دقیقا با همین مشکل مواجه شده از تنه جوانه زده ولی رشد نمیکنه اواسط بهاربه هر گلدان یه بیلچه کوچیک ورمی هم دادم که خاک تقویت بشه به مرجان ماهی یکبار کود پتاس بالا میدم ولی هر دوگلدان توقف رشد کردن ممنون میشم راهنمایی کنید
    http://uupload.ir/files/kw70_img_20200808_125944.jpg
    http://uupload.ir/files/c5ku_img_20200808_130012.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا به گیاهان شوک وارد شده بهتر هست هر دو گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید ومجددبکارید ،شوک مجدد باعث شروع به رشدشون میشه.

  9. Amir گفته:

    سلام خسته نباشید.
    برای نگهداری نخل ماداگاسکار توی بالکن آیا نور مستقیم افتاب روزانه حدود ۳_۴ساعت اونم از ساعت۳ به بعد مناسب هست برای نگهداری این گیاه؟دما الان داره زیاد میشه و با آفتاب مستقیم بیشتر از ۴۰ خواهد بود طول تابستان.
    ایا سالم خواهد موند؟می تونم برای خنک شدن جزیره زیر گلدانی درست کنم براش؟ ممنون از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست نور رو فیلتر کنید نور مستقیم باعث سوختگی ویا کدر شدن رنگ گیاه میشه،اگر بمرور زمان عادت بدید دمای ۴۰ درجه روهم تحمل میکنه.

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از توجه شما،شماره یک قارچی شده بهتر هست از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید ،شماره دو سالم هست.

  10. سجاد گفته:

    سلام
    دلیل اینکه بذر ها بعد از ریشه زدن قهوه ای میشن و رشدشون متوقف میشن چیه؟ از توی چند بذری که کاشتم یکی دوتاشون اینطوری شدند.مابقی بهترن

  11. محسن گفته:

    سلام من به نخل ماداگاسکارم قارچ کش پروفایلر دادم به صورت آبیاری به نظر شما قارچ کش خوبی هست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این نوع قارچ کش بیشتر برای شاخه وبرگ گیاهان مورد استفاده قرار میگیره برای بیماریهای قارچی خاکزی بهتر هست از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب استفاده بشه.

  12. محسن گفته:

    سلام نخل ماداگاسکار من از پاییز تا حالا برگ جدید نداده چیکارش کنم دو ماه پیشم گلدون و خاکشو عوض کردم خاک قبلیش پیتماس بود به نظرم الان خاک کاکتوس ریختم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بعد از تعویض گلدان یا خاک دوماه زمان میبره تا گیاه شروع به رشد کنه، گیاه رو یک هفته بعد از تعویض خاک در محیطی که نور ودمای مناسبی داره نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،بمرور زمان شروع به رشد میکنه.

  13. متین گفته:

    سلام.یک سوال داشتم نخل ماداگاسکار من برگ ها از انتها سیاه میشه و میریزه. چطور جلوگیری کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وازگیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  14. بهنام گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید جای دیگه ام این پست رو گذاشتم جواب ندادین ممنون میشم اگه راهنماییم کنید نخل من بدون اینکه برگاش زرد بشه رو خود گل خشک میشد و می افتاد تا اینکه تموم برگاش ریخت مشکلش چی بود و اینکه راهی هست دوباره برگ بزنه یا اینکه گیاه از بین رفته با تشکر
    http://uupload.ir/files/tmj_img_20191204_180237_516.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دیروز همین سوال رو با اسم کاربری علی پرسیدید وپاسخ داده شده. پیامهاتون رو با یک اسم کاربری ارسال کنید ودر پاسخ ننوسیدید پیام جداگانه ارسال کنید. تا راحتر جوابتون رو پیداکنید روی مقاله اموزش نگهداری نخل ماداگاسکاردر منزل سوال پرسیدید در پاسخ به نوید. مجدد جوابتون رو کپی کردم⬇️

      سلام، ممنون، تغییر ناگهانی دمای محیط باعث این ریزش برگ میشه،نخلها خزان میکنن وجای نگرانی نیست، گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست حتما در ابیاری دقت کنید وزهکش رو بررسی کنید که حتما باز باشه، ابیاری رو کاهش بدید باشروع فصل رشد مجدد برگ میده و رشد میکنه.

    • بهنام گفته:

      خیلی ممنون و متشکر شرمنده اخه گل واسه یکی از دوستان بود اسم اونو زده بودم اول بازم شرمنده

دیدگاه‌ها بسته شده است.